Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa C 24/09 (ex N 446/08) - Austriacka ustawa o ekologicznej energii elektrycznej - potencjalna pomoc dla dużych odbiorców energii elektrycznej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.217.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 września 2009 r.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc państwa C 24/09 (ex N 446/08) - Austriacka ustawa o ekologicznej energii elektrycznej - potencjalna pomoc dla dużych odbiorców energii elektrycznej

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 217/07)

(Dz.U.UE C z dnia 11 września 2009 r.)

Pismem z dnia 22 lipca 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22951242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

W dniu 5 września 2008 r. władze austriackie zgłosiły nową ustawę o ekologicznej energii elektrycznej, zastępującą jej poprzednią wersję zatwierdzoną przez Komisję w dniu 4 lipca 2006 r. Zawiera ona zmiany w zakresie pomocy dla producentów energii odnawialnej oraz przewiduje nową pomoc dla dużych odbiorców energii elektrycznej. Jednakże w odniesieniu do zaproponowanego programu pomocy władze austriackie utrzymują, że z uwagi na zmiany w strukturze własnościowej organu dokonującego rozliczeń, cały program pomocy dla producentów ekologicznej energii elektrycznej nie będzie już dłużej stanowił pomocy państwa. Ponadto władze austriackie stoją na stanowisku, że niezależnie od faktu, czy program jako taki ma charakter pomocy państwa czy też nie, wsparcie dla dużych odbiorców nie stanowiłoby pomocy państwa. Niniejsza decyzja dotyczy zatem wsparcia dla producentów ekologicznej energii elektrycznej oraz wsparcia dla dużych producentów energii elektrycznej w szczególności.

Znaczną część przepisów ustawy o ekologicznej energii elektrycznej opracowano z myślą o wsparciu produkcji ekologicznej energii elektrycznej poprzez system cen gwarantowanych, finansowany przez austriackich odbiorców energii elektrycznej za pośrednictwem mechanizmu wyrównawczego. Wyznaczone centrum rozliczeniowe, OeMAG Abwicklungsstelle für Ökostrom (OeMAG), płaci ceny gwarantowane producentom ekologicznej energii elektrycznej, odzyskując koszty w dwojaki sposób. Po pierwsze austriaccy konsumenci energii elektrycznej zobowiązani są wnosić do OeMAG zryczałtowaną opłatę, której wysokość waha się w zależności od poziomu podłączenia do sieci. Po drugie dystrybutorzy energii elektrycznej są zobowiązani do zakupu określonej ilości ekologicznej energii elektrycznej od OeMAG po ustalonej przez państwo cenie. Dystrybutorzy energii elektrycznej (zasadniczo) sami decydują, w jaki sposób chcą odzyskać poniesione koszty od swych konsumentów.

W porównaniu do poprzedniej wersji, zgłoszona ustawa zawiera zmiany, które przewidują nowe przepisy mające na celu częściowe zwolnienie przedsiębiorstw w energochłonnych gałęziach przemysłu z obowiązku zakupu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, jeśli wydatki na nią przekraczają 0,5 % odpowiadającej jej wartości produkcji. Stosowny przepis ustawy o ekologicznej energii elektrycznej stanowi, że "umowy pomiędzy dystrybutorami energii elektrycznej oraz [dużymi] odbiorcami [energii elektrycznej] muszą zawierać obowiązkowy przepis, stanowiący że (...) dystrybutorzy nie będą dostarczać ekologicznej energii elektrycznej tym odbiorcom (...) oraz obarczać ich dodatkowymi kosztami z tytułu ekologicznej energii elektrycznej. Jakiekolwiek sprzeczne z tym zapisy są nieważne".

Władze austriackie twierdzą, iż niezależnie od tego czy system jako taki wiąże się z pomocą państwa czy też nie, samo zwolnienie dotyczące dużych odbiorców energii elektrycznej nie stanowi pomocy państwa. Na poparcie tego twierdzenia władze austriackie argumentują, że obowiązek zakupu dotyczy jedynie dystrybutorów energii elektrycznej, którzy sami decydują, w jaki sposób przenieść te koszty na odbiorców energii elektrycznej. Ponieważ stosunki pomiędzy dystrybutorami energii elektrycznej a ich klientami regulowane są przepisami prawa cywilnego, nie byłyby wykorzystywane środki publiczne. Swoje uzasadnienie władze austriackie próbują wesprzeć argumentem, że austriacki program pomocy jest w dużym stopniu podobny do programu niemieckiego, który był przedmiotem wyroku w sprawie PreussenElektra.

