P7_TC1-COD(2011)0276 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 20 listopada 2013 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.436.212/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 listopada 2016 r.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 20 listopada 2013 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006

P7_TC1-COD(2011)0276

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.)

ZAŁĄCZNIK

Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w związku z przywróceniem środków

Parlament Europejski, Rada i Komisja postanowiły, że zmiana rozporządzenia finansowego w celu dostosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 do wieloletnich ram finansowych 2014-2020 obejmie przepisy niezbędne, aby umożliwić stosowanie zasad dotyczących przydziału rezerwy na wykonanie oraz związanych z wdrożeniem instrumentów finansowych, o których mowa w art. 39 (inicjatywa na rzecz MŚP) rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych odnośnie do przywrócenia:
i.
środków przeznaczonych na programy związane z rezerwą na wykonanie i które musiały zostać umorzone, ponieważ nie udało się osiągnąć pośrednich celów w ramach priorytetów, o których mowa w tych programach;
ii.
środków, które zostały przeznaczone na programy specjalne, o których mowa w art. 39 ust. 4 lit. b) i które musiały zostać umorzone, ponieważ udział państw członkowskich w instrumencie finansowym został zawieszony.

Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie art. 1

Jeżeli potrzebne będą dalsze uzasadnione odstępstwa, aby uwzględnić szczególne cechy EFMR i EFRROW, Parlament Europejski, Rada i Komisja Europejska zobowiązują się zezwolić na te odstępstwa, przystępując z należytą starannością do wprowadzenia niezbędnych zmian w rozporządzeniu ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.

Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykluczenia wszelkiego wstecznego działania w odniesieniu do stosowania art. 5 ust. 3

Parlament Europejski i Rada zgadzają się, że:

-
w odniesieniu do stosowania art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 1 lit. c) oraz art. 26 ust. 2 rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, działania podejmowane przez państwa członkowskie w celu zaangażowania partnerów, o których mowa w art. 5 ust. 1, w przygotowanie umowy partnerskiej oraz programów, o których mowa w art. 5 ust. 2, obejmują wszelkie działania podejmowane w praktyce przez państwa członkowskie, niezależnie od ich ram czasowych, a także działania podejmowane przez nie przed wejściem w życie tego rozporządzenia i przed dniem wejścia w życie aktu delegowanego dotyczącego europejskiego kodeksu postępowania, przyjętego zgodnie z art. 5 ust. 3 tegoż rozporządzenia, na etapach przygotowawczych procedury programowania w danym państwie członkowskim, pod warunkiem że osiągnięte są cele zasady partnerstwa określone w tym rozporządzeniu. W tym kontekście państwa członkowskie, zgodnie ze swoimi kompetencjami krajowymi i regionalnymi, będą decydować o treści zarówno proponowanej umowy partnerskiej, jak i proponowanych projektów programów zgodnie z odnośnymi przepisami tego rozporządzenia oraz przepisami dotyczącymi poszczególnych funduszy;
-
w żadnym wypadku akt delegowany ustanawiający europejski kodeks postępowania, przyjęty zgodnie z art. 5 ust. 3, nie będzie miał bezpośrednio ani pośrednio wstecznego działania, zwłaszcza jeżeli chodzi o procedurę zatwierdzania umowy partnerskiej i programów, ponieważ zamiarem ustawodawcy UE nie jest powierzenie Komisji jakichkolwiek uprawnień pozwalających jej na odrzucenie zatwierdzenia umowy partnerskiej i programów tylko i wyłącznie na podstawie jakiejkolwiek niezgodności z europejskim kodeksem postępowania, przyjętym zgodnie z art. 5 ust. 3;
-
Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o udostępnienie im projektu tekstu aktu delegowanego, który ma być przyjęty zgodnie z art. 5 ust. 3, możliwie szybko, nie później jednak niż do dnia przyjęcia przez Radę porozumienia politycznego w sprawie rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych lub do dnia poddania projektu sprawozdania w sprawie tego rozporządzenia pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego, w zależności od tego, który z tych terminów przypada wcześniej.

Wspólne oświadczenie Rady i Komisji w sprawie art. 145 ust. 7

Rada i Komisja potwierdzają, że do celów art. 145 ust. 7 sformułowanie "przepisy prawa mające zastosowanie" w odniesieniu do oceny poważnych niedociągnięć, jeśli chodzi o skuteczne funkcjonowanie systemów zarządzania i kontroli, obejmuje interpretacje tych przepisów dokonane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Sąd Unii Europejskiej lub Komisję (w tym noty interpretacyjne Komisji) mające zastosowanie w momencie przedłożenia Komisji stosownych deklaracji zarządczych, rocznych sprawozdań z kontroli i opinii z audytu.

