P7_TC1-COD(2013)0304 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2014 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/…/UE zmieniającej decyzję ramową Rady 2004/757/ WSiSW ustanawiającą minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami w odniesieniu do definicji narkotyków.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.443.1067/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 grudnia 2017 r.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2014 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/.../UE zmieniającej decyzję ramową Rady 2004/757/ WSiSW ustanawiającą minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami w odniesieniu do definicji narkotyków

P7_TC1-COD(2013)0304

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW 2  określono wspólne podejście do walki z nielegalnym obrotem środkami odurzającymi, które stwarzają zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa i jakości życia obywateli Unii, a także dla legalnej gospodarki, stabilności i bezpieczeństwa państw członkowskich. Decyzja określa minimalne wspólne zasady dotyczące definicji przestępstw związanych z obrotem środkami odurzającymi oraz systemu sankcji w celu zapobiegnięcia problemom, które mogą wystąpić we współpracy organów sądowych i organów ścigania państw członkowskich ze względu na fakt, że dany czyn przestępczy lub czyny przestępcze nie są karalne jednocześnie na mocy przepisów prawa państwa wnioskującego i państwa, do którego kierowany jest wniosek.

(1a) Ustanowienie minimalnych, wspólnych dla całej Unii zasad dotyczących definiowania przestępstw polegających na nielegalnym handlu narkotykami oraz sankcji za te przestępstwa powinno w ostatecznym rozrachunku przyczynić się do ochrony zdrowia publicznego oraz ograniczania negatywnych skutków handlu narkotykami i ich zażywania. [Popr. 1]

(2) Decyzja ramowa Rady 2004/757/WSiSW stosuje się do substancji objętych zakresem stosowania jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r., zmienionej protokołem z 1972 r., oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. ("konwencje ONZ") oraz do narkotyków syntetycznych objętych kontrolą w całej Unii zgodnie ze wspólnym działaniem 97/396/WSiSW 3 , które stwarzają zagrożenie dla zdrowia publicznego porównywalne do zagrożenia stwarzanego przez substancje umieszczone w wykazie na mocy konwencji ONZ.

(3) Decyzja ramowa 2004/757/WSiSW powinna stosować się również do substancji objętych środkami kontroli oraz sankcjami karnymi zgodnie z decyzją Rady 2005/387/WSiSW 4 , które stwarzają zagrożenie dla zdrowia publicznego porównywalne do zagrożenia stwarzanego przez substancje umieszczone w wykazie na mocy konwencji ONZ.

(4) Nowe substancje psychoaktywne, - takie jak produkty zawierające syntetyczne agonisty receptorów kannabinoidowych (CRA) - które naśladują działanie substancji umieszczonych w wykazie na mocy konwencji ONZ, pojawiają się często i szybko rozprzestrzeniają się w Unii. Jak stwierdzono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../... [w sprawie nowych substancji psychoaktywnych] 5 , niektóre nowe substancje psychoaktywne stwarzają poważne zagrożenia zdrowotne, dla zdrowia publicznego, zagrożenia społeczne i związane z bezpieczeństwem. Na mocy tego rozporządzenia można przyjąć środki zakazujące produkcji, wytwarzania, udostępniania na rynku, w tym przywozu do Unii, transportu i wywozu z Unii nowych substancji psychoaktywnych stwarzających poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem. Aby rzeczywiście ograniczyć dostępność nowych substancji psychoaktywnych stwarzających poważne zagrożenia dla indywidualnych osób i społeczeństwa oraz aby powstrzymać nielegalny obrót tymi substancjami w całej Unii i ograniczyć udział organizacji przestępczych, często osiągających znaczne zyski z nielegalnego handlu narkotykami, stałe ograniczenia rynkowe przyjęte na mocy tego rozporządzenia powinny zostać wsparte przepisami prawa karnego, skierowanymi wyłącznie przeciw producentom, dostawcom i dystrybutorom, a nie przeciw indywidualnym konsumentom. [Popr. 2]

