Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2015.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.449.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 1 grudnia 2016 r.

Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2015

(2016/C 449/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2016 r.)

SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Pozostałe kwestie - zdarzenie, które miało miejsce po dniu bilansowym

Uwagi zawarte w specjalnych sprawozdaniach rocznych

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

WNIOSKI

ZAŁĄCZNIK I - Budżety i personel agencji

ZAŁĄCZNIK II - Przedstawione przez Trybunał uwagi niepodważające jego opinii

ZAŁĄCZNIK III - Działania podjęte w związku z przedstawionymi przez Trybunał uwagami niepodważającymi jego opinii

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1  Europejski Trybunał Obrachunkowy (dalej: Trybunał) przeprowadził kontrole w 41 agencjach, urzędach i organach (dalej: agencje) oraz w funduszu emerytalnym

Europolu i wydał opinie na temat wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2015 r.

2.
Niniejsze podsumowanie stanowi przegląd rezultatów tych kontroli. Ma ono na celu ułatwienie analizy i porównania specjalnych sprawozdań rocznych Trybunału. Opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji można znaleźć w poszczególnych specjalnych sprawozdaniach rocznych. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem pokontrolnym ani opinią.
3.
Agencje są bardzo wyeksponowane w państwach członkowskich i mają duży wpływ na kształtowanie polityki i proces podejmowania decyzji oraz realizację programów w obszarach o istotnym znaczeniu dla obywateli europejskich, np. w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, wolności i wymiaru sprawiedliwości. W zależności od zadań, struktury i sposobu finansowania można wyróżnić agencje zdecentralizowane, wykonawcze, finansujące się ze środków własnych oraz inne organy.
4.
Agencje zdecentralizowane, których jest 30, odgrywają ważną rolę w realizacji polityki UE w różnych obszarach, zwłaszcza w realizacji zadań o charakterze technicznym, naukowym, operacyjnym lub regulacyjnym. Ich celem jest umożliwienie Komisji skoncentrowania się na opracowywaniu polityki i zacieśnienie współpracy pomiędzy UE a państwami członkowskimi poprzez zgromadzenie wiedzy technicznej i specjalistycznej z obu stron. Agencje zdecentralizowane rozmieszczone są na całym terytorium UE.
5.
Sześciu agencjom wykonawczym powierzono zadania związane z zarządzaniem jednym lub większą liczbą programów unijnych. Agencje te ustanowiono na czas określony. Ich siedziby znajdują się w Brukseli (pięć) i w Luksemburgu (jedna).
6.
Trzy agencje, które finansują się ze środków własnych, to Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (UHRW) 2 , Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (CPVO) oraz Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (Jednolita Rada) 3 . Jednolita Rada, z siedzibą w Brukseli, stała się w pełni operacyjna z dniem 1 stycznia 2016 r., a jej misja polega na zapewnieniu należytej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji upadających banków, tak aby wywarła ona minimalny wpływ na gospodarkę realną i finanse publiczne.
7.
Pozostałe organy obejmują Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), Agencję Dostaw Euratomu oraz fundusz emerytalny Europolu. EIT, mający siedzibę w Budapeszcie, jest niezależnym, zdecentralizowanych organem UE, w którego skład wchodzą zasoby naukowe, biznesowe i edukacyjne, mające na celu pobudzenie potencjału innowacyjnego Unii. Euratom, którego siedziba znajduje się w Luksemburgu, został utworzony w celu wsparcia realizacji celów zawartych w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. Fundusz emerytalny Europolu z siedzibą w Hadze powstał w celu finansowania i wypłacania świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europejski Urząd Policji (Europol), zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r. Fundusz rozwiązano z dniem 1 stycznia 2016 r.
8.
Łączny budżet agencji na 2015 r. wyniósł około 2,8 mld euro (w 2014 r. - 2,6 mld euro) czyli około 2,0 % ogólnego budżetu UE na 2015 r. (w 2014 r. - 1,9 %). Znaczna część budżetu agencji pochodzi z dotacji Komisji Europejskiej, a pozostała część - z opłat i innych źródeł.
9.
Na koniec 2015 r. agencje zatrudniały 9 965 pracowników (w 2014 r. - 9 379) 4 . Liczba pracowników wzrosła najbardziej w agencjach zajmujących się kwestiami związanymi z migracją (Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO) oraz zapobieganiem poważnej przestępczości i terroryzmowi (Europol). Mandat agencji wykonawczych, w których liczba pracowników wzrosła, został poszerzony; otrzymały także dodatkowe obowiązki.
10.
Szczegółowe informacje na temat agencji, ich budżetów i zatrudnienia przedstawiono w załączniku I.

