Plan działania UE w zakresie środków odurzających na lata 2013-2016.
Dz.U.UE.C.2013.351.1
Akt nienormatywny(2013/C 351/01)
(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2013 r.)
Wprowadzenie
Używanie niedozwolonych środków odurzających i ogólnie nadużywanie środków odurzających to poważny problem dla poszczególnych osób, rodzin i społeczności w całej Europie. Oprócz zdrowotnych i społecznych skutków nadużywania środków odurzających rynek niedozwolonych środków odurzających stanowi jeden z głównych aspektów działalności przestępczej w europejskim społeczeństwie, tak jak na całym świecie.
W grudniu 2012 r. Rada przyjęła strategię antynarkotykową UE na lata 2013-2020. Strategia ma przyczynić się do ograniczenia popytu na środki odurzające i podaży środków odurzających w UE. Ma również na celu zmniejszenie zdrowotnego i społecznego ryzyka i szkód związanych z używaniem środków odurzających dzięki strategicznemu podejściu, które wspiera i uzupełnia krajowe polityki, dostarcza ram do skoordynowanych i wspólnych działań i które stanowi podstawę i ramy polityczne dla zewnętrznej współpracy UE w tej dziedzinie. Zostanie to osiągnięte dzięki zintegrowanemu, zrównoważonemu i opartemu na dowodach podejściu.
Cele strategii są następujące:
Niniejszy plan działania UE w zakresie środków odurzających opiera się na podstawowych zasadach prawa UE i realizuje zasady leżące u podstaw Unii, takie jak szacunek dla godności ludzkiej, wolność, demokracja, równość, solidarność, praworządność i prawa człowieka. Plan ten oparto również na konwencjach ONZ stanowiących międzynarodowe ramy prawne dla działań dotyczących, między innymi, używania niedozwolonych środków odurzających; skorzystano też z Powszechnej deklaracji praw człowieka.
Niniejszy plan identyfikuje działania, które zostaną przeprowadzone, aby osiągać cel przedmiotowej strategii. Działania przedstawiono w podziale na dwa obszary polityczne strategii:
i na trzy tematy przekrojowe strategii:
Działania opracowano zgodnie z celami strategii antynarkotykowej UE na lata 2013-2020. Podczas opracowywania działań wzięto pod uwagę, że muszą być one oparte na dowodach, poprawne pod względem naukowym, realne, określone w czasie i mierzalne oraz muszą mieć znaczenie dla UE i dostarczać unijnej wartości dodanej. Niniejszy plan działania wskazuje harmonogram, odpowiedzialne strony, wskaźniki oraz mechanizmy zbierania danych i oceny.
W załączniku 1 przedstawiono wykaz wskaźników ogólnych - na podstawie istniejących mechanizmów sprawozdawczych. Ułatwiają one ocenę ogólnej skuteczności planu działania UE w zakresie środków odurzających i nie stanowią dodatkowego obciążenia sprawozdawczego. W stosownych fragmentach planu zamieszczono odwołania do tych wskaźników. Oprócz tego w planie określono wskaźniki dotyczące źródeł programu, oceny lub innych danych. Wykorzystanie tych wskaźników zależy od metodyki zbierania danych w każdym państwie członkowskim lub na szczeblu instytucji unijnych.
Zgodnie z założeniem określonym w strategii, by jej szczegółowa realizacja przeprowadzona została na podstawie dwóch następujących po sobie planów działania, niniejszy plan działania obejmuje lata 2013-2016. Drugi plan działania na okres 2017-2020 zostanie przygotowany po zewnętrznej ocenie śródokresowej strategii antynarkotykowej UE, która zostanie przeprowadzona do końca 2016 r., i weźmie pod uwagę inne istotne strategie i oceny.
Przyczynienie się do wymiernego ograniczenia używania niedozwolonych środków odurzających, problemowego używania środków odurzających, uzależnienia od środków odurzających oraz zdrowotnego i społecznego ryzyka i szkód związanych z używaniem środków odurzających, a także przyczynienie się do opóźnienia rozpoczęcia używania środków odurzających
Cel | Działanie | Harmonogram | Strona odpowiedzialna za realizację | Wskaźniki | Gromadzenie danych/mechanizmy oceny |
1. Zapobiegać używaniu środków odurzających oraz opóźnić rozpoczęcie ich używania | 1. Poprawa dostępności i skuteczności środków prewencyjnych uwzględniających: a) demograficzne czynniki ryzyka takie jak: wiek; płeć; czynniki kulturalne i społeczne; b) sytuacyjne czynniki ryzyka takie jak: bezdomność; używanie środków odurzających w nocnych klubach i miejscach rozrywki; miejsce pracy; kierowanie pojazdem pod wpływem środków odurzających oraz c) indywidualne czynniki ryzyka takie jak: zdrowie psychiczne; zachowanie problemowe i rozwój psychospołeczny oraz inne czynniki, o których wiadomo, że wpływają na podatność jednostki na używanie środków odurzających, takie jak czynniki genetyczne czy okoliczności rodzinne | W toku | PC | - Wskaźniki ogólne nr 1, 12 - Oparte na dowodach ogólne i środowiskowe środki prewencyjne - stopień zapewnienia na szczeblu państw członkowskich - Ukierunkowane środki prewencyjne, w tym środki zorientowane na rodzinę i miejsce zamieszkania - stopień zapewnienia na szczeblu państw członkowskich - Wskazane środki prewencyjne - stopień zapewnienia na szczeblu państw członkowskich | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdania krajowe Reitox Sprawozdawczość państw członkowskich na temat wyników zastosowanych środków |
2. Obok profilaktyki używania środków odurzających wzmocnienie i lepsze ukierunkowanie środków profilaktycznych i odwracających uwagę, by opóźnić wiek pierwszego zażycia niedozwolonych środków odurzających | W toku | PC | - Wskaźniki ogólne nr 1, 5, 12 - Oparte na dowodach środki profilaktyczne i odwracające uwagę, zorientowane na młodych ludzi w otoczeniu rodzinnym, w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach edukacji formalnej i pozaformalnej - stopień zapewnienia na szczeblu państw członkowskich | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdawczość państw członkowskich na temat wyników zastosowanych środków | |
3. Edukowanie na temat zagrożeń oraz skutków wynikających z używania niedozwolonych środków odurzających i innych substancji psychoaktywnych | W toku | PC COM EMCDDA | - Wskaźniki ogólne nr 5, 12 - Poziom świadomości w populacji ogółem i wśród młodzieży w zakresie zdrowego stylu życia oraz zagrożeń i skutków wynikających z używania niedozwolonych środków odurzających i innych substancji psychoaktywnych | Sprawozdawczość EMCDDA Badania Eurobarometru ESPAD HBSC | |
4. Umożliwienie lepszego reagowania na wyzwania związane z niewłaściwym stosowaniem opioidów wydawanych na receptę i opioidów dostępnych bez recepty oraz innych leków psychoaktywnych | 2014-2016 | PC HDG EMA EMCDDA | - Zebranie danych przez państwa członkowskie do końca 2014 r. na temat poziomu i okoliczności przepisywania na receptę leków psychoaktywnych - Liczba inicjatyw skupiających się na propagowaniu zgodnego z przeznaczeniem stosowania opioidów wydawanych na receptę i opioidów dostępnych bez recepty oraz innych leków psychoaktywnych | Sprawozdawczość państw członkowskich Sprawozdanie z projektu ALICE RAP | |
