Ostateczne przyjęcie budżetu korygującego nr 6 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2007.338.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 2007 r.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE
budżetu korygującego nr 6 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007

(2007/828/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 2007 r.)

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 272 ust. 7,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, a w szczególności jego art. 177,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1),

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007, przyjęty ostatecznie dnia 14 grudnia 2006 r.,

uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r.(2),

uwzględniając wstępny projekt budżetu korygującego nr 6/2007 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007, przedstawiony przez Komisję dnia 13 września 2007 r.,

uwzględniając wstępny projekt budżetu korygującego nr 6/2007 sporządzony przez Radę dnia 17 października 2007 r.,

uwzględniając art. 69 Regulaminu Parlamentu Europejskiego i załącznik IV do tego regulaminu,

uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament dnia 24 października 2007 r.,

OŚWIADCZA, ŻE:

Artykuł 

zakończono procedurę przewidzianą w art. 272 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz w art. 177 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej i przyjęto ostatecznie budżet korygujący nr 6 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007.

Sporządzono w Strasburgu dnia 24 października 2007 r.

H.-G. PÖTTERING

Przewodniczący

OSTATECZNE PRZYJĘCIE BUDŻETU KORYGUJĄCEGO NR 6 UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2007

A. WPROWADZENIE I FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

Środki do pokrycia w roku budżetowym 2007, zgodnie z art. 1 decyzji Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich

WYDATKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

DOCHODY

grafika

TABELA 1

Obliczenie podstawy ograniczenia podatku od wartości dodanej (VAT) zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2000/597/WE, Euratom

grafika

Obliczenie jednolitej stawki referencyjnej zasobów własnych opartych na VAT (art. 2 ust. 4 decyzji 2000/597/WE, Euratom):

Jednolita stawka (%) = maksymalna stawka referencyjna - stawka zamrożona

A. Maksymalna stawka poboru w 2007 r. wynosi 0,50 %.

B. Ustalenie stawki zamrożonej wynikającej z korekty nierównowagi budżetowej przyznanej Zjednoczonemu Królestwu (art. 2 ust. 4 lit. b) decyzji 2000/597/WE, Euratom):

(1) Obliczenie teoretycznego udziału krajów o ograniczonym obciążeniu finansowym:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji 2000/597/WE, Euratom wkład finansowy Niemiec (D), Niderlandów (NL), Austrii (A) i Szwecji (S) jest ograniczony do jednej czwartej ich normalnego wkładu.

Wzór dla kraju o ograniczonym obciążeniu finansowym, np. dla Niemiec:

Teoretyczna składka VAT Niemiec = [ograniczona podstawa VAT Niemiec / (ograniczona podstawa VAT UE - ograniczona podstawa VAT Zjednoczonego Królestwa)] × 1/4 × korekta dla Zjednoczonego Królestwa

Przykład: Niemcy:

Teoretyczna składka VAT Niemiec = 10.072.673.000 / (55.191.056.500 - 10.178.922.000) × 1/4 × 5.331.368.973 = 298.259.219

(2) Obliczanie stawki zamrożonej

Stawka zamrożona = [korekta dla Zjednoczonego Królestwa - teoretyczne składki VAT (D + NL + A + S)] / [ograniczona baza VAT UE - ograniczone bazy VAT (UK+ D + NL + A + S)]

Stawka zamrożona = (5.331.368.973 - (298.259.219 + 79.528.563 + 34.786.421 + 42.441.980)) / (55.191.056.500 - (10.178.922.000+ 10.072.673.000 + 2.685.802.000 + 1.174.791.000 + 1.433.331.000))

Stawka zamrożona = 0,164488594287511 %

Stawka jednolita

0,5 % - 0,164488594287511 % = 0,335511405712489 %

TABELA 2

Podział zasobów własnych z tytułu VAT zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2000/597/WE, Euratom (rozdział 1 3)

grafika

TABELA 3

Określenie jednolitej stawki i podział zasobów własnych w oparciu o dochód narodowy brutto zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji 2000/597/WE, Euratom (rozdział 1 4)

grafika

TABELA 4.1

Korekta nierównowagi budżetowej dla Zjednoczonego Królestwa za rok budżetowy 2006 zgodnie z art. 4 decyzji 2000/597/WE, Euratom (rozdział 1 5)

grafika

TABELA 4.2

Korekta nierównowagi budżetowej dla Zjednoczonego Królestwa za rok budżetowy 2003 zgodnie z art. 4 decyzji 2000/597/WE, Euratom (rozdział 3 5)

grafika

TABELA 5.1

Obliczenie finansowania rabatu brytyjskiego za 2006 r. w wysokości - 5.331.368.973 EUR (rozdział 1 5)

grafika

TABELA 5.2

Finansowanie ostatecznego rabatu brytyjskiego za 2003 r. (rozdział 3 5)

grafika

TABELA 6

Podsumowanie finansowania(1) budżetu ogólnego według typu zasobów własnych i państw członkowskich

grafika

SEKCJA III

KOMISJA

WYDATKI

grafika

TYTUŁ 02

PRZEDSIĘBIORSTWA

Cele ogólne

Ten obszar działalności ma na celu uczynienie z Unii Europejskiej najbardziej konkurencyjnej i dynamicznej gospodarki opartej na wiedzy poprzez ukierunkowanie jej na przedsiębiorczość i innowacyjność oraz dalszą maksymalizację korzyści z rynku wewnętrznego.

