Decyzja 2000/409/WE w sprawie podpisania i zawarcia Uzgodnionego Protokołu między Wspólnotą Europejską a Rządem Republiki Korei, odnoszącego się do rynku światowego przemysłu stoczniowego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.155.47

Akt jednorazowy
Wersja od: 19 czerwca 2000 r.

DECYZJA RADY
z dnia 19 czerwca 2000 r.
w sprawie podpisania i zawarcia Uzgodnionego Protokołu między Wspólnotą Europejską a Rządem Republiki Korei, odnoszącego się do rynku światowego przemysłu stoczniowego

(2000/409/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133 w powiązaniu z art. 300 ust. 2 zdanie pierwsze,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Światowy przemysł stoczniowy boryka się z poważnymi problemami głównie ze względu na nadwyżkę zdolności produkcyjnych. W przeciwieństwie do przemysłu wspólnotowego, który przeprowadził restrukturyzację i ograniczył zdolności produkcyjne w latach tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątych, koreańskie stocznie, począwszy od 1993 r., znacznie zwiększyły swoje zdolności produkcyjne.

(2) Analiza koreańskich umów, przeprowadzona dla Komisji przez niezależnego konsultanta wykazała, że koreańskie stocznie ustalały ceny znacznie poniżej kosztów. Takie praktyki umożliwiły koreańskiemu przemysłowi zwiększenie w zasadniczym stopniu jego udziału w rynku, w szczególności kosztem przemysłu wspólnotowego, który obecnie boryka się z poważnymi trudnościami. Przy bardzo niskich cenach światowych, przemysł wspólnotowy odnotował spadek swego udziału w rynku z 25 % w 1998 r. Do 17 % w 1999 r.

(3) W dniach 9 listopada 1999 r. i 18 maja 2000 r. Rada, badając pierwsze i drugie sprawozdanie dotyczące sytuacji światowego przemysłu stoczniowego, przedstawione przez Komisję na mocy art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1540/98 z dnia 29 czerwca 1998 r. Ustanawiającego nowe reguły dotyczące pomocy dla przemysłu stoczniowego(1), stwierdziła, że ten sektor na całym świecie znalazł się w obliczu krytycznej sytuacji i wyraziła swoje poważne zaniepokojenie z powodu takich praktyk, które w istotnym stopniu szkodzą interesom stoczni we Wspólnocie. W swoich wnioskach, ministrowie przemysłu zwrócili się do Komisji by podjęła ona starania w celu ustanowienia równych reguł gry dla tego sektora poprzez niezwłoczne włączenie Republiki Korei do konstruktywnych konsultacji, w celu powstrzymania nieuczciwej konkurencji.

(4) Zgodnie ze wskazówkami, Komisja przeprowadziła kilka rund wzmożonych konsultacji z Rządem Korei i wynegocjowała projekt Uzgodnionego Protokołu. Z chwilą podpisania, Uzgodniony Protokół będzie zobowiązywał Rząd Korei do powstrzymania się od bezpośrednich lub pośrednich działań mających na celu pokrywanie strat nierentownych koreańskich stoczni, do stosowania międzynarodowo akceptowanych zasad finansowych i rachunkowości oraz do zapewnienia, że koreańskie stocznie ustalą ceny będące odzwierciedleniem warunków rynkowych. Uzgodniony Protokół również przewiduje mechanizm konsultacji ad hoc, który w celu umożliwienia szybkiego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez którąkolwiek ze stron.

(5) Uzgodniony Protokół powinien zostać zatwierdzony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Uzgodniony Protokół między Wspólnotą Europejską a Rządem Republiki Korei, odnoszący się do rynku światowego przemysłu stoczniowego zostaje niniejszym zatwierdzony.

Tekst Uzgodnionego Protokołu jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym upoważnia się przewodniczącego Rady do wyznaczenia osoby umocowanej do podpisania Uzgodnionego Protokołu, aby stał się wiążący dla Wspólnoty.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 czerwca 2000 r.

W imieniu Rady
L. CAPOULAS SANTOS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 202 z 18.7.1998, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.