Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2013 r.
Dz.U.UE.C.2014.442.1
Akt nieocenianyPodsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2013 r.
(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje, na podstawie których Trybunał sformułował opinie
Wyniki kontroli
Opinie na temat wiarygodności rozliczeń
Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.
Uwagi niepodważające opinii Trybunału
Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń
Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji
Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej
Uwagi dotyczące wykonania budżetu
Inne uwagi
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Wnioski
Załącznik I - Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia
Załącznik II - Przedstawione przez Trybunał w 2013 r. uwagi niepodważające jego opinii
Załącznik III - Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2011 i 2012, niepodważającymi jego opinii
WPROWADZENIE
2. W niniejszym podsumowaniu przedstawiono przegląd wyników dorocznych kontroli agencji, przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2013. Ma ono na celu ułatwienie analizy i porównania 41 specjalnych sprawozdań rocznych Trybunału dotyczących sprawozdań finansowych agencji za 2013 r. Specjalne sprawozdania roczne zawierają opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem pokontrolnym ani opinią. |
INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE
WYNIKI KONTROLI
Opinie na temat wiarygodności rozliczeń
Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Uwagi niepodważające opinii Trybunału
Wykres 1
Liczba uwag dotyczących poszczególnych kwestii
Źródło: Sprawozdania specjalne dotyczące sprawozdań finansowych agencji za rok 2013.
Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń
Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji
Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej
Uwagi dotyczące wykonania budżetu
Inne uwagi
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
WNIOSKI
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1
Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia
Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia
2013 | 2012 | |||||||||||
Agencja | Macierzysta DG | Obszar polityki | Prognozowane dochody budżetowe(2) (w min EUR) | Zmiana prognozowanych dochodów budżetowych 2013 wobec 2012 | Należności ustalone (2) (w min EUR) | Kwoty otrzymane (2) (w min EUR) | Plan zatrudnienia (3) | Zmiana w planie zatrudnienia 2013 wobec 2012 | Prognozowane dochody budżetowe(4) (w min EUR) | Należności ustalone (4) (w min EUR) | Kwoty otrzymane (4) (w min EUR) | Plan zatrudnienia(3) |
Agencje zdecentralizowane | ||||||||||||
Europejska Agencja Leków - EMA | SANCO | Ochrona zdrowia i konsumentów | 252 | 14% | 269 | 240 | 611 | 4% | 222 | 254 | 224 | 590 |
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM | MARKT | Rynek wewnętrzny i usługi | 418 | -3% | 189 | 189 | 861 | 11% | 429 | 176 | 176 | 775 |
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA | MOVE | Mobilność i transport | 151 | 1% | 125 | 125 | 692 | 9% | 150 | 116 | 115 | 634 |
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej -Frontex | HOME | Sprawy wewnętrzne | 94 | 4% | 92 | 92 | 153 | 7% | 90 | 76 | 76 | 143 |
Europejski Urząd Policji - Europol | HOME | Sprawy wewnętrzne | 83 | -1% | 83 | 83 | 457 | 0% | 84 | 83 | 83 | 457 |
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA | SANCO | Ochrona zdrowia i konsumentów | 76 | -1% | 76 | 76 | 351 | -1% | 77 | 77 | 77 | 355 |
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA | MOVE | Mobilność i transport | 57 | -3% | 58 | 56 | 213 | 0% | 59 | 54 | 53 | 213 |
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC | SANCO | Ochrona zdrowia i konsumentów | 58 | 0% | 59 | 59 | 198 | -1% | 58 | 58 | 58 | 200 |
Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT | DGT | Tłumaczenia | 52 | 8% | 54 | 50 | 206 | -6% | 48 | 49 | 45 | 220 |
Europejska Agencja Środowiska - EEA | ENV | Środowisko | 49 | 17% | 63 | 63 | 138 | 1% | 42 | 52 | 51 | 136 |
