Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2013 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.442.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 grudnia 2014 r.

Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2013 r.

(2014/C 442/01)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje, na podstawie których Trybunał sformułował opinie

Wyniki kontroli

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

Uwagi niepodważające opinii Trybunału

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

Uwagi dotyczące wykonania budżetu

Inne uwagi

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Wnioski

Załącznik I - Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia

Załącznik II - Przedstawione przez Trybunał w 2013 r. uwagi niepodważające jego opinii

Załącznik III - Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2011 i 2012, niepodważającymi jego opinii

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z postanowieniami art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał skontrolował roczne sprawozdania finansowe 1 32 agencji zdecentralizowanych 2 , 6 agencji wykonawczych, Agencji Dostaw Euratomu, Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) oraz funduszu emerytalnego Europolu (zwanych dalej "agencjami") za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r., a także legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Szczegółowe informacje na temat skontrolowanych agencji, ich budżetów i zatrudnienia przedstawiono w załączniku I.
2. W niniejszym podsumowaniu przedstawiono przegląd wyników dorocznych kontroli agencji, przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2013. Ma ono na celu ułatwienie analizy i porównania 41 specjalnych sprawozdań rocznych Trybunału dotyczących sprawozdań finansowych agencji za 2013 r. Specjalne sprawozdania roczne zawierają opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem pokontrolnym ani opinią.
3.
Agencje zdecentralizowane odgrywają ważną rolę w realizacji polityki UE w różnych obszarach, zwłaszcza w realizacji zadań o charakterze technicznym, naukowym, operacyjnym lub regulacyjnym. Ich celem jest umożliwienie Komisji skoncentrowania się na opracowywaniu polityki i zacieśnienie współpracy pomiędzy UE i państwami członkowskimi poprzez zgromadzenie wiedzy technicznej i specjalistycznej z obu stron. Agencje zdecentralizowane rozmieszczone są na całym terytorium UE. Agencje wykonawcze pomagają Komisji w realizacji unijnych programów wydatkowania. Powoływane są na czas określony, a ich siedziby znajdują się w tej samej lokalizacji co siedziba Komisji.
4.
Łączny budżet agencji na 2013 r. wyniósł około 2 mld euro (2012: 1,6 mld euro), co odpowiada około 1,4 % budżetu ogólnego UE (2012: 1,2 %). Około 1 mld euro pochodzi z dotacji Komisji Europejskiej, a pozostała część - z opłat i innych źródeł. W agencjach zatrudnionych jest około 6 500 (2012: 6 100) urzędników mianowanych i pracowników zatrudnionych na czas określony, co stanowi 14 % (2012: 13 %) łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE (planie zatrudnienia). Ponadto w agencjach pracuje około 2 900 pracowników innych kategorii (kontraktowych i oddelegowanych).
5.
Choć ryzyko finansowe w przypadku agencji jest stosunkowo niewielkie w skali ogólnego budżetu UE, ryzyko utraty reputacji przez Unię jest wysokie - agencje są bowiem bardzo wyeksponowane w państwach członkowskich i mają duży wpływ na kształtowanie polityki i proces podejmowania decyzji oraz realizację programów w obszarach o istotnym znaczeniu dla obywateli europejskich, np. w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, wolności i wymiaru sprawiedliwości.

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez agencje mechanizmów kontroli wewnętrznej. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa. W celu uwzględnienia konkretnych zagrożeń, w ramach kontroli za 2013 r. szczególny nacisk położono na kwestię legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami (w 11 agencjach, których to dotyczy - zob. załącznik II) oraz na odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej. W ramach kontroli procedur naboru skoncentrowano się na działaniach podjętych w następstwie ustaleń z poprzednich lat.

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

7.
Ostateczne sprawozdania finansowe wszystkich agencji przedstawiają rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach ich sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
8.
Nie podważając wyrażonej przez siebie opinii dotyczącej EU-LISA, w objaśnieniu uzupełniającym 3 Trybunał zwraca uwagę na kwestię wyceny systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), wizowego systemu informacyjnego (VIS) i systemu Eurodac w sprawozdaniu Agencji. Komisja powierzyła Agencji zarządzanie operacyjne tymi systemami w maju 2013 r. w drodze transakcji nieobejmującej wymiany. Zarządzanie to jest głównym zadaniem Agencji. Wobec braku wiarygodnych i kompletnych informacji dotyczących całkowitego kosztu budowy tych systemów, w sprawozdaniu finansowym Agencji ujęto ich wartości księgowe netto, zgodnie z wartościami zaksięgowanymi przez Komisję, a pod koniec roku wartości te uaktualniono. Wartości te odnoszą się głównie do sprzętu komputerowego i gotowych składników oprogramowania, nie obejmują zaś kosztów opracowania oprogramowania.

