Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2014 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.409.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 grudnia 2015 r.

Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2014 r.

(2015/C 409/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z postanowieniami art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał wydał opinię na temat wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawionych w sprawozdaniach finansowych 32 agencji regulacyjnych, sześciu agencji wykonawczych, Agencji Dostaw Euratomu, Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) oraz funduszu emerytalnego Europolu (zob. tabela) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.
2.
Tak jak w poprzednich latach, Trybunał zbadał legalność i prawidłowość transakcji. W 2014 r. jednakże po raz pierwszy sprawozdania roczne 30 agencji i EIT, które otrzymują unijne dotacje, zostały sprawdzone przez niezależnego audytora zewnętrznego (firmę audytorską) zgodnie z art. 208 ust. 4 1 nowego rozporządzenia finansowego UE oraz art. 107 ust. 1 2 nowego ramowego rozporządzenia finansowego dla agencji. W opinii Trybunału na temat tych sprawozdań uwzględniono prace kontrolne przeprowadzone przez niezależnego audytora zewnętrznego i działania podjęte w wyniku jego ustaleń.
3.
Trybunał we własnym zakresie przeprowadził prace kontrolne dotyczące sprawozdań finansowych Agencji Dostaw Euratomu, dwóch agencji, które finansują się całkowicie ze środków własnych (Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego i Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin), sześciu agencji wykonawczych i funduszu emerytalnego Europolu.

Tabela 1

Mechanizmy kontroli w zależności od rodzaju agencji

Agencje skontrolowane przez TrybunałSkontrolowane tylko przez TrybunałSkontrolowane przez Trybunał + audytora zewnętrznegoRazem
Agencje regulacyjneAgencje, które otrzymują dotacje UE-30
Agencje, które finansują się ze środków własnych2-32
Agencje wykonawczeEACEA, REA, ERCEA, EASME, INEA i CHAFEA6-6
Inne organyEuratom i EPF2-3
EIT-1
Razem103141
4.
Szczegółowe informacje na temat skontrolowanych agencji, ich budżetów i zatrudnienia przedstawiono w załączniku I.
5. W niniejszym podsumowaniu przedstawiono przegląd wyników dorocznych kontroli agencji, przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2014. Ma ono na celu ułatwienie analizy i porównania specjalnych sprawozdań rocznych. Specjalne sprawozdania roczne zawierają opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem pokontrolnym ani opinią.
6.
Agencje zdecentralizowane odgrywają ważną rolę w realizacji polityki UE w różnych obszarach, zwłaszcza w realizacji zadań o charakterze technicznym, naukowym, operacyjnym lub regulacyjnym. Ich celem jest umożliwienie Komisji skoncentrowania się na opracowywaniu polityki i zacieśnienie współpracy pomiędzy UE i państwami członkowskimi poprzez zgromadzenie wiedzy technicznej i specjalistycznej z obu stron. Agencje zdecentralizowane rozmieszczone są na całym terytorium UE.
7.
Sześciu agencjom wykonawczym powierzono zadania związane z zarządzaniem jednym lub większą liczbą programów unijnych. Agencje te ustanowiono na czas określony. Agencje wykonawcze mają swoje siedziby w Brukseli (pięć) lub w Luksemburgu (jedna).
8.
EIT mający siedzibę w Budapeszcie jest niezależnym, zdecentralizowanych organem UE, w którego skład wchodzą zasoby naukowe, biznesowe i edukacyjne, mające na celu pobudzenie potencjału innowacyjnego Unii.
9.
Euratom, którego siedziba znajduje się w Luksemburgu, został utworzony w celu wsparcia realizacji celów zawartych w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
10.
Fundusz emerytalny Europolu z siedzibą w Hadze powstał w celu finansowania i wypłacania świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europol, zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r.
11.
Łączny budżet agencji na 2014 r. wyniósł około 1,9 mld euro (2013: 2 mld euro), co odpowiada około 1,4 % budżetu ogólnego UE na 2014 r. (2013: 1,4 %). Około 1,2 mld euro pochodzi z dotacji Komisji Europejskiej, a pozostała część - z opłat i innych źródeł. W agencjach zatrudnionych jest około 6 578 (2013: 6 536) urzędników mianowanych i pracowników zatrudnionych na czas określony, co stanowi 14 % (2013: 14 %) łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE (planie zatrudnienia). Ponadto w agencjach pracuje około 3 200 (2013: 2 900) pracowników innych kategorii (kontraktowych i oddelegowanych). Zwiększenie liczby pracowników dotyczy przede wszystkim tych agencji, którym wyznaczono dodatkowe zadania, agencji odpowiedzialnych za nadzór nad sektorem finansowym oraz agencji wykonawczych, którym powierzono dodatkową odpowiedzialność w ramach programu Horyzont 2020 i innych programów.
12.
Ryzyko finansowe w przypadku agencji jest stosunkowo niewielkie w skali ogólnego budżetu UE, natomiast ryzyko utraty reputacji przez Unię jest wysokie. Agencje są bowiem bardzo wyeksponowane w państwach członkowskich i mają duży wpływ na kształtowanie polityki i proces podejmowania decyzji oraz realizację programów w obszarach o istotnym znaczeniu dla obywateli europejskich, np. w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, wolności i wymiaru sprawiedliwości.

