Rozporządzenie delegowane 2017/86 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym
Dz.U.UE.L.2017.14.4
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/86
z dnia 20 października 2016 r.
ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach połowów w Unii poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku.
(2) Artykuł 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktów delegowanych na okres nie dłuższy niż trzy lata na podstawie wspólnych zaleceń opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.
(3) Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Malta i Słowenia mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Śródziemnym. W dniach 4 i 7 lipca 2016 r. te państwa członkowskie przedstawiły Komisji trzy wspólne rekomendacje dotyczące planów w zakresie odrzutów dla połowów gatunków dennych odpowiednio w Morzu Adriatyckim, południowowschodnim Morzu Śródziemnym i zachodnim Morzu Śródziemnym 2 po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Morza Śródziemnego. Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych. Zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 tylko te środki w ramach wspólnych rekomendacji, które są zgodne z art. 15 ust. 6 tego rozporządzenia, należy włączyć do niniejszego rozporządzenia.
(4) W odniesieniu do Morza Śródziemnego w art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 ustanowiono obowiązek wyładunku wszystkich połowów gatunków, które są objęte limitami połowowymi, a także połowów gatunków podlegających wymogowi ustanowienia minimalnej wielkości określonej w załączniku III do rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 3 . Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku powinien mieć zastosowanie do gatunków określających połowy najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
(5) We wspólnej rekomendacji zaproponowano zastosowanie wyłączenia z obowiązku wyładunku w odniesieniu do soli (Solea solea) w Morzu Adriatyckim i przegrzebków (Pecten jacobeus), rospok (Venerupis spp.) i małży wenus (Venus spp.) w zachodniej części Morza Śródziemnego z uwagi na możliwość wystąpienia wysokich wskaźników przeżycia, przy uwzględnieniu cech narzędzia połowowego, praktyk połowowych i danego ekosystemu.
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) stwierdził w swojej ocenie 4 , że konieczne są dodatkowe badania w celu potwierdzenia istniejących ustaleń dotyczących wysokiej przeżywalności soli, przegrzebków, rospok i małży wenus. Ze względu na brak rozstrzygających dowodów na przeżywalność tych gatunków, Komisja uważa, że wyłączenie z uwagi na przeżywalność dozwolone na podstawie art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy włączyć do niniejszego rozporządzenia na okres tylko jednego roku. Zainteresowane państwa członkowskie powinny przedłożyć Komisji odpowiednie dane, aby umożliwić STECF pełną ocenę uzasadnień wyłączenia, a Komisji - dokonanie przeglądu stosownych wyłączeń.
(7) W oparciu o dowody naukowe przedstawione we wspólnej rekomendacji, przegląd dokonany przez STECF oraz uwzględniając cechy charakterystyczne narzędzi, znaczną liczbę gatunków wchodzących w skład w każdej operacji połowowej, praktyki połowowe i specyfikę Morza Śródziemnego (np. przewagę tradycyjnego łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego), Komisja uważa, że w celu uniknięcia nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy ustanowić wyłączenie de minimis zgodnie z wielkościami procentowymi zaproponowanymi we wspólnych rekomendacjach oraz w ramach limitów określonych w art. 15 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(8) W celu zapewnienia właściwej kontroli należy ustanowić określone wymogi dla państw członkowskich dotyczące sporządzania wykazów statków objętych niniejszym rozporządzeniem.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu, ponieważ środki w nim przewidziane wywierają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowowego dla statków Unii i powiązaną z nim działalność gospodarczą. Zgodnie ze wspólnymi rekomendacjami i biorąc pod uwagę ramy czasowe określone w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2018/153 z dnia 23 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.29.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lutego 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2018/2036 z dnia 18 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.327.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.