grafika

TYTUŁ 02

PRZEDSIĘBIORSTWA

grafika

02 04 01 Bezpieczeństwo i badanie przestrzeni kosmicznej

02 04 01 01 Badania w zakresie przestrzeni kosmicznej

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

86.768.000

44.950.886

- 19.950.886

86.768.000

25.000.000

Uwagi

Działania prowadzone w tej dziedzinie mają następujące cele:

- wspieranie europejskiego programu kosmicznego ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań takich jak GMES (Global Monitoring for Environment and Security), z korzyścią dla obywateli oraz dla konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmicznego. Przyczyni się to do opracowania europejskiej polityki przestrzeni kosmicznej, stanowiącej uzupełnienie działań państw członkowskich i innych kluczowych podmiotów, w tym Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Do środków wprowadzonych w ramach niniejszej pozycji należy dodać wkłady państw EFTA wynikające z Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 82 i Protokołu 32. Dla informacji, kwoty te pochodzą z wkładów państw EFTA wymienionych zgodnie z artykułem 6 3 0 zestawienia dochodów, które zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego stanowią dochód przeznaczony na określony cel i są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków i wykonania w ramach załącznika V do niniejszej części zestawienia wydatków w niniejszej sekcji, która stanowi integralną część budżetu ogólnego.

Podstawa prawna

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 1).

Rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013) (Dz.U. L 391 z 30.12.2006, str. 1).

Decyzja Rady 2006/971/WE z dnia 19 grudnia 2006 r. dotycząca programu szczegółowego Współpraca, wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 400 z 30.12.2006, str. 86).

02 04 01 02 Badania w zakresie bezpieczeństwa

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

84.948.000

44.000.000

- 14.000.000

84.948.000

30.000.000

Uwagi

Działania prowadzone w tej dziedzinie mają następujące cele:

- rozwijanie technologii i wiedzy w celu rozbudowy możliwości w zakresie zastosowań cywilnych, koniecznych do zapewnienia ochrony obywateli przed takimi zagrożeniami, jak terroryzm i przestępczość, a także przed wpływem i skutkami niezamierzonych wypadków, np. klęsk żywiołowych i katastrof przemysłowych; zapewnienie optymalnego i wspólnego wykorzystywania dostępnych i pojawiających się technologii z korzyścią dla bezpieczeństwa Europy przy jednoczesnym poszanowaniu podstawowych praw człowieka; pobudzanie współpracy twórców i użytkowników w zakresie rozwiązań służących bezpieczeństwu, a jednocześnie, poprzez te działania, wzmacnianie bazy technologicznej europejskiego przemysłu bezpieczeństwa i wzmacnianie jego konkurencyjności;

Do środków wprowadzonych w ramach niniejszej pozycji należy dodać wkłady państw EFTA wynikające z Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 82 i Protokołu 32. Dla informacji, kwoty te pochodzą z wkładów państw EFTA wymienionych zgodnie z artykułem 6 3 0 zestawienia dochodów, które zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego stanowią dochód przeznaczony na określony cel i są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków i wykonania w ramach załącznika V do niniejszej części zestawienia wydatków w niniejszej sekcji, która stanowi integralną część budżetu ogólnego.

Podstawa prawna

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 1).

Rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013) (Dz.U. L 391 z 30.12.2006, str. 1).

Decyzja Rady 2006/971/WE z dnia 19 grudnia 2006 r. dotycząca programu szczegółowego Współpraca, wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 400 z 30.12.2006, str. 86).

02 04 02 Działania przygotowawcze do wzmocnienia europejskich badań nad bezpieczeństwem

Środki 2007

Budżet korygującynr6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

p.m.

6000 000

-1549 114

p.m.

4 450 886

Uwagi

Środki te przeznaczone są na pokrycie zobowiązań umownych odnoszących się do tych działań przygotowawczych, które stanowią wkład Komisji w szerszy plan EU, w ramach którego poruszane mają być kwestie stojących obecnie przed Europą kluczowych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa, i koncentrują się na zwiększeniu bezpieczeństwa obywateli.