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

13.
W odniesieniu do 31 agencji skontrolowanych przez niezależnego audytora zewnętrznego Trybunał zbadał wyniki pracy firm audytorskich zgodnie z międzynarodowymi standardami rewizji finansowej. Trybunał uwzględnił te wyniki, formułując opinię na temat wiarygodności rozliczeń zawartą w specjalnych sprawozdaniach rocznych.
14.
Trybunał posiada wystarczającą pewność, aby swoją opinię na temat wiarygodności rozliczeń wydać na podstawie wyników pracy prywatnych firm audytorskich.
15.
Jeżeli chodzi o legalność i prawidłowość transakcji, za badanie których odpowiedzialny jest wyłącznie Trybunał, przyjęte przezeń podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez agencje mechanizmów kontroli wewnętrznej.
16.
W odniesieniu do pozostałych 10 agencji przeprowadzona przez Trybunał kontrola objęła - jak do tej pory - zarówno legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń, jak i wiarygodność rozliczeń.

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

17.
Ostateczne sprawozdania finansowe 41 agencji przedstawiają rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach ich sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
18.
Trybunał zamieścił objaśnienie uzupełniające 3 dotyczące wiarygodności rozliczeń Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) oraz EPF. W przypadku eu-LISA nadal utrzymuje się sytuacja, na którą Trybunał zwrócił uwagę w swoim specjalnym sprawozdaniu rocznym za 2013 r., to znaczy potrzebne są wiarygodne i kompletne dane do celów wyceny kluczowych systemów informatycznych Agencji, w tym dane dotyczące kosztów sprzętu komputerowego, gotowych składników oprogramowania i opracowania oprogramowania. Powyższe środki trwałe są objęte amortyzacją i o ile w 2014 r. ich wartość była jeszcze istotna, o tyle odnośna kwota co roku zmniejsza się. W przypadku EPF Trybunał zwrócił uwagę na fakt, że sprawozdanie finansowe EPF za rok 2014 r. sporządzono przy założeniu kontynuacji działalności, podczas gdy oczekuje się, że do końca 2015 r. nie będzie już aktywnych uczestników, a obecnie analizowany jest proces likwidacji Funduszu.

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

19.
Trybunału stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rocznych sprawozdań finansowych 41 agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
20.
Trybunał uwzględnił objaśnienie uzupełniające dotyczące prawidłowości i legalności transakcji leżących u podstaw rozliczeń EIT. Umowy o dotacje podpisane w obrębie ramowych umów o partnerstwie zawarte z trzema pierwszymi wspólnotami wiedzy i innowacji (WWiI) stanowią, że wkład finansowy EIT może pokryć do 25 % ogólnych wydatków WWiI w ciągu pierwszych pięciu lat, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.