Biorąc pod uwagę decyzję Komisji w sprawie pierwotnego programu pomocy oraz decyzję Komisji w sprawie będącej przedmiotem orzeczenia Essent (wyrok Trybunału z dnia 17 lipca 2008 r. w sprawie Essent Netwerk Noord BV (C-206/06)), Komisja uważa, że austriacki program pomocy znacząco odbiega od przedmiotu sprawy PreussenElektra (sprawa C-379/98, PreussenElektra/Schleswag, wyrok z dnia 13.3.2001, 2001 REC I-2099). Zarówno decyzja Komisji z dnia 4 lipca 2006 r., jak i wyrok w sprawie Essent sugerują, że płatności realizowane za pośrednictwem OeMAG można przypisać działaniu państwa i że stanowią one pomoc państwa.

Co więcej, należy zwrócić uwagę na rolę państwa austriackiego na poziomie relacji pomiędzy dystrybutorem a klientami. Po pierwsze, przedsiębiorstwo państwowe Energie-Control GmbH przyznaje zwolnienia (z obowiązku zakupu ekologicznej energii elektrycznej) dla dużych odbiorców energii elektrycznej. Po drugie zaś, kontrolowany przez państwo OeMAG udziela dystrybutorom energii elektrycznej zezwolenia na odstępstwa w odniesieniu do obowiązku zakupu ekologicznej energii elektrycznej, o ile są oni w stanie dowieść, że ich klienci podlegają zwolnieniu. Po trzecie, Federalny Minister Gospodarki i Pracy ustala opłatę kompensacyjną, jaką przedsiębiorstwa, które uzyskały zgodę na odstępstwo, muszą płacić bezpośrednio OeMAG. Na koniec należy raz jeszcze podkreślić, że zgodnie z pierwotnym zgłoszeniem państwo finansuje zarówno koszt operacyjny OeMAG, jak i deficyt, który mogłyby wyniknąć w następstwie zwolnień z obowiązku zakupu ekologicznej energii.

W oparciu o powyższe rozważania Komisja ocenia, że zarówno pomoc dla producentów ekologicznej energii elektrycznej, jak i zaproponowane zwolnienie z jej finansowania, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Zgodność środków poddano ocenie w oparciu o Wytyczne wspólnotowe w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska (Dz.U. C 82 z 1.4.2008, s. 1-33). Komisja uznała, że pomoc dla producentów ekologicznej energii elektrycznej stanowi dopuszczalną pomoc. Według przekazanych informacji środki pomocy przyjmą formę bezpośredniej dotacji, gdzie intensywność pomocy wyniesie maksymalnie 80 % w przypadku pomocy inwestycyjnej oraz maksymalnie 100 % w przypadku pomocy operacyjnej. Beneficjentami pomocy są przedsiębiorstwa sektora energetycznego, środek zaś służy osiągnięciu celów z zakresu ochrony środowiska. Austria potwierdza, że organem przyznającym pomoc jest "Bundesministerium für Wirtschaft und Arbeit, Stubenring 1, A-1010 Wien, OeMAG Abwicklungsstelle für Ökostrom AG, Alserbach-straße 14-16, A-1090 Wien".

Jednakże w odniesieniu do pomocy dla dużych odbiorców energii elektrycznej brak jest przesłanek dla zastosowania rozdziału 4 wspomnianych wytycznych lub wskazujących, że zostały spełnione warunki w zakresie zgodności pomocy. Ponadto, oceniając pomoc, należy wziąć pod uwagę jej negatywne skutki dla środowiska - obniża ona bowiem ceny energii płacone przez dużych odbiorców energii elektrycznej. Na obecnym etapie oceny, planowana pomoc operacyjna dla przedsiębiorstw mogłaby okazać się niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy państwa.

W związku z powyższym na obecną chwilę Komisja nadal ma wątpliwości dotyczące zgodności zaproponowanego środka pomocy i zdecydowała w oparciu o art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999(1) wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE i zwrócić się niniejszym do władz Austrii o przedstawienie swoich uwag.

______

(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.