Do środków wprowadzonych w ramach niniejszego artykułu należy dodać wkłady państw EFTA wynikające z Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 82 i Protokołu 32. Dla informacji, kwoty te pochodzą z wkładów państw EFTA wymienionych zgodnie z artykułem 6 3 0 zestawienia dochodów, które zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego stanowią dochód przeznaczony na określony cel i są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków i wykonania w ramach załącznika V do niniejszej części zestawienia wydatków w niniejszej sekcji, która stanowi integralną część budżetu ogólnego.

Podstawa prawna

Działania przygotowawcze w rozumieniu art. 49 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1), zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).

TYTUŁ 07

ŚRODOWISKO

Cele ogólne

Wspólnotowa polityka ochrony środowiska ma następujące cele:

– zapewnienie wysokiego poziomu ochrony środowiska, z uwzględnieniem różnorodności sytuacji w różnych regionach Wspólnoty,

– wkład w zapewnienie wysokiego poziomu jakości życia i społecznego dobrobytu obywateli poprzez zagwarantowanie warunków, w których poziom zanieczyszczeń nie wywiera szkodliwego wpływu na ludzkie zdrowie i na środowisko naturalne oraz poprzez wspieranie zrównoważonego rozwoju,

– wspieranie środków na poziomie międzynarodowym na rzecz rozwiązywania regionalnych lub globalnych problemów związanych ze środowiskiem oraz współpraca z krajami trzecimi i z właściwymi organizacjami międzynarodowymi przy dążeniu do realizacji odpowiednich celów związanych ze środowiskiem,

– promowanie i wspieranie uwzględniania wymogów ochrony środowiska naturalnego przy ustalaniu i realizacji innych polityk i działań Wspólnoty, w szczególności mając na uwadze wspieranie zrównoważonego rozwoju.

grafika

TYTUŁ 07

ŚRODOWISKO

grafika

07 01 04 Wydatki pomocnicze na działania w obszarze polityki "Środowisko"

07 01 04 01 Program LIFE+ (Instrument Finansowy na rzecz Środowiska - 2007-2013) - Wydatki na administrację i zarządzanie

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

13.000.000

13.000.000

Uwagi

Dawne pozycje 07 01 04 01-07 01 04 03

Środki te przeznaczone są na pokrycie:

- kosztów pomocy technicznej związanej z wyborem, monitorowaniem, oceną i audytem projektów wybranych w ramach programu LIFE+ oraz z monitorowaniem, oceną i audytem realizowanych obecnie projektów programu LIFE III,

- kosztów publikacji i działań służących rozpowszechnianiu wyników i sprawdzonych rozwiązań pochodzących z projektów LIFE III i LIFE+ oraz kosztów spotkań ekspertów i beneficjentów projektów (doradztwo w zakresie zarządzania projektami, tworzenie sieci kontaktów, dzielenie się wynikami i sprawdzonymi rozwiązaniami),

- kosztów opracowania, utrzymania, eksploatacji i wsparcia odpowiednich systemów IT służących komunikacji, monitorowaniu, składaniu sprawozdań z realizacji projektów i rozpowszechnianiu wyników projektów,

- kosztów opracowania, utrzymania, eksploatacji i wsparcia (sprzęt, oprogramowanie i usługi) systemów IT związanych bezpośrednio z realizacją celów programu, dla wspólnej korzyści Komisji i beneficjentów oraz zainteresowanych podmiotów (np. niezależny dziennik transakcji Wspólnoty),

- wydatków na badania, spotkania ekspertów, ocenę, informacje i publikacje bezpośrednio związane z realizacją celów programu LIFE+, wraz z wydatkami na pomoc techniczną i administracyjną nieobejmującą zadań władzy publicznej zlecanych przez Komisję zewnętrznym usługodawcom na podstawie umów o bieżące świadczenie usług, dla wspólnej korzyści beneficjentów i Komisji.

Każdy dochód z wkładów krajów kandydujących i krajów Bałkanów Zachodnich na udział w programach wspólnotowych, uwzględniony w pozycji 6 0 3 1 zestawienia dochodów, może stanowić podstawę udostępnienia dodatkowych środków w takim samym stosunku, jak między kwotą zatwierdzoną na wydatki na administrację i zarządzanie a całkowitymi środkami przewidzianymi dla programu, zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego.

Podstawa prawna

Patrz: artykuł 07 03 07.

