Oświadczenia dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.375.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 grudnia 2013 r.

Oświadczenia dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1

(2013/C 375/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2013 r.)

Oświadczenie Komisji dotyczące art. 123 ust. 5

Celem tego przepisu jest dopilnowanie, by istniały gwarancje prawdziwej niezależności instytucji audytowych w przypadku gdy wielkość programu operacyjnego wiąże się z wyższym ryzykiem, bez kwestionowania uzgodnień organizacyjnych tych instytucji audytowych, w odniesieniu do których doświadczenia wynikające z okresu programowania 2007-2013 wskazują na ich rzeczywistą niezależność i wiarygodność.

Komisja będzie starała się stosować przepisy art. 73 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 i art. 73 ust. 3 rozporządzenia Rady nr 1198/2006, tak by w przypadkach, w których Komisja jest w stanie stwierdzić, czy wymienione kryteria zostały spełnione, mogła poinformować państwa członkowskie, w jak najkrótszym terminie i przed końcem 2013 r., że może polegać głównie na opinii instytucji audytowej.

Oświadczenie Komisji w sprawie art. 22

1.
Komisja uważa, że głównym celem ram wykonania jest ułatwienie skutecznej realizacji programów, tak by osiągnąć zaplanowane wyniki, oraz że środki przewidziane w ust. 6 i 7 należy stosować z należytym uwzględnieniem tego celu.
2.
W przypadku gdy Komisja zawiesiła całość lub część płatności okresowych na rzecz danego priorytetu zgodnie z ust. 6, państwo członkowskie może nadal składać wnioski o płatność w związku z tym priorytetem, aby uniknąć anulowania środków na ten program na mocy art. 86.
3.
Komisja potwierdza, że będzie stosować przepisy art. 22 ust. 7, tak by nie pozwolić na podwójną utratę środków w przypadku niezrealizowania zamierzonych celów w związku z niewystarczającą absorpcją środków w ramach danego priorytetu. Jeżeli część zobowiązań na rzecz danego programu została anulowana w wyniku zastosowania art. 86-88 i w związku z tym zmniejszono kwotę wsparcia dla danego priorytetu lub jeżeli na końcu okresu programowania nie wykorzystano w pełni kwoty przydzielonej na ten priorytet, odpowiednie cele określone w ramach wykonania zostaną proporcjonalnie dostosowane do celów zastosowania art. 22 ust. 7.

Oświadczenie Komisji w sprawie kompromisowego tekstu dotyczącego wskaźników

Komisja potwierdza, że uzupełni swoje dokumenty zawierające wytyczne dotyczące wspólnych wskaźników dla EFRR, EFS, Funduszu Spójności i celu europejska współpraca terytorialna w porozumieniu ze stosownymi sieciami oceny obejmującymi krajowych ekspertów oceniających w ciągu trzech miesięcy od daty przyjęcia rozporządzeń. W dokumentach zawierających wytyczne znajdą się definicje każdego ze wspólnych wskaźników oraz metodyka gromadzenia i przekazywania danych dotyczących wspólnych wskaźników.

Wspólne oświadczenie Rady i Komisji w sprawie art. 145 ust. 7

Rada i Komisja potwierdzają, że do celów art. 145 ust. 7 sformułowanie "przepisy prawa mające zastosowanie" w odniesieniu do oceny poważnych niedociągnięć, jeśli chodzi o skuteczne funkcjonowanie systemów zarządzania i kontroli, obejmuje interpretacje tych przepisów dokonane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Sąd Unii Europejskiej lub Komisję (w tym noty interpretacyjne Komisji) mające zastosowanie w momencie przedłożenia Komisji stosownych deklaracji zarządczych, rocznych sprawozdań z kontroli i opinii z audytu.

Oświadczenie Komisji dotyczące zakończenia w okresie programowania 2014-2020 operacji w ramach programów operacyjnych polityki spójności przewidzianych na okres programowania 2007-2013

"Zgodnie z ogólną zasadą państwa członkowskie muszą zapewnić funkcjonowanie wszystkich operacji, czyli ich zakończenie i użytkowanie, do czasu przedłożenia dokumentów zamknięcia w celu zadeklarowania powiązanych wydatków jako kwalifikowalnych. Przypomina się, że każda operacja powinna być wybrana i realizowana w celu przyczynienia się do osiągnięcia celów konkretnego programu i konkretnej osi priorytetowej.

Państwa członkowskie są odpowiedzialne za zdefiniowanie każdej operacji, włącznie z jej zakresem, celami i produktami/usługami. Zapewnia to państwom członkowskim elastyczność konieczną przy wyborze wspieranych operacji, które będą funkcjonować do końca okresu programowania.

W wyjątkowych i należycie uzasadnionych okolicznościach państwa członkowskie mogą być zmuszone do dostosowania wybranej operacji, która nie może zostać ukończona do końca okresu programowania, poprzez rozłożenie zakończenia jej realizacji na dwa okresy programowania. Komisja potwierdza, że wskazana elastyczność jest uwarunkowana czynnikami określonymi do celów zamknięcia programu (wytyczne w sprawie zamknięcia programów operacyjnych przyjętych do celów pomocy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności (2007-2013)). W takim przypadku wymienione dwa etapy stanowią odrębne operacje, które będą realizowane zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do poszczególnych okresów programowania, mimo, że ogólny cel, który ma zostać osiągnięty po realizacji tych dwóch etapów w celu zapewnienia funkcjonowania operacji, powinien zostać wyznaczony dla każdego z etapów.

Ponadto Komisja może zatwierdzić zakończenie głównych projektów, w przypadku gdy, w decyzji zatwierdzającej główny projekt lub zmianach do takiej decyzji, przewiduje się, że okres realizacji będzie dłuższy od okresu programowania.".

