Opinia "Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.172.34

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 lipca 2008 r.

Opinia Komitetu Regionów "Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej"

(2008/C 172/07)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2008 r.)

KOMITET REGIONÓW
- ubolewa, że nie zwrócono uwagi na istotne aspekty, takie jak kształcenie i szkolenie morskie, tworzenie funduszu europejskiego na rzecz obszarów przybrzeżnych oraz ochrona dna morskiego;
- z żalem odnotowuje, że nie zajęto się kwestią wykorzystania i ochrony dna morskiego i jest zdania, iż do obszaru tej polityki powinny zaliczać się także ogólne strategiczne przepisy dotyczące zatapiania i układania rurociągów i kabli na dnie morskim oraz ich eksploatacji;
- podtrzymuje wniosek zgłoszony w opinii w sprawie przyszłej polityki morskiej Unii Europejskiej dotyczący zbadania możliwości zmiany europejskiego systemu finansowego w celu utworzenia jednolitego, uproszczonego systemu nastawionego na wszystkie lub większość zagadnień morskich obsługiwanych w ramach europejskiego funduszu stref przybrzeżnych i wysp;
- wzywa Komisję do przedstawienia planu działania dotyczącego celów na średni i długi okres, które mają zostać osiągnięte w ramach europejskiej polityki morskiej do 2015 i do 2020 roku;
- nadal nie dostrzega wyraźnych powiązań między błękitną księgą w sprawie polityki morskiej a dyrektywą w sprawie strategii morskiej i prosi w związku z tym Komisję o wyjaśnienie tych powiązań, aby bliżej zająć się obydwoma tematami;
- ponownie wzywa do stworzenia europejskiej platformy morskiej, obejmującej władze lokalne i regionalne i podmioty zainteresowane, jako narzędzia gromadzenia wiedzy i wymiany wzorcowych rozwiązań.
Sprawozdawca:Saima KALEV (EE/UEN-EA), Burmistrz Jőgevy
Dokument źródłowy
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej"
COM(2007) 575 wersja ostateczna

Zalecenia polityczne

KOMITET REGIONÓW

1. Z zadowoleniem przyjmuje i akceptuje komunikat Komisji "Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej". Komitet cieszy się, że podejmowana jest próba znalezienia całościowego podejścia do tego ważnego zagadnienia, które obejmuje wszystkie aspekty relacji człowieka z morzami i oceanami. Będzie to stanowiło ramy spójnej polityki, umożliwiające optymalny i zrównoważony rozwój wszystkich działań związanych z morzem.

2. Dostrzega zaangażowanie licznych zainteresowanych stron w procesie konsultacji, jednak obawia się, że nie zwrócono uwagi na tak istotne aspekty jak kształcenie i szkolenie morskie, tworzenie funduszu europejskiego na rzecz obszarów przybrzeżnych oraz ochrona dna morskiego.

3. Podziela zdanie, że wszystkie zagadnienia związane z oceanami i morzami są wzajemnie powiązane oraz że trzeba się nimi zajmować w sposób skoordynowany. Aby uzyskać planowane wyniki, ważne jest, by informować o postępach wszystkich działań w sposób skoordynowany (np. na jednej stronie internetowej). Wszelkie obowiązkowe działania/regulacje muszą opierać się na faktach naukowych i ocenach, które uwzględniają lokalne zróżnicowanie ekosystemów i regionalne różnice w wykorzystaniu zasobów morskich przez człowieka.

4. Jest przekonany, że polityka morska UE mogłaby w długim okresie stać się bardzo silną polityką, ponieważ obszary wodne, wraz ze znajdującymi się na nich biologicznymi, fizycznymi i geologicznymi zasobami, stanowią ponad 50 % powierzchni UE.

5. Zwraca uwagę na to, że istotne elementy środowiska morskiego, a mianowicie kwestia wykorzystania i ochrony dna morskiego, która wchodzi w zakres kompetencji poszczególnych państw członkowskich, nie zostały poruszone w komunikacie dotyczącym zintegrowanej polityki morskiej. Zdaniem Komitetu do obszaru tej polityki zaliczają się także ogólne strategiczne przepisy dotyczące zatapiania i układania rurociągów i kabli na dnie morskim oraz ich eksploatacji.