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

11.
W tabeli przedstawiono mechanizmy kontroli sprawozdań finansowych agencji.

Tabela

Mechanizmy kontroli sprawozdań finansowych agencji

AgencjeSkontrolowane przez
TrybunałTrybunał + firma audytorskaRazem
Agencje zdecentralizowane-3030
Agencje wykonawcze6-6
Agencje, które finansują się ze środków własnych21 (1)3
Inne organy2 (2)13
Razem103242
(1) Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji jest kontrolowana przez Trybunał i firmę audytorską.

(2) W związku z ograniczonymi zasobami i działalnością Agencja Dostaw Euratomu jest kontrolowana wyłącznie przez Trybunał.

12.
Sprawozdania roczne 32 agencji zostały sprawdzone przez niezależnego audytora zewnętrznego (firmę audytorską) zgodnie z art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 5  oraz art. 107 ust. 1 nowego ramowego rozporządzenia finansowego dla agencji 6 . Opinie Trybunału dotyczące tych sprawozdań objęły prace kontrolne wykonane przez firmę audytorską oraz działania podjęte w odpowiedzi na jej ustalenia. Trybunał dokonał przeglądu prac firm audytorskich zgodnie ze standardami międzynarodowymi. W ten sposób uzyskał wystarczającą pewność co do wiarygodności prac tych firm, by oprzeć się na ich wynikach w swoich opiniach o wiarygodności rozliczeń.
13.
W przypadku pozostałych dziewięciu agencji i EPF Trybunał nadal przeprowadzał kontrolę wiarygodności rozliczeń. Prace kontrolne objęły zgodność z obowiązującymi regułami rachunkowości, kompletność i prawdziwość danych bilansowych i budżetowych oraz analizę sprawozdania z finansowych wyników działalności i realizacji budżetu.
14.
Tak jak w latach ubiegłych, Trybunał ponosił wyłączną odpowiedzialność za kontrolę legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń wszystkich agencji i EPF. Podejście kontrolne Trybunału obejmowało analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez agencje mechanizmów kontroli wewnętrznej.

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

15.
Ostateczne sprawozdania finansowe 40 agencji i EPF przedstawiają rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach ich sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
16.
Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem w sprawie wiarygodności ostatecznego sprawozdania finansowego Fronteksu za rok budżetowy 2015. Zastrzeżenie opiera się na mającym istotny charakter niedoszacowaniu rozliczeń międzyokresowych biernych o 1,7 mln euro.

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

17.
Trybunału stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rocznych sprawozdań finansowych 40 agencji i EPF za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2015 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
18.
Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń EIT. Zastrzeżenie opierało się głównie na wykorzystaniu nieprawidłowej stawki ryczałtowej w odniesieniu do dotacji.

Pozostałe kwestie - zdarzenie, które miało miejsce po dniu bilansowym

19.
W specjalnych sprawozdaniach rocznych dotyczących Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) oraz Europejskiej Agencji Leków (EMA), których siedziby mieszczą się w Londynie, Trybunał przedstawił zdarzenie, które miało miejsce po dniu bilansowym, opisując je w punkcie "Inne kwestie". Punkt ten dotyczy referendum w Zjednoczonym Królestwie, które odbyło się 23 czerwca 2016 r. Wyjaśniono w nim, że sprawozdania finansowe i powiązane z nimi informacje dodatkowe obu agencji zostały sporządzone na podstawie informacji dostępnych w dniu podpisania tych sprawozdań, gdy wyniki referendum nie były jeszcze znane i nie złożono jeszcze formalnej notyfikacji dotyczącej uruchomienia procedury art. 50 7 .

Uwagi zawarte w specjalnych sprawozdaniach rocznych

20.
Nie podważając wyrażonych przez siebie opinii, Trybunał sformułował łącznie 90 uwag (w 2014 r. - 79) dotyczących 36 agencji (w 2014 r. - 35), aby zwrócić uwagę na istotne kwestie i wskazać możliwości poprawy. Liczbę uwag w różnych działach specjalnych sprawozdań rocznych przedstawiono na wykresie.