07 01 04 02 Instrument Finansowy Ochrony Ludności - Wydatki na administrację i zarządzanie

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

540.000

540.000

Uwagi

Dawna pozycja 07 01 04 04

Środki te przeznaczone są na pokrycie:

- wydatków na pomoc techniczną i/lub administracyjną dotyczącą identyfikacji, przygotowania, zarządzania, monitorowania, audytu, nadzorowania i oceny Instrumentu Finansowego Ochrony Ludności i Wspólnotowego Mechanizmu Ochrony Ludności,

- wydatków związanych z kupnem i eksploatacją instalowanych w obiektach Komisji systemów bezpieczeństwa, IT i komunikacji niezbędnych do zapewnienia pełnego funkcjonowania Ośrodka Monitoringu i Informacji (MIC) (zaawansowane systemy informacyjne, w tym systemy informacji geograficznej, i narzędzia komunikacji łączące MIC z istniejącymi systemami ostrzegania o katastrofach), a także wydatków związanych z CECIS, w tym ze specjalną infrastrukturą,

- wydatków na badania, spotkania ekspertów, informacje i publikacje bezpośrednio związane z realizacją celów programu, wraz z innymi wydatkami na pomoc techniczną i administracyjną nieobejmujacą zadań władzy publicznej, zlecanych przez Komisję zewnętrznym usługodawcom na podstawie umów o dzieło.

Do środków wprowadzonych w ramach niniejszej pozycji należy dodać wkłady państw EFTA wynikające z Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 82 i Protokołu 32. Dla informacji, kwoty te pochodzą z wkładów państw EFTA wymienionych zgodnie z artykułem 6 3 0 zestawienia dochodów, które zgodnie z art. 18 ust.1 lit. d) rozporządzenia finansowego stanowią dochód przeznaczony na określony cel i są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków i wykonania w ramach załącznika V do niniejszej części zestawienia wydatków w niniejszej sekcji, która stanowi integralną część budżetu ogólnego.

Każdy dochód z wkładów krajów kandydujących na udział w programach wspólnotowych, uwzględniony w poz. 6 0 3 1 zestawienia dochodów, może stanowić podstawę udostępnienia dodatkowych środków według tego samego stosunku, jak między kwotą zatwierdzoną na wydatki na administrację i zarządzanie a całkowitymi środkami przewidzianymi dla programu, zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego.

Podstawa prawna

Patrz: artykuł 07 04 01.

ROZDZIAŁ 07 03 - WDRAŻANIE POLITYKI I PRAWODAWSTWA WSPÓLNOTY Z ZAKRESU OCHRONY ŚRODOWISKA

grafika

07 03 07 Program LIFE+ (Instrument Finansowy na rzecz Środowiska - 2007-2013)

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

226.620.000

100.000.000

226.620.000

100.000.000

Uwagi

Środki te przeznaczone są na pokrycie wsparcia finansowego dla środków i projektów przyczyniających się do realizacji, unowocześnienia i rozwoju wspólnotowej polityki i prawodawstwa w zakresie ochrony środowiska, w tym uwzględnienia kwestii ochrony środowiska w innych obszarach polityki, przyczyniając się w ten sposób do zrównoważonego rozwoju. W szczególności program LIFE+ wspiera wdrażanie szóstego programu działań w zakresie środowiska naturalnego, w tym strategii tematycznych, oraz finansuje środki i projekty tworzące europejską wartość dodaną w ramach trzech priorytetowych obszarów: przyroda i różnorodność biologiczna, polityka i zarządzanie w zakresie ochrony środowiska oraz informacja i komunikacja.

Co najmniej 78 % środków zostanie wykorzystanych na rzecz dotacji na działania w ramach projektów, z czego co najmniej 50 % na projekty wspierające ochronę przyrody i różnorodność biologiczną. Wspierane finansowo projekty są wybierane w wyniku zaproszenia do składania wniosków. Projekty te leżą w interesie Wspólnoty, są spójne z technicznego i finansowego punktu widzenia, a także są wykonalne i opłacalne.

Projekty wspierane poprzez dotacje na działania spełniają jedno z następujących kryteriów w celu zagwarantowania europejskiej wartości dodanej i zapobieżenia finansowaniu powtarzalnych działań:

- projekty dotyczące sprawdzonych rozwiązań lub projekty demonstracyjne na rzecz wdrażania dyrektywy 79/409/EWG lub dyrektywy 92/43/EWG, lub

- projekty innowacyjne lub demonstracyjne dotyczące wspólnotowych celów z zakresu ochrony środowiska, obejmujące rozwój i rozpowszechnianie sprawdzonych rozwiązań, know-how lub technologii, lub

- kampanie informacyjne oraz specjalistyczne szkolenia dla pracowników biorących udział w działaniach przeciwpożarowych, lub

- projekty mające na celu opracowanie i realizację celów Wspólnoty dotyczących zharmonizowanego, wszechstronnego, powszechnego i długoterminowego monitorowania wzajemnego oddziaływania lasów i środowiska naturalnego.