Uwagi niepodważające opinii Trybunału

21.
Nie podważając wyrażonych przez siebie opinii, Trybunał sformułował łącznie 79 uwag (2013: 97) dotyczących 35 agencji (2013: 35), aby zwrócić uwagę na istotne kwestie i wskazać możliwości poprawy. Przedstawione uwagi dotyczyły wiarygodności rozliczeń, legalności i prawidłowości transakcji, mechanizmów kontroli wewnętrznej, wykonania budżetu i innych kwestii, takich jak należyte zarządzanie finansami.

Wykres

Liczba uwag dotyczących poszczególnych kwestii

grafika

Źródło: Sprawozdania specjalne dotyczące sprawozdań finansowych agencji za rok 2014.

22.
W załączniku II przedstawiono zestawienie uwag sformułowanych w odniesieniu do poszczególnych agencji. Poniżej zamieszczono podsumowanie najczęściej pojawiających się uwag lub uwag o szczególnym znaczeniu.

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

23.
Poza odnotowanymi już dwoma objaśnieniami uzupełniającymi pojawiła się jedna uwaga dotycząca wiarygodności rozliczeń w odniesieniu do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), która to uwaga dotyczy ujawnienia dochodu wynikającego raczej z szacowanych, a nie rzeczywistych kwot.

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

24.
W tej kategorii przedstawiono pięć uwag (2013: siedem) w odniesieniu do pięciu agencji (2013: siedmiu) dotyczących uchybień w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w takich dziedzinach jak przejrzystość technicznej specyfikacji zamówienia czy terminowość przetargów, uchybienia w mechanizmach kontroli dotacji i przestrzeganie regulaminowych terminów uiszczania opłat.

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

25.
Przedstawiono siedem uwag (2013: 17) w odniesieniu do siedmiu agencji (2013:10). W dwóch przypadkach dotyczą one uchybień w mechanizmach kontroli dotacji (2013: dwa), a w kolejnym - uchybień w mechanizmach kontroli aktywów trwałych (2013: dwa); pozostałe uwagi odnoszą się do różnych niedociągnięć w zakresie kontroli wewnętrznej. Ogólnie odnotowano istotną poprawę w zakresie kontroli wewnętrznej. Liczba uwag zmniejszyła się o ponad 50 % i brak jest uwag związanych z wdrażaniem standardów kontroli wewnętrznej.

Uwagi dotyczące wykonania budżetu

26.
Kwestią, na którą najczęściej zwracana jest uwaga w tym obszarze, pozostaje wysoki poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania. Problem ten dotyczył 28 agencji (2013: 24). Zwykle uznaje się, że poziom taki jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności i może być oznaką uchybień w planowaniu i wykonaniu budżetu, jednak często jest on następstwem wydarzeń, na które agencje (częściowo) nie mają wpływu (np. niespłynięcia przed końcem roku faktur lub zestawień poniesionych wydatków), lub jest uzasadniony wieloletnim charakterem prowadzonych działań, postępowań o udzielenie zamówienia lub projektów.
27.
W ośmiu przypadkach zanotowano wysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z lat poprzednich (2013: siedem przypadków). Sugeruje to, że przeniesień środków dokonano na podstawie przeszacowanych potrzeb lub że były one z innych względów nieuzasadnione.
28.
Trzy uwagi dotyczą niewystarczających środków, na które zaciągnięto zobowiązania (2013: sześć), a jedna - wysokiego poziomu przesunięć budżetowych (2013: trzy).