Wykres

Uwagi według działu sprawozdania

grafika

21.
W załączniku II przedstawiono zestawienie uwag sformułowanych w odniesieniu do poszczególnych agencji i EPF.
22.
Uwagi uznane za szczególnie ważne opisano poniżej. Dotyczą one istotnych kwestii, które często się powtarzają lub są poważne i stanowią przedmiot szerokiego zainteresowania ("wnioski na przyszłość").
23.
W dalszym ciągu najczęściej formułowane uwagi dotyczą wysokiego poziomu przeniesień środków na zobowiązania; problem ten występuje w 32 agencjach (w 2014 r. - 28). Przeniesienia w tytule II (wydatki administracyjne) w 22 agencjach, których dotyczy to zagadnienie (w 2014 r. - 18) wyniosły średnio 36 % (w 2014 r. - 39 %) środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule, natomiast przeniesienia w tytule III (wydatki operacyjne) w 18 agencjach, których dotyczy to zagadnienie (w 2014 r. - 18) wyniosły średnio 48 % środków (w 2014 r. - 56 %), na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Przeniesienia te wynikają głównie ze zdarzeń będących (częściowo) poza kontrolą agencji (np. faktury lub zestawienia poniesionych wydatków, których nie otrzymano do końca roku) lub są uzasadnione wieloletnim charakterem prowadzonych działań, postępowań o udzielenie zamówienia lub projektów. Trybunał nadal prowadził sprawozdawczość na ten temat po ustaleniu wewnętrznego progu dla różnych tytułów budżetu agencji. Zmiana tej procedury sprawozdawczości wymaga wspólnego porozumienia zaangażowanych stron (Trybunału, Parlamentu, Rady i agencji) co do tego, jakie informacje na temat przeniesień należy zawrzeć w specjalnych sprawozdaniach rocznych dotyczących agencji. W związku z tym wskazane byłoby opracowanie uzgodnionego pojęcia "uzasadnionych przeniesień" i wdrożenie go w agencjach.
24.
Fundamentalna zasada leżąca u podstaw zamówień publicznych to zapewnienie konkurencji między podmiotami gospodarczymi. W czterech sprawozdaniach Trybunał zaznaczył, że agencje nie w pełni przestrzegały tej zasady, odnosząc się do takiego wykorzystania procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, które wykracza poza sytuacje wyjątkowe, a także podkreślając brak konkurencji w przypadku wykorzystania umów ramowych, w których nie zostały wyraźnie określone żądane usługi lub indywidualne stawki.
25.
Ciągłość działania obejmuje planowanie i przygotowanie w celu zapewnienia ciągłości działania w przypadku poważnych zdarzeń lub katastrof oraz zdolność przywrócenia operacyjności w stosunkowo krótkim czasie. Trybunał ustalił, że cztery agencje nie spełniają jeszcze w pełni wymogów standardu kontroli wewnętrznej w tym obszarze.
26.
Każde ze skontrolowanych rocznych sprawozdań finansowych agencji obejmuje sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z wykonania budżetu. W przypadku trzech agencji Trybunał podaje, że ich sprawozdania z wykonania budżetu odbiegają od poziomu szczegółowości sprawozdań większości pozostałych agencji, co utrudnia ich porównanie i wpływa negatywnie na wartość informacyjną sprawozdań. Komisja zaplanowała wydanie wytycznych w tym zakresie.

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

27.
Specjalne sprawozdania roczne za rok budżetowy 2015 obejmują przegląd działań podjętych przez agencje w odpowiedzi na uwagi z poprzednich lat. W załączniku III zamieszczono zestawienie, z którego wynika, że na 134 uwagi pozostające do uwzględnienia na koniec 2014 r. (w 2013 r. - 153) działania naprawcze zrealizowano w 2015 r. w 37 przypadkach. W 44 przypadkach działania naprawcze były w trakcie realizacji, a w dziewięciu nie zostały podjęte. W przypadku 44 uwag, w większości dotyczących przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, nie było wymagane podjęcie działań naprawczych.
28.
Ogólna sytuacja poprawiła się wprawdzie w porównaniu z rokiem poprzednim (liczba uwag pozostających do uwzględnienia spadła), wzrosła jednak liczba niepodjętych działań naprawczych, w ramach których pojawiły się trzy nowe uwagi. Niepodjęte działanie naprawcze oznacza, że nie zaplanowano ani nie realizuje się żadnych działań w danym zakresie. W pięciu z dziewięciu przypadków realizacja wymaganych działań naprawczych jest uzależniona od wkładu osoby trzeciej (np. przyjmującego państwa członkowskiego, Trybunału lub ustawodawcy) i znajduje się poza kontrolą agencji. W przypadkach opisanych w trzech z pozostałych czterech uwag agencje, których dotyczyły te kwestie (CPVO i EASO), nie podjęły dotąd żadnych skutecznych działań, a w jednym przypadku agencja (EIT) nie zgadza się z uwagą Trybunału i dotychczas nie zaplanowała żadnych konkretnych działań naprawczych.