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9.
Podobnie jak w roku ubiegłym, Trybunał uznał, że transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach w przypadku wszystkich agencji z wyjątkiem EIT oraz Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Granicach Zewnętrznych (Frontex).
10.
W przypadku EIT wydano opinię z zastrzeżeniem 4 . Pomimo dalszej poprawy w zakresie przeprowadzanych przez Instytut weryfikacji ex post i ex ante, stwierdzono istotny poziom błędu w odniesieniu do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami oraz w odniesieniu do zamówień, choć błędy te nie miały charakteru powszechnego.
11.
Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem również w przypadku Fronteksu. Nadal brakuje wystarczających dowodów kontroli co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami. Wprowadzono wprawdzie bardziej kompleksowy system kontroli ex ante dotyczący umów o dotację podpisanych od czerwca 2013 r., jednak większość transakcji w 2013 r. była następstwem umów o dotację podpisanych przed tą datą. Możliwe skutki są istotne, lecz nie mają już charakteru powszechnego, jak w zeszłym roku 5 .

Uwagi niepodważające opinii Trybunału

12.
Nie podważając wyrażonych przez siebie opinii, Trybunał sformułował łącznie 97 uwag (2012: 123) dotyczących 35 agencji, aby zwrócić uwagę na istotne kwestie i wskazać możliwości poprawy. Przedstawione uwagi dotyczyły wiarygodności rozliczeń, legalności i prawidłowości transakcji, mechanizmów kontroli wewnętrznej, wykonania budżetu i innych kwestii, takich jak należyte zarządzanie finansami. Po tym jak procedury naboru były przedmiotem szczegółowej kontroli przez kilka lat, w 2013 r. skupiono się na działaniach podjętych w związku z ustaleniami z lat poprzednich w tym zakresie (stąd mniejsza liczba uwag) 6 .

Wykres 1

Liczba uwag dotyczących poszczególnych kwestii

grafika

Źródło: Sprawozdania specjalne dotyczące sprawozdań finansowych agencji za rok 2013.

13.
W załączniku II przedstawiono zestawienie uwag sformułowanych w odniesieniu do poszczególnych agencji. Poniżej zamieszczono podsumowanie najczęściej pojawiających się uwag.

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

14.
W odniesieniu do czterech agencji przedstawiono cztery uwagi, dotyczące następujących kwestii: uchybień w zakresie księgowości memoriałowej, kompletności informacji dodatkowych do sprawozdania finansowego, księgowania aktywów trwałych oraz uzgadniania na koniec roku zestawień przedstawionych przez dostawców. (W ubiegłym roku pięć spośród siedmiu uwag dotyczyło niezatwierdzenia systemów księgowych, które od tamtej pory zostały już zatwierdzone przez księgowych agencji).

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

15.
Przedstawiono siedem uwag w odniesieniu do siedmiu agencji. Sześć z nich dotyczy uchybień w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w takich dziedzinach jak np. przejrzystość procedur zamówieniowych, zgodność pomiędzy ogłoszeniem o zamówieniu a specyfikacją istotnych warunków zamówienia, spójność stosowania kryteriów kwalifikowalności lub wyboru oraz przedłużanie umów ramowych. W ubiegłym roku przedstawiono taką samą liczbę uwag dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia.

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

16.
Przedstawiono 17 uwag (2012: 34) w odniesieniu do dziesięciu agencji (2012: 22). W czterech przypadkach (2012: w pięciu) uwagi dotyczyły uchybień we wdrożeniu standardów kontroli wewnętrznej, które albo nie zostały przyjęte na koniec roku, albo zostały przyjęte ale tylko częściowo wdrożone, albo działania naprawcze były nadal w toku. Za pozytywną tendencję uznać należy mniejszą liczbę zgłoszonych uwag dotyczących zarządzania aktywami trwałymi (spadek z siedmiu w 2012 r. do dwóch w roku 2013) i zarządzania dotacjami (z pięciu w 2012 r. do dwóch w roku 2013).