(4a) Aby skutecznie ograniczyć popyt na nowe substancje psychoaktywne, które stwarzają poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem, integralną częścią globalnej i bezpośredniej strategii przeciwdziałania i ograniczania negatywnych skutków powinno być też upowszechnianie opartych na dowodach naukowych informacji dotyczących zdrowia publicznego oraz wczesne ostrzeganie konsumentów. [Popr. 3]

(5) Nowe substancje psychoaktywne objęte stałymi ograniczeniami rynkowymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr .../... należy w związku z tym, po uprzednim dodaniu ich do załącznika do decyzji ramowej 2004/757/WSiSW, objąć przepisami unijnego prawa karnego dotyczącymi unijnym prawem karnym dotyczącym nielegalnego obrotu środkami odurzającymi. Pomoże to także zoptymalizować i uprościć unijne ramy prawne, ponieważ te same przepisy prawa karnego będą stosować się do substancji objętych konwencjami ONZ oraz do najbardziej szkodliwych nowych substancji psychoaktywnych. Należy w związku z tym zmienić definicję "narkotyków" W celu dodania tego typu substancji do załącznika należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian w załączniku, a tym samym do definicji narkotyków w decyzji ramowej 2004/757/WSiSW. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. [Popr. 4]

(6) Aby szybko reagować na powstawanie i rozprzestrzenianie się nowych szkodliwych substancji psychoaktywnych w Unii, państwa członkowskie powinny stosować przepisy decyzji ramowej 2004/757/WSiSW do nowych substancji psychoaktywnych stwarzających poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem w terminie dwunastu miesięcy od objęcia ich które zostały objęte stałymi ograniczeniami rynkowymi na mocy [rozporządzenia ze względu na stwarzane przez nie poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr .../... w terminie 12 miesięcy od dodania tych nowych substancji psychoaktywnych do załącznika do decyzji ramowej. [Popr. 5]

(6a) Niniejsza dyrektywa - zgodnie z przepisami zmienianej przez siebie decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW - nie przewiduje kryminalizacji posiadania nowych substancji psychoaktywnych na własny użytek, bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do kryminalizacji posiadania narkotyków na własny użytek na szczeblu krajowym. [Popr. 6]

(6b) Komisja powinna ocenić wpływ decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW dotyczącej podaży narkotyków, w tym na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie. W tym celu państwa członkowskie powinny przekazywać szczegółowe informacje o działających na ich terytoriach kanałach dystrybucji, wykorzystywanych do dostarczania substancji psychoaktywnych przeznaczonych do dystrybucji w innych państwach członkowskich, jak specjalistyczne sklepy i podmioty prowadzące sprzedaż detaliczną online, a także o innych cechach rynków narkotyków na ich poszczególnych terytoriach. Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii powinno pomagać państwom członkowskim w gromadzeniu i wymianie dokładnych, porównywalnych i wiarygodnych informacji i danych dotyczących podaży narkotyków. [Popr. 7]

(6c) Państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji dane o różnych wskaźnikach odnoszących się do interwencji organów ścigania na mocy prawa krajowego na ich terytoriach, w tym dane o zlikwidowanych miejscach produkcji narkotyków, przestępstwach związanych z dostarczaniem narkotyków, krajowych cenach detalicznych narkotyków oraz analizach kryminalistycznych dotyczących przechwyceń narkotyków. [Popr. 8]

(7) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie poszerzenie zakresu stosowania prawa karnego Unii obowiązującego w odniesieniu do nielegalnego obrotu środkami odurzającymi na nowe substancje psychoaktywnych stwarzające poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie działające osobno, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(8) Niniejsza dyrektywa nie narusza praw podstawowych ani zasad uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności prawa do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, domniemania niewinności i prawa do obrony, zakazu ponownego sądzenia lub karania w postępowaniu karnym za ten sam czyn zabroniony pod groźbą kary oraz, zasad legalności oraz proporcjonalności kar do czynów zabronionych pod groźbą kary, prawa do profilaktycznej opieki zdrowotnej i prawa do korzystania z leczenia. [Popr. 9]