WNIOSKI

29.
Trybunał wydał opinie bez zastrzeżeń w sprawie rocznych sprawozdań finansowych wszystkich agencji z wyjątkiem Fronteksu. Transakcje leżące u podstaw rozliczeń agencji były legalne i prawidłowe w przypadku wszystkich agencji z wyjątkiem EIT, w odniesieniu do którego Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem.
30.
Agencje po raz kolejny ulepszyły swoje procedury, podejmując działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez Trybunał w latach poprzednich. Niemniej jednak nadal konieczne są usprawnienia, które opisano w uwagach za 2015 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Budżety i personel agencji 8

AgencjaMacierzysta DGObszar politykiBudżet (1)Personel (2)
2014

(w min EUR)

2015

(w min EUR)

2014

(w min EUR)

2015

(w min EUR)

Agencje zdecentralizowane
Europejska Agencja Leków - EMASANTEOchrona zdrowia i konsumentów272,0304,0752775
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego -UHRWGROWRynek wewnętrzny419,6384,2928998
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego -EASAMOVEMobilność i transport162,3185,4740779
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEXHOMESprawy wewnętrzne86,7143,3311309
Europejski Urząd Policji - EUROPOLHOMESprawy wewnętrzne84,095,0574666
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności -EFSASANTEOchrona zdrowia i konsumentów79,978,8442434
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego -EMSAMOVEMobilność i transport57,964,8245246
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDCSANTEOchrona zdrowia i konsumentów60,558,5277260
Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDTDGTSłużby językowe56,349,6216218
Europejska Agencja Środowiska - EEAENVŚrodowisko52,649,2204198
Europejska Jednostka Współpracy Sądowej -EUROJUSTJUSTWymiar sprawiedliwości34,034,0252246
Europejska Agencja Chemikaliów - ECHAGROWPrzedsiębiorstwa113,2115,1587572
Europejska Agencja Kolejowa - ERAMOVEMobilność i transport25,726,3159157
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej -FRAJUSTWymiar sprawiedliwości21,521,6110107
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EUNBFISMAUsługi finansowe i unia rynków kapitałowych33,633,4146156
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - EUROFOUNDEMPLZatrudnienie i sprawy społeczne21,521,2111111
Europejska Fundacja Kształcenia - ETFEACEdukacja i kultura22,521,0133129
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMAFISMAUsługi finansowe i unia rynków kapitałowych33,336,7168186
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOPEACEdukacja i kultura18,418,4120123
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPAFISMAUsługi finansowe i unia rynków kapitałowych21,620,2129133
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDAHOMESprawy wewnętrzne15,718,5101100
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHAEMPLZatrudnienie i sprawy społeczne17,316,96565
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin -CPVOSANTERolnictwo i rozwój obszarów wiejskich14,714,74546
Agencja Europejskiego GNSS - GSAGROWPrzedsiębiorstwa403,7363,8131139
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EF-CAMAREGospodarka morska i rybołówstwo9,29,25864
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGEJUSTWymiar sprawiedliwości7,47,94142
Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOLHOMESprawy wewnętrzne8,98,84345
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISACNECTJednolity rynek cyfrowy10,010,06269
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACERENEREnergetyka10,911,37280
Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu -EASOHOMESprawy wewnętrzne15,615,97993
Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BERECCNECTJednolity rynek cyfrowy4,24,02726
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - EU-LISAHOMESprawy wewnętrzne64,971,7129134
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - SRB ()FISMAUsługi finansowe i unia rynków kapitałowychnie dotyczy22,0nie dotyczy108
Agencje wykonawcze
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego - EACEAEAC, CNECT, HOME i ECHOEdukacja i kultura46,946,9437441
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych -REARTD, EAC, GROW, HOME, CNECT i AGRIBadania i innowacje51,654,6548618
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEARTDBadania i innowacje36,339,6388417
Agencja Wykonawcza ds. Marych i Średnich Przedsiębiorstw - EASMEENTR, RTD, ENER, ENV, CLIMA, CNECT i MARĘEnergia, przedsiębiorczość i innowacje24,536,4283373
Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci -INEAMOVE, ENER, CNECT i RTDMobilność i transport13,418,4151186
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności - CHAFEA.SANTE, JUST i AGRIOchrona konsumenta7,27,44949
Inne organy
Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EITEACInnowacje i technologia174,9231,74850
Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM (3)ENER i RTDEnergia oraz badania naukowe i innowacje0,10,11817
Fundusz emerytalny Europolu - EPFHOMEWydatki administracyjne Europolunie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczy
Ogółem2 614,52 770,5379965
(1) Dane dotyczące budżetu są oparte na kwotach środków na płatności.

