Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2013.66.1

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE
budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 *

(2013/102/UE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 2013 r.)

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 , a w szczególności wieloletnie ramy finansowe przewidziane w jego części I i określone w załączniku I do porozumienia,

uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, przedstawiony przez Komisję dnia 25 kwietnia 2012 r.,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej, przyjęte przez Radę dnia 24 lipca 2012 r.,

uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2013 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, przedstawiony przez Komisję dnia 19 października 2012 r.,

uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament Europejski dnia 23 października 2012 r. dotyczącą projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 po zmianach wprowadzonych przez Radę,

uwzględniając poprawki do projektu budżetu ogólnego przyjęte przez Parlament Europejski dnia 23 października 2012 r.,

uwzględniając pismo przewodniczącego z dnia 23 października 2012 r. zwołujące - w porozumieniu z przewodniczącym Rady - posiedzenie komitetu pojednawczego w dniu 26 października 2012 r.,

uwzględniając pismo wystosowane przez przewodniczącego Rady dnia 23 października 2012 r. informujące, że Rada nie może zatwierdzić wszystkich poprawek przyjętych przez Parlament,

uwzględniając fakt, że komitet pojednawczy nie osiągnął porozumienia w sprawie wspólnego projektu w terminie dwudziestu jeden dni, o którym mowa w art. 314 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając nowy projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przedstawiony przez Komisję dnia 23 listopada 2012 r. zgodnie z art. 314 ust. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu Unii Europejskiej przyjęte przez Radę w dniu 6 grudnia 2012 r.,

uwzględniając art. 75b, 75d i 75e Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 12 grudnia 2012 r.,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 12 grudnia 2012 r.

M. SCHULZ

Przewodniczący

WSPÓLNE OŚWIADCZENIE TRZECH INSTYTUCJI PRZYJĘTE W KONTEKŚCIE NEGOCJACJINAD BUDŻETEM NA 2013 R.

10 grudnia 2012 r.

Przewodniczący Parlamentu Europejskiego, przewodniczący Rady Unii Europejskiej i przewodniczący Komisji Europejskiej oświadczają, że niniejszym załączone trzy wspólne oświadczenia zostały przyjęte przez trzy instytucje w ramach przyjmowania budżetu na 2013 r.:

Wspólne oświadczenie dotyczące środków na płatności na rok 2013

Uwzględniając obecne dążenia do konsolidacji fiskalnej w państwach członkowskich i mając na uwadze poziom płatności zaproponowany przez Komisję na rok 2013, Parlament Europejski i Rada zgadzają się na zmniejszenie poziomu środków na płatności w 2013 r. w stosunku do projektu budżetu przedstawionego przez Komisję. Zwracają się do Komisji o podjęcie wszelkich niezbędnych działań zgodnie z Traktatem, a w szczególności o zwrócenie się o dodatkowe środki na płatności w budżecie korygującym, w przypadku gdy środki zapisane w budżecie na 2013 rok okażą się niewystarczające, aby pokryć wydatki z poddziału 1a (Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia), poddziału 1b (Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia), działu 2 (Zarządzanie zasobami naturalnymi i ich ochrona), działu 3 (Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość) oraz działu 4 (UE jako partner globalny).

Parlament Europejski i Rada apelują ponadto do Komisji, aby najpóźniej do połowy października 2013 r. przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności w ramach poddziału 1b (Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia) i rozwoju obszarów wiejskich w ramach działu 2 (Zarządzanie zasobami naturalnymi i ich ochrona) oraz by - w razie potrzeby - przedłożyła projekt budżetu korygującego. Rada i Parlament Europejski mają świadomość, że projekt budżetu korygującego może być potrzebny już w połowie 2013 r. Aby ułatwić podjęcie decyzji w sprawie poziomu środków na płatności w kontekście rocznej procedury budżetowej, trzy instytucje (Rada, Komisja i Parlament Europejski) postanowiły w ramach zarządzania dzielonego rozważyć sposoby lepszego dostosowania szacunkowych wielkości środków na płatności do potrzeb w tym zakresie.

Parlament Europejski i Rada przyjmą stanowisko w sprawie każdego projektu budżetu korygującego jak najszybciej, tak aby uniknąć wszelkich braków w środkach na płatności. Ponadto Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do szybkiego rozpatrywania wszelkich ewentualnych przesunięć środków na płatności, w tym między działami ram finansowych, aby jak najlepiej wykorzystać zapisane w budżecie środki na płatności i dostosować je do rzeczywistego wykonania i potrzeb.