2. Zwiększyć skuteczność terapii uzależnień od środków odurzających i rehabilitacji, w tym świadczeń dla osób dotkniętych współwystąpieniem zaburzenia psychicznego i somatycznego, by zmniejszyć stopień: używania niedozwolonych środków odurzających; problemowego używania środków odurzających, występowania uzależnienia od środków odurzających oraz zdrowotnego i społecznego ryzyka i szkód związanych z używaniem środków odurzających; a także by wspierać wracanie do zdrowia i (ponowną) integrację społeczną problemowych użytkowników środków odurzających i uzależnionych użytkowników takich środków | 5. Rozszerzanie i rozwijanie różnorodności, osiągalności, zakresu i dostępności kompleksowych i zintegrowanych terapii uzależnień w tym terapii politosykomanii (jednoczesne używanie substancji niedozwolonych i dozwolonych, w tym alkoholu) | W toku | PC | - Wskaźniki ogólne nr 1, 6, 11 - Zakres zróżnicowania kompleksowych i zintegrowanych terapii uzależnień na szczeblu państw członkowskich, w tym terapii politosykomanii - Dane państw członkowskich na temat długości kontynuowania terapii i na temat wyników | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdania krajowe Reitox Portal najlepszych praktyk EMCDDA |
6. Rozszerzenie zakresu świadczeń na rzecz rehabilitacji/powrotu do zdrowia z naciskiem na świadczenia, które: a) skupiają się na opiece ciągłej nad poszczególnymi osobami poprzez prowadzenie przypadków i współpracę między podmiotami; b) skupiają się na wspieraniu (ponownej) integracji społecznej, w tym zdolności do zatrudnienia, problemowych i uzależnionych użytkowników środków odurzających oraz c) wzmacniają proces diagnostyczny i terapię współwystąpienia zaburzenia psychicznego i somatycznego, w związku z używaniem środków odurzających | W trybie ciągłym | PC | - Wskaźnik ogólny nr 11 Dane zebrane przez państwa członkowskie na temat: - poziomu wzrostu świadczeń na rzecz rehabilitacji/powrotu do zdrowia z zastosowaniem podejścia opartego na zarządzaniu przypadkiem i podejścia opartego na współpracy między podmiotami, - poziomu wzrostu liczby programów, ukierunkowanych szczególnie na użytkowników środków odurzających, u których stwierdzono współwystępowanie zaburzenia psychicznego i somatycznego, opartych na partnerstwie świadczeń związanych ze zdrowiem psychicznym i związanych z leczeniem uzależnienia od środków odurzających/powrotem do zdrowia - stopnia i okresu abstynencji od używania niedozwolonych lub dozwolonych środków odurzających przez osoby, które zakończyły terapię uzależnień, - dostępności możliwości terapii dla osób, u których wystąpił nawrót w używaniu środków odurzających | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdawczość państw członkowskich na temat wyników świadczeń | |
7. Zapewnienie, by świadczenia związane z terapią i pomocą dla potrzebujących dawały lepszy dostęp do środków zmniejszania ryzyka i szkód, tak aby zmniejszać negatywne skutki używania środków odurzających i istotnie zmniejszyć liczbę zgonów związanych bezpośrednio lub pośrednio z używaniem środków odurzających oraz liczbę przypadków zapadania na zakaźne choroby przenoszone przez krew występujące w związku z używaniem środków odurzających, nie tylko takie jak HIV i wirusowe zapalenie wątroby, a także na choroby przenoszone drogą płciową czy gruźlicę | W trybie ciągłym | PC | - Wskaźniki ogólne nr 2, 3, 4, 11 - Zakres zwiększonej osiągalności stosowanych przez państwa członkowskie środków zmniejszania ryzyka i szkód i zakres zwiększonego dostępu do tych środków | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdania krajowe Reitox Sprawozdawczość państw członkowskich na temat świadczeń | |
8. Zwiększenie skali tworzenia, dostępności i zasięgu środków opieki zdrowotnej na rzecz użytkowników środków odurzających przebywających w więzieniu oraz po wyjściu na wolność, aby uzyskać taką samą opiekę jak odnośna opieka dostępna w miejscu zamieszkania | W trybie ciągłym | PC | - Wskaźnik ogólny nr 10 - Dostępność świadczeń dla użytkowników środków odurzających przebywających w więzieniach i stopień, w jakim więzienna opieka zdrowotna stosuje modele opieki zawierające najlepsze praktyki w zakresie oceny potrzeb i ciągłości opieki nad więźniami w trakcie odbywania kary - Stopień zmniejszenia związanych z używaniem środków odurzających problemów zdrowotnych, fizycznych i psychicznych wśród więźniów - Stopień, w jakim świadczenia realizowane w zakładzie karnym i świadczenia realizowane w miejscu zamieszkania zapewniają ciągłość opieki dla więźniów po ich wyjściu na wolność, ze szczególnym uwzględnieniem unikania przedawkowania środków odurzających | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdania krajowe Reitox Sprawozdawczość państw członkowskich na temat świadczeń | |
3. Stosować podejścia oparte na koordynacji, najlepszych praktykach i jakości w zakresie ograniczania popytu na środki odurzające | 9. Uzgodnienie i rozpoczęcie wdrażania minimalnych, unijnych standardów jakościowych, które pomagają zbudować pomost między nauką a praktyką w zakresie: a) środowiskowych, ogólnych, selektywnych i wskazanych środków prewencyjnych; b) środków wczesnego wykrywania i interwencji; c) środków zmniejszania ryzyka i szkód oraz d) środków na rzecz terapii, rehabilitacji, integracji społecznej i powrotu do zdrowia | 2014-2016 | Rada HDG PC COM EMCDDA | - Konsensus wypracowany przez państwa członkowskie w sprawie minimalnych standardów jakościowych opartych na wcześniejszych unijnych analizach przygotowawczych | Portal najlepszych praktyk EMCDDA Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac |
Przyczynienie się do wymiernego ograniczenia dostępności i podaży niedozwolonych środków odurzających w UE
Cel | Działanie | Harmonogram | Strona odpo- wiedzialna za realizację | Wskaźniki | Gromadzenie danych/mechanizmy oceny |
4. Wzmocnić skuteczną koordynację w zakresie egzekwowania prawa i współpracę w ramach UE w celu walki z działaniami związanymi z niedozwolonymi środkami odurzającymi zgodnie, tam gdzie ma to zastosowanie, z odnośnymi działaniami ustanowionymi w cyklu polityki UE | 10. Jak najlepsze wykorzystywanie dostępnych instrumentów egzekwowania prawa w zakresie wymiany danych wywiadowczych i informacji oraz kanałów i narzędzi komunikacyjnych służących do zestawiania i analizowania informacji na temat środków odurzających | W toku | PC Europol Eurojust COSI | - Wskaźnik ogólny nr 7 - Zasięg działań dużego kalibru z wykorzystaniem danych wywiadowczych, wspólnych operacji, wspólnych zespołów śledczych i transgranicznych inicjatyw w zakresie współpracy skupiających się na organizacjach przestępczych zaangażowanych w działania związane z niedozwolonymi środkami odurzającymi - Zwiększone wykorzystanie systemów Europolu w zakresie wymiany informacji dotyczących środków odurzających oraz systemów analiz i ekspertów - Wyniki projektów EMPACT oraz dwustronnych i wielostronnych inicjatyw | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdawczość agencji UE Sprawozdania EMPACT na temat czynników |
11. Identyfikacja i nadanie priorytetów najważniejszym zagrożeniom idącym za przestępczością zorganizowaną związaną ze środkami odurzającymi | 2014 | Rada COSI Europol PC COM | - Ustalenie na okres 2014-2017 cyklu polityki UE i priorytetów w zakresie przestępczości | Konkluzje Rady na temat cyklu polityki UE EU SOCTA Ocena EMPACT | |