Środki wspierane przez program LIFE+ obejmują, między innymi:

- wsparcie dla niezależnych pozarządowych organizacji o celu niezarobkowym (NGO), które wnoszą wkład w opracowywanie i realizację wspólnotowej polityki ochrony środowiska i prawodawstwa,

- wsparcie roli Komisji jako instytucji inicjującej opracowywanie i realizację polityki ochrony środkowiska, poprzez badania i oceny, seminaria i warsztaty z ekspertami i zainteresowanymi podmiotami, sieci i systemy komputerowe, działania informacyjne, publikacje i rozpowszechnianie wyników, w tym imprezy, wystawy i inne podobne działania informacyjne.

Projekty i środki finansowane przez program LIFE+ można realizować dzięki dotacjom lub procedurom zamówień i mogą one obejmować:

- opracowania, badania, modelowanie i tworzenie scenariuszy,

- monitorowanie, w tym monitorowanie lasów,

- pomoc w zakresie budowania potencjału,

- szkolenia, warsztaty i spotkania, w tym szkolenie pracowników biorących udział w inicjatywach mających na celu zapobieganie pożarom lasów,

- tworzenie sieci kontaktów oraz platformy poświęcone najlepszym wzorcom,

- działania informacyjne i komunikacyjne, w tym kampanie informacyjne, a w szczególności kampanie informacyjne poświęcone pożarom lasów,

- demonstracje innowacyjnych rozwiązań politycznych, technologicznych, metodologicznych i instrumentalnych,

- wsparcie dla działań operacyjnych organizacji pozarządowych, które przede wszystkim biorą udział w ochronie środowiska i podnoszeniu jego jakości na szczeblu europejskim oraz wnoszą wkład w opracowywanie i realizację wspólnotowej polityki i prawodawstwa,

- opracowywanie i utrzymywanie sieci, baz danych i systemów informatycznych i komputerowych, bezpośrednio związanych z wdrażaniem polityki i prawodawstwa Wspólnoty z zakresu ochrony środowiska, zwłaszcza w kontekście poprawy dostępu społeczeństwa do informacji dotyczących środowiska naturalnego. Zostaną sfinansowane wydatki na opracowanie, utrzymanie, działanie oraz wspieranie systemów informatycznych i komputerowych (sprzęt, oprogramowanie i usługi). Obejmuje to również wydatki związane z zarządzaniem projektem, kontrolą jakości, zapewnieniem bezpieczeństwa, dokumentacją oraz szkoleniami koniecznymi do wdrożenia tych systemów,

- szczególnie w odniesieniu do zagadnień ochrony przyrody oraz różnorodności biologicznej: gospodarowanie terenami i gatunkami oraz planowanie terenów, w tym poprawa ekologicznej spójności sieci Natura 2000, monitorowanie stanu ochrony, w tym - lecz nie wyłącznie - ustanawianie procedur i struktur dla takiego monitorowania, opracowanie i realizacja planów działania z zakresu ochrony gatunków i siedlisk, rozszerzenie sieci Natura 2000 na obszary morskie oraz, w ograniczonej liczbie przypadków, zakup ziemi.

Wszelkie dochody z wkładów krajów kandydujących lub krajów Bałkanów Zachodnich na udział w programach wspólnotowych, uwzględnione w pozycji 6 0 3 1 zestawienia dochodów, mogą prowadzić do udostępnienia dodatkowych środków zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego.

Zgodnie ze wspólnym oświadczeniem przyjętym przez władze budżetowe w ramach budżetu na 2007 r., w przypadku powstania luki legislacyjnej między początkiem 2007 roku a momentem ostatecznego przyjęcia tego aktu prawnego, wszystkie trzy instytucje zgadzają się, że kwota do 15 mln EUR może być przeznaczona w międzyczasie na działania przygotowujące ponowne uruchomienie programu Life+ w najlepszych warunkach, tzn. mając na uwadze zachowanie dorobku zgromadzonego w ramach prowadzonych działań w dziedzinie ochrony środowiska. Działania, których kontynuacja jest niezbędna w celu zachowania ciągłości dorobku prawnego, dotyczą głównie zapewnienia przez systemy informatyczne monitorowania prawodawstwa wspólnotowego w zakresie ochrony środowiska, rejestrów stanowiących podstawę systemu handlu uprawnieniami do emisji zanieczyszczeń, naukowych i zewnętrznych ekspertyz przygotowujących wnioski Komisji w przypadkach, w których jest ona zobowiązana docelowymi terminami, a także działań informacyjnych i edukacyjnych.

Podstawa prawna

Rozporządzenie (WE) nr 614/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie Instrumentu Finansowego na rzecz Środowiska (LIFE+) (Dz.U. L 149 z 9.6.2007, str. 1).

Działania prowadzone przez Komisję na podstawie zadań wynikających z jej prerogatyw na poziomie instytucjonalnym, zgodnie z Traktatem WE i Euratom oraz zgodnie z art. 49 ust. 6 lit. d) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1), zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).