Uwagi dotyczące wykonania budżetu

17.
Kwestią, na którą najczęściej zwracana jest uwaga w tym obszarze, pozostaje wysoki poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania. Problem ten dotyczył 24 agencji (2012: 26). Zwykle uznaje się, że wysoki poziom przeniesionych środków jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności i może być oznaką uchybień w planowaniu i wykonaniu budżetu. Jednak często jest on następstwem wydarzeń, na które agencje (częściowo) nie mają wpływu (np. niespłynięcia przed końcem roku faktur lub zestawień poniesionych wydatków), lub jest uzasadniony wieloletnim charakterem prowadzonych działań, postępowań o udzielenie zamówienia lub projektów.
18.
W siedmiu przypadkach zanotowano wysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z lat poprzednich (2012: dziewięć przypadków). Sugeruje to, że przeniesień środków dokonano na podstawie przeszacowanych potrzeb lub że były one z innych względów nieuzasadnione.

Inne uwagi

19.
Przedstawiono 22 inne uwagi (2012: 27) w odniesieniu do 15 agencji (2012: 20). Sześć uwag dotyczyło braku umowy w sprawie siedziby z państwem przyjmującym, a 11 - kwestii należytego zarządzania finansami, takich jak np.:
-
poziom wypłaconych dodatków za dyżury,
-
agencje posiadające kilka lokalizacji (nawet w tym samym państwie członkowskim) - umieszczenie całego personelu w jednej lokalizacji przyniosłoby prawdopodobnie oszczędność kosztów administracyjnych,
-
w szeregu agencji saldo środków gotówkowych było wyższe niż uzasadniałyby to wymogi operacyjne (łącznie 506 mln euro).

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

20.
W załączniku III zamieszczono zestawienie, z którego wynika, że na 192 uwagi otwarte na koniec roku 2012 w 2013 r. działania naprawcze zrealizowano w 94 przypadkach, w 47 były one w trakcie realizacji, a w pięciu nie zostały podjęte (w przypadku 46 uwag, które w większości dotyczyły przeniesień budżetowych, nie było wymagane podjęcie działań naprawczych).

WNIOSKI

21.
Wszystkie agencje przygotowały swoje sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
22.
Trybunał stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń były legalne i prawidłowe w przypadku wszystkich agencji z wyjątkiem dwóch. Opinie z zastrzeżeniem sformułowano w przypadku EIT i Fronteksu (zastrzeżenia dotyczyły głównie transakcji związanych z dotacjami).
23.
Agencje po raz kolejny ulepszyły swoje procedury, podejmując działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez Trybunał w latach poprzednich. Mimo to istnieją znaczne możliwości dalszej poprawy, co sugeruje duża liczba uwag sformułowanych w odniesieniu do roku 2013.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia

20132012
AgencjaMacierzysta DGObszar politykiPrognozowane dochody budżetowe(2)

(w min EUR)

Zmiana prognozowanych dochodów budżetowych 2013 wobec 2012Należności ustalone (2)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (2)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia (3)Zmiana w planie zatrudnienia 2013 wobec 2012Prognozowane dochody budżetowe(4)

(w min EUR)