6. Podkreśla, że polityka morska wykracza poza granice poszczególnych państw i wymaga wielopłaszczyznowego podejścia oraz efektywnego zarządzania na wielu szczeblach.

7. Popiera zintegrowaną, międzysektorową koncepcję, której realizacja wymaga współpracy i koordynacji wszystkich działań politycznych dotyczących morza na różnych szczeblach podejmowania decyzji. Trzeba przy tym znaleźć równowagę między konkurencyjnością, zrównoważonym rozwojem a ochroną środowiska.

8. Jest zdania, że władze lokalne i regionalne odgrywają istotną rolę w kształtowaniu i realizowaniu omawianej polityki oraz przy opracowywaniu norm prawnych, jak również mają do wykonania konkretne zadanie w zakresie integrowania środków politycznych dotyczących poszczególnych obszarów oraz informowania obywateli o potencjale mórz oraz o wpływie działalności ludzkiej na środowisko morskie.

9. Zwraca uwagę na to, że dla pomyślnej realizacji zintegrowanej polityki morskiej UE nieodzowne jest, by władze lokalne i regionalne wnosiły efektywny wkład i były gotowe do dalszego angażowania się w tym zakresie.

10. Podziela pogląd Komisji, że Komitet Regionów może wnieść w ten proces wartość dodaną. Komitet pragnie przyczynić się do powstania podejścia, które wesprze udział władz lokalnych i regionalnych w tym procesie oraz efektywny wkład z ich strony.

11. Poszukuje sposobów wsparcia władz lokalnych i regionalnych przy opracowywaniu strategii realizacji oraz przy wdrażaniu zaplanowanych środków, uwzględniając specyfikę poszczególnych państw członkowskich i regionów morskich, co powinno prowadzić do ściślejszej współpracy, również z udziałem wysp, archipelagów i regionów najbardziej oddalonych oraz w wymiarze międzynarodowym.

12. Zaleca, by wziąć pod uwagę zróżnicowane możliwości regionów oraz poglądy przedstawione w procesie konsultacji.

13. Podziela wyrażone w komunikacie przekonanie, że zmiany wywołane polityką morską wywierają wpływ przede wszystkim na obszary przybrzeżne, połączone z nimi wody śródlądowe oraz ujścia rzek.

14. Czyni ustawiczne starania o rozbudowę potencjału władz lokalnych i regionalnych, zagwarantowanie obowiązkowej dostępności środków oraz o utworzenie w tym celu europejskiego funduszu na rzecz obszarów przybrzeżnych i wysp. Podtrzymuje wniosek zgłoszony w opinii w sprawie przyszłej polityki morskiej Unii Europejskiej dotyczący zbadania możliwości zmiany europejskiego systemu finansowego w celu utworzenia jednolitego, uproszczonego systemu nastawionego na wszystkie lub większość zagadnień morskich obsługiwanych w ramach europejskiego funduszu stref przybrzeżnych i wysp. Środki trzeba wykorzystywać w sposób korzystny dla środowiska morskiego i ekologicznego stanu mórz.

15. Obstaje przy przedstawionym w opinii CdR 84/2005 sądzie, że decydujące znaczenie ma wspieranie innowacji i rozwoju przedsiębiorstw, zwłaszcza z uwagi na postęp nowych technologii morskich.

16. Podziela pogląd, ze zintegrowana polityka morska przyczyni się do rozwiązania problemów związanych z globalizacją i konkurencyjnością, zmianami klimatycznymi, pogarszaniem się stanu środowiska morskiego, bezpieczeństwem morskim oraz bezpieczeństwem energetycznym i zrównoważonym rozwojem.

17. Uważa również za konieczne, by podstawę tej polityki stanowiła doskonałość w badaniach morskich, technologii i innowacjach związanych z morzem, jak też strategia lizbońska na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia oraz strategia z Göteborga na rzecz rozwoju zrównoważonego.