ROZDZIAŁ 07 04 - INSTRUMENT SZYBKIEGO REAGOWANIA I GOTOWOŚCI W PRZYPADKU POWAŻNYCH KLĘSK

grafika

07 04 01 Instrument Finansowy Ochrony Ludności

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

14.860.000

8.940.000

14.860.000

8.940.000

Uwagi

Nowy artykuł

Środki te przeznaczone są na pokrycie wydatków w dziedzinie ochrony ludności. Mają one na celu wsparcie i uzupełnienie starań państw członkowskich, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego i krajów kandydujących, które podpisały ze Wspólnotą protokół ustaleń dotyczący zapobiegania, gotowości i reagowania w związku z katastrofami naturalnymi lub spowodowanymi przez człowieka, atakami terrorystycznymi oraz wypadkami technicznymi, radiologicznymi i ekologicznymi. Mają one także na celu ułatwienie ściślejszej współpracy między państwami członkowskimi w dziedzinie ochrony ludności. Obejmują one w szczególności:

- mobilizację ekspertów w celu oceny konieczności pomocy i usprawnienia europejskiej pomocy w państwach członkowskich lub krajach trzecich w przypadku katastrof,

- transport europejskiej pomocy w zakresie ochrony ludności w przypadku kastastrof, w tym zapewnienie odpowiednich informacji na temat środków transportu, a także związaną z tym logistykę,

- kursy szkoleniowe (w tym zarówno ogólne kursy szkoleniowe organizowane w ramach mechanizmu, jak również szkolenia skoncentrowane na specyficznych zagadnieniach lub skierowane do specyficznego odbiorcy) mające dostarczyć ekspertom i kierownikom zespołów wiedzy i narzędzi koniecznych do aktywnego uczestnictwa w interwencjach Wspólnoty oraz do rozwoju wspólnej ogólnoeuropejskiej kultury interwencji,

- ćwiczenia dowódczo-sztabowe lub ogólne ćwiczenia w celu sprawdzenia interoperacyjności, wyszkolenia urzędników ds. ochrony ludności oraz stworzenia wspólnej kultury interwencji,

- wymiana ekspertów w celu zwiększenia zrozumienia problemów ochrony ludności w Europie oraz w celu wymiany informacji i doświadczeń,

- warsztaty, projekty, opracowania, badania, modelowanie, tworzenie scenariuszy oraz przygotowywanie planów awaryjnych, pomoc w budowaniu potencjału, projekty demonstracyjne, transfer technologii, podnoszenie świadomości społecznej i upowszechnianie informacji, działania komunikacyjne, monitorowanie, szacowanie i ocenę,

- systemy informatyczno-komunikacyjne, zwłaszcza CECIS (wspólny system łączności i informacji w sytuacjach kryzysowych), ułatwiające wymianę informacji między państwami członkowskimi w sytuacjach kryzysowych - w celu poprawy wydajności oraz umożliwienia wymiany informacji sklasyfikowanych jako zastrzeżone dla UE, Zostaną sfinansowane wydatki na opracowanie, utrzymanie, działanie oraz wsparcie systemów (sprzęt, oprogramowanie i usługi). Obejmuje to również wydatki związane z zarządzaniem projektami, kontrolą jakości, zapewnieniem bezpieczeństwa, dokumentacją oraz szkoleniami koniecznymi do wdrożenia tych systemów.

Do środków wprowadzonych w ramach niniejszej pozycji należy dodać wkłady państw EFTA wynikające z Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 82 i Protokołu 32. Dla informacji, kwoty te pochodzą z wkładów państw EFTA wymienionych zgodnie z artykułem 6 3 0 zestawienia dochodów, które zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego stanowią dochód przeznaczony na określony cel i są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków i wykonania w ramach załącznika V do niniejszej części zestawienia wydatków w niniejszej sekcji, która stanowi integralną część budżetu ogólnego.

Wszelkie dochody z wkładów krajów kandydujących na udział w programach wspólnotowych, zapisane w pozycji 6 0 3 1 zestawienia dochodów, może stanowić podstawę udostępnienia dodatkowych środków zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego.

Podstawa prawna

Decyzja Rady 2007/162/WE, Euratom z dnia 5 marca 2007 r. ustanawiająca Instrument Finansowy Ochrony Ludności (Dz.U. L 71 z 10.3.2007, str. 9).

Decyzja Rady 2001/792/WE, Euratom z dnia 23 października 2001 r. ustanawiająca mechanizm wspólnotowy ułatwiający wzmocnioną współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności (Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7).

Odnośne akty prawne

Projekt rozporządzenia Rady ustanawiającego instrument szybkiego reagowania i gotowości w przypadku poważnych klęsk, przedłożony przez Komisję dnia 6 kwietnia 2005 r. (COM(2005) 113).

