P7_TC1-COD(2010)0358 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE w sprawie przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (Ujednolicenie).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.377E.243

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 grudnia 2012 r.

P7_TC1-COD(2010)0358

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE w sprawie przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (Ujednolicenie)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 80/720/EWG z 24 czerwca 1980 w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy ją ujednolicić.

(2) Dyrektywa Rady 80/720/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw systemu homologacji typu WE, określonego w dyrektywie 74/150/EWG(5) zastąpionej dyrektywą 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającą dyrektywę 74/150/EWG i określa normy techniczne dotyczące projektowania i budowy kołowych ciągników rolniczych lub leśnych odnoszące się do przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w celu umożliwienia stosowania procedury homologacji typu WE przewidzianej w dyrektywie 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady do każdego typu ciągnika. W związku z tym przepisy dyrektywy 2003/37/WE odnoszące się do ciągników rolniczych i leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi stosują się do niniejszej dyrektywy.

(3) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku III część B,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Do celów niniejszej dyrektywy "ciągnik" oznacza ciągnik według definicji zawartej w art. 2 lit. j) dyrektywy 2003/37/WE.

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się kategorie ciągników zdefiniowane w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.

2.
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do kategorii ciągników T1, T3 i T4, zdefiniowanych w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.

Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do ciągników kategorii T4.3, w przypadku gdy punkt odniesienia dla siedzenia kierowcy, określony w załączniku II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE(6) znajduje się w odległości większej niż 100 mm od wzdłużnej płaszczyzny środkowej ciągnika.

Artykuł  2
1.
W odniesieniu do ciągników, które spełniają wymagania określone w załączniku I, państwa członkowskie nie mogą odmówić homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, ani odmówić dokonania rejestracji lub zakazać sprzedaży, dopuszczenia do ruchu lub eksploatowania ze względu na:
a)
przestrzeń roboczą;
b)
dostęp do miejsca kierowcy (sposoby wchodzenia i wychodzenia);
c)
drzwi i okna.
2.
Państwa członkowskie mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, którego przestrzeń roboczą, dostęp do miejsca kierowcy, drzwi i okna nie odpowiadają wymaganiom niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Zmiany niezbędne w celu dostosowania do postępu technicznego wymagań załącznika I przyjmuje się zgodnie z procedurą o której mowa w art. 20 ust. 3 dyrektywy 2003/37/WE.

Artykuł  4

Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  5

Dyrektywa 80/720/EWG, zmieniona dyrektywami wymienionymi w załączniku III część A, traci moc, bez uszczerbku dla zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku III część B.

Odesłania do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku IV.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w [...] dnia

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Dz.U C 107 z 6.4.2011, s. 76.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r.

(3) Dz.U. L 194 z 28.7.1980, s. 1.

(4) Zob. załącznik III część A.

(5) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.

(6) Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 33.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.