Zgodnie z pkt 18 Porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie dopilnowania - w ramach wdrażania porozumienia - systematycznej progresji środków na pokrycie zobowiązań, aby uniknąć wszelkich nieprawidłowych zmian w zakresie zobowiązań pozostających do realizacji.

Parlament Europejski, Rada i Komisja będą przez cały rok aktywnie monitorować stan wykonania budżetu na 2013 r., koncentrując się na realizacji płatności, otrzymanych wnioskach o zwrot środków i zaktualizowanych prognozach, na podstawie szczegółowych informacji przedstawianych przez Komisję.

W każdym przypadku Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają o wspólnej odpowiedzialności, jaką ponoszą zgodnie z art. 323 TFUE, który przewiduje, że "Parlament Europejski, Rada i Komisja zapewniają dostępność środków finansowych umożliwiających Unii wykonywanie jej zobowiązań prawnych wobec stron trzecich".

Wspólne oświadczenie w sprawie potrzeb dotyczących płatności na rok 2012

Parlament Europejski i Rada odnotowują, że poziom płatności zaproponowany przez Komisję w projekcie budżetu na 2013 r. opierał się na założeniu, że potrzeby dotyczące płatności w 2012 r. zostaną zaspokojone ze środków dostępnych w budżecie na 2012 r. Dodatkowe środki na płatności zatwierdzone w budżecie korygującym nr 6/2012 zostały jednak zmniejszone o 2,9 mld EUR w porównaniu z kwotą zaproponowaną przez Komisję, i nie pokrywają ogółu otrzymanych wniosków o płatność.

W związku z tym Komisja zobowiązuje się do przedstawienia na początku 2013 r. projektu budżetu korygującego, którego celem będzie wyłącznie pokrycie zawieszonych wniosków z 2012 r., gdy tylko stosowne zawieszenia zostaną zniesione, oraz pozostałych zaległych zobowiązań prawnych, tak aby nie zagrażało to właściwemu wykonaniu budżetu na 2013 r.

Aby zapewnić stabilne i dokładne sporządzenie budżetu UE, Rada i Parlament Europejski zajmą stanowisko w sprawie tego projektu budżetu korygującego bez zbędnej zwłoki, tak aby pokryć wszelkie braki środków.

Wspólne oświadczenie w sprawie działu 5 oraz korekty płac i świadczeń emerytalnych

Parlament Europejski i Rada zgadzają się, aby nie uwzględniać na tym etapie w budżecie na 2013 r. skutków budżetowych korekty płac przeprowadzonej w 2011 r. Bez względu na stanowisko Rady w sprawach C-66/12, C-63/12, C-196/12 i C-453/12 Rada i Parlament Europejski wspólnie zwracają się do Komisji o to, by - w przypadku wydania przez Trybunał wyroku korzystnego dla Komisji i niezwłocznie po zapadnięciu tego wyroku - przedłożyła projekt budżetu korygującego przeznaczonego na pokrycie, w razie potrzeby, skutków korekty z 2011 r. dla instytucji, w tym ze skutkiem wstecznym na poprzednie lata i ewentualne odsetki za zwłokę.

Parlament Europejski i Rada zobowiązują się tym samym do przyjęcia takiego projektu budżetu korygującego tak szybko, jak to możliwe oraz do zapewnienia wszelkich niezbędnych dodatkowych środków, tak aby nie zagrażało to priorytetom politycznym.

Zgodnie z art. 314 ust. 4 lit. a) TFUE powyższe oświadczenia zostają przyjęte pod warunkiem zatwierdzenia przez Parlament Europejski stanowiska Rady z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie budżetu na 2013 r. 4 .

Przewodniczący ParlamentuPrzewodniczący Rady UniiPrzewodniczący Komisji
EuropejskiegoEuropejskiejEuropejskiej
Martin SCHULZDemetris CHRISTOPHIASJosé Manuel BARROSO

BUDŻET OGÓLNY UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2013

DOCHODY OGÓŁEM

A.

 WPROWADZENIE I FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

WPROWADZENIE

Budżet ogólny Unii Europejskiej jest instrumentem, w którym dla każdego roku budżetowego określa się i zatwierdza łączne kwoty dochodów i wydatków uznanych za niezbędne dla Unii Europejskiej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

Budżet tworzy się i wykonuje zgodnie z zasadami jednolitości, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości.

