Decyzja wykonawcza 2018/747 w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej N-(1-amino-3,3-dimetylo-1-oksobutan-2-ylo)-1-(cykloheksylmetylo)-1H-indazolo-3-karboksamid (ADB-CHMINACA) środkom kontroli

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.125.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 maja 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/747
z dnia 14 maja 2018 r.
w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej N-(1-amino-3,3-dimetylo-1-oksobutan-2-ylo)-1-(cykloheksylmetylo)-1H-indazolo-3-karboksamid (ADB-CHMINACA) środkom kontroli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 decyzji 2005/387/WSiSW sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej N-(1-amino-3,3-dimetylo-1-oksobutan-2-ylo)-1-(cykloheksylmetylo)-1H-indazolo-3-karboksamid ("ADB-CHMINACA") zostało sporządzone w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie oraz przedłożone Komisji i Radzie w dniu 14 listopada 2017 r.

(2) ADB-CHMINACA jest syntetycznym kannabinoidem. Wywołuje skutki podobne do THC, który odpowiada za główne skutki psychoaktywne konopi, ale ADB-CHMINACA dodatkowo wykazuje zagrażającą życiu toksyczność. Wysoka siła działania ADB-CHMINACA, z jednej strony, oraz fakt, że może stanowić dużą lub nieznaną zmienną część mieszanek do palenia, z drugiej strony, oznacza, że niesie ze sobą znaczące ryzyko zatrucia.

(3) ADB-CHMINACA jest dostępna w Unii co najmniej od sierpnia 2014 r. i została wykryta w 17 państwach członkowskich. Ze względu na charakter ADB-CHMINACA przypadki wykrycia mogą być zaniżone, ponieważ ADB-CHMINACA nie jest rutynowo poszukiwana. W większości przypadków ADB-CHMINACA konfiskowano w postaci materiału roślinnego oraz w postaci proszku, były jednak również, choć rzadsze, przypadki konfiskat w innych formach fizycznych, na przykład kartoników nasączonych roztworem tej substancji. Na terytorium Unii dokonano ponad 630 konfiskat.

(4) Trzy państwa członkowskie zgłosiły 13 przypadków śmiertelnych związanych z ADB-CHMINACA. W co najmniej dziewięciu przypadkach śmiertelnych ADB-CHMINACA była przyczyną śmierci albo prawdopodobnie przyczyniła się do śmierci. Ponadto jedno państwo członkowskie zgłosiło trzy przypadki ostrego zatrucia bez skutku śmiertelnego związane z ADB-CHMINACA. Ze względu na charakter ADB-CHMINACA zarówno przypadki zatrucia bez skutku śmiertelnego, jak i przypadki śmierci związane z ADB-CHMINACA mogą być w niedostatecznym stopniu wykrywane, a dane ich dotyczące - zaniżone.

(5) Nie ma informacji dotyczących udziału przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu i dostawach ADB-CHMINACA w Unii. Dostępne dane sugerują, że ADB-CHMINACA jest produkowana przez przedsiębiorstwa chemiczne znajdujące się w Chinach.

(6) ADB-CHMINACA zazwyczaj sprzedawana jest w niewielkich i hurtowych ilościach w sklepach z "dopalaczami" jako tzw. "dopalacze", jako mieszanki do palenia lub jako proszek, a także w internecie jako tzw. "legalny" zamiennik konopi. Substancja ta jest również prawdopodobnie sprzedawana bezpośrednio na rynku niedozwolonych środków odurzających. Ponieważ na opakowaniach takich produktów rzadko podawany jest skład, większość użytkowników jest nieświadoma, że zażywa ADB-CHMINACA lub nawet kannabinoidy syntetyczne ogólnie.

(7) ADB-CHMINACA nie ma w Unii - ani, jak się wydaje, gdzie indziej - uznanego zastosowania medycznego u ludzi lub u zwierząt. Poza wykorzystywaniem ADB-CHMINACA w analitycznych materiałach referencyjnych oraz w badaniach naukowych nic nie wskazuje na to, że może być ona stosowana do jakichkolwiek innych celów.

(8) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ustalono, że dalsze badania mogłyby pozwolić na uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań związanych z ADB-CHMINACA, wynikających z braku danych na temat ryzyka dla zdrowia jednostki, ryzyka dla zdrowia publicznego lub ryzyka społecznego. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie z sobą ADB-CHMINACA, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, aby objąć ADB-CHMINACA środkami kontroli w całej Unii.

(9) ADB-CHMINACA nie jest wymieniona w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. ADB-CHMINACA nie jest obecnie poddawana ocenie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych.

(10) Zważywszy na fakt, że 13 państw członkowskich kontroluje ADB-CHMINACA na mocy krajowych przepisów dotyczących kontroli narkotyków, a cztery państwa członkowskie stosują w celu jej kontroli inne przepisy, poddanie ADB-CHMINACA środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także pomogłoby w ochronie przed zagrożeniami, które pojawiają się w wyniku dostępności i używania ADB-CHMINACA.

(11) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze mające na celu szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się nowych substancji psychoaktywnych, wykrywanych i zgłaszanych przez państwa członkowskie, poprzez poddawanie tych substancji środkom kontroli w całej Unii. Ponieważ spełnione są warunki oraz procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać ADB-CHMINACA środkom kontroli w całej Unii.

(12) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(13) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(14) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nową substancję psychoaktywną N-(1-amino-3,3-dimetylo-1-oksobutan-2-ylo)-1-(cykloheksylmetylo)-1H-indazolo-3-karboksamid ("ADB-CHMINACA") poddaje się środkom kontroli w całej Unii.

Artykuł  2

Do dnia 23 maja 2019 r. państwa członkowskie podejmą niezbędne środki, zgodnie ze swoim prawem krajowym, w celu poddania ADB-CHMINACA środkom kontroli i sankcjom karnym przewidzianym w ich prawodawstwie, zgodnie ze swoimi zobowiązaniami w ramach konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2018 r.
W imieniu Rady
E. ZAHARIEVA
Przewodniczący
1 Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32.
2 Opinia z dnia 3 maja 2018 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.