P7_TC1-COD(2011)0366 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 13 marca 2014 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2014 ustanawiającego Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, zmieniającego decyzję Rady 2008/381/WE oraz uchylającego decyzje Parlamentu Europejskiego i Rady nr 573/2007/WE i nr 575/2007/WE oraz decyzję Rady 2007/435/WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.378.650

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 listopada 2017 r.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 13 marca 2014 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2014 ustanawiającego Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, zmieniającego decyzję Rady 2008/381/WE oraz uchylającego decyzje Parlamentu Europejskiego i Rady nr 573/2007/WE i nr 575/2007/WE oraz decyzję Rady 2007/435/WE

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) nr 516/2014.)

ZAŁĄCZNIK

Oświadczenia Parlamentu Europejskiego

Artykuł 80 TFUE:

"Mając na uwadze, że przedmiotowe rozporządzenie musi zostać przyjęte w odpowiednim czasie w celu wprowadzenia w życie Funduszu Azylu, Migracji i Integracji ("fundusz") z początkiem 2014 r., Parlament Europejski w dążeniu do osiągnięcia porozumienia w tym celu oraz w związku z nieugiętym stanowiskiem Rady przyjął uzgodniony tekst rozporządzenia przedstawiony powyżej. Niemniej jednak Parlament Europejski przypomina swoją opinię, która pozostała niezmienna podczas negocjacji nad tym rozporządzeniem, że właściwa podstawa prawna dla funduszu obejmuje art. 80 drugie zdanie TFUE, stanowiąc wspólną podstawę prawną. Omawiana podstawa prawna ma na celu zastosowanie zasady solidarności wyrażonej w art. 80 pierwsze zdanie TFUE. Fundusz spełnia w szczególności zasadę solidarności w postanowieniach dotyczących przemieszczania osób ubiegających się o ochronę międzynarodową oraz osób korzystających z takiej ochrony (art. 17 i 18) oraz w postanowieniach dotyczących przesiedleń (art. 17). Parlament Europejski podkreśla, że przyjęcie tego rozporządzenia nie ma żadnego wpływu na szereg podstaw prawych, z jakich współustawodawca może skorzystać w przyszłości, w szczególności w odniesieniu do art. 80 TFUE.

Relokacja:

W celu wspierania relokacji jako narzędzia solidarności oraz poprawy warunków towarzyszących relokacji, Parlament Europejski zwraca się do Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO), by we współpracy z Komisją Europejską (KE) opracował podręcznik i metodykę relokacji, w następstwie określenia najlepszych praktyk w dziedzinie relokacji stosowanych w państwach członkowskich, w tym systemów organizacji wewnętrznej oraz warunków przyjmowania i integracji. Aby stworzyć zachętę do relokacji i ułatwić państwom członkowskim działania w tym zakresie, Parlament Europejski nawołuje także EASO do przedstawienia ekspertyzy na temat relokacji oraz koordynowania, we współpracy z Komisją Europejską, prac poświęconych relokacji prowadzonych przez sieć ekspertów, którzy mogliby spotykać się regularnie podczas posiedzeń technicznych dotyczących specyficznych zagadnień praktycznych i prawnych, a także udzielać wsparcia przy wykorzystaniu Funduszu Azylu, Migracji i Integracji do celów relokacji. Parlament Europejski zwraca się do Komisji Europejskiej o monitorowanie i regularne przedstawianie informacji na temat zmian i udoskonaleń wprowadzanych w systemach azylowych państw członkowskich korzystających z relokacji.

Oświadczenie Rady

Artykuł 80 TFUE:

Rada zwraca uwagę na znaczenie zasady solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności, która to zasada - według art. 80 TFUE - ma znaleźć odzwierciedlenie w aktach Unii przyjmowanych na mocy rozdziału TFUE poświęconego politykom dotyczącym kontroli granicznej, azylu i imigracji. Rozporządzenie ustanawiające Fundusz Azylu i Migracji zawiera odpowiednie środki mające wprowadzać w życie wspomnianą zasadę. Rada powtarza jednak, że jej zdaniem art. 80 TFUE nie stanowi podstawy prawnej w rozumieniu prawa UE. We wspomnianym rozdziale podstawę prawną pozwalającą stosownym instytucjom UE przyjmować akty prawne UE stanowią jedynie: art. 77 ust. 2 i 3, art. 78 ust. 2 i 3 oraz art. 79 ust. 2, 3 i 4.

Oświadczenia Komisji

Artykuł 80 TFUE:

Komisja, w duchu kompromisu, mając na celu zapewnienie bezzwłocznego przyjęcia wniosku, popiera ostateczny tekst; zauważa jednak, że nie stanowi to uszczerbku dla jej prawa inicjatywy w odniesieniu do wyboru podstaw prawnych, w szczególności w zakresie przyszłego zastosowania art. 80 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Europejska Sieć Migracyjna (ESM):

Komisja, w duchu kompromisu, popiera ostateczny tekst art. 23, który zapewnia trwałe wsparcie finansowe dla działalności Europejskiej Sieci Migracyjnej, jednocześnie zachowując jej obecną strukturę, cele i sposób zarządzania określone w decyzji Rady 2008/381/WE z dnia 14 maja 2008 r. Komisja zauważa jednak, że nie stanowi to uszczerbku dla jej prawa inicjatywy w odniesieniu do przyszłego bardziej kompleksowego przeglądu organizacji i funkcjonowania tej sieci przewidzianego w pierwotnym brzmieniu art. 23 zaproponowanym przez Komisję.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.