Partnerstwo na rzecz innowacji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.74E.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 marca 2012 r.

Partnerstwo na rzecz innowacji

P7_TA(2010)0398

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji w ramach sztandarowej inicjatywy UE - Unia innowacji

(2012/C 74 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010)2020),
uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Projekt przewodni strategii Europa 2020 - Unia innowacji" (COM(2010)0546),
uwzględniając art. 115 ust. 5 i art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
inicjatywa "Unia innowacji" jest najważniejszą dotychczas i najbardziej konkretną próbą prowadzenia zintegrowanej europejskiej polityki innowacji, której sukces zależy od właściwie skoordynowanej na szczeblach regionalnym, krajowym i europejskim współpracy i maksymalnego zaangażowania wszystkich odnośnych podmiotów na każdym szczablu,
B.
mając na uwadze, że europejskie partnerstwo na rzecz innowacji jest nowatorską koncepcją mającą na celu wytworzenie synergii między istniejącymi, a w razie konieczności nowymi inicjatywami europejskimi i państw członkowskich w dziedzinie innowacji, a także maksymalizację i przyspieszenie uzyskania wyników i korzyści dla społeczeństwa,
1.
z zadowoleniem przyjmuje pierwszy proponowany temat dla europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji, dotyczący aktywnego i zdrowego starzenia się, oraz proponowane przez Komisję podejście polegające na przeprowadzeniu najpierw projektu pilotażowego testującego najbardziej odpowiednią formę dla tych partnerstw przed uruchomieniem jakichkolwiek dalszych;
2.
wzywa Komisję, żeby do pierwszego projektu pilotażowego dotyczącego aktywnego i zdrowego starzenia się włączyła innowacje społeczne, które prowadzą do lepszej jakości życia, zapobiegają chorobom, polepszają sieci społeczne w obrębie sektorów publicznych i wśród partnerów społecznych, a także promują wprowadzanie nowych technologii wspierających jakość życia;
3.
podkreśla, że sukces tej nowej koncepcji wymaga wyraźnego określenia zakresu i wyszczególnienia obowiązków poszczególnych zaangażowanych partnerów, dokładnych terminów realizacji indywidualnych projektów, mierzalnych i wykonalnych celów nakierowanych w jak największym stopniu na rynek i uproszczonych procedur administracyjnych dotyczących wdrażania i optymalnego upowszechniania wyników badań i dostępu do nich; w tym kontekście nadal podkreśla centralną rolę Komisji w dostarczaniu właściwych ram działania i wytycznych dla oddzielnych projektów realizowanych w ramach tego samego partnerstwa;
4.
wzywa Komisję, żeby przy opracowywaniu wytycznych dla tych partnerstw sporządzała spis istniejących europejskich i krajowych struktur i oceniała, w jaki sposób skutecznie włączać je do partnerstwa bez zbędnego tworzenia nowych; wzywa także do zagwarantowania stosownego udziału mniejszych przedsiębiorstw innowacyjnych, uniwersytetów i instytutów badawczych;
5.
nalega, żeby Komisja zapewniała stosowne i skuteczne finansowanie partnerstw przez rzeczywiste oddanie do wspólnego użytku środków z Unii Europejskiej, państw członkowskich, regionów i od innych podmiotów publicznych i prywatnych, a jednocześnie przestrzegała jasnych kryteriów i zasad przejrzystości, otwartości i równych szans przy ich przydzielaniu; z zadowoleniem przyjmuje w tym kontekście komunikat Komisji w sprawie przeglądu budżetu UE pod kątem zdecydowanego ukierunkowania na badania, innowacje i edukację;
6.
popiera określone przez Komisję dziedziny dla proponowanych partnerstw; wzywa Komisję, żeby przy uruchamianiu partnerstwa oceniała poziom i zakres trwających prac oraz możliwości partnerstwa w zakresie uzyskania najszybszych i możliwie najszerzej odczuwalnych wyników i korzyści dla konkurencyjności i społeczeństwa;
7.
jest zdania, że następujące partnerstwa przyniosłyby najszybsze korzyści z punktu widzenia powstałej wartości dodanej oraz że nadrzędną zasadą tych partnerstw powinna być "inteligencja w zakresie zasobów", żeby wesprzeć w ten sposób wydajność zasobów i jednoczesną wydajną produkcję w obrębie łańcucha dostaw, a także inteligentną konsumpcję:
(a)
inteligentne miasta - mające na celu poprawę w dziedzinie wydajności energetycznej i skuteczności transportu i infrastruktury i zarządzania nimi, a także stwarzające podstawy dla szybkiego postępu w realizacji unijnych celów w dziedzinie wydajności energetycznej, energii ze źródeł odnawialnych i klimatu na szczeblu lokalnym oraz
(b)
surowce - bezpieczeństwo zaopatrzenia w surowce, w tym zrównoważone wydobycie i przetwarzanie, recykling i zastępowanie, przy czym dogłębnej analizy wymagają ewentualne kwestie dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego;
8.
wzywa Komisję do odpowiedniego informowania Parlamentu o postępach i wynikach tego projektu pilotażowego oraz do wyraźnego stwierdzenia zaangażowania Parlamentu w określaniu strategicznego kierunku przyszłych partnerstw, zgodnie z pilnym charakterem najważniejszych wyzwań społecznych; proponuje dokonywanie dwa razy w roku oceny planu działań partnerstw i wzywa Komisję do stosownego nanoszenia poprawek do planu działań;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.