- Zasady jednolitości oraz rzetelności budżetowej oznaczają, że całokształt dochodów oraz wydatków Unii pokrywanych z budżetu ujęty jest w jednym dokumencie.

- Zasada jednoroczności oznacza, że budżet jest przyjmowany każdorazowo na jeden rok budżetowy oraz że zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i na pokrycie płatności na dany rok budżetowy muszą być zasadniczo wykorzystane w trakcie tego roku.

- Zasada równowagi oznacza, że prognozy dochodów w danym roku budżetowym muszą być równe środkom na pokrycie płatności na ten rok: zaciąganie długu w celu pokrycia ewentualnego deficytu budżetowego jest niezgodne z systemem środków własnych i jest niedozwolone.

- Zgodnie z zasadą jednostki rozliczeniowej budżet sporządza się i wykonuje w euro; w euro przedstawia się również rozliczenia.

- Zasada uniwersalności oznacza, że łączna kwota dochodów musi pokryć łączne środki na pokrycie płatności, z wyjątkiem ograniczonej liczby pozycji dochodów, które są przeznaczone na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków. Wszystkie dochody i wydatki uwzględnia się w budżecie w pełnej wysokości, bez dokonywania jakichkolwiek korekt między nimi.

- Zasada specyfikacji oznacza, że każda pozycja środków musi mieć konkretne przeznaczenie i być przypisana do konkretnego celu, aby uniknąć ewentualnych pomyłek między różnymi środkami.

- Zasada należytego zarządzania finansami jest definiowana poprzez odwołanie do gospodarności, skuteczności i efektywności.

- Budżet ustanawia się zgodnie z zasadą przejrzystości, przy zapewnieniu rzetelnej informacji o jego wykonaniu i rozliczeniu.

Środki i zasoby są przedstawione w budżecie według ich przeznaczenia (budżet zadaniowy) w celu zwiększenia przejrzystości zarządzania budżetem w odniesieniu do celów należytego zarządzania finansami, w szczególności do efektywności i skuteczności.

Wydatki zatwierdzone w niniejszym budżecie obejmują środki na zobowiązania w kwocie 150.898.391.104 EUR oraz środki na płatności w wysokości 132.836.987.855 EUR, co stanowi wzrost o odpowiednio + 1,66 % i - 2,15 % w porównaniu z budżetem na 2012 r.

Dochody budżetowe wynoszą 132.836.987.855 EUR. Jednolita stawka poboru stosowana w odniesieniu do zasobów opartych na VAT wynosi 0,30 % (z wyjątkiem Austrii, Niemiec, Niderlandów i Szwecji, dla których stawkę poboru ustalono na poziomie odpowiednio 0,225 %, 0,15 %, 0,10 % i 0,10 %), natomiast stawka poboru w odniesieniu do zasobów opartych na DNB wynosi 0,7288 %. Budżet na 2013 rok finansowany jest w 14,12 % z tradycyjnych zasobów własnych (cła i opłaty wyrównawcze od cukru), w 11,31 % z zasobów opartych na VAT i w 73,40 % % z zasobów opartych na DNB. Pozostałe dochody na ten rok budżetowy szacuje się na 1.548.967.007 EUR.

Kwota zasobów własnych niezbędna do sfinansowania budżetu na 2013 rok odpowiada 0,98 % łącznego DNB, czyli znajduje się poniżej pułapu 1,23 % DNB obliczonego według metody opisanej w art. 3 ust. 1 decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17).

Poniższe tabele przedstawiają krok po kroku metodę wykorzystaną do obliczenia kwot niezbędnych do sfinansowania budżetu na 2013 r.

grafika

B.

 OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE  5

C.

 PLAN ZATRUDNIENIA PERSONELU

D.

