Pierwszy pakiet na rzecz mobilności w transporcie drogowym - Oświadczenie Komisji.
Dz.U.UE.C.2020.252.1
Akt nienormatywnyPierwszy pakiet na rzecz mobilności w transporcie drogowym - Oświadczenie Komisji
(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2020 r.)
Komisja przyjmuje do wiadomości przyjęcie filarów społecznych i rynkowych pierwszego pakietu na rzecz mobilności przez Radę i Parlament Europejski w dniu 15 lipca 2020 r. 1 Jeśli chodzi o kwestie społeczne, wniosek przewiduje znaczne usprawnienia. Komisja wyraża jednak ubolewanie, że porozumienie osiągnięte przez Radę i Parlament Europejski zawiera elementy, które nie są zgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu ani z zatwierdzonym przez Radę Europejską celem osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r. Aspekty te to obowiązkowy powrót pojazdu do państwa członkowskiego prowadzenia przedsiębiorstwa co 8 tygodni oraz ograniczenia nałożone na operacje transportu kombinowanego. Środki te nie stanowiły części wniosków Komisji przyjętych w dniu 31 maja 2017 r. i nie były przedmiotem oceny skutków. Obowiązek powrotu pojazdu ciężarowego spowoduje zmniejszenie wydajności systemu transportu i wzrost zbędnych emisji, zanieczyszczeń i zatorów komunikacyjnych, podczas gdy ograniczenia dotyczące transportu kombinowanego zmniejszają jego skuteczność w zakresie wspierania multimodalnych operacji towarowych.
Komisja oceni teraz dokładnie wpływ tych dwóch aspektów na klimat, środowisko i jednolity rynek. Uczyni to z uwzględnieniem Zielonego Ładu i środków mających na celu dekarbonizację transportu i ochronę środowiska, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrze funkcjonującego jednolitego rynku.
Po dokonaniu oceny skutków Komisja, w razie konieczności, skorzysta z prawa do przedstawienia ukierunkowanego wniosku ustawodawczego przed wejściem w życie tych dwóch przepisów.