TYTUŁ 13

POLITYKA REGIONALNA

Cele ogólne

Celem tej polityki jest wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej przez zmniejszanie rozbieżności w poziomie rozwoju regionalnego w Unii Europejskiej.

grafika

TYTUŁ 13

POLITYKA REGIONALNA

ROZDZIAŁ 13 04 - FUNDUSZ SPÓJNOŚCI

grafika

13 04 01 Fundusz Spójności - Zakończenie wcześniejszych programów (sprzed 2007 r.)

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

p.m.

3.250.000.000

- 172.195.985

p.m.

3.077.804.015

Uwagi

Środki te przeznaczone są na pokrycie zobowiązań Funduszu Spójności pozostałych do zrealizowania przed 2000 r. i przed zakończeniem okresu programowania 2000-2006.

Działania mające na celu zwalczanie oszustw finansowane są w ramach artykułu 24 02 01.

Środki te przeznaczone są również na finansowanie działalności partnerów w odniesieniu do następnego okresu programowania.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE) nr 566/94 z dnia 10 marca 1994 r. przedłużające stosowanie rozporządzenia (EWG) nr 792/93 ustanawiającego finansowy instrument spójności (Dz.U. L 72 z 16.3.1994, str. 1).

Rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/1994 z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiające Fundusz Spójności (Dz.U. L 130 z 25.5.1994, str. 1), ostatnio zmienione Aktem przystąpienia z 2003 r. (Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 33).

Odnośne akty prawne

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 158 i 161.

ROZDZIAŁ 13 06 - FUNDUSZ SOLIDARNOŚCI

grafika

13 06 01 Fundusz Solidarności Unii Europejskiej - Państwa członkowskie

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

24.370.114

24.370.114

172.195.985

172.195.985

196.566.099

196.566.099

Uwagi

W ramach tego artykułu wprowadzone są środki wynikające z uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na wypadek klęsk żywiołowych lub katastrof technologicznych w państwach członkowskich.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, str. 3).

Rozporządzenie (WE) nr ... Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia ... ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L ... z ..., str. ...)

Odnośne akty prawne

Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 7 listopada 2002 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie finansowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej uzupełniające porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 6 maja 1999 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej (Dz.U. C 283 z 20.11.2002, str. 1).

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Solidarności Unii Europejskiej, przedłożony przez Komisję dnia 6 kwietnia 2005 r. [COM(2005) 108 wersja ostateczna].

Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 139 z 14.6.2006, str. 1).

TYTUŁ 14

PODATKI I UNIA CELNA

Cele ogólne

Obszar ten obejmuje wszystkie aspekty kształtowania polityki w obszarze polityki "Podatki i unia celna". Dzieli się on na rozdział dotyczący wydatków administracyjnych i cztery rozdziały, na które przeznaczono środki z budżetu operacyjnego: "Strategia i koordynacja polityki", "Międzynarodowe aspekty podatków i ceł", "Polityka celna" i "Polityka podatkowa".

grafika

TYTUŁ 14

PODATKI I UNIA CELNA

ROZDZIAŁ 14 03 - MIĘDZYNARODOWE ASPEKTY PODATKÓW I CEŁ

grafika

14 03 03 Członkostwo w organizacjach międzynarodowych działających w dziedzinie podatków i ceł

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Uwagi

Nowy artykuł

Środki przeznaczone są na sfinansowanie wkładu Wspólnoty do:

- Światowej Organizacji Celnej (WCO),

- międzynarodowej debaty na temat podatków (ITD).

Podstawa prawna

Decyzja Rady 2007/668/WE z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie tymczasowego wykonywania przez Wspólnotę Europejską praw i obowiązków identycznych z prawami i obowiązkami członka Światowej Organizacji Celnej (Dz.U. L 274 z 18.10.2007, str. 11).

Odnośne akty prawne

Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Światowej Organizacji Celnej oraz tymczasowego wykonywania praw i obowiązków identycznych z prawami i obowiązkami członka tej organizacji.

Zalecenie Komisji dla Rady w sprawie uczestnictwa Komisji Europejskiej w międzynarodowej debacie na temat podatków (ITD).