(8a) Unia i jej państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu rozwijać unijne podejście oparte na ochronie praw podstawowych, zapobieganiu, opiece zdrowotnej oraz ograniczaniu szkód, mające na celu pomoc użytkownikom narkotyków w pokonaniu uzależnienia, jak również zmniejszenie negatywnego wpływu narkotyków na sferę społeczną, gospodarczą i zdrowie publiczne. [Popr. 10]

(9) [Zgodnie z art. 3 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Zjednoczone Królestwo i Irlandia zgłosiły chęć uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej dyrektywy.]

LUB

(10) [Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, i nie naruszając art. 4 tego Protokołu, Zjednoczone Królestwo i Irlandia nie uczestniczą w przyjęciu niniejszej dyrektywy, nie są nią związane ani jej nie stosują.]

(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Dania nie bierze udziału w przyjęciu niniejszej dyrektywy i w związku z tym nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję ramową 2004/757/WSiSW,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W decyzji ramowej 2004/757/WSiSW wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. »narkotyki« oznaczają wszelkie następujące substancje:

a) wszelkie substancje objęte zakresem stosowania jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. (zmienionej protokołem z 1972 r.) oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.;

b) wszelkie substancje wymienione w załączniku;

c) wszelkie nowe substancje psychoaktywne stwarzające poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem objęte stałymi ograniczeniami rynkowymi na mocy [art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr .../... w sprawie nowych mieszaniny lub roztwory zawierające co najmniej jedną z substancji psychoaktywnych wymienionych w lit. a) i b);"; [Popr. 11]

1a)
art. 2 otrzymuje brzmienie:
a)
w ust. 1 część wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"1. Każde państwo członkowskie podejmuje niezbędne środki w celu zapewnienia karalności następujących czynów popełnionych umyślnie i bez upoważnienia, jak określono w prawie krajowym:"; [Popr. 12]

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Niniejsza decyzja ramowa nie obejmuje czynów opisanych w ust. 1, gdy ich celem jest użytek własny, w sposób określony w prawie krajowym."; [Popr. 13]

1b)
po art. 9 dodaje się następujący artykuł:

"Artykuł 8a

Przekazanie uprawnień

Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych w celu zmiany załącznika do niniejszej decyzji ramowej, w szczególności w celu dodania do załącznika nowych substancji psychoaktywnych objętych stałymi ograniczeniami rynkowymi na mocy art. 13 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../... [w sprawie nowych substancji psychoaktywnych] * . [Popr. 15]

Artykuł 8b

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.

2. Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 8a powierza się Komisji na okres dziesięciu lat od dnia ... (+). Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu dziesięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na kolejnych dziesięć lat, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem wspomnianego okresu.

3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 8a, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych.

4. Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

5. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 8a wchodzi w życie tylko jeśli Parlament Europejski albo Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub jeśli, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.";

2)
w art. 9 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. W odniesieniu do nowych substancji psychoaktywnych objętych stałymi ograniczeniami rynkowymi na mocy [art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr .../... w sprawie nowych substancji psychoaktywnych] dodanych do załącznika do niniejszej decyzji ramowej państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do stosowania przepisów niniejszej decyzji ramowej do tych nowych substancji psychoaktywnych w terminie dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie stałych ograniczeń rynkowych zmiany załącznika. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów. [Popr. 14]

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej decyzji ramowej lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

4. Do dnia ... (+), a następnie co 5 lat Komisja ocenia, w jakim zakresie państwa członkowskie podjęły konieczne działania w celu dostosowania się do niniejszej decyzji ramowej, oraz publikuje sprawozdanie.";

3)
dodaje się załącznik w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej dyrektywy.

___________________

(+) Data wejścia w życie niniejszej dyrektywy.

(+) 5 lat po wejściu w życie niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Transpozycja

Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia ... (+). Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dnia ... (+).