18. Podziela zdanie Komisji co do kwestii wartości dodanej poruszonej w opinii Komitetu CdR 258/2006, w której stwierdził on, że zintegrowane podejście pomaga unikać różnic zdań, tworzyć synergie i zapewniać rzeczową wymianę informacji z obywatelami i regionami sąsiedzkimi.

19. Docenia starania Komisji, by przy pomocy omawianego komunikatu stworzyć podstawę ram zarządzania i międzysektorowych instrumentów niezbędnych do prowadzenia zintegrowanej polityki morskiej UE, a także określić główne działania, które Komisja będzie realizować w trakcie obowiązywania obecnego mandatu. W tym kontekście Komitet wyraża zadowolenie z faktu, iż w rocznej strategii politycznej Komisji Europejskiej na rok 2009 (COM(2008) 72) umieszczono politykę morską wśród priorytetów politycznych Komisji, ale z żalem stwierdza niskie nakłady finansowe na tę dziedzinę w 2009 r., pochodzące z przeniesienia 6 mln EUR ze środków dostępnych w ramach polityki rybackiej.

20. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja w tych działaniach będzie kierować się zasadami pomocniczości i konkurencyjności, podejściem ekosystemowym i zasadą uczestnictwa zainteresowanych podmiotów.

21. Z tego też powodu wzywa Komisję do przedstawienia planu działania dotyczącego celów na średni i długi okres, które mają zostać osiągnięte w ramach europejskiej polityki morskiej do 2015 i do 2020 roku.

22. Jest zdania, że w przypadku tak ważnego dokumentu jak dokument dotyczący zintegrowanej polityki morskiej UE horyzont czasowy powinien być znacznie odleglejszy i wychodzić poza czas trwania obecnego mandatu.

23. Uznaje za niezwykle ważne, by współpracować i prowadzić konsultacje z regionalnymi i tematycznymi grupami roboczymi i organizacjami aktywnymi w ramach UE w regionie Oceanu Atlantyckiego, Oceanu Arktycznego, Morza Śródziemnego, Morza Czarnego, Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, a także by wspierać ich działania. Wzywa Komisję do zorganizowania realizacji integracyjnej polityki morskiej na wyżej wymienionych obszarach.

24. Zwraca uwagę, że zintegrowane podejście zakłada ścisły podział kompetencji, w związku z czym przy podejmowaniu działań w odpowiednich obszarach, takich jak ochrona środowiska, transport, polityka rybacka, polityka regionalna lub przemysłowa UE będzie musiała odwołać się do tych określonych w Traktacie kompetencji, przy pełnym poszanowaniu zasady pomocniczości.

25. Popiera wezwanie Komisji skierowane do państw członkowskich, by w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami, zwłaszcza w regionach przybrzeżnych, opracowały krajowe zintegrowane wytyczne polityki morskiej. Z niecierpliwością oczekuje na wytyczne Komisji w tej kwestii oraz w sprawie konsultacji z zainteresowanymi podmiotami, z uwzględnieniem szczególnych kompetencji władz lokalnych i regionalnych w zakresie zintegrowanej polityki morskiej.

26. Za istotne uznaje decyzje, by przedstawić w 2008 r. zbiór wytycznych dla opracowywania krajowych zintegrowanych polityk morskich oraz co roku sporządzać sprawozdanie z działań prowadzonych w tej dziedzinie przez państwa członkowskie, począwszy od 2009 r.

27. Zaleca przedstawienie dodatkowych wspomagających wytycznych także dla władz lokalnych i regionalnych. Wzywa Komisję, by za podstawowe zasady w ramach wytycznych dotyczących dobrego sprawowania rządów na szczeblu krajowym i regionalnym uznała: propozycje dotyczące głównych celów morskich, metodologię osiągania tych celów w ramach zintegrowanego podejścia, konkretne terminy dla realizacji tych celów.

28. Jest zdania, że przewidziana koordynacja nie zagwarantuje integracji, że wytyczne mogą być różnie interpretowane oraz że struktury służące konsultacji nie są jeszcze strukturami, w których mogą zapadać decyzje.