12. Intensyfikacja szkoleń przeprowadzanych przez CEPOL dla funkcjonariuszy organów ścigania dotyczących wytwarzania i wprowadzania do obrotu niedozwolonych środków odurzających, zwłaszcza metod i technik szkoleniowych nakierowanych na: a) zwalczanie wykorzystywania nowych technologii komunikacyjnych do wytwarzania i wprowadzania do obrotu niedozwolonych środków odurzających; b) usprawnianie konfiskaty mienia; c) zwalczanie prania pieniędzy oraz d) wykrywanie i likwidację nielegalnych, tajnych laboratoriów oraz upraw konopi | 2014-2016 | PC CEPOL Europol COSI COM | - Ocena potrzeb szkoleniowych przeprowadzona przed końcem 2014 r. - Dostępność odpowiednich szkoleń i uczestnictwo w nich - Liczba funkcjonariuszy organów ścigania przeszkolonych a następnie skutecznie oddelegowanych do pełnienia odnośnych obowiązków | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Sprawozdanie roczne CEPOL Programy CEPOL Ocena EMPACT | |
13. Poprawa działań antynarkotykowych poprzez wzmocnienie i monitorowanie skuteczności regionalnych platform wymiany informacji i regionalnych platform dzielenia się mechanizmami bezpieczeństwa w celu likwidacji lub zmniejszenia zagrożeń związanych ze zmianą szlaków wprowadzania do obrotu środków odurzających | W toku | COM PC Europol COSI Regionalne platformy wymiany informacji Regionalne platformy dzielenia się mechanizmami bezpieczeństwa | - Wskaźnik ogólny nr 7 - Liczba działań z wykorzystaniem danych wywiadowczych prowadzących do likwidacji lub przerwania szlaków wprowadzania do obrotu środków odurzających - Stopień wymiany informacji poprzez skuteczne działanie sieci oficerów łącznikowych | Sprawozdawczość EMCDDA Platformy wymiany informacji i platformy dzielenia się mechanizmami bezpieczeństwa oraz sprawozdania z oceny EU SOCTA Ocena EMPACT | |
14. Wzmocnienie działań nakierowanych na zapobieganie przenikaniu prekursorów narkotykowych oraz preprekursorów do nielegalnego rynku wytwarzania środków odurzających | W toku | PC Europol COM CUG COSI | - Liczba przypadków zatrzymanych i zajętych przesyłek prekursorów przeznaczonych do nielegalnego używania i ilość zatrzymanych substancji - Wyniki projektów EMPACT - Wykorzystanie systemu PEN (systemu online do wstępnego powiadomienia przed wywozem) i zwiększone wykorzystanie systemu PICS (systemu komunikacji o zdarzeniach w związku z prekursorami środków odurzających) - Liczba wspólnych spotkań w ramach działań następczych i innych działań związanych z zapobieganiem przenikaniu do nielegalnego obrotu prekursorów i preprekursorów środków odurzających | Sprawozdania z unijnych i należących do państw członkowskich agencji egzekwowania prawa Ocena EMPACT Sprawozdania na temat czynników | |
15. Walka z transgranicznym wprowadzaniem do obrotu środków odurzających i poprawa bezpieczeństwa na granicach, zwłaszcza w unijnych portach morskich, portach lotniczych i na lądowych przejściach granicznych poprzez zintensyfikowanie wysiłków, w tym wymiany informacji i danych wywiadowczych przez odpowiednie agencje egzekwowania prawa | W toku | PC Europol CCWP COSI | - Wzrost liczby multidyscyplinarnych i wielopodmiotowych wspólnych operacji i transgranicznych inicjatyw w zakresie współpracy - Liczba protokołów ustaleń między agencjami egzekwowania prawa i odpowiednimi podmiotami takimi jak linie lotnicze, lotnicze firmy kurierskie, przedsiębiorstwa żeglugowe, władze portów i przedsiębiorstwa chemiczne - Wyniki projektów EMPACT - Lepsza wymiana danych wywiadowczych i informacji na temat transgranicznego wprowadzania do obrotu środków odurzających, m.in, dostępnych systemów nadzorowania granic | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Ocena EMPACT i sprawozdania na temat czynników Sprawozdawczość państw członkowskich | |
16. Rozwijanie i sukcesywne wdrażanie kluczowych wskaźników dotyczących podaży środków odurzających poprzez standaryzowanie, ulepszanie i usprawnianie zbierania danych w tej dziedzinie, bazując na obecnie dostępnych danych | 2013-2016 | COM PC Rada HDG EMCDDA Europol | - Opracowanie i uzgodnienie planu działania w sprawie wdrożenia kluczowych wskaźników podaży środków odurzających - Porozumienie państw członkowskich co do wskaźników podaży środków odurzających | Przegląd stosowanych w państwach członkowskich metod zbierania danych na temat podaży środków odurzających Sprawozdawczość EMCDDA Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac | |
5. Wzmacniać skuteczną współpracę organów wymiaru sprawiedliwości i skuteczne ustawodawstwo w UE | 17. Wzmocnienie współpracy organów wymiaru sprawiedliwości w UE w obszarze walki z transgranicznym wprowadzaniem do obrotu środków odurzających i praniem pieniędzy i w zakresie konfiskaty dochodów pochodzących z przestępczości zorganizowanej związanej ze środkami odurzającymi | 2013-2016 | Rada COM PC Eurojust | - Przyjęcie i terminowe wdrożenie uzgodnionych unijnych środków i ustawodawstwa w sprawie: a) konfiskaty i odzyskiwania mienia przestępczego; b) prania pieniędzy; c) zbliżenia na terytorium UE przepisów w zakresie przestępczości związanej z wprowadzaniem do obrotu środków odurzających i kar za takie przestępstwa - Zwiększenie liczby przeprowadzonych dochodzeń finansowych i konfiskat odnośnie do dochodów pochodzących z przestępczości zorganizowanej związanej ze środkami odurzającymi - w wyniku współpracy organów wymiaru sprawiedliwości - Terminowe i skuteczne odpowiedzi na wnioski o wzajemną pomoc i europejskie nakazy aresztowania dotyczące wprowadzania do obrotu niedozwolonych środków odurzających | Sprawozdawczość Eurojustu Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac |
18. Wprowadzanie i stosowanie nowych unijnych środków ustawodawczych, by reagować na pojawienie się, użytkowanie i szybkie rozpowszechnianie nowych substancji psychoaktywnych | 2013-2016 | COM Rada HDG PC | - Wypracowanie ustawodawstwa unijnego - Wdrożenie unijnego ustawodawstwa w państwach członkowskich | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac | |
19. Wzmacnianie unijnego ustawodawstwa dotyczącego prekursorów środków odurzających, aby zapobiegać przenikaniu tych prekursorów na nielegalny rynek, nie paraliżując przy tym legalnego handlu | W toku | Rada COM PC | - Przyjęcie i wdrożenie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów środków odurzających, zmieniających zarówno rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005, jak i rozporządzenie (WE) nr 273/2004 | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Roczne sprawozdanie UE na temat prekursorów środków odurzających | |
20. Zwalczanie wykorzystania niektórych farmakologicznie czynnych substancji (zdefiniowanych w dyrektywie 2011/62/UE) jako substancji rozcieńczających niedozwolone środki odurzające | W toku | PC COM EMA EMCDDA Europol | - Liczba przypadków zatrzymania substancji czynnych wykorzystywanych jako substancje rozcieńczające niedozwolone środki odurzające - Terminowe wdrożenie nowych unijnych wymogów prawnych mających na celu zabezpieczenie łańcucha dystrybucji substancji czynnych zgodnie z dyrektywą 2011/62/UE w sprawie sfałszowanych produktów leczniczych | Sprawozdania CCWP i CUG Sprawozdawczość państw członkowskich | |