Należności ustalone (4)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (4)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia(3)
Agencje zdecentralizowane
Europejska Agencja Leków - EMASANCOOchrona zdrowia i konsumentów25214%2692406114%222254224590
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIMMARKTRynek wewnętrzny i usługi418-3%18918986111%429176176775
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASAMOVEMobilność i transport1511%1251256929%150116115634
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej -FrontexHOMESprawy wewnętrzne944%92921537%907676143
Europejski Urząd Policji - EuropolHOMESprawy wewnętrzne83-1%83834570%848383457
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSASANCOOchrona zdrowia i konsumentów76-1%7676351-1%777777355
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSAMOVEMobilność i transport57-3%58562130%595453213
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDCSANCOOchrona zdrowia i konsumentów580%5959198-1%585858200
Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDTDGTTłumaczenia528%5450206-6%484945220
Europejska Agencja Środowiska - EEAENVŚrodowisko4917%63631381%425251136
Europejska Jednostka ds. Współpracy Sądowej - EurojustJUSTWymiar sprawiedliwości32-3%32322130%333333213
Europejska Agencja Chemikaliów -ECHAENTRPrzedsiębiorstwa i przemysł99200%98985037%333535470
Europejska Agencja Kolejowa - ERAMOVEMobilność i transport260%2626143-1%262626144
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRAJUSTWymiar sprawiedliwości225%2222784%21212175
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego -EBAMARKTRynek wewnętrzny i usługi2624%26269337%21191968
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - EurofoundEMPLRynek wewnętrzny i usługi210%21211010%212121101
Europejska Fundacja Kształcenia - ETFEACEdukacja i kultura20-5%2222960%21202096
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMAMARKTRynek wewnętrzny i usługi2840%303012161%20191975
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CedefopEACEdukacja i kultura190%1818100-1%192020101
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPAMARKTRynek wewnętrzny i usługi1919%18188016%16141469
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDAHOMESprawy wewnętrzne160%1616840%16161684
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHAEMPLRynek wewnętrzny i usługi150%1616440%15151544
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVOSANCOOchrona zdrowia i konsumentów148%1313484%13131346
Agencja Europejskiego GNSS - GSAENTRPrzedsiębiorstwa i przemysł148%54547775%13212144
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCAMARĘGospodarka morska i rybołówstwo9-10%99540%10101054
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGEJUSTWymiar sprawiedliwości7-13%88300%88830
Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOLHOMESprawy wewnętrzne80%99280%89928
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISACONNECTSieci telekomunikacyjne, treści i technologia1025%109470%88847
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACERENEREnergetyka1271%12124914%77743
Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASOHOMESprawy wewnętrzne1157%10104518%72238
Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BERECCONNECTSieci telekomunikacyjne, treści i technologia433%44160%33316
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISAHOMESprawy wewnętrzne341919120autonomia finansowa od 2013 r.nie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczy
Agencje wykonawcze
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego -EACEAEACEdukacja i kultura512%52521052%505050103
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REARTDBadania i innowacje472%47471409%464747128
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEARTDBadania i innowacje403%40401000%393939100
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności -EACIENEREnergetyka160%1616370%16171737
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej -TEN-TEAMOVEMobilność i transport100%1010330%10101033
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności - EAHCSANCOOchrona zdrowia i konsumentów70%77120%77712
Inne organy
Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EITEACEdukacja i kultura9927%97973421%78777728
Agencja Dostaw Euratomu (1) -EURATOMENER i RTDEnergetyka oraz badania naukowe i innowacje0,10%0,10,1250%0,10,10,125
Fundusz emerytalny Europolu - EPFHOMEWydatki administracyjne Europolunie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczynie dotyczy
Ogółem2 02610%183017945368%184415821545075
:Udział dotacji Komisji w dochodach agencji:

Prognozowane dochody budżetowe agencji jako odsetek budżetu ogólnego UE:

Liczba stanowisk przewidzianych w planach zatrudnienia agencji jako odsetek łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE:

20132012
51,9%

1,4%

14,0%

64,0%

1,4%

13,1%

(1) Agencja Dostaw Euratomu nie jest uwzględniana w skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu finansowym UE.

(2) Zgodnie ze wstępną wersją skonsolidowanego sprawozdania finansowego UE za 2013 r.

(3) Tylko urzędnicy mianowani i pracownicy tymczasowi UE (kategorii AD i AST), zgodnie z planem zatrudnienia. Ponadto w agencjach UE pracuje około 2 880 pracowników kontraktowych i oddelegowanych.

(4) Zgodnie z ostatecznym skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym UE za 2012 r. (z uwzględnieniem korekty na OHIM).