Inne uwagi

29.
Przedstawiono 22 inne uwagi (2013: 22) w odniesieniu do 17 agencji (2013: 15), z których siedem dotyczyło kwestii należytego zarządzania finansami. Cztery z siedmiu uwag dotyczyły uchybień w zarządzaniu zamówieniami publicznymi i umowami: nagromadzenia znacznych kosztów ogólnych i zysków, niewystarczającej konkurencji cenowej wynikającej z nadmiernej koncentracji na jakości, planowanych celów i działań, które nie były wystarczająco sprecyzowane, by uzasadnić decyzję o udzieleniu zamówienia, i niewystarczającego planowania w celu zastąpienia istniejącego zamówienia, które odbiło się negatywnie na zasadach uczciwej konkurencji.
30.
Podczas kontroli jednej agencji Trybunał wykrył błędne naliczenie wynagrodzeń, które doprowadziło do zaniżenia wynagrodzeń części pracowników UE zatrudnionych przed wejściem w życie regulaminu pracowniczego w 2004 r. W wyniku dalszych kontroli przeprowadzonych na wniosek Trybunału ten sam błąd stwierdzono w 18 innych agencjach (ogólna kwota zaniżenia wynagrodzeń wyniosła około 378 670 euro). Tylko w przypadku sześciu agencji kwoty te były jednak istotne, w związku z czym wspomniano o nich w specjalnych sprawozdaniach rocznych tych agencji. Agencje i Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) są odmiennego zdania co do tego, kto ponosi odpowiedzialność za ten błąd.
31.
Europejska Agencja Środowiska zleciła usługi wykonania kopii zapasowych dostawcy usług w chmurze obliczeniowej w ramach międzyinstytucjonalnego zamówienia udzielonego przez Dyrekcję Generalną ds. Informatyki (DIGIT). Warunki zamówienia nie gwarantują zachowania przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, które przysługują Agencji, ani nie zapewniają przestrzegania zasad ochrony prywatności przysługujących obywatelom UE zgodnie z art. 7 Karty praw podstawowych UE. Jest prawdopodobne, że inne agencje skorzystają z takich usług w przyszłości. Ważne jest, aby usługi takie gwarantowały pełną ochronę przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich niezbędnych do wykonywania działalności przez Agencję, a także ochronę prywatności obywateli UE.

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

32.
Specjalne sprawozdania roczne za 2014 r. obejmują przegląd działań podjętych przez agencje w odpowiedzi na nieuwzględnione uwagi z poprzednich lat. W załączniku III zamieszczono zestawienie, z którego wynika, że na 153 uwagi pozostające do uwzględnienia na koniec roku 2013, w 2014 r. działania naprawcze zrealizowano w 51 przypadkach, w 41 były one w trakcie realizacji, a w sześciu nie zostały podjęte. W przypadku 55 uwag, które w większości dotyczyły przeniesień budżetowych, nie było wymagane podjęcie działań naprawczych.

WNIOSKI

33.
Wszystkie agencje przedstawiły wiarygodne rozliczenia. Trybunał przedstawił dwa objaśnienia uzupełniające w odniesieniu do eu-LISA i EPF.
34.
Trybunał stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń były legalne i prawidłowe w przypadku wszystkich agencji, a w przypadku EIT sformułował objaśnienie uzupełniające.
35.
Sporządzono także jedna uwagę dotyczącą korzystania z usług w chmurze obliczeniowej przez Europejską Agencję Środowiska.
36.
Trybunał sformułował sześć uwag w związku z zaniżeniem wynagrodzeń pracowników UE zatrudnionych przed wejściem w życie regulaminu pracowniczego w 2004 r.
37.
Agencje po raz kolejny ulepszyły swoje procedury, podejmując działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez Trybunał w latach poprzednich. Mimo to istnieją możliwości dalszej poprawy, co sugeruje liczba uwag sformułowanych w odniesieniu do roku 2014.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia

20142013
AgencjaMacierzysta DGObszar politykiPrognozowane dochody budżetowe (1)

(w min EUR)

Należności ustalone(1)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (1)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia(2)Prognozowane dochody budżetowe (1)

(w min EUR)