Oświadczenie Komisji w odniesieniu do art. 127 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów dotyczącego niestatystycznego doboru próby

"Komisja odnotowuje, że w kwestii niestatystycznego doboru próby, w art. 127 ust. 1 przewidziano, że taka próba musi objąć co najmniej 5 % operacji, dla których wydatki zostały zadeklarowane Komisji podczas roku obrotowego, oraz 10 % wydatków, które zostały zadeklarowane Komisji podczas roku obrotowego. Komisja podkreśla również, że jej wytyczne wydane w sprawie metod doboru próby dla instytucji audytowych w odniesieniu do okresu programowania 2007-2013 wskazują, że wielkość próby w przypadku niestatystycznego doboru próby zasadniczo nie powinna być mniejsza od 10 % populacji operacji. Komisja uważa, że możliwość zmniejszenia wielkości próby operacji do 5 % stwarza ryzyko niewystarczającej reprezentatywności próby i w konsekwencji osłabia wiarygodność audytu.".

Oświadczenie Komisji dotyczące stawek zryczałtowanych

"Komisja odnotowuje wyraźny postulat państw członkowskich, według którego zryczałtowane stawki procentowe dochodów dla sektorów i podsektorów w ramach ICT, badań, rozwoju i innowacji oraz efektywności energetycznej powinny być ustalane w jak najkrótszym terminie zgodnie z art. 61 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów. Ustalenie stawek zryczałtowanych wymaga wiarygodnych i reprezentatywnych danych historycznych w celu zapewnienia solidnej podstawy dla stawki zryczałtowanej oraz zminimalizowania ryzyka nadmiernego finansowania. W konsekwencji Komisja, przed przyjęciem pakietu legislacyjnego, przygotuje przetarg dotyczący badania w celu zgromadzenia i przeanalizowania niezbędnych danych w całej UE oraz zaplanuje to badanie i będzie nim zarządzać, a także wyciągać z niego wnioski, tak by być w stanie przyjąć akt delegowany określający stawki zryczałtowane dla wymienionych sektorów lub podsektorów w jak najkrótszym terminie i najpóźniej do dnia 30 czerwca 2015 r.".

Oświadczenie Komisji Europejskiej dotyczące art. 23

"Komisja potwierdza, że, nie później niż 6 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, wyda wytyczne w formie komunikatu Komisji wyjaśniające planowany sposób stosowania zasad art. 23 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących środków łączących efektywność europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych z należytym zarządzaniem gospodarczym. Wytyczne te obejmą w szczególności następujące elementy:

-
w odniesieniu do ust. 1 - pojęcie "przeglądu" i rodzaje "zmian", o które może wnosić Komisja w zakresie umów o partnerstwie i programów, oraz wyjaśnienie pojęcia "skuteczne działanie" do celów ust. 6;
-
w odniesieniu do ust. 6 - określenie okoliczności, które mogą prowadzić do zawieszenia płatności, włącznie z kryteriami służącymi do wskazania programów, które mogą zostać zawieszone, lub służącymi do wskazania poziomu zawieszenia płatności.".

Oświadczenie Komisji Europejskiej dotyczące zmiany umów o partnerstwie i programów w kontekście art. 23

"Komisja uważa, że, niezależnie od przepisów art. 23 ust. 4 i ust. 5, może w koniecznych przypadkach zgłaszać uwagi dotyczące wniosków w sprawie zmian umów o partnerstwie i programów przedkładanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 23 ust. 4, w szczególności jeżeli takie wnioski nie są spójne z wcześniejszymi odpowiedziami przedłożonymi przez dane państwa członkowskie zgodnie z art. 23 ust. 3, oraz w każdym przypadku na podstawie art. 16 i art. 30. Komisja uważa, że okres trzech miesięcy dotyczący przyjęcia decyzji zatwierdzającej zmiany do umów o partnerstwie i odpowiednich programów, wskazany w art. 23 ust. 5, rozpoczyna się w dniu przedłożenia wniosków w sprawie zmian zgodnie z ust. 4, pod warunkiem, że wnioski te w należyty sposób uwzględniają wszelkie uwagi zgłoszone przez Komisję.".

Oświadczenie Komisji na temat wpływu porozumienia osiągniętego przez współprawodawców co do poziomów rezerwy wykonawczej i pułapów płatności w ramach prefinansowania

Komisja uważa, że dodatkowe środki na płatności, które mogą być wymagane w latach 2014-2020, w wyniku zmian wprowadzonych do rezerwy wykonawczej i prefinansowania, pozostają ograniczone.

Konsekwencje powinny być możliwe do opanowania przy zachowaniu zgodności z projektem rozporządzenia w sprawie WRF.

Roczne wahania w globalnym poziomie płatności, włącznie z tymi, które spowodowane są wspomnianymi zmianami, będą zarządzane poprzez wykorzystanie całkowitego marginesu dla płatności i szczególnych instrumentów uzgodnionych w projekcie rozporządzenia w sprawie WRF.

Komisja będzie uważnie obserwować sytuację i przedstawi swoją ocenę, jako część średniookresowego przeglądu."

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego w sprawie stosowania art. 5

Parlament Europejski przyjmuje do wiadomości informację przekazaną przez prezydencję w dniu 19 grudnia 2012 r. w następstwie obrad COREPER, wyrażającą zamiar państw członkowskich uwzględnienia na przygotowawczym etapie programowania, w miarę możliwości, zasad ujętych w projekcie rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w brzmieniu tego projektu na dzień przekazania powyższej informacji, odnośnie do bloku strategicznego programowania, w tym również ducha i treść zasady partnerstwa, o której mowa w art. 5.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.