ZAŁĄCZNIK  II

Przedstawione przez Trybunał w 2013 r. uwagi niepodważające jego opinii

Liczba uwagWiarygodność rozliczeńLegalność i prawidłowość transakcjiMechanizmy kontroli wewnętrznejWykonanie budżetuInne uwagi
Uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówieniaInneNie w pełni wdrożony system kontroli wewnętrznejSłaba kontrola nad aktywami trwałymi lub inwentaryzacjąSłaba kontrola nad dotacjamiInneWysoki poziom przeniesieńWysoki poziom przesunięć budżetowychWysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z 2012 r.Niewystarczający poziom zobowiązańInneNabór pracownikówNależyte zarządzanie finansamiBrak umowy w sprawie siedziby z państwem członkowskimInne
1ACER - Lubiana3XXX
2BEREC - Ryga2XX
3CdT - Luksemburg4XXXX
4Cedefop - Saloniki (1)0
5CEPOL - Bramshill (1)3XXX
6EFCA - Vigo1X
7CPVO - Angers1X
SEACEA - Bruksela1X
9EACI - Bruksela1X
10ЕАНС - Luksemburg3XXX
11EASA - Kolonia3XXX
12EASO - Valletta (1)6XXXXXX
13ЕВА - Londyn2XX
14ECDC-Sztokholm (1)4XXXX
15ECHA - Helsinki2XX
16EEA - Kopenhaga (1)1X
17EFSA - Parma (1)3XXX
18EIGE - Wilno1X
19EIOPA - Frankfurt4XXXX
20EIT - Budapeszt (1)4XXXX
21EMA - Londyn0
22EMCDDA-Lizbona(1)1X
23EMSA - Lizbona0
24ENISA - Heraklion4XXXX
25ERA - Valenciennes5XXXXX
26ERCEA - Bruksela0
27ESMA - Paryż4XXXX
28ETF - Turyn1X
29EU-LISA - Tallinn8XXXXXXXX
30EU-OSHA - Bilbao1X
31EURATOM - Luksemburg2XX
32Eurofound - Dublin4XXXX
33Eurojust - Haga (1)2XX
34Europol - Haga2XX
35EPF - Haga0
36FRA - Wiedeń1X
37Frontex - Warszawa (1)5XXXXX
38GSA - Praga (1)2XX
39OHIM - Alicante3XXX
40REA - Bruksela0
41TEN-TEA - Bruksela3XXX
Razem97461422924376731162
Ogółem47174722
4%7%18%48%23%
(1) Zarządzanie dotacjami

ZAŁĄCZNIK  III

Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2011 i 2012, niepodważającymi jego opinii

RazemZrealizowaneW trakcie realizacjiNiepodjęteNie dotyczy
Agencje zdecentralizowane
1Europejska Agencja Leków - EMA8413
2Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM523
3Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA532
4Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - Frontex1046
5Europejski Urząd Policji - Europol141013
6Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA6312
7Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA6321
8Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC312
9Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT22
10Europejska Agencja Środowiska - EEA11
11Europejska Jednostka ds. Współpracy Sądowej - Eurojust4211
12Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA422
13Europejska Agencja Kolejowa - ERA633
14Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA321
15Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EBA7511
16Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - Eurofound0
17Europejska Fundacja Kształcenia - ETF11
18Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA134603
19Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - Cedefop541
20Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA6411
21Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDA6240
22Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA431
23Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin -

CPVO

312
24Agencja Europejskiego GNSS - GSA321
25Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA321
26Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE422
27Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL102413
28Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA211
29Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER752
30Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu -

EASO

122118
31Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BEREC14113
32Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISA (1)
Agencje wykonawcze
33Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego - EACEA11
34Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych -

REA

211
35Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA0
36Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności - EACI22
37Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej - TEN-TEA11
38Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności - EAHC33
Inne organy
39Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT321
40Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM211
41Fundusz emerytalny Europolu - EPF11
Ogółem1929447546
(1) Agencja została po raz pierwszy objęta kontrolą w 2013 r., stąd brak uwag z roku 2012, do których można by się odnieść.
1 Roczne sprawozdanie finansowe obejmuje sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu.
2 Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (EU-LISA) uzyskała autonomię finansową od Komisji w dniu 22 maja 2013 r. i za ten rok została po raz pierwszy objęta kontrolą Trybunału.
3 Objaśnienie uzupełniające wykorzystywane jest do zwrócenia czytelnikom uwagi na kwestię, która nie została w istotny sposób zniekształcona w sprawozdaniu finansowym, ale ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia tego sprawozdania przez odbiorcę.
4 Trybunał wyraża opinię z zastrzeżeniem w przypadku gdy kontroler uzyskał wystarczające i odpowiednie dowody kontroli, na podstawie których może stwierdzić, że zniekształcenia lub przypadki uchybień mają istotne znaczenie dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw, ale nie mają charakteru powszechnego (jak w przypadku opisanym w pkt 10). Trybunał wyraża opinię z zastrzeżeniem również w przypadku gdy kontroler nie jest w stanie uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli, na podstawie których mógłby wydać opinię, a możliwe skutki tej niemożności dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw są istotne, ale nie mają charakteru powszechnego (jak w przypadku opisanym w pkt 11).
5 Trybunał odstąpił od wyrażenia opinii w odniesieniu do roku budżetowego 2012.
6 W 2013 r. Trybunał sformułował trzy uwagi dotyczące naboru (2012: 17).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.