P7_TC1-COD(2010)0349 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE w sprawie urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (Ujednolicenie).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.377E.240

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 grudnia 2012 r.

P7_TC1-COD(2010)0349

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE w sprawie urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (Ujednolicenie)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 76/432/EWG z dnia 6 kwietnia 1976 r. w sprawie w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy ją ujednolicić.

(2) Dyrektywa 76/432/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw systemu homologacji typu WE, określonego w dyrektywie Rady 74/150/EWG, zastąpionej dyrektywą 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającą dyrektywę 74/150/EWG(5) i określa normy techniczne dotyczące urządzeń hamujących. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, w celu umożliwienia stosowania procedury homologacji typu WE przewidzianej w dyrektywie 2003/37/WE odnośnie do każdego typu ciągnika. W związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 2003/37/WE odnoszące się do ciągników rolniczych i leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi stosują się do niniejszej dyrektywy.

(3) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku VI część B,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
"Ciągnik rolniczy lub leśny" oznacza każdy pojazd silnikowy wyposażony w koła lub gąsienice i posiadający co najmniej dwie osie, którego główna funkcja polega na mocy pociągowej i który został specjalnie skonstruowany w celu holowania, pchania, przewożenia lub napędzania niektórych narzędzi, maszyn lub przyczep, przeznaczonych do stosowania w rolnictwie lub leśnictwie. Może on być wyposażony w celu przewożenia rzeczy i osób.
2.
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie jedynie do ciągników określonych w ust. 1, które są wyposażone w ogumienie pneumatyczne i posiadają maksymalną prędkość konstrukcyjną między 6 a 40 km/godz.
Artykuł  2
1.
W odniesieniu do ciągników, które spełniają wymagania ustanowione w niniejszej dyrektywie, żadne państwo członkowskie nie może z przyczyn odnoszących się do urządzeń hamujących:
a)
odmówić, w odniesieniu do typu ciągnika, udzielenia homologacji typu WE lub udzielenia krajowej homologacji typu; lub
b)
odmówić rejestracji lub zakazać sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu ciągników.
2.
Państwa członkowskie mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika z przyczyn odnoszących się do urządzeń hamujących, jeżeli wymagania określone w niniejszej dyrektywie nie są spełnione.
Artykuł  3

Państwa członkowskie nie mogą zakazać użytkowania ciągników z przyczyn odnoszących się do jego urządzeń hamujących, jeżeli ciągniki te są wyposażone w urządzenia określone w załącznikach I-IV, a urządzenia te spełniają wymagania określone w tych załącznikach.

Artykuł  4

Państwo członkowskie, które udzieliło homologacji typu WE, przyjmuje niezbędne środki w celu zapewnienia, że będzie powiadamiane o wszystkich modyfikacjach poszczególnych części lub właściwości określonych w pkt 1.1 załącznika I. Właściwe władze tego państwa członkowskiego określają, czy zachodzi konieczność przeprowadzenia nowych badań na zmodyfikowanym typie ciągnika i sporządzenia nowego sprawozdania. Jeśli badania takie wykażą, że wymagania niniejszej dyrektywy nie zostały spełnione, zmiana nie jest zatwierdzana.

Artykuł  5

Zmiany niezbędne w celu dostosowania do postępu technicznego wymagań określonych w załącznikach I-V przyjmuje się zgodnie z procedurą o której mowa w art. 20 ust. 3 dyrektywy 2003/37/WE.

Artykuł  6

Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  7

Dyrektywa 76/432/EWG, zmieniona dyrektywami wymienionymi w załączniku VI część A traci moc, bez uszczerbku dla zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku VI część B.

Odesłania do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku VII.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą dyrektywę stosuje się od dnia [...].

Artykuł  9

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 107 z 6.4.2011, s. 75.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r.

(3) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, s. 1.

(4) Zob. załącznik VI część A.

(5) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.