Ostateczna odpowiedz dotycząca przywozu przedstawionej w imieniu Unii w odniesieniu do przyszłego przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 oraz zmiana decyzji wykonawczej Komisji C(2016) 747.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.376.12

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 października 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 10 października 2018 r.
w sprawie ostatecznej odpowiedzi dotyczącej przywozu przedstawionej w imieniu Unii w odniesieniu do przyszłego przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 oraz zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji C(2016) 747

(2018/C 376/06)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 1 akapit drugi,

po konsultacji z Komitetem ustanowionym na podstawie art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 649/2012 wdrożono konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami ("konwencja"). Zgodnie z tym rozporządzeniem Komisja ma obowiązek przedstawić Sekretariatowi konwencji w imieniu Unii ostateczną lub tymczasową odpowiedź w sprawie przywozu, dotyczącą przyszłego przywozu wszystkich chemikaliów podlegających procedurze zgody po uprzednim poinformowaniu ("procedura PIC").

(2) Na swoim ósmym posiedzeniu, które odbyło się w Genewie w dniach od 24 kwietnia do 5 maja 2017 r. Konferencja Stron konwencji wyraziła zgodę na wymienienie niektórych chemikaliów w wykazie w załączniku III do konwencji, skutkiem czego podlegają one procedurze PIC. Wytyczne do decyzji dotyczące każdego z chemikaliów zostały przesłane Komisji w dniu 15 września 2017 r. wraz z wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie przyszłego przywozu określonych chemikaliów.

(3) Karbofuran został dodany do załącznika III do konwencji jako pestycyd. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie karbofuranu jako składnika środków ochrony roślin jest zabronione na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 . Wprowadzanie do obrotu i stosowanie karbofuranu jako składnika produktów biobójczych jest zabronione na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 4 . Dlatego też na podstawie konwencji rotterdamskiej nie należy udzielać zgody na przyszły przywóz karbofuranu do Unii.

(4) Trichlorfon został dodany do załącznika III do konwencji jako pestycyd. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie trichlorfonu jako składnika środków ochrony roślin jest zabronione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Ponadto wprowadzanie do obrotu i stosowanie trichlorfonu jako składnika produktów biobójczych jest zabronione na mocy rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Dlatego też na podstawie konwencji nie należy udzielać zgody na przyszły przywóz trichlorfonu do Unii.

(5) Krótkołańcuchowe parafiny chlorowane (SCCP) zostały dodane do załącznika III do konwencji jako chemikalia przemysłowe. Produkcja, wprowadzanie do obrotu i stosowanie SCCP są zabronione, z zastrzeżeniem określonych odstępstw, na podstawie rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . Dlatego też na podstawie konwencji należy udzielić zgody z zastrzeżeniem określonych warunków.

(6) Związki tributylocyny zostały dodane do załącznika III do konwencji jako chemikalia przemysłowe. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie związków tributylocyny jako chemikaliów przemysłowych jest dozwolone z zastrzeżeniem zgodności z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, w szczególności z ograniczeniem określonym w załączniku XVII do tego rozporządzenia, dotyczącym produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania związków cynoorganicznych. Dlatego też na podstawie konwencji należy udzielić zgody z zastrzeżeniem tych warunków.

(7) Wprowadzanie do obrotu i stosowanie tlenku etylenu jako składnika środków ochrony roślin jest zabronione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Udostępnianie na rynku i stosowanie tlenku etylenu jako składnika produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 528/2012 jest dozwolone wyłącznie w odniesieniu do niektórych produktów na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1062/2014 6 . Zgodnie z art. 89 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 państwa członkowskie nadal mogą decydować, czy i na jakich warunkach produkty takie mają zostać dopuszczone na ich terytorium.

(8) Po przyjęciu decyzji dotyczącej odpowiedzi w sprawie przywozu w odniesieniu do tlenku etylenu, określonej w załączniku II do decyzji wykonawczej Komisji C(2016) 747 7  w państwach członkowskich zaszły pewne zmiany regulacyjne w zakresie udostępniania na rynku i stosowania tlenku etylenu. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą C/2016/747.

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Odpowiedzi w sprawie przywozu w odniesieniu do karbofuranu, trichlorfonu, krótkołańcuchowych parafin chlorowanych i związków tributylocyny przedstawiono w załączniku I.

Artykuł  2

Załącznik II do decyzji wykonawczej C(2016) 747 zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 października 2018 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Odpowiedź w sprawie przywozu dotycząca karbofuranu

ZAŁĄCZNIK  II

Odpowiedź w sprawie przywozu dotycząca tlenku etylenu

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 60.
2 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
5 Rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG (Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2014 z dnia 4 sierpnia 2014 r. w sprawie programu pracy, którego celem jest systematyczne badanie wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U. L 294 z 10.10.2014, s. 1).
7 Decyzja wykonawcza Komisji C(2016) 747 z dnia 11 lutego 2016 r. przyjmująca decyzje Unii w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 i zmieniająca decyzje Komisji 2005/416/WE i 2009/966/WE (Dz.U. C 61 z 17.2.2016, s. 5).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.