29. Proponuje, by stworzyć dla regionów przejrzyste podsumowanie i listę wzorcowych rozwiązań.

30. Zaleca stworzenie jasnego systemu gwarantującego, że regiony będą stale wnosić efektywny wkład oraz że możliwe konflikty między regionami będą sprawiedliwie rozwiązywane.

31. Podkreśla, że w tym celu trzeba opracować regionalne strategie realizacji.

32. Proponuje przyspieszenie procesów podejmowania decyzji w kwestiach związanych z morzem w ramach dialogu z władzami lokalnymi i regionalnymi. Komitet zwraca uwagę na to, że także państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne muszą brać bezpośredni udział w opracowywaniu strategii realizacji. Cele strategii powinny być wytyczane wspólnie z nimi, co będzie potwierdzeniem tego, że wszystkie działania wspierają międzysektorową integrację. W podobny sposób można by określać zadania i omawiać kwestie środków finansowych.

33. Popiera wspieranie lepszej współpracy straży przybrzeżnych w państwach członkowskich, jak również decyzję o podjęciu działań w celu stworzenia bardziej interoperacyjnego systemu nadzorowania, aby połączyć istniejące systemy monitorowania i śledzenia statków, które są stosowane do zapewniania bezpieczeństwa na morzu, ochrony środowiska morskiego, zapobiegania zanieczyszczeniom mórz, kontroli rybołówstwa, kontroli granic zewnętrznych i innych działań związanych z egzekwowaniem przepisów. Zwraca się do Komisji o uruchomienie pierwszego projektu pilotażowego w tej sprawie w regionie śródziemnomorskim, a docelowo w całej UE.

34. Z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji, by opracować w 2008 r. mapę drogową ułatwiającą rozwój morskiego planowania przestrzennego w państwach członkowskich.

35. Uważa za konieczne, by Komisja podjęła w 2008 r. kroki na rzecz utworzenia europejskiej sieci informacji i obserwacji środowiska morskiego oraz przeanalizowała zapotrzebowanie na wielowymiarowe kartografowanie wód państw członkowskich w celu poprawy dostępu do danych wysokiej jakości. Zwraca się do Komisji o uruchomienie pierwszego projektu pilotażowego w tej sprawie na Morzu Północnym, a docelowo w całej UE.

Obszary działań zintegrowanej polityki morskiej UE

Maksymalizacja zrównoważonego wykorzystywania mórz i oceanów

36. Podziela zdanie Komisji, że w celu poprawy wydajności transportu morskiego w Europie oraz zagwarantowania jego długofalowej konkurencyjności konieczne jest utworzenie, wspólnie z pozostałymi podmiotami zajmującymi się transportem, europejskiej przestrzeni transportu morskiego bez barier.

37. Popiera przygotowanie kompleksowej strategii na rzecz transportu morskiego na lata 2008-2018, która powinna obejmować rozwój autostrad morskich i żeglugi bliskiego zasięgu. W strategii tej, obok sieci wielkich portów europejskich połączonych z transeuropejskimi sieciami transportu, należy zwrócić uwagę na porty małe i średnie, ponieważ skutecznie obsługują one regiony peryferyjne i wyspy oraz przyczyniają się do unikania zatorów w wielkich portach i na drogach.

38. Zwraca się do Komisji i państw członkowskich o pobudzanie współpracy między portami europejskimi w celu wspierania a) transportu statkami jak największej liczby towarów w UE jako opcji najbardziej ekologicznej, w tym przywozu, wywozu i tranzytu towarów; b) optymalizacji kosztów i ekoefektywności handlu drogą morską, zwłaszcza w świetle oczekiwanego dalszego wzrostu przepływu towarów.

39. Przyjmuje do wiadomości uzyskaną w procesie konsultacji odpowiedź na wcześniej zadane pytanie, jak strategia tematyczna dotycząca ochrony i zachowania środowiska morskiego(1) oraz wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie strategii morskiej(2) powinny zostać włączone do przyszłej polityki morskiej, skoro Komisja określa je jako elementy zintegrowanej strategii.