21. Opracowanie przez państwa członkowskie, tam gdzie to możliwe i zgodnie z ich ramami prawnymi, alternatywnych do sankcji karnych środków wobec przestępców używających środki odurzające (np. edukacja, terapia, rehabilitacja, dalsza opieka/opieka po opuszczeniu więzienia, integracja społeczna) | 2015 | PC | - Zwiększona dostępność i wdrożenie innych niż więzienie środków wobec przestępców używających środki odurzające - środki w obszarach edukacji, terapii, rehabilitacji, opieki po opuszczeniu więzienia i integracji społecznej - Zintensyfikowane monitorowanie, wdrożenie i ocena środków alternatywnych wobec sankcji karnych | Sprawozdania krajowe Reitox | |
6. Skutecznie reagować na bieżące i pojawiające się tendencje w przestępczości związanej z niedozwolonymi środkami odurzającymi | 22. Opracowanie strategii reagowania na kwestię roli technologii komunikacyjnych i hostingu powiązanych stron internetowych w wytwarzaniu, sprzedaży, nabywaniu i dystrybucji niedozwolonych środków odurzających, w tym kontrolowanych substancji psychoaktywnych | W toku | Rada COM HDG PC Europol COSI | - Wyniki działań egzekwujących przepisy w zakresie walki z przestępczością związaną ze środkami odurzającymi w Internecie - Zwiększona liczba wspólnych operacji i transgranicznych inicjatyw w zakresie współpracy | Przegląd z postępów w zakresie priorytetów cyklu polityki UE Ocena EMPACT oraz sprawozdania na temat czynników Sprawozdawczość państw członkowskich Sprawozdania agencji UE |
Skuteczne koordynowanie polityki antynarkotykowej przez państwa członkowskie i UE
Cel | Działanie | Harmonogram | Strona odpo- wiedzialna za realizację | Wskaźniki | Gromadzenie danych/mechanizmy oceny |
7. Zapewnić skuteczną koordynację unijną w dziedzinie środków odurzających | 23. Polepszenie wymiany informacji pomiędzy Horyzontalną Grupą Roboczą ds. Narkotyków a innymi stosownymi grupami roboczymi Rady | W toku | Prezydencja Rada ESDZ HDG | - Stopień, w jakim strategia antynarkotykowa UE i plan działania UE w zakresie środków odurzających uwzględniane są w programach innych grup roboczych Rady w tym COAFR, COASI, COEST, COLAT i COWEB | Sprawozdawczość grup roboczych Rady |
24. Każda prezydencja może zorganizować posiedzenia krajowych koordynatorów ds. środków odurzających oraz innych odpowiednich zespołów, by omówić pojawiające się tendencje, skuteczne interwencje i inne kwestie w zakresie polityki, które wnoszą wartość dodaną do strategii antynarkotykowej UE i dla państw członkowskich | Dwa razy w roku | Prezydencja PC | - Stopień, w jakim porządek obrad krajowych koordynatorów ds. środków odurzających odzwierciedla wydarzenia, tendencje i nowe spostrzeżenia w działaniach politycznych i uwzględnia ulepszenie komunikacji i wymianę informacji | Sprawozdawczość prezydencji | |
25. Horyzontalna Grupa Robocza ds. Narkotyków wspomagać będzie: a) monitorowanie realizacji planu działania poprzez debaty tematyczne; b) coroczny dialog o stanie problemu środków odurzających w Europie | a) Dwa razy w roku b) Corocznie | Prezydencja HDG PC COM EMCDDA Europol | - Stopień wdrożenia planu działania - Terminowość dialogu na forum Horyzontalnej Grupy Roboczej ds. Narkotyków na temat najnowszych tendencji i danych w dziedzinie środków odurzających | Sprawozdawczość prezydencji | |
26. Zapewnienie spójności i ciągłości działań państw członkowskich i działań UE w ramach sprawowania prezydencji, by wzmacniać zintegrowane, zrównoważone i oparte na dowodach podejście do środków odurzających w UE | Dwa razy w roku | Prezydencja Trzy prezy- dencje PC COM HDG EMCDDA Europol | - Stopień spójności i ciągłości działań w poszczególnych prezydencjach - Postępy w realizacji priorytetów określonych w strategii antynarkotykowej UE w ramach sprawowania prezydencji | Sprawozdawczość prezydencji | |
27. Zapewnienie koordynacji unijnych polityk i działań w zakresie środków odurzających, by wspierać międzynarodową współpracę między UE, państwami trzecimi a organizacjami międzynarodowymi | W toku | ESDZ COM HDG PC | - Stopień spójności celów, oczekiwanych wyników i środków przewidzianych w działaniach UE w zakresie środków odurzających - Włączenie priorytetów dotyczących środków odurzających do strategii stosownych organów UE - Wzmocniona współpraca między Horyzontalną Grupą Roboczą ds. Narkotyków a geograficznymi/regionalnymi grupami roboczymi, w tym COAFR, COASI, COEST, COLAT oraz COWEB | Roczny raport ESDZ dla HDG Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac | |
28. Wypracowanie skoordynowanych i odpowiednich zasobów na szczeblu UE i na szczeblu państw członkowskich, by realizować priorytety Strategii antynarkotykowej UE | Corocznie | PC COM ESDZ Rada HDG | - Wskaźnik ogólny nr 14 - Kwota finansowania na szczeblu UE i, w odpowiednich przypadkach, na szczeblu państw członkowskich - Stopień koordynacji, w ramach grup roboczych Rady, programów finansowania dotyczących środków odurzających | Sprawozdawczość EMCDDA Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac | |
8. Zapewniać skuteczną koordynację, na szczeblu krajowym, polityki antynarkotykowej | 29. Koordynowanie działań związanych z polityką antynarkotykową między organami rządowymi/ministerstwami a stosownymi agencjami na szczeblu państw członkowskich i zapewnienie odpowiedniego multidyscyplinarnego przedstawicielstwa w delegacji na Horyzontalną Grupę Roboczą ds. Narkotyków lub multidyscyplinarnego wkładu dla tej delegacji | W toku | PC | - Wskaźnik ogólny nr 14 - Skuteczność horyzontalnego mechanizmu koordynacji polityki antynarkotykowej na szczeblu państw członkowskich - Liczba przekrojowych działań, na szczeblu państw członkowskich, w zakresie ograniczania popytu na środki odurzające i podaży środków odurzających | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdawczość krajowa Reitox Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Sprawozdawczość państw członkowskich |
9. Zapewnić udział społeczeństwa obywatelskiego w polityce antynarkotykowej | 30. Propagowanie i wspieranie dialogu ze społeczeństwem obywatelskim i środowiskiem naukowym, a także zaangażowania takich podmiotów w opracowywanie i realizację polityk antynarkotykowych na szczeblu państw członkowskich i szczeblu UE | W toku | PC COM HDG Prezydencja | - Terminowy dialog między europejskim forum społeczeństwa obywatelskiego ds. środków odurzających a Horyzontalną Grupą Roboczą ds. Narkotyków podczas każdej prezydencji - Zaangażowanie europejskiego forum społeczeństwa obywatelskiego w przegląd realizacji planu działania UE w zakresie środków odurzających - Stopień zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w opracowywanie i realizację krajowych i unijnych polityk antynarkotykowych ze szczególnym uwzględnieniem zaangażowania osób używających środki odurzające, osób korzystających ze świadczeń dotyczących środków odurzających i młodych ludzi - Terminowy dialog między środowiskiem naukowym (nauki przyrodnicze i społeczne, w tym neurobiologia i badania behawioralne) a Horyzontalną Grupą Roboczą ds. Narkotyków | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Informacje zwrotne - na szczeblu państw członkowskich - od przedstawicieli europejskiego forum społeczeństwa obywatelskiego ds. środków odurzających i od przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego Sprawozdawczość państw członkowskich Informacje zwrotne od środowiska naukowego za pośrednictwem komitetu naukowego EMCDDA |
