(2014/C 452/01)(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje, na podstawie których Trybunał sformułował opinie
Wyniki kontroli
Opinie na temat wiarygodności rozliczeń
Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Objaśnienie uzupełniające dotyczące wkładu UE w koszty projektu ITER
Uwagi niepodważające opinii Trybunału
Prezentacja sprawozdania finansowego
Zarządzanie budżetem i finansami
Kontrola wewnętrzna
Wnioski
WPROWADZENIE
INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE
WYNIKI KONTROLI
Opinie na temat wiarygodności rozliczeń
Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Objaśnienie uzupełniające dotyczące wkładu UE w koszty projektu ITER 10
Uwagi niepodważające opinii Trybunału
Prezentacja sprawozdania finansowego
Zarządzanie budżetem i finansami
WNIOSKI
1 Wspólne przedsięwzięcia działające według modelu dwustronnego to Clean Sky, IMI, FCH i SESAR. Wspólne przedsięwzięcia działające według modelu trójstronnego to ARTEMIS i ENIAC. Członkami wspólnego przedsięwzięcia F4E są Euratom reprezentowany przez Komisję Europejską, państwa członkowskie Euratomu oraz inne kraje, które zawarły z Euratomem umowy o współpracy w dziedzinie kontrolowanej syntezy jądrowej i które wyraziły wolę przystąpienia do wspólnego przedsięwzięcia (na dzień 31 grudnia 2013 r.: Szwajcaria).
2 Prognozowane dochody budżetowe odzwierciedlają środki na zobowiązania (ostateczny budżet).
3 Znaczny spadek odnotowany w stosunku do 2012 r. wynika przede wszystkim z tego, że wysokość prognozowanych dochodów budżetowych wspólnego przedsięwzięcia F4E na 2013 r. (1 297 mln euro) była niższa niż kwota 1 524 mln euro prognozowana na 2012 r. Ten spadek z kolei wynika z faktu rozpoczęcia głównego etapu realizacji projektu ITER w 2012 r.
4 W odpowiedzi na tę uwagę wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC zainicjowały w 2014 r. wspólny plan działania w celu uwzględnienia tej opinii z zastrzeżeniem. Do września 2014 r. wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS skontrolowało trzy KOF.
5 Trybunał wydaje opinię z zastrzeżeniem w przypadku gdy kontroler uzyskał wystarczające i odpowiednie dowody kontroli, na podstawie których może stwierdzić, że zniekształcenia lub przypadki uchybień mają istotne znaczenie dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw, ale nie mają charakteru powszechnego. Trybunał wydaje opinię z zastrzeżeniem również w przypadku, gdy kontroler nie jest w stanie uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli, na podstawie których mógłby wydać opinię, a możliwe skutki tej niemożności dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw są istotne, ale nie mają charakteru powszechnego (jak w przypadku opisanym w pkt 11 i 12).
6 Skutki o charakterze powszechnym to takie, które według osądu kontrolera nie ograniczają się tylko do określonych elementów, kont lub pozycji sprawozdania finansowego, albo, jeśli się do nich ograniczają, dotyczą lub mogą dotyczyć znaczącej części sprawozdania finansowego.
7 W odpowiedzi na tę uwagę wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC zainicjowały w 2014 r. wspólny plan działania w celu uwzględnienia tej opinii z zastrzeżeniem. Do września 2014 r. wspólne przedsiębiorstwo ENIAC skontrolowało trzy KOF.
8 Stopa błędu ustalona w wyniku poprzedniej serii kontroli ex post wynosiła 5,8 %.
9 W odpowiedzi na tę uwagę wspólne przedsiębiorstwo IMI nadal informowało skontrolowanych beneficjentów o błędach oraz nadal podejmowało wymagane działania następcze. Równolegle wspólne przedsiębiorstwo IMI nadal podejmowało konkretne działania prewencyjne w celu załagodzenia ryzyka przyszłych błędów w zestawieniach wydatków poniesionych przez beneficjentów (np. organizacja częstych warsztatów finansowych dla uczestników, regularne aktualizowanie wytycznych finansowych IMI dla uczestników). Ponadto wspólne przedsiębiorstwo IMI nadal realizowało intensywny roczny program kontroli ex post.
10 Objaśnienie uzupełniające wykorzystywane jest do zwrócenia czytelnikom uwagi na kwestię, która nie zniekształca w istotny sposób sprawozdania finansowego, ale ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia tego sprawozdania przez odbiorcę.
11 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (11902/10).