(2) Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.

(3) SRB i EURATOM nie są uwzględnione w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym UE

ZAŁĄCZNIK  II

Przedstawione przez Trybunał uwagi niepodważające jego opinii

Liczba uwagWiarygodność rozliczeńLegalność/prawidłowość transakcjiMechanizmy kontroli wewnętrznejZarządzanie budżetemInne uwagi
Procedury udzielania zamówieńInneStandardy kontroli wewnętrznejInneWysoki poziom przeniesieńWysoki poziom anulowanych przeniesień z 2014 r.Realizacja budżetuFinansowanie budżetuInneNależyte zarządzanie finansamiSprawy kadroweInne
1ACER - Lubiana2XX
2BEREC - Ryga3XXX
3CdT - Luksemburg4XXXX
4CEDEFOP - Saloniki2XX
5CEPOL - Budapeszt2XX
6CHAFEA - Luksemburg3XXX
7CPVO - Angers4XXXX
8EACEA - Bruksela1X
9EASA - Kolonia2XX
10EASME - Bruksela2XX
11EASO - Valletta2XX
12EUNB - Londyn2XX
13ECDC - Sztokholm4XXXX
14ECHA - Helsinki2XX
15EEA - Kopenhaga1X
16EFCA - Vigo1X
17EFSA - Parma1X
18EIGE - Wilno1X
19EIOPA - Frankfurt1X
20EIT - Budapeszt10XXXXXXXXXX
21EMA - Londyn0
22EMCDDA - Lizbona1X
23EMSA - Lizbona0
24ENISA - Heraklion2XX
25EPF - Haga1X
26ERA - Valenciennes0
27ERCEA - Bruksela1X
28ESMA - Paryż2XX
29ETF - Turyn0
30EU-LISA - Tallinn5XXXXX
31EU-OSHA - Bilbao2XX
32EURATOM - LuksemburgX
33EUROFOUND - DublinX
34EUROJUST - HagaX
35EUROPOL - HagaX
36FRA - WiedeńX
37FRONTEX - Warszawa5XXXXX
38GSA - Praga6XXXXXX
39INEA - Bruksela1X
40UHRW - Alicante4XXXX
41REA - Bruksela0
42SRB - Bruksela5XXXXX
Razem9014443403236947
Ogółem1875420

ZAŁĄCZNIK  III

Działania podjęte w związku z przedstawionymi przez Trybunał uwagami niepodważającymi jego opinii

RazemZrealizowaneW trakcie realizacjiNiepodjęteNie dotyczy
Agencje zdecentralizowane
1Europejska Agencja Leków - EMA431
2Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - UHRW6321
3Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA4112
4Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEX81511
5Europejski Urząd Policji - EUROPOL4112
6Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA321
7Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA11
8Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC211
9Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT211
10Europejska Agencja Środowiska - EEA83212
11Europejska Jednostka Współpracy Sądowej - EUROJUST321
12Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA211
13Europejska Agencja Kolejowa - ERA422
14Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA312
15Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EUNB211
16Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy -EUROFOUND321
17Europejska Fundacja Kształcenia - ETF4112
18Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA9342
19Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOP0
20Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA22
21Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCD-DA11
22Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA211
23Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO211
24Agencja Europejskiego GNSS - GSA312
25Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA0
26Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE11
27Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL514
28Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA211
29Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER312
30Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO10523
31Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej -BEREC5311
32Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - EU-LISA5122
Agencje wykonawcze
33Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego -EACEA11
34Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA0
35Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA11
36Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw - EASME (wcześniej EACI)422
37Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci - INEA (wcześniej TEN-TEA)11
38Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności -CHAFEA (wcześniej EAHC)11
Inne organy
39Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT125511
40Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM0
41Fundusz emerytalny Europolu - EPF11
Ogółem1343744944
1 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 1.
2 Od dnia 23 marca 2016 r. Urząd nosi nazwę Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).
3 Art. 102 regulaminu finansowego Jednolitej Rady.
4 Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
6 Art. 107 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
7 Księgowi podpisali sprawozdania odpowiednio dnia 24 maja 2016 r. (EUNB) i dnia 1 czerwca 2016 r. (EMA).
8 Źródło: Dane przekazane przez agencje.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.