Wzmocnienie dialogu i współpracy - w kompleksowy i zrównoważony sposób - między UE a państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi w kwestiach związanych ze środkami odurzającymi
Cel | Działanie | Harmonogram | Strona odpo- wiedzialna za realizację | Wskaźniki | Gromadzenie danych/mechanizmy oceny |
10. Zintegrować strategię antynarkotykową UE z ogólnymi ramami polityki zagranicznej UE, uznając to za element kompleksowego podejścia korzystającego w pełni - w spójny i skoordynowany sposób - z dostępnych UE różnorodnych polityk i instrumentów dyplomatycznych, politycznych i finansowych | 31. Zapewnienie spójności polityki między wewnętrznymi i zewnętrznymi aspektami polityk antynarkotykowych UE i pełne wbudowanie kwestii związanych ze środkami odurzającymi w dialog polityczny i umowy ramowe między UE a jej partnerami oraz w kampanie UE na temat globalnych kwestii i wyzwań | W toku | COM ESDZ Prezydencja HDG PC | - Wskaźnik ogólny nr 13 - Wzrost w odzwierciedleniu priorytetów polityki antynarkotykowej w zewnętrznych działaniach i politykach UE - Włączenie priorytetów dotyczących środków odurzających w strategie UE związane z państwami i regionami trzecimi - Liczba istniejących umów, strategii, planów działania | Sprawozdawczość ESDZ Przegląd śródokresowy strategii antynarkotykowej UE Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac |
32. Zapewnienie dobrego odzwierciedlenia priorytetów politycznych i równowagi między działaniami na rzecz ograniczenia popytu i podaży w politykach oraz w programowaniu i udzielaniu pomocy zewnętrznej, zwłaszcza w krajach pochodzenia i tranzytu, poprzez projekty nakierowane na: a) stworzenie zintegrowanych, zrównoważonych i opartych na dowodach polityk antynarkotykowych; b) ograniczenie podaży; c) prewencję przenikania prekursorów i preprekursorów środków odurzających na nielegalny rynek; d) ograniczanie popytu na środki odurzające oraz e) alternatywne środki rozwojowe | W toku | COM PC ESDZ | - Stopień, w jakim priorytety polityki antynarkotykowej UE, zwłaszcza równowaga w działaniach na rzecz ograniczenia popytu i ograniczenia podaży, są odzwierciedlone w priorytetach i projektach finansowanych z unijnych środków - Stopień realizacji skoordynowanych działań określonych w planach działania dla UE i państw lub regionów trzecich - Liczba krajowych strategii i planów działania stworzonych przez państwa trzecie z uwzględnieniem zintegrowanych polityk antynarkotykowych | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Sprawozdawczość ESDZ w zakresie programowania Monitorowanie i ocena przez państwa członkowskie | |
33. Poprawa zdolności do działania i wzmocnienie roli delegatur UE, by umożliwić im proaktywne zaangażowanie się w kwestie dotyczące środków odurzających | 2013-2016 | ESDZ COM PC | - Przekazanie odpowiedniej wiedzy, szkoleń i wytycznych politycznych delegaturom UE - Wzmocnione tworzenie sieci regionalnych przez delegatury UE w kwestiach dotyczących środków odurzających - Wzmocniona koordynacja z państwami członkowskimi | Sprawozdawczość ESDZ na temat delegatur UE | |
34. Zapewnienie odpowiedniego poziomu finansowania przez UE i państwa członkowskie i odpowiedniego poziomu wiedzy, by jeszcze bardziej wzmocnić i wspierać wysiłki państw trzecich w zakresie podjęcia problemu uprawy roślin wykorzystywanych do produkcji niedozwolonych środków odurzających i zapobiegania takim uprawom w celu rozwiązania problemów z dziedziny zdrowia publicznego, bezpieczeństwa i ochrony | W toku | PC ESDZ COM | - Liczba krajowych polityk, strategii i planów działania opracowanych przez państwa trzecie z uwzględnieniem zintegrowanego podejścia do uprawy roślin wykorzystywanych do produkcji niedozwolonych środków odurzających - Poprawa wskaźników rozwoju społecznego w obszarach, w których znajdują się uprawy roślin wykorzystywanych do produkcji niedozwolonych środków odurzających - Liczba finansowanych przez UE i państwa członkowskie projektów i programów na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w regionach, w których znajdują się uprawy roślin wykorzystywanych do produkcji niedozwolonych środków odurzających, lub zagrożonych powstaniem takich upraw - Zarejestrowany w perspektywie długoterminowej lokalny spadek uprawy roślin wykorzystywanych do produkcji niedozwolonych środków odurzających | Systemy monitorowania i oceny projektów i programów unijnych oraz projektów i programów państw członkowskich a także sprawozdania na ten temat Sprawozdanie o rozwoju społecznym UNDP Sprawozdania państw trzecich | |
35. Propagowanie i realizacja: podejścia UE do rozwoju alternatywnego (zgodnie ze strategią antynarkotykową UE na lata 2013-2020), podejścia UE do rozwoju alternatywnego, oraz wytycznych ONZ na 2013 r. dotyczących rozwoju alternatywnego we współpracy z państwami trzecimi, biorąc pod uwagę prawa człowieka, bezpieczeństwo ludzkie i szczególne warunki ramowe, w tym: a) włączanie rozwoju alternatywnego do szerszego programu działań państw członkowskich, zachęcanie zainteresowanych państw trzecich do włączania rozwoju alternatywnego w ich krajowe strategie; b) wspomaganie inicjatyw mających na celu ograniczenie ubóstwa, konfliktów i podatności na zagrożenia poprzez wspieranie zrównoważonych, legalnych i uwzględniających aspekt płci źródeł utrzymania dla osób, które były lub są obecnie zaangażowane w wytwarzanie niedozwolonych środków odurzających | W toku | PC COM ESDZ | - Liczba krajowych polityk, strategii i planów działania stworzonych przez państwa trzecie z uwzględnieniem: - zintegrowanego podejścia do problemu upraw roślin dostarczających środków odurzających oraz upraw roślin, z których wytwarza się niedozwolone środki odurzające, - skutecznie zorganizowanych inicjatyw na rzecz alternatywnego rozwoju - Liczba ocenionych projektów, które przyniosły dobre wyniki w zakresie uzyskania zrównoważonych, legalnych i uwzględniających aspekt płci źródeł utrzymania - Poprawa wskaźników rozwoju społecznego | Sprawozdania państw trzecich z wdrażania krajowych strategii antynarkotykowych System monitorowania i oceny projektów i programów unijnych oraz projektów i programów państw członkowskich, a także sprawozdanie na ten temat Sprawozdanie o rozwoju społecznym UNDP | |
36. Wspieranie państw trzecich, w tym społeczeństwa obywatelskiego w tych państwach, w opracowywaniu i realizacji inicjatyw na rzecz ograniczenia ryzyka i szkód, szczególnie w przypadku rosnącego zagrożenia zakażeniem wirusami przenoszonymi przez krew występującymi w związku z używaniem środków odurzających, takimi jak HIV czy wirusowe zapalenie wątroby, a także zakażeniem chorobami przenoszonymi drogą płciową i gruźlicą | W toku | PC COM ESDZ | - Liczba i jakość stworzonych inicjatyw na rzecz ograniczenia ryzyka i szkód - Częstotliwość zgonów w państwach trzecich związanych z używaniem środków odurzających i występowanie zakażeń - związanych z używaniem środków odurzających - wirusami przenoszonymi przez krew takimi jak HIV czy wirusowe zapalenie wątroby, a także występowanie chorób przenoszonych drogą płciową i gruźlicy | Sprawozdania państw trzecich Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Raporty WHO | |