Należności ustalone (1)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (1)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia(2)
Agencje regulacyjne
Europejska Agencja Leków - EMASANCOOchrona zdrowia i konsumentów282311272599252269240611
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIMMARKTRynek wewnętrzny194196196844418189189861
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASAMOVEMobilność i transport162145137685151125125692
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEXHOMESprawy wewnętrzne988787152949292153
Europejski Urząd Policji - EUROPOLHOMESprawy wewnętrzne848585450838383457
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSASANCOOchrona zdrowia i konsumentów808080344767676351
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSAMOVEMobilność i transport585858210575856213
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDCSANCOOchrona zdrowia i konsumentów605959194585959198
Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDTLANGUAGESłużby językowe564847203525450206
Europejska Agencja Środowiska - EEAENV-CLIMŚrodowisko435352135496363138
Europejska Jednostka Współpracy Sądowej - EUROJUSTHOMEWymiar sprawiedliwości343434209323232213
Europejska Agencja Chemikaliów -ECHAENTRPrzedsiębiorstwa333737495999898503
Europejska Agencja Kolejowa - ERAMOVEMobilność i transport262626140262626143
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRAJUSTICEWymiar sprawiedliwości2121217522222278
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego -EBAMARKTRynek wewnętrzny34343411126262693
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - EURO-FOUNDEMPLZatrudnienie i sprawy społeczne21212199212121101
Europejska Fundacja Kształcenia - ETFEACEdukacja i kultura2021219420222296
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMAMARKTRynek wewnętrzny333232133283030121
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOPEACEdukacja i kultura18171798191818100
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPAMARKTRynek wewnętrzny2222228719181880
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDAHOMESprawy wewnętrzne1516168216161684
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHAEMPLZatrudnienie i sprawy społeczne1515154315161644
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVOSANCORolnictwo i rozwój obszarów wiejskich1513134714131348
Agencja Europejskiego GNSS - GSAENTRPrzedsiębiorstwa253583589614545477
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCAMAREGospodarka morska i rybołówstwo9995399954
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGEJUSTWymiar sprawiedliwości7772978830
Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOLHOMESprawy wewnętrzne9992789928
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISAINFSOSpołeczeństwo informacyjne i media101010481010947
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACERENEREnergetyka1111115412121249
Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASOHOMESprawy wewnętrzne1613135111101045
Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BERECINFSOSpołeczeństwo informacyjne i media4441644416
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości -eu-LISAHOMESprawy wewnętrzne655757120341919120
Agencje wykonawcze
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego - EA-CEAEACEdukacja i kultura474747108515252105
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REARTDBadania i innowacje525252145474747140
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEARTDBadania i innowacje363636100404040100
Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw - EASME (wcześniej EACI)ENEREnergia, przedsiębiorczość i innowacje2425257716161637
Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci - INEA (wcześniej TEN-TEA)MOVEMobilność i transport1314144910101033
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności - CHA-FEA (wcześniej EAHC)SANCOOchrona konsumenta7771277712
Inne organy
Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EITEACInnowacje i technologia1751671673999979734
Agencja Dostaw Euratomu (3) - EURATOMENER i RTDEnergia oraz badania naukowe i innowacje0,10,10,1250,10,10,125
Fundusz emerytalny Europolu - EPFHOMEWydatki administracyjne Europolunie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczy
Ogółem193425720857802618301794536
20142013
Udział dotacji Komisji w dochodach agencji:60,5%51,9%
Prognozowane dochody budżetowe agencji jako odsetek budżetu ogólnego UE:1,4%1,4%
Liczba stanowisk przewidzianych w planach zatrudnienia agencji jako odsetek łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE:14,1%14,0%
(1) Zgodnie ze skonsolidowanym rocznym sprawozdaniem finansowym UE za rok 2014/2013.

(2) Tylko urzędnicy mianowani i pracownicy tymczasowi UE (kategorii AD i AST oraz AST/SC), zgodnie z planem zatrudnienia.

(3) Agencja Dostaw Euratomu nie jest uwzględniana w skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu finansowym UE.