40. Podkreśla, że wspomniane strategie stanowią fundament zintegrowanej polityki morskiej, jeśli chodzi o ochronę środowiska, ponieważ sprzyjają przyjęciu podejścia ekosystemowego, którego celem jest równorzędne traktowanie zagadnień ekologicznych, społecznych i gospodarczych. Przy tym kwestie ekologiczne wiążą się także z wytyczonymi terminami (osiągnięcie dobrego stanu środowiska do 2020 r.).

41. We wniosku dotyczącym dyrektywy w sprawie strategii morskiej stwierdza się, że w regionach, w których stan morza jest krytyczny, wymagane jest szybsze przygotowanie i wdrożenie działań mających na celu uzyskanie dobrego stanu środowiska. W takich regionach niezmiernie ważne jest koordynowanie przez Komisję Europejską różnych zainteresowanych sektorów, programów i strategii, a także zapewnianie wystarczającego wsparcia finansowego. Aby osiągnąć rzeczywiście zintegrowaną politykę morską, powinna ona obejmować działania prowadzone na lądzie, takie jak działalność rolniczą, gospodarkę ściekami, transport i produkcję energii. Wspomniane regiony mogłyby funkcjonować jako obszary pilotażowe w kontekście wprowadzania rzeczywistej i w pełni zintegrowanej polityki morskiej.

42. Zdaniem Komitetu nadal brakuje wyraźnych powiązań między błękitną księgą w sprawie polityki morskiej a dyrektywą w sprawie strategii morskiej i prosi w związku z tym Komisję o wyjaśnienie tych powiązań, aby bliżej zająć się oba tymi tematami i tym samym uniknąć powielania się podejmowanych działań.

43. Zwraca się do Komisji o zaproponowanie sposobu połączenia ze sobą poszczególnych obszarów morskich "Natura 2000" w obrębie UE.

44. Jest zdania, że zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi bazuje na dobrze przemyślanej koncepcji, która może wnieść do procesu opracowywania polityki morskiej szereg wartościowych i sprawdzonych rozwiązań, oraz proponuje, by dodatkowo przeanalizować doświadczenia regionów i gmin w zakresie zintegrowanego wykorzystania obszarów przybrzeżnych, a w szczególności istniejących lokalnych partnerstw obszarów przybrzeżnych, w których skład wchodzą władze lokalne i zainteresowane strony, a których celem jest zapewnienie niekosztownego, oddolnego zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeżnymi, oraz ustalić, jak można pogodzić ze sobą zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi i politykę morską.

45. Zaleca, by w celu wspierania współpracy w sprawach technicznych oraz w administracyjnych kwestiach zarządzania nawiązać ścisłe kontakty z władzami lokalnymi i regionalnymi, które wdrażają środki polityki wodnej państw członkowskich. Dzięki temu do 2015 roku powinno się osiągnąć dobry stan ekologiczny wód powierzchniowych w obszarze do jednego kilometra od wybrzeża(3).

46. Co do szczegółów swego stanowiska w kwestii europejskiej polityki portowej odsyła do swej opinii 237/2007 w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego europejskiej polityki portowej (COM(2007) 616).

47. Przyłącza się do pomysłu, by zaproponować nową politykę dotyczącą portów, która uwzględni różne funkcje portów i szerszy kontekst europejskiej logistyki.

48. Zaleca, by wykorzystać środki funduszy strukturalnych w celu umożliwienia inwestycji w regionalne struktury portowe oraz inne odpowiednie projekty.

49. Popiera propozycję dotyczącą ograniczenia emisji powodowanych przez statki w portach, zwłaszcza poprzez usunięcie utrudnień podatkowych dla przybrzeżnych instalacji zasilania elektrycznego, oraz opracowania i wsparcia ogólnounijnych lub ogólnoświatowych standardów technicznych dla transferu energii elektrycznej z tych przybrzeżnych instalacji na statki.

50. Uznaje również za ważne, by wydać wytyczne dotyczące stosowania odpowiedniego prawodawstwa wspólnotowego w zakresie środowiska przy rozwoju portów.