 BUDYNKI

grafika

STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

SEKCJA  I

PARLAMENT

SEKCJA  II

RADA EUROPEJSKA I RADA

SEKCJA  III

Komisja

TYTUŁ  4

DOCHODY POCHODZĄCE OD OSÓB PRACUJĄCYCH W INSTYTUCJACH I INNYCH ORGANACH UNII

TYTUŁ  5

DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI

TYTUŁ  6

WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ POROZUMIEŃ I PROGRAMÓW UNIJNYCH

TYTUŁ  7

ODSETKI OD ZALEGŁYCH PŁATNOŚCI I GRZYWNY

TYTUŁ  8

OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK

TYTUŁ  9

DOCHODY RÓŻNE

TYTUŁ  XX

WYDATKI ADMINISTRACYJNE PRZYPISANE OBSZAROM POLITYKI

TYTUŁ  01

SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE

TYTUŁ  02

PRZEDSIĘBIORSTWA

TYTUŁ  03

KONKURENCJA

TYTUŁ  04

ZATRUDNIENIE I SPRAWY SPOŁECZNE

TYTUŁ  05

ROLNICTWO I ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH

TYTUŁ  06

MOBILNOŚĆ I TRANSPORT

TYTUŁ  07

ŚRODOWISKO I DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU

TYTUŁ  08

BADANIA NAUKOWE

TYTUŁ  09

SIECI KOMUNIKACYJNE, TREŚCI I TECHNOLOGIE

TYTUŁ  10

BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE

TYTUŁ  11

GOSPODARKA MORSKA I RYBOŁÓWSTWO

TYTUŁ  12

RYNEK WEWNĘTRZNY

TYTUŁ  13

POLITYKA REGIONALNA

TYTUŁ  14

PODATKI I UNIA CELNA

TYTUŁ  15

EDUKACJA I KULTURA

TYTUŁ  16

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

TYTUŁ  17

ZDROWIE I OCHRONA KONSUMENTÓW

TYTUŁ  18

SPRAWY WEWNĘTRZNE

TYTUŁ  19

STOSUNKI ZEWNĘTRZNE

TYTUŁ  20

HANDEL

TYTUŁ  21

ROZWÓJ I STOSUNKI Z PAŃSTWAMI AFRYKI, KARAIBÓW I PACYFIKU (AKP)

TYTUŁ  22

ROZSZERZENIE

TYTUŁ  23

POMOC HUMANITARNA

TYTUŁ  24

ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH

TYTUŁ  25

KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE

TYTUŁ  26

ADMINISTRACJA KOMISJI

TYTUŁ  27

BUDŻET

TYTUŁ  28

KONTROLA

TYTUŁ  29

STATYSTYKA

TYTUŁ  30

EMERYTURY I WYDATKI POCHODNE

TYTUŁ  31

SŁUŻBY JĘZYKOWE

TYTUŁ  32

ENERGIA

TYTUŁ  33

SPRAWIEDLIWOŚĆ

TYTUŁ  40

REZERWY

grafika

ZAŁĄCZNIKI

EUROPEJSKI OBSZAR GOSPODARCZY

grafika

LISTA POZYCJI I ARTYKUŁÓW BUDŻETU OTWARTYCH DLA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH ORAZ W STOSOWNYCH PRZYPADKACH DLA POTENCJALNYCH KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH Z BAŁKANÓW ZACHODNICH

grafika

OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK - OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK GWARANTOWANYCH Z BUDŻETU OGÓLNEGO (ORIENTACYJNIE)

grafika

URZĄD PUBLIKACJI

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DOBORU KADR

grafika

BIURO ADMINISTRACJI I ROZLICZANIA NALEŻNOŚCI INDYWIDUALNYCH

grafika

BIURO INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W BRUKSELI

grafika

BIURO INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W LUKSEMBURGU

grafika

PERSONEL

grafika

SEKCJA  IV

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ

SEKCJA  V

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

SEKCJA  VI

EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY

SEKCJA  VII

KOMITET REGIONÓW

SEKCJA  VIII

EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

SEKCJA  IX

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

SEKCJA  X

EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH

* Budżet ogólny poprawiony z dniem 1 stycznia 2013 r. przez:

- budżet korygujący nr 1 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, przyjęty dnia 4 lipca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.256.1).

- budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 11 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.327.1).

- budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 11 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.327.219).

- budżet korygujący nr 4 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 11 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.327.239).

- budżet korygujący nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 11 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.327.273).

- budżet korygujący nr 6 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 24 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.14.6.1).

- budżet korygujący nr 7 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 19 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.14.49.1).

- budżet korygujący nr 8 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 19 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.14.49.13).

- budżet korygujący nr 9 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 przyjęty dnia 20 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.14.49.231).

1 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Parlament zatwierdził stanowisko Rady w dniu 12 grudnia 2012 r.
5 Część B zmieniona przez sprostowanie z dnia 18 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.134.21).Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.