TYTUŁ 19

STOSUNKI ZEWNĘTRZNE

Cele ogólne

Ten obszar działalności wspiera cele polityki zewnętrznej UE poprzez współpracę, pomoc rozwojową, zapobieganie konfliktom oraz programy i projekty związane z prawami człowieka. Cele te, oprócz współpracy na rzecz rozwoju, zawierają promowanie na scenie międzynarodowej tożsamości UE, szczególnie przez wdrażanie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.

grafika

TYTUŁ 19

STOSUNKI ZEWNĘTRZNE

ROZDZIAŁ 19 06 - REAGOWANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH I GLOBALNE ZAGROŻENIA DLA BEZPIECZEŃSTWA

grafika

19 06 05 Interwencje w krajach trzecich polegające na ochronie ludności

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

Zobowiązania

Płatności

5.000.000

4.100.000

5.000.000

4.100.000

Uwagi

Nowy artykuł

W niniejszym artykule przewidziane są środki na pokrycie wydatków związanych z interwencjami w zakresie ochrony ludności w krajach trzecich w ramach Instrumentu Finansowego Ochrony Ludności oraz wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności, czyli wydatków na:

- mobilizację ekspertów w celu oceny konieczności pomocy i usprawnienia europejskiej pomocy w państwach członkowskich lub krajach trzecich w przypadku katastrof,

- transport europejskiej pomocy w zakresie ochrony ludności w przypadku kastastrof, w tym zapewnienie odpowiednich informacji na temat środków transportu, a także związaną z tym logistykę.

Partnerami zaangażowanymi w realizację działań mogą być władze państw członkowskich lub krajów beneficjentów i ich przedstawicielstwa, organizacje regionalne i międzynarodowe oraz ich przedstawicielstwa, organizacje pozarządowe, osoby publiczne i prywatne i organizacje lub osoby indywidualne (wraz z pracownikami oddelegowanymi z ramienia rządów państw członkowskich) o odpowiedniej wiedzy specjalistycznej i doświadczeniu.

Do środków wprowadzonych w ramach niniejszej pozycji należy dodać wkłady państw EFTA wynikające z Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 82 i Protokołu 32. Dla informacji, kwoty te pochodzą z wkładów państw EFTA wprowadzonych w artykule 6 3 0 zestawienia dochodów, które zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego stanowią dochód przeznaczony na określony cel i są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków i wykonania w ramach załącznika V do niniejszej części zestawienia wydatków w niniejszej sekcji, która stanowi integralną część budżetu ogólnego.

Każdy dochód z wkładów krajów kandydujących na udział w programach wspólnotowych, uwzględniony w pozycji 6 0 3 1 zestawienia dochodów, może stanowić podstawę udostępnienia dodatkowych środków zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia finansowego.

Podstawa prawna

Decyzja Rady 2007/162/WE, Euratom z dnia 5 marca 2007 r. ustanawiająca Instrument Finansowy Ochrony Ludności (Dz.U. L 71 z 10.3.2007, str. 9).

Rozporządzenie Rady 2001/792/WE, Euratom z dnia 23 października 2001 r. ustanawiające mechanizm wspólnotowy ułatwiający wzmocnioną współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności (Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7).

Odnośne akty prawne

Przedstawiony przez Komisję dnia 26 stycznia 2006 r. wniosek dotyczący decyzji Rady ustanawiającej wspólnotowy mechanizm ochrony ludności (przekształcenie) (COM(2006) 29 wersja ostateczna).

TYTUŁ 26

ADMINISTRACJA

Cele ogólne

Stworzenie nowoczesnej struktury administracyjnej opartej na kulturze służby poprzez odpowiedzialność za większość zagadnień związanych z programem reform administracyjnych Komisji, zawartym w Białej księdze na temat reform, przyjętej w dniu 1 marca 2000 r.

Umożliwienie Komisji wypełnienia jej prawnych i politycznych zobowiązań oraz potrzeb związanych z językami, w których musi komunikować się na piśmie.

Zapewnienie wysokiej jakości tłumaczeń ustnych podczas spotkań Komisji, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów, Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innych organów Unii Europejskiej.

Zapewnienie technicznej i logistycznej obsługi spotkań Komisji, organizacja konferencji oraz dzielenie się związanymi z tym umiejętnościami i doradztwo.

Zapewnianie publikowania informacji pochodzących z instytucji Unii Europejskiej.

grafika

TYTUŁ 26

ADMINISTRACJA

ROZDZIAŁ 26 01 - WYDATKI ADMINISTRACYJNE W OBSZARZE POLITYKI "ADMINISTRACJA KOMISJI"

grafika

26 01 50 Polityka personalna i zarządzanie zasobami ludzkimi

26 01 50 07 Szkody

Środki 2007

Budżet korygujący nr 6

Nowa kwota

250.000

35.500.000

35.750.000

Uwagi

Środki te przeznaczone są na pokrycie:

- szkód oraz kosztów rozstrzygania pozwów przeciw Komisji (odpowiedzialność cywilna) w związku z własnym personelem instytucji i procesami administracyjnymi,

- wydatków związanych z konkretnymi sprawami, w których z powodów prawnych rekompensata musi być wypłacona bez jakichkolwiek roszczeń prawnych.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).

(2) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.