37. Wspieranie państw trzecich w walce z przestępczością zorganizowaną związaną ze środkami odurzającymi, w tym z wprowadzaniem do obrotu środków odurzających poprzez: a) wymianę danych wywiadowczych i dzielenie się najlepszymi praktykami; b) wzmacnianie zdolności do działań antynarkotykowych i rozwijanie wiedzy w państwach pochodzenia i tranzytu; c) współpracę z partnerami międzynarodowymi, by zwalczać zjawiska sprzyjające wprowadzaniu do obrotu środków odurzających, takie jak korupcja, słabość instytucji i rządów, brak kontroli regulatorów finansowych; d) wzmacnianie współpracy w dziedzinie identyfikacji i odzyskiwania mienia, zwłaszcza poprzez tworzenie dedykowanych platform krajowych oraz; e) intensyfikację współpracy regionalnej i międzyregionalnej | W toku | PC ESDZ COM Europol | - Liczba i wyniki projektów i programów - Trwałe ograniczenie wprowadzania do obrotu środków odurzających | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Sprawozdawczość państw członkowskich Sprawozdawczość Europolu Sprawozdawczość ESDZ Roczne sprawozdanie na temat środków odurzających na świecie przygotowane przez UNODC | |
38. Zacieśnianie współpracy oraz aktualizacja i wdrażanie działań wynikających z dialogów, deklaracji i planów działania UE w zakresie środków odurzających opracowanych z partnerami, w tym: a) z krajami przystępującymi, krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi; b) z państwami objętymi europejską polityką sąsiedztwa; c) ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, z Federacją Rosyjską; d) z innymi priorytetowymi państwami lub regionami: - Afganistanem i Pakistanem, - republikami Azji Środkowej, - Chinami, - Wspólnotą Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów (CELAC), - Afryką, zwłaszcza Afryką Zachodnią | W toku | Trzy prezy- dencje COM ESDZ PC | - Wskaźnik ogólny nr 13 - Wzmocniona współpraca w dziedzinie środków odurzających ze stosownymi partnerami - Zorganizowanie dialogów - Uzgodnienie deklaracji - Wdrożenie programów i planów działania | Sprawozdawczość ESDZ Przegląd śródokresowy strategii antynarkotykowej UE Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Matryce sprawozdawcze UE Sprawozdania z realizacji stosownych planów działania | |
39. Poprawa mechanizmu konsultacyjnego Grupy Dublińskiej poprzez wzmocnioną unijną koordynację i uczestnictwo, lepsze wdrożenie i rozpowszechnienie zaleceń przedstawionych w sprawozdaniach minigrupy dublińskiej | W toku | Grupa Dublińska COM ESDZ PC | - Stopień aktywności w ramach struktury Grupy Dublińskiej, w tym liczba skutecznie wdrożonych zaleceń tej grupy | Sprawozdania Grupy Dublińskiej | |
40. Przeprowadzanie corocznego dialogu w sprawie pomocy udzielanej przez UE i państwa członkowskie państwom trzecim w zakresie środków odurzających i sporządzenie na piśmie odpowiedniego sprawozdania dotyczącego tego dialogu | Od 2014 r. | COM ESDZ PC | - Przeprowadzenie corocznego dialogu na temat finansowania | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Sprawozdawczość państw członkowskich Sprawozdawczość ESDZ System monitorowania i oceny projektów i programów oraz sprawozdania na ten temat | |
41. Zapewnienie pełnego wbudowania kwestii propagowania i ochrony praw człowieka w dialogi polityczne oraz w planowanie i realizację stosownych programów i projektów dotyczących środków odurzających, w tym poprzez stworzenie wytycznych w zakresie praw człowieka, a także narzędzia oceny skutków | W toku | COM ESDZ PC | - Skuteczne wbudowanie zagadnień związanych z prawami człowieka w zewnętrzne działania UE związane ze środkami odurzającymi - Opracowanie i wdrożenie wytycznych w zakresie praw człowieka i narzędzia oceny skutków | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Roczne sprawozdanie w zakresie praw człowieka przygotowane przez COHOM Sprawozdawczość państw członkowskich | |
11. Zwiększyć spójność unijnego podejścia i widoczność działań UE w Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) oraz poprawić koordynację UE z organami międzynarodowymi w zakresie środków odurzających | 42. Przyczynianie się do kształtowania harmonogramu międzynarodowej polityki antynarkotykowej, w tym m.in. przez: a) działania UE i delegacji państw członkowskich na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ i Komisji ds. Środków Odurzających (CND); b) przygotowywanie, koordynowanie i przyjmowanie wspólnych stanowisk UE i wspólnych rezolucji na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ i CND oraz dopilnowanie, by UE prezentowała jednolite, zdecydowane stanowisko na powyższych forach i w innych organach międzynarodowych; c) przeglądy śródokresowe deklaracji politycznej i planu działania ONZ z 2009 r. w sprawie współpracy międzynarodowej na rzecz zintegrowanej i zrównoważonej strategii przeciwdziałania światowemu problemowi narkotykowemu oraz d) specjalna sesja Zgromadzenia Ogólnego ONZ w 2016 r. dotycząca środków odurzających | W toku | ESDZ Prezydencja PC COM Rada HDG | - Wskaźnik ogólny nr 13 - Skuteczne promowanie polityk UE w ONZ, w tym w CND - Liczba wspólnych stanowisk UE wspieranych przez inne regiony i organy międzynarodowe - Częstotliwość prezentowania przez UE jednolitego, zdecydowanego stanowiska na forach międzynarodowych oraz w trakcie dialogów z państwami trzecimi - Odsetek pozytywnego przyjmowania unijnych rezolucji na forum ONZ, w tym CND - Wynik procesu śródokresowego przeglądu deklaracji politycznej i planu działania ONZ z 2009 r. w sprawie współpracy międzynarodowej na rzecz zintegrowanej i zrównoważonej strategii przeciwdziałania światowemu problemowi związanemu ze środkami odurzającymi - Przyjęcie unijnego dokumentu prezentującego wspólne stanowisko na sesję UNGASS w 2016 r. oraz refleksja nad stanowiskami UE w rezultacie UNGASS | Sprawozdawczość ESDZ Przegląd śródokresowy strategii antynarkotykowej UE Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Wskaźnik konwergencji Przegląd śródokresowy Wyniki sesji UNGASS |
43. Wzmocnienie partnerstw z UNODC, WHO, UNAIDS i innymi odnośnymi agencjami ONZ, międzynarodowymi i regionalnymi organami, organizacjami i inicjatywami (np. Radą Europy i inicjatywą "pakt paryski") | W toku | Rada ESDZ COM Prezydencja HDG | - Wskaźnik ogólny nr 13 - Liczba wymian informacji i działań prowadzonych przez UE oraz odnośne międzynarodowe i regionalne organy, organizacje i inicjatywy - Skuteczność partnerstw z odnośnymi organami | Sprawozdawczość ESDZ Przegląd śródokresowy strategii antynarkotykowej UE Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac | |
12. Wspierać kraje przystępujące, kraje kandydujące i potencjalne kraje kandydujące w przyjmowaniu dorobku prawnego UE i dostosowywaniu się do tego dorobku w dziedzinie środków odurzających przez udzielanie ukierunkowanej pomocy i monitorowanie | 44. Zapewnianie ukierunkowanej pomocy technicznej oraz, w miarę potrzeby, pomocy i wsparcia innego rodzaju krajom przystępującym, krajom kandydującym i potencjalnym krajom kandydującym, aby ułatwić im przyjmowanie dorobku prawnego UE i dostosowywanie się do tego dorobku w dziedzinie środków odurzających | W toku | COM PC EMCDDA Europol Eurojust Frontex ESDZ | - Wzrost stopnia przestrzegania przez państwa dorobku prawnego UE - Liczba i jakość ukończonych projektów - Opracowanie krajowych strategii antynarkotykowych i krajowych struktur koordynacyjnych ds. środków odurzających | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Sprawozdania dotyczące krajów przystępujących, krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących |
Przyczynienie się do lepszego rozumienia wszelkich aspektów związanych ze zjawiskiem środków odurzających i lepszego rozumienia skutków podejmowanych działań w celu zapewnienia rzetelnych i kompleksowych dowodów do prowadzenia polityk i działań
Cel | Działanie | Harmonogram | Strona odpo- wiedzialna za realizację | Wskaźniki | Gromadzenie danych/mechanizmy oceny |
13. Zagwarantować odpowiednie inwestycje w badania, gromadzenie danych, monitorowanie, ocenę i wymianę informacji w zakresie wszelkich aspektów związanych ze zjawiskiem środków odurzających | 45. Propagowanie odpowiedniego finansowania na szczeblu UE wielodyscyplinarnych badań i studiów związanych ze środkami odurzającymi, w tym za pośrednictwem programów finansowych związanych z UE (2014-2020) | 2014-2016 | PC COM EMCDDA | - Kwota i rodzaj finansowania UE przeznaczonego na różne programy i projekty | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac |
46. Zagwarantowanie, że projekty wspierane przez UE: a) uwzględniają priorytety strategii narkotykowej UE i planu działania w zakresie środków odurzających; b) uwzględniają luki w kształtowaniu polityki; c) wnoszą oczywistą wartość dodaną oraz gwarantują spójność i synergię oraz d) unikają powielania badań przez programy i organy; e) uwzględniają znaczenie badań behawioralnych i neurobiologii; | 2014-2016 | COM EMCDDA | - Włączenie priorytetów strategii narkotykowej UE i planu działania w zakresie środków odurzających do kryteriów finansowania i oceny badań dotyczących środków odurzających finansowanych przez UE - Liczba, wpływ, komplementarność i wartość stypendiów i kontraktów przyznanych na badania dotyczące środków odurzających finansowane przez UE - Liczba artykułów i sprawozdań badawczych związanych z badaniami dotyczącymi środków odurzających finansowanymi przez UE, opublikowanych w wysoce wpływowych branżowych czasopismach stosujących ocenę wzajemną - Coroczna debata na forum Horyzontalnej Grupy Roboczej ds. Narkotyków dotycząca finansowanych przez UE projektów związanych ze środkami odurzającymi | Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Sprawozdania z projektów badawczych Zalecenia komitetu naukowego EMCDDA dotyczące priorytetów badawczych Indeks cytowań naukowych i podobne narzędzia bibliometryczne Harmonogram badań strategicznych i projekty wywodzące się z sieci europejskiej przestrzeni badawczej w zakresie ograniczenia popytu na środki odurzające i ich podaży | |
47. Propagowanie oceniania pod kątem naukowym polityk i interwencji na szczeblu krajowym, unijnym i międzynarodowym | 2013-2016 | COM PC EMCDDA | - Wskaźnik ogólny nr 14 - Regularny przegląd postępów w realizacji strategii i planu działania przedkładany Radzie i Parlamentowi Europejskiemu - Zewnętrzna ocena śródokresowa zakończenia strategii/planu działania - 2016 r. - Opublikowanie europejskich wytycznych dotyczących oceny krajowych strategii i planów działania dotyczących środków odurzających - Przeprowadzenie specjalnych studiów nad skutecznością i wpływem unijnych i międzynarodowych polityk dotyczących środków odurzających - Ukończenie oceny wykonania zalecenia Rady z 2003 r. w sprawie zapobiegania występowaniu i ograniczania szkód zdrowotnych związanych z uzależnieniem od środków odurzających | Sprawozdawczość EMCDDA Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac Przegląd śródokresowy strategii antynarkotykowej UE Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdawczość komitetu naukowego EMCDDA Sprawozdania ALICE RAP, LINKSCH oraz ERA-net Sprawozdania krajowe Reitox | |
14. Utrzymywać sieć kontaktów i współpracy oraz rozwijać wewnętrznie i horyzontalnie w ramach unijnej infrastruktury wiedzy potencjał związany z informacjami, badaniami, monitorowaniem i oceną w zakresie środków odurzających, w szczególności niedozwolonych środków odurzających | 48. We współpracy z odnośnymi stronami, w stosownych przypadkach, dalsze przedstawianie wszechstronnych analiz dotyczących: a) sytuacji w zakresie środków odurzających w UE; b) dynamiki używania środków odurzających w populacji ogółem i w grupach docelowych oraz c) reakcji na używanie środków odurzających | W toku | EMCDDA Europol PC | - Wskaźniki ogólne nr 1-15 - Określenie obecnych deficytów w podstawach wiedzy i opracowanie ram na szczeblu UE, aby maksymalizować analizy na podstawie obecnych zasobów wiedzy - Liczba przeglądów i analiz tematycznych sytuacji w zakresie środków odurzających | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdawczość państw członkowskich |
49. Zintensyfikowanie szkoleń osób odpowiedzialnych za reagowanie na zjawisko środków odurzających | 2014-2016 | PC EMCDDA CEPOL | - Liczba inicjatyw na szczeblu państw członkowskich i UE w celu przeszkolenia profesjonalistów w zakresie ograniczania popytu na środki odurzające i ograniczania podaży środków odurzających - Liczba inicjatyw na szczeblu państw członkowskich i UE w celu przeszkolenia profesjonalistów w związku z gromadzeniem danych i sprawozdawczością w zakresie ograniczania popytu na środki odurzające i ograniczania podaży środków odurzających | Sprawozdawczość państw członkowskich Sprawozdanie ze szkoleń EMCDDA Sprawozdanie roczne CEPOL Sprawozdania roczne Reitox | |
50. Ulepszenie gromadzenia danych, badań, analiz i sprawozdawczości dotyczących: a) ograniczania popytu na środki odurzające; b) ograniczania podaży środków odurzających; c) nowych tendencji, takich jak politoksykomania i niezgodne z przeznaczeniem stosowanie kontrolowanych leków wydawanych na receptę, stwarzające ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa; d) wirusów krwiopochodnych występujących w związku z używaniem środków odurzających, takich jak HIV, wirusowe zapalenie wątroby, a także choroby przenoszone drogą płciową czy gruźlica; e) współwystąpienia zaburzenia psychicznego i somatycznego; f) problemów dotyczących środków odurzających wśród więźniów, jak również dostępności środków odurzających oraz sprawozdań z interwencji i świadczeń w zakresie ograniczania popytu na środki odurzające w warunkach więziennych oraz g) innych konsekwencji dotyczących środków odurzających | W toku | PC COM EMCDDA Europol ECDC EMA | - Zwiększona dostępność i wdrażanie opartych na dowodach i uzasadnionych naukowo wskaźników dotyczących ograniczania podaży środków odurzających i ograniczania popytu na środki odurzające - Na szczeblu państw członkowskich zakres zainicjowanych nowych badań w zakresie nowych tendencji, takich jak: politoksykomania i niezgodne z przeznaczeniem stosowanie kontrolowanych leków wydawanych na receptę; choroby przenoszone przez krew występujące w związku z używaniem środków odurzających, nie tylko HIV i wirusowe zapalenie wątroby, a także choroby przenoszone drogą płciową czy gruźlica; współwystąpienie zaburzenia psychicznego i somatycznego oraz inne konsekwencje dotyczące środków odurzających - Przeprowadzenie ogólnounijnej analizy dotyczącej zastraszania społeczności w związku ze środkami odurzającymi oraz jego wpływu na najbardziej nim dotknięte poszczególne osoby, rodziny i społeczności, jak również skuteczne reagowanie na to zjawisko - Przyjęcie opartych na dowodach i uzasadnionych naukowo wskaźników dotyczących problemów dotyczących środków odurzających wśród więźniów | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdawczość państw członkowskich Zharmonizowane sprawozdania dotyczące danych pochodzące z organów UE, w tym EMCDDA EU SOCTA | |