Europejska Jednostka ds. Współpracy Sądowej - Eurojust | JUST | Wymiar sprawiedliwości | 32 | -3% | 32 | 32 | 213 | 0% | 33 | 33 | 33 | 213 |
Europejska Agencja Chemikaliów -ECHA | ENTR | Przedsiębiorstwa i przemysł | 99 | 200% | 98 | 98 | 503 | 7% | 33 | 35 | 35 | 470 |
Europejska Agencja Kolejowa - ERA | MOVE | Mobilność i transport | 26 | 0% | 26 | 26 | 143 | -1% | 26 | 26 | 26 | 144 |
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA | JUST | Wymiar sprawiedliwości | 22 | 5% | 22 | 22 | 78 | 4% | 21 | 21 | 21 | 75 |
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego -EBA | MARKT | Rynek wewnętrzny i usługi | 26 | 24% | 26 | 26 | 93 | 37% | 21 | 19 | 19 | 68 |
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - Eurofound | EMPL | Rynek wewnętrzny i usługi | 21 | 0% | 21 | 21 | 101 | 0% | 21 | 21 | 21 | 101 |
Europejska Fundacja Kształcenia - ETF | EAC | Edukacja i kultura | 20 | -5% | 22 | 22 | 96 | 0% | 21 | 20 | 20 | 96 |
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA | MARKT | Rynek wewnętrzny i usługi | 28 | 40% | 30 | 30 | 121 | 61% | 20 | 19 | 19 | 75 |
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - Cedefop | EAC | Edukacja i kultura | 19 | 0% | 18 | 18 | 100 | -1% | 19 | 20 | 20 | 101 |
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA | MARKT | Rynek wewnętrzny i usługi | 19 | 19% | 18 | 18 | 80 | 16% | 16 | 14 | 14 | 69 |
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDA | HOME | Sprawy wewnętrzne | 16 | 0% | 16 | 16 | 84 | 0% | 16 | 16 | 16 | 84 |
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA | EMPL | Rynek wewnętrzny i usługi | 15 | 0% | 16 | 16 | 44 | 0% | 15 | 15 | 15 | 44 |
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO | SANCO | Ochrona zdrowia i konsumentów | 14 | 8% | 13 | 13 | 48 | 4% | 13 | 13 | 13 | 46 |
Agencja Europejskiego GNSS - GSA | ENTR | Przedsiębiorstwa i przemysł | 14 | 8% | 54 | 54 | 77 | 75% | 13 | 21 | 21 | 44 |
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA | MARĘ | Gospodarka morska i rybołówstwo | 9 | -10% | 9 | 9 | 54 | 0% | 10 | 10 | 10 | 54 |
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE | JUST | Wymiar sprawiedliwości | 7 | -13% | 8 | 8 | 30 | 0% | 8 | 8 | 8 | 30 |
Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL | HOME | Sprawy wewnętrzne | 8 | 0% | 9 | 9 | 28 | 0% | 8 | 9 | 9 | 28 |
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA | CONNECT | Sieci telekomunikacyjne, treści i technologia | 10 | 25% | 10 | 9 | 47 | 0% | 8 | 8 | 8 | 47 |
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER | ENER | Energetyka | 12 | 71% | 12 | 12 | 49 | 14% | 7 | 7 | 7 | 43 |
Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO | HOME | Sprawy wewnętrzne | 11 | 57% | 10 | 10 | 45 | 18% | 7 | 2 | 2 | 38 |
Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BEREC | CONNECT | Sieci telekomunikacyjne, treści i technologia | 4 | 33% | 4 | 4 | 16 | 0% | 3 | 3 | 3 | 16 |
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISA | HOME | Sprawy wewnętrzne | 34 | 19 | 19 | 120 | autonomia finansowa od 2013 r. | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | |
Agencje wykonawcze | ||||||||||||
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego -EACEA | EAC | Edukacja i kultura | 51 | 2% | 52 | 52 | 105 | 2% | 50 | 50 | 50 | 103 |
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA | RTD | Badania i innowacje | 47 | 2% | 47 | 47 | 140 | 9% | 46 | 47 | 47 | 128 |
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA | RTD | Badania i innowacje | 40 | 3% | 40 | 40 | 100 | 0% | 39 | 39 | 39 | 100 |
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności -EACI | ENER | Energetyka | 16 | 0% | 16 | 16 | 37 | 0% | 16 | 17 | 17 | 37 |
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej -TEN-TEA | MOVE | Mobilność i transport | 10 | 0% | 10 | 10 | 33 | 0% | 10 | 10 | 10 | 33 |
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności - EAHC | SANCO | Ochrona zdrowia i konsumentów | 7 | 0% | 7 | 7 | 12 | 0% | 7 | 7 | 7 | 12 |
Inne organy | ||||||||||||
Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT | EAC | Edukacja i kultura | 99 | 27% | 97 | 97 | 34 | 21% | 78 | 77 | 77 | 28 |
Agencja Dostaw Euratomu (1) -EURATOM | ENER i RTD | Energetyka oraz badania naukowe i innowacje | 0,1 | 0% | 0,1 | 0,1 | 25 | 0% | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 25 |
Fundusz emerytalny Europolu - EPF | HOME | Wydatki administracyjne Europolu | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | nie dotyczy | ||
Ogółem | 2 026 | 10% | 1830 | 1794 | 6 536 | 8% | 1844 | 1582 | 1545 | 6 075 | ||
: | Udział dotacji Komisji w dochodach agencji: Prognozowane dochody budżetowe agencji jako odsetek budżetu ogólnego UE: Liczba stanowisk przewidzianych w planach zatrudnienia agencji jako odsetek łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE: | 2013 | 2012 | |||||||||
51,9% 1,4% 14,0% | 64,0% 1,4% 13,1% | |||||||||||
(1) Agencja Dostaw Euratomu nie jest uwzględniana w skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu finansowym UE. (2) Zgodnie ze wstępną wersją skonsolidowanego sprawozdania finansowego UE za 2013 r. (3) Tylko urzędnicy mianowani i pracownicy tymczasowi UE (kategorii AD i AST), zgodnie z planem zatrudnienia. Ponadto w agencjach UE pracuje około 2 880 pracowników kontraktowych i oddelegowanych. (4) Zgodnie z ostatecznym skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym UE za 2012 r. (z uwzględnieniem korekty na OHIM). |
ZAŁĄCZNIK II
Przedstawione przez Trybunał w 2013 r. uwagi niepodważające jego opinii
Przedstawione przez Trybunał w 2013 r. uwagi niepodważające jego opinii
Liczba uwag | Wiarygodność rozliczeń | Legalność i prawidłowość transakcji | Mechanizmy kontroli wewnętrznej | Wykonanie budżetu | Inne uwagi | ||||||||||||||
Uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia | Inne | Nie w pełni wdrożony system kontroli wewnętrznej | Słaba kontrola nad aktywami trwałymi lub inwentaryzacją | Słaba kontrola nad dotacjami | Inne | Wysoki poziom przeniesień | Wysoki poziom przesunięć budżetowych | Wysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z 2012 r. | Niewystarczający poziom zobowiązań | Inne | Nabór pracowników | Należyte zarządzanie finansami | Brak umowy w sprawie siedziby z państwem członkowskim | Inne | |||||
1 | ACER - Lubiana | 3 | X | X | X | ||||||||||||||
2 | BEREC - Ryga | 2 | X | X | |||||||||||||||
3 | CdT - Luksemburg | 4 | X | X | X | X | |||||||||||||
4 | Cedefop - Saloniki (1) | 0 | |||||||||||||||||
5 | CEPOL - Bramshill (1) | 3 | X | X | X | ||||||||||||||
6 | EFCA - Vigo | 1 | X | ||||||||||||||||
7 | CPVO - Angers | 1 | X | ||||||||||||||||
S | EACEA - Bruksela | 1 | X | ||||||||||||||||
9 | EACI - Bruksela | 1 | X | ||||||||||||||||
10 | ЕАНС - Luksemburg | 3 | X | X | X | ||||||||||||||
11 | EASA - Kolonia | 3 | X | X | X | ||||||||||||||
12 | EASO - Valletta (1) | 6 | X | X | X | X | X | X | |||||||||||
13 | ЕВА - Londyn | 2 | X | X | |||||||||||||||
14 | ECDC-Sztokholm (1) | 4 | X | X | X | X | |||||||||||||
15 | ECHA - Helsinki | 2 | X | X | |||||||||||||||
16 | EEA - Kopenhaga (1) | 1 | X | ||||||||||||||||
17 | EFSA - Parma (1) | 3 | X | X | X | ||||||||||||||
18 | EIGE - Wilno | 1 | X | ||||||||||||||||
19 | EIOPA - Frankfurt | 4 | X | XX | X | ||||||||||||||
20 | EIT - Budapeszt (1) | 4 | X | X | X | X | |||||||||||||
21 | EMA - Londyn | 0 | |||||||||||||||||
22 | EMCDDA-Lizbona(1) | 1 | X | ||||||||||||||||
23 | EMSA - Lizbona | 0 | |||||||||||||||||
24 | ENISA - Heraklion | 4 | X | X | XX | ||||||||||||||
25 | ERA - Valenciennes | 5 | X | X | X | X | X | ||||||||||||
26 | ERCEA - Bruksela | 0 | |||||||||||||||||
27 | ESMA - Paryż | 4 | X | X | XX | ||||||||||||||
28 | ETF - Turyn | 1 | X | ||||||||||||||||
29 | EU-LISA - Tallinn | 8 | X | X | XXXX | X | X | ||||||||||||
30 | EU-OSHA - Bilbao | 1 | X | ||||||||||||||||
31 | EURATOM - Luksemburg | 2 | X | X | |||||||||||||||
32 | Eurofound - Dublin | 4 | X | X | X | X | |||||||||||||
33 | Eurojust - Haga (1) | 2 | X | X | |||||||||||||||
34 | Europol - Haga | 2 | X | X | |||||||||||||||
35 | EPF - Haga | 0 | |||||||||||||||||
36 | FRA - Wiedeń | 1 | X | ||||||||||||||||
