Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa C 16/09 - Hypo Group Alpe Adria (HGAA) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.266.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 października 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc państwa C 16/09 - Hypo Group Alpe Adria (HGAA)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 266/05)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2010 r.)

Pismem z dnia 22 czerwca 2010 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie przedłużenia zatwierdzenia pomocy tymczasowo uznanej za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz dalszego przedłużenia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja przedłuża postępowanie, w terminie dwóch tygodni od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 03/219

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1. PROCEDURA

Decyzją z dnia 18 grudnia 2008 r. Komisja Europejska zatwierdziła w sprawie N 615/08 nadzwyczajną pomoc państwa przyznaną przez Niemcy na rzecz BayernLB, właściciela większościowego HGAA, w formie zabezpieczenia przed ryzykiem w wysokości 4,8 mld EUR i dokapitalizowania w kwocie 10 mld EUR na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE na okres 6 miesięcy lub do czasu przedłożenia wiarygodnego i uzasadnionego planu restrukturyzacji banku. Pomoc ta pozwoliła BayernLB na dokapitalizowanie jego spółki zależnej HGAA kwotą 700 mln EUR. W tym samym miesiącu, Austria dokapitalizowała HGAA kwotą w wysokości 900 mln EUR w ramach austriackiego planu na rzecz banków.

W dniu 29 kwietnia 2009 r. Niemcy zgłosiły Komisji plan restrukturyzacji spółki BayernLB włącznie z HGAA. W tym samym czasie Austria przedstawiła plan przywrócenia rentowności spółce HGAA, który jest wymagany w przypadku zasadniczo zdrowych banków w ramach austriackiego planu na rzecz banków.

W swojej decyzji z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie N 254/09 ("decyzja o wszczęciu postępowania") Komisja wyraziła wątpliwości co do zgodności pomocy udzielonej BayernLB z rynkiem wewnętrznym, zakwestionowała, czy HGAA stanowi zasadniczo zdrową spółkę i wyraziła powątpiewanie co do tego, że pomoc udzielona HGAA przez Austrię jest zgodna z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE.

Austria powiadomiła o dodatkowych środkach pomocy w dniu 18 grudnia 2009 r.

W swojej decyzji z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawach C 16/09 i N 698/09 Komisja uznała środki na rzecz HGAA określone w ustępie 2 za tymczasowo zgodne z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE do czasu przedłożenia wiarygodnego planu restrukturyzacji i jego oceny przez Komisję, ale co najwyżej na okres 6 miesięcy. W tym samym czasie postępowanie zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE zostało rozszerzone w odniesieniu do wspomnianych środków dodatkowych.

W kwietniu 2010 r. Austria przedstawiła plan restrukturyzacji HGAA.

Ze względu na bieżącą ocenę planu restrukturyzacji i pomocy dokonywaną przez Komisję, Austria zwróciła się z wnioskiem o przedłużenie tymczasowego zatwierdzenia środków.

2. ŚRODKI UDZIELONE HGAA

HGAA otrzymała 700 mln EUR od BayernLB i 900 mln EUR w formie kapitału udziałowego warstwy 1 (Partizipationskapital Tier 1) od Republiki Austrii oraz gwarancje płynności finansowej w wysokości 1,35 mld EUR emisji obligacji w ramach austriackiego planu nadzwyczajnej pomocy na rzecz banków.

Ponadto HGAA otrzymała następujące środki pomocy dozwolone tymczasowo w decyzji z grudnia 2009 r.:

– tymczasową gwarancję w wysokości 100 mln EUR od Austrii na warunkach ustalonych dla banków znajdujących się w trudnej sytuacji w ramach austriackiego planu nadzwyczajnej pomocy na rzecz banków,

– dokapitalizowanie kwotą 200 mln EUR przez kraj związkowy Karyntię z dywidendą 6 %, która będzie należna po raz pierwszy za rok budżetowy 2013 r.,

– dalsze dokapitalizowanie przez Austrię na warunkach ustalonych dla banków znajdujących się w trudnej sytuacji w ramach austriackiego planu nadzwyczajnej pomocy na rzecz banków na maksymalną kwotę 350 mln EUR,

– środki na rzecz utrzymania płynności w wysokości ok. 200 mln EUR przekazane przez kraj związkowy Karyntię w kontekście istniejących stosunków biznesowych.

3. OCENA ŚRODKA

Komisja, w swoich decyzjach z dnia 12 maja 2009 r. i 23 grudnia 2009 r. już stwierdziła, że środki udzielone HGAA stanowią pomoc państwa.

Pierwotne wątpliwości co do zgodności środków pomocy, wyrażone w poprzednich dwóch decyzjach, nie zostały jeszcze rozwiane poprzez przedłożenie planu restrukturyzacji.

W odniesieniu do przywrócenia rentowności Komisja ma wątpliwości, czy ogólny model działalności gospodarczej banku jest odpowiedni do przywrócenia rentowności.

Ponadto, biorąc pod uwagę niski rating HGAA i przewidywane wysokie koszty finansowania w świetle wygaśnięcia gwarancji od kraju związkowego Karyntii i pomocy finansowej od poprzedniego właściciela BayernLB, Komisja podaje w wątpliwość, czy grupa HGAA nie będzie zmuszona zasadniczo zmienić swój model działalności gospodarczej, co może mieć wpływ w szczególności na jej działalność w zakresie finansów publicznych, którą charakteryzują niewielkie marże.

Ponadto Komisja uważa, że HGAA musi przezwyciężyć istotne problemy dotyczące jakości aktywów biorąc pod uwagę niską i wciąż pogarszającą się jakość jej pożyczek i wyraża wątpliwość, czy można zaradzić podstawowym problemom dotyczącym procesów podejmowania decyzji i zarządzania ryzykiem w stosownym terminie.

Ponadto Komisja wyraża wątpliwość, że bank byłby w stanie zapewnić zwrot ze swojego kapitału jak ustanowiono w komunikacie w sprawie restrukturyzacji, w którym wymaga się odpowiedniego zwrotu z zaangażowanego kapitału, zgodnie z profilem ryzyka danego banku, oraz czy bank jest w stanie zapewnić odpowiednią opłatę biorąc pod uwagę normalne warunki rynkowe lub też spłacić kapitał przyznany przez państwo z czasem.

Ponadto Komisja podaje w wątpliwość, czy dokapitalizowanie HGAA przez Austrię w ramach austriackiego planu na rzecz banków zostało odpowiednio wynagrodzone, ponieważ bank został uznany przez Austrię za zasadniczo zdrowy w czasie dokapitalizowania w grudniu 2008 r. i skorzystał wtedy z niższych stawek. Komisja przypomina, że podała w wątpliwość ocenę Austrii w kwestii, czy bank jest zasadniczo zdrowy w swojej decyzji z maja 2009 r.

W odniesieniu do środków w celu przeciwdziałania zakłóceniom konkurencji, Komisja przypomina, że wyraziła wątpliwość, czy zaproponowane środki są wystarczające, aby odpowiednio ograniczyć zakłócenia spowodowane pomocą. W szczególności, większość planów operacyjnych dotyczących zbycia HGAA wydaje się koncentrować wokół działalności przynoszących straty, a zatem są niezbędne dla przywrócenia rentowności. Innymi słowy, Komisja wyraża wątpliwość, czy nie są konieczne dalsze środki, aby zaradzić zakłóceniom konkurencji spowodowanym pomocą.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.