51. Zwiększenie potencjału wykrywania, oceny i skutecznego reagowania w przypadkach pojawiania się nowych substancji psychoaktywnych i używania tych substancji oraz stopień, w jakim te nowe substancje wpływają na liczbę i profil użytkowników | W toku | COM PC EMCDDA Europol | - Wskaźnik ogólny nr 6 - Zakres zapoczątkowanych nowych badań epidemiologicznych, farmakologicznych i toksykologicznych nad nowymi substancjami psychoaktywnymi oraz wsparcie ze strony programów badawczych państw członkowskich i UE - Zakres wymiany informacji, najlepszych praktyk i danych wywiadowczych - Zakres wymiany przez laboratoria toksykologiczne i instytuty badawcze analiz danych toksykologicznych i zdrowotnych dotyczących substancji psychoaktywnych | Sprawozdawczość EMCDDA Sprawozdanie z wdrożenia EMCDDA i Europolu Sprawozdania laboratoriów i instytutów badawczych Sprawozdania krajowe Reitox | |
52. Zintensyfikowanie wysiłków na rzecz wymiany danych pochodzących z analiz chemicznych składu substancji, w tym laboratoryjnych norm wzorcowych, dotyczących nowych substancji psychoaktywnych, przez zintensyfikowanie współpracy za pośrednictwem istniejących sieci, takich jak Grupa Robocza ds. Narkotyków Europejskiej Sieci Instytutów Kryminalistycznych w ramach konkluzji Rady ds. WSiSW w sprawie wizji "Europejskich nauk sądowych 2020" | 2016 | COM PC EMCDDA | - Wskaźnik ogólny nr 15 - Zakres wymiany danych pochodzących z analiz chemicznych składu substancji dotyczących substancji psychoaktywnych - Łatwość dostępu do laboratoryjnych norm wzorcowych przez laboratoria i instytuty medycyny sądowej | Sprawozdawczość EMCDDA/ Europolu Dwuletnie sprawozdanie Komisji z postępów prac | |
53. Zwiększenie zdolności do określania, oceny i reagowania na szczeblach państw członkowskich i UE w zakresie: a) zmian zachowań w zakresie używania środków odurzających; b) wybuchów epidemii | W toku | PC EMCDDA ECDC EMA | - Liczba i skuteczność opracowanych i realizowanych nowych inicjatyw w zakresie zdrowia publicznego związanych ze środkami odurzającymi - Liczba i skuteczność obecnych inicjatyw, które zostały skorygowane, aby uwzględnić używanie środków odurzających lub wybuchy epidemii - Liczba i wpływ sprawozdań wczesnego ostrzegania, ocen ryzyka i alarmów | Sprawozdania krajowe Reitox Sprawozdania wczesnego ostrzegania Sprawozdawczość EMCDDA | |
15. Lepiej rozpowszechniać wyniki monitorowania, badań i ocen na szczeblu unijnym i krajowym | 54. Dalsze wspieranie przez państwa członkowskie unijnych wysiłków na rzecz monitorowania i wymiany informacji, w tym współpraca z krajowymi punktami kontaktowymi Reitox i ich odpowiednie wspieranie | W toku | PC EMCDDA | - Rozpowszechnienie ogólnie dostępnych wyników badań finansowanych przez UE - Zakres, w jakim finansowanie krajowych punktów kontaktowych Reitox i inne zasoby odpowiadają wymogom - Liczba i skuteczność inicjatyw popularyzatorskich krajowych punktów kontaktowych Reitox | Rozprowadzanie przez Internet, w tym OpenAire, Cordis Strona internetowa EMCDDA Sprawozdania krajowe Reitox |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1
15 nadrzędnych wskaźników planu działania UE w zakresie środków odurzających na lata 2013-2016 (obecne mechanizmy sprawozdawczości)
15 nadrzędnych wskaźników planu działania UE w zakresie środków odurzających na lata 2013-2016 (obecne mechanizmy sprawozdawczości)
ZAŁĄCZNIK 2
Wykaz/objaśnienie skrótów
Wykaz/objaśnienie skrótów
ASEAN Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej
CCWP Rada UE - Grupa Robocza ds. Współpracy Celnej
CELAC Comunidad de Estados Latinoamericanos y Caribeños (Wspólnota Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów)
CEPOL Europejskie Kolegium Policyjne
CICAD La Comisión Interamericana para el Control del Abuso de Drogas (Międzyamerykańska Komisja ds. Kontroli Nadużywania Narkotyków)
CND Komisja ds. Środków Odurzających (ONZ)
COAFR Rada UE - Grupa Robocza ds. Afryki
COASI Rada UE - Grupa Robocza ds. Azji i Oceanii
COEST Rada UE - Grupa Robocza ds. Europy Wschodniej i Azji Środkowej
COHOM Rada UE - Grupa Robocza ds. Praw Człowieka
COLAT Rada UE - Grupa Robocza ds. Ameryki Łacińskiej
COM Komisja Europejska
COSI Rada UE - Stały Komitet Współpracy Operacyjnej w zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego
COWEB Rada UE - Grupa Robocza ds. Regionu Bałkanów Zachodnich
CUG Rada UE - Grupa Robocza ds. Unii Celnej
ECDC Europejskie Centrum ds. Kontroli Chorób
ECOWAS Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej
EMA Europejska Agencja Leków
EMCDDA Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii
EMPACT europejska multidyscyplinarna platforma przeciwko zagrożeniom przestępstwami
ENFSI Europejska Sieć Instytutów Kryminalistycznych
ERA-net europejska przestrzeń badawcza - sieć
ESDZ Europejska Służba Działań Zewnętrznych
ESPAD europejski program badań ankietowych w szkołach na temat używania alkoholu i narkotyków
EU SOCTA unijna ocena zagrożenia poważną i zorganizowaną przestępczością
FRONTEX Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej
HBSC badania ankietowe nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej
HDG Rada UE - Horyzontalna Grupa Robocza ds. Narkotyków
INCB Międzynarodowy Organ Kontroli Środków Odurzających (ONZ)
LINKSCH projekt LINKSCH to studium porównawcze dwóch najważniejszych rynków środków odurzających - produktów z konopi i heroiny - prowadzone przez pryzmat tras przerzutowych między Azją Środkową a UE oraz między Afryką Północną a UE
ONZ Organizacja Narodów Zjednoczonych
PC państwo członkowskie
PEN elektroniczny system powiadamiania przed wywozem opracowany przez UNODC/INCB
PICS system powiadamiania o zdarzeniach związanych z prekursorami narkotyków
Prezydencja rotacyjna prezydencja Rady Unii Europejskiej
Reitox Réseau Européen d'Information sur les Drogues et les Toxicomanies (europejska sieć informacji o narkotykach i narkomanii)
SOCTA ocena zagrożenia poważną i zorganizowaną przestępczością
Trzy prezydencje grupa trzech kolejnych rotacyjnych prezydencji Rady Unii Europejskiej
UNAIDS Sojusz Agend Narodów Zjednoczonych ds. HIV/AIDS
UNGASS specjalna sesja Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych
UNODC Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości
WCO Światowa Organizacja Celna
WHO Światowa Organizacja Zdrowia (ONZ)
WSiSW Wymiar Sprawiedliwości i Sprawy Wewnętrzne
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.