37 | Frontex - Warszawa (1) | 5 | X | X | X | X | X | ||||||||||||
38 | GSA - Praga (1) | 2 | X | X | |||||||||||||||
39 | OHIM - Alicante | 3 | X | X | X | ||||||||||||||
40 | REA - Bruksela | 0 | |||||||||||||||||
41 | TEN-TEA - Bruksela | 3 | XX | X | |||||||||||||||
Razem | 97 | 4 | 6 | 1 | 4 | 2 | 2 | 9 | 24 | 3 | 7 | 6 | 7 | 3 | 11 | 6 | 2 | ||
Ogółem | 4 | 7 | 17 | 47 | 22 | ||||||||||||||
4% | 7% | 18% | 48% | 23% | |||||||||||||||
(1) Zarządzanie dotacjami |
ZAŁĄCZNIK III
Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2011 i 2012, niepodważającymi jego opinii
Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2011 i 2012, niepodważającymi jego opinii
Razem | Zrealizowane | W trakcie realizacji | Niepodjęte | Nie dotyczy | ||
Agencje zdecentralizowane | ||||||
1 | Europejska Agencja Leków - EMA | 8 | 4 | 1 | 3 | |
2 | Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM | 5 | 2 | 3 | ||
3 | Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA | 5 | 3 | 2 | ||
4 | Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - Frontex | 10 | 4 | 6 | ||
5 | Europejski Urząd Policji - Europol | 14 | 10 | 1 | 3 | |
6 | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA | 6 | 3 | 1 | 2 | |
7 | Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA | 6 | 3 | 2 | 1 | |
8 | Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC | 3 | 1 | 2 | ||
9 | Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT | 2 | 2 | |||
10 | Europejska Agencja Środowiska - EEA | 1 | 1 | |||
11 | Europejska Jednostka ds. Współpracy Sądowej - Eurojust | 4 | 2 | 1 | 1 | |
12 | Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA | 4 | 2 | 2 | ||
13 | Europejska Agencja Kolejowa - ERA | 6 | 3 | 3 | ||
14 | Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA | 3 | 2 | 1 | ||
15 | Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EBA | 7 | 5 | 1 | 1 | |
16 | Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - Eurofound | 0 | ||||
17 | Europejska Fundacja Kształcenia - ETF | 1 | 1 | |||
18 | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA | 13 | 4 | 6 | 0 | 3 |
19 | Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - Cedefop | 5 | 4 | 1 | ||
20 | Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA | 6 | 4 | 1 | 1 | |
21 | Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDA | 6 | 2 | 4 | 0 | |
22 | Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA | 4 | 3 | 1 | ||
23 | Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO | 3 | 1 | 2 | ||
24 | Agencja Europejskiego GNSS - GSA | 3 | 2 | 1 | ||
25 | Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA | 3 | 2 | 1 | ||
26 | Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE | 4 | 2 | 2 | ||
27 | Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL | 10 | 2 | 4 | 1 | 3 |
28 | Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA | 2 | 1 | 1 | ||
29 | Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER | 7 | 5 | 2 | ||
30 | Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO | 12 | 2 | 1 | 1 | 8 |
31 | Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BEREC | 14 | 11 | 3 | ||
32 | Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISA (1) | |||||
Agencje wykonawcze | ||||||
33 | Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego - EACEA | 1 | 1 | |||
34 | Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA | 2 | 1 | 1 | ||
35 | Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA | 0 | ||||
36 | Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności - EACI | 2 | 2 | |||
37 | Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej - TEN-TEA | 1 | 1 | |||
38 | Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności - EAHC | 3 | 3 | |||
Inne organy | ||||||
39 | Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT | 3 | 2 | 1 | ||
40 | Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM | 2 | 1 | 1 | ||
41 | Fundusz emerytalny Europolu - EPF | 1 | 1 | |||
Ogółem | 192 | 94 | 47 | 5 | 46 | |
(1) Agencja została po raz pierwszy objęta kontrolą w 2013 r., stąd brak uwag z roku 2012, do których można by się odnieść. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.