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w ...
W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
PrzewodniczącyPrzewodniczący

______________

(+) Dwanaście miesięcy od wejścia w życie.

(+) Data wejścia w życie rozporządzenae (UE) nr .../... [w sprawie nowych substancji psychoaktywnych].

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Wykaz substancji, o których mowa w art. 1 pkt 1 lit. b)

a) p-metylotioamfetamina lub 4-metylotioamfetamina, o której mowa w decyzji Rady 1999/615/WSiSW 6 ;

b) parametoksymetyloamfetamina lub N-metylo-1-(4-metoksyfenylo)-2-aminopropan, o którym mowa w decyzji Rady 2002/188/WSiSW 7 ;

c) 2,5-dimetoksy-4-jodofenetyloamina, 2,5-dimetoksy-4-etylotiofenetyloamina, 2,5-dimetoksy-4-(n)-propylotiofenetyloa-mina i 2,4,5-trimetoksyamfetamina, o których mowa w decyzji Rady 2003/847/WSiSW 8 ;

d) 1-benzylopiperazyna lub 1-benzylo-1,4-diazacykloheksan lub N-benzylopiperazyna lub benzylopiperazyna, o której mowa w decyzji Rady 2008/206/WSiSW 9 ;

e) 4-metylometkatynon, o którym mowa w decyzji Rady 2010/759/UE 10 ;

f) 4-metyloamfetamina, o której mowa w decyzji Rady 2013/129/UE 11 ;

g) 5-(2-aminopropylo)indol, o którym mowa w decyzji wykonawczej Rady 2013/496/UE 12 .

1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r.
2 Decyzja ramowa Rady 2004/757/WSiSW z dnia 25 października 2004 r. ustanawiająca minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami (Dz.U. L 335 z 11.11.2004, s. 8).
3 Wspólne działanie 97/396/WSiSW z dnia 16 czerwca 1997 r. dotyczącym wymiany informacji, oceny ryzyka oraz kontroli nowych leków syntetycznych (Dz.U. L 167 z 25.6.1997, s. 1).
4 Decyzja Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych (Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../... [w sprawie nowych substancji psychoaktywnych. (Dz.U...)
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../... [w sprawie nowych substancji psychoaktywnych]."; [Popr. 16]
6 Decyzja Rady 1999/615/WSiSW z dnia 13 września 1999 r. określająca 4-MTA jako nowy syntetyczny narkotyk, który ma być przedmiotem środków kontroli i penalizacji (Dz.U. L 244 z 16.9.1999, s. 1).
7 Decyzja Rady 2002/188/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca środków kontroli i sankcji karnych w odniesieniu do nowego syntetycznego narkotyku PMMA (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 14).
8 Decyzja Rady 2003/847/WSiSW z dnia 27 listopada 2003 r. dotycząca środków kontroli i sankcji karnych w odniesieniu do nowych syntetycznych narkotyków 2C-I, 2C-T-2, 2C-T-7 oraz TMA-2 (Dz.U. L 321 z 6.12.2003, s. 64).
9 Decyzja Rady 2008/206/WSiSW z dnia 3 marca 2008 r. dotycząca uznania 1-benzylopiperazyny (BZP) za nową substancję psychoaktywną, którą należy objąć środkami kontroli i sankcjami karnymi (Dz.U. L 63 z 7.3.2008, s. 45).
10 Decyzja Rady 2010/759/UE z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie poddania 4-metylometkatynonu (mefedronu) środkom kontrolnym (Dz.U. L 322 z 8.12.2010, s. 44).
11 Decyzja Rady 2013/129/UE z dnia 7 marca 2013 r. w sprawie poddania 4-metyloamfetaminy środkom kontroli (Dz.U. L 72 z 15.3.2013, s. 11).
12 Decyzja wykonawcza Rady 2013/496/UE z dnia 7 października 2013 r. w sprawie poddania 5-(2-aminopropylo)indolu środkom kontroli (Dz.U. L 272 z 12.10.2013, s. 44).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.