ZAŁĄCZNIK  II

Przedstawione przez Trybunał w 2014 r. uwagi niepodważające jego opinii

Liczba uwagWiarygodność rozliczeńLegalność i prawidłowość transakcjiMechanizmy kontroli wewnętrznejWykonanie budżetuInne uwagi
Uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówieniaUchybienia w mechanizmach kontroli dotacjiPrzeniesienia bez zobowiązań prawnychOpóźnienia w uiszczaniu opłatSłaba kontrola nad aktywami trwałymi lub inwentaryzacjąSłaba kontrola nad dotacjamiInneWysoki poziom przeniesieńWysoki poziom przesunięć budżetowychWysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z 2013 r.Niewystarczający poziom zobowiązańInneNależyte zarządzanie finansamiBłędne naliczenie wynagrodzeń pracownikówDuża rotacja personeluInne
1ACER - Lubiana3XXX
2BEREC - Ryga3XXX
3CD Τ - Luksemburg1X
4CEDEFOP - Saloniki0
5CEPOL - Budapeszt2XX
6CHAFEA - Luksemburg1X
7CPVO - Angers2XX
δEACEA - Bruksela1X
9EASA - Kolonia2XX
10EASME - Bruksela3XXX
11EASO - Valletta7XXXXXXX
12ЕВА - Londyn1X
13ECDC - Sztokholm1X
14ECHA - Helsinki2XX
15EEA - Kopenhaga3XXX
16EFCA - Vigo0
17EFSA - Parma1X
18EIGE - Wilno1X
19EIOPA - Frankfurt1X
20EIT - Budapeszt4XXXX
21EMA - Londyn4XXXX
22EMCDDA - Lizbona1X
23EMSA - Lizbona0
24ENISA - Heraklion1X
25EPF - Haga0
26ERA - Valenciennes2XX
27ERCEA - Bruksela1X
28ESMA - Paryż4XXXX
29ETF - Turyn3XXX
30eu-LISA - Tallinn2XX
31EU-OSHA - Bilbao2XX
32EURATOM - Luksemburg0
33EUROFOUND - Dublin2XX
34EUROJUST - Haga2XX
35EUROPOL - Haga2XX
36FRA - Wiedeń2XX
37FRONTEX - Warszawa4XXXX
38GSA - Praga3XXX
39INEA - Bruksela1X
40OHIM - Alicante4XXXX
41REA - Bruksela0
Razem79121112232818347627
Ogółem1574422
1%6%9%56%28%

ZAŁĄCZNIK  III

Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2012 i 2013, niepodważającymi jego opinii

RazemZrealizowaneW trakcie realizacjiNiepodjęteNie dotyczy
Agencje regulacyjne
1Europejska Agencja Leków - EMA11
2Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM41111
3Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA321
4Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEX11344
5Europejski Urząd Policji - EUROPOL321
6Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA321
7Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA312
8Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC6114
9Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT5311
10Europejska Agencja Środowiska - EEA22
11Europejska Jednostka Współpracy Sądowej - EUROJUST3111
12Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA22
13Europejska Agencja Kolejowa - ERA624
14Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA22
15Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EBA312
16Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy -EUROFOUND5212
17Europejska Fundacja Kształcenia - ETF11
18Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA10451
19Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOP0
20Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA422
21Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii -EMCDDA431
22Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA22
23Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO321
24Agencja Europejskiego GNSS - GSA22
25Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA22
26Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE321
27Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL8431
28Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA5113
29Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER541
30Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO8323
31Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej -BEREC6222
32Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISA82114
Agencje wykonawcze
33Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego -EACEA11
34Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA0
35Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA0
36Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw - EASME (wcześniej EACI)11
37Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci - INEA (wcześniej TEN-TEA)321
38Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności - CHAFEA (wcześniej EAHC)22
Inne organy
39Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT9423
40Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM321
41Fundusz emerytalny Europolu - EPF11
Ogółem1535141655
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
2 Art. 107 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
3 Objaśnienie uzupełniające wykorzystywane jest do zwrócenia czytelnikom uwagi na kwestię, która nie została w istotny sposób zniekształcona w sprawozdaniu finansowym, ale ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia tego sprawozdania przez odbiorcę.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.