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego w sprawie stosowania art. 5

Parlament Europejski przyjmuje do wiadomości informację przekazaną przez prezydencję w dniu 19 grudnia 2012 r. w następstwie obrad COREPER, wyrażającą zamiar państw członkowskich uwzględnienia na przygotowawczym etapie programowania, w miarę możliwości, zasad ujętych w projekcie rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w brzmieniu tego projektu na dzień przekazania powyższej informacji, odnośnie do bloku strategicznego programowania, w tym również ducha i treść zasady partnerstwa, o której mowa w art. 5.

Oświadczenie Komisji w sprawie art. 22

1.
Komisja uważa, że głównym celem ram wykonania jest ułatwienie skutecznej realizacji programów, tak by osiągnąć zaplanowane wyniki, oraz że środki przewidziane w ust. 6 i 7 należy stosować z należytym uwzględnieniem tego celu.
2.
W przypadku gdy Komisja zawiesiła całość lub część płatności okresowych na rzecz danego priorytetu zgodnie z ust. 6, państwo członkowskie może nadal składać wnioski o płatność w związku z tym priorytetem, aby uniknąć anulowania środków na ten program na mocy art. 86.
3.
Komisja potwierdza, że będzie stosować przepisy art. 22 ust. 7, tak by nie pozwolić na podwójną utratę środków w przypadku niezrealizowania zamierzonych celów w związku z niewystarczającą absorpcją środków w ramach danego priorytetu. Jeżeli część zobowiązań na rzecz danego programu została anulowana w wyniku zastosowania art. 86-88 i w związku z tym zmniejszono kwotę wsparcia dla danego priorytetu lub jeżeli na końcu okresu programowania nie wykorzystano w pełni kwoty przydzielonej na ten priorytet, odpowiednie cele określone w ramach wykonania zostaną proporcjonalnie dostosowane do celów zastosowania art. 22 ust. 7.

Oświadczenie Komisji w sprawie kompromisowego tekstu dotyczącego wskaźników

Komisja potwierdza, że uzupełni swoje dokumenty zawierające wytyczne dotyczące wspólnych wskaźników dla EFRR, EFS, Funduszu Spójności i celu Europejska współpraca terytorialna w porozumieniu ze stosownymi sieciami oceny obejmującymi krajowych ekspertów oceniających w ciągu trzech miesięcy od daty przyjęcia rozporządzeń. W dokumentach zawierających wytyczne znajdą się definicje każdego ze wspólnych wskaźników oraz metodyka gromadzenia i przekazywania danych dotyczących wspólnych wskaźników.

Oświadczenie Komisji w sprawie zmiany umów partnerskich i programów w kontekście art. 23

Komisja uważa, że niezależnie od przepisów art. 23 ust. 4 i 5 może ona, w razie konieczności, przedstawiać uwagi odnośnie do wniosków przedkładanych przez państwa członkowskie na mocy art. 23 ust. 4 dotyczących zmiany umów partnerskich i programów, w szczególności jeżeli propozycje te nie są spójne z poprzednimi odpowiedziami przedłożonymi przez te państwa członkowskie zgodnie z art. 23 ust. 3 i w każdym przypadku na podstawie art. 16 i 30. Uważa ona, że trzymiesięczny termin na przyjęcie decyzji zatwierdzającej zmiany do umowy partnerskiej oraz odpowiednich programów, o którym mowa w art. 23 ust. 5, zaczyna biec od daty przedłożenia wniosków dotyczących zmian zgodnie z ust. 4, pod warunkiem że we wnioskach tych należycie uwzględniono uwagi Komisji.

Oświadczenie Komisji na temat wpływu porozumienia osiągniętego przez współprawodawców co do poziomów rezerwy wykonawczej i pułapów płatności w ramach prefinansowania

Komisja uważa, że dodatkowe środki na płatności, które mogą być wymagane w latach 2014-2020, w wyniku zmian wprowadzonych do rezerwy wykonawczej i prefinansowania, pozostają ograniczone.

Konsekwencje powinny być możliwe do opanowania przy zachowaniu zgodności z projektem rozporządzenia w sprawie WRF.

Roczne wahania w globalnym poziomie płatności, włącznie z tymi, które spowodowane są wspomnianymi zmianami, będą zarządzane poprzez wykorzystanie całkowitego marginesu dla płatności i szczególnych instrumentów uzgodnionych w projekcie rozporządzenia w sprawie WRF.

Komisja będzie uważnie obserwować sytuację i przedstawi swoją ocenę, jako część średniookresowego przeglądu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.