51. Podkreśla ponadto potrzebę zagwarantowania przyszłego zaopatrzenia w energię odnawialną. Zwraca się do Komisji i do państw członkowskich o systematyczne wspieranie morskich energii odnawialnych, takich jak energie pozyskiwane z wiatru, fal, pływów i prądów oceanicznych, a zwłaszcza wspieranie badań i rozwoju i nadanie im priorytetowego znaczenia poprzez wykorzystanie zachęt finansowych w postaci gwarantowanych cen zakupu energii. Ponadto należy usunąć bariery administracyjne utrudniające rozwój energii odnawialnych ze źródeł morskich.

52. Sądzi, że będące w posiadaniu podmiotów lokalnych, nienastawione na zysk porty zarządzane powierniczo powinny być chronione przed popadnięciem w ruinę, ponieważ przynoszą one otaczającym je społecznościom korzyści społeczne, rekreacyjne i turystyczne przekraczające ich podstawową funkcję gospodarczą.

53. Z zadowoleniem przyjmuje pozytywne nastawienie Komisji do wspierania tworzenia wielosektorowych klastrów oraz regionalnych ośrodków doskonałości morskiej, jak też europejskiej sieci klastrów morskich.

54. Wzywa w tym kontekście do wyjaśnienia i przedstawienia, jaką strukturę i formę będą miały tworzone ciała, jaki wkład polityczny ma wnosić każda z tych struktur oraz jaką rolę przypisano Komisji i Komitetowi Regionów.

55. Popiera decyzję, by ponownie ocenić, w ścisłej współpracy z partnerami społecznymi, wyłączenia w unijnym prawie pracy mające wpływ na sektory morskie.

56. Uważa, że w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy na morzu duża odpowiedzialność spoczywa na państwach członkowskich ze względu na konieczność ratyfikowania takich tekstów międzynarodowych, jak konwencja MOP dotycząca pracy na morzu, skonsolidowana w lutym 2006 r. czy konwencja MOP dotycząca pracy w sektorze rybołówstwa przyjęta w czerwcu 2007 r.

57. Docenia zamiar promowania certyfikatu doskonałości morskiej.

58. Zaleca podjęcie działań mających na celu poprawę kształcenia w dziedzinach związanych z morzem, tak by zapewnić uznawalność międzynarodową kształcenia zawodowego oraz dostępność opcji dalszego szkolenia, gwarantując tym samym tak potrzebną podaż wykwalifikowanej siły roboczej o koniecznych kwalifikacjach.

59. Jest przekonany, że obszary przybrzeżne jako pierwsze odczuwają negatywny wpływ zmian klimatycznych i zaleca w związku z tym następujące priorytetowe działania: ograniczenie emisji ze statków, rozwój i rozpowszechnienie wykorzystywania energii z morskich źródeł odnawialnych, zatrzymanie zanikania różnorodności biologicznej środowiska morskiego, ochrona wybrzeży. Z zadowoleniem przyjmuje zatem zamiar Komisji, by zapoczątkować działania pilotażowe zmierzające do ograniczenia skutków zmian klimatycznych oraz dostosowania się do nich w strefach przybrzeżnych.

60. Prosi o wyjaśnienie, jak Komisja ocenia zapotrzebowanie na takie działania również w regionach, które nie są przybrzeżne.

61. Zgadza się z opinią, że należy wspierać międzynarodowe działania na rzecz ograniczenia zanieczyszczeń olejowych powodowanych przez statki.

62. Popiera zamiar, by aktywnie wspierać międzynarodowe działania na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych przez statki.

63. Domaga się wprowadzenia zmian do dyrektywy w sprawie opodatkowania energii, by obligowała ona państwa członkowskie do zapewnienia, że podatek od energii elektrycznej dostarczanej statkom w portach nie będzie wyższy od podatku na olej bunkrowy. System obecnej dyrektywy sprzyja zanieczyszczaniu powietrza - do 80 % zanieczyszczeń w powietrzu miast portowych pochodzi ze statków spalających olej bunkrowy.

64. Z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji i państw członkowskich, by obniżyć poziom emisji SO2 i NOx oraz pyłu zawieszonego ze statków na wodach UE, a zwłaszcza w portach. Ponieważ w długim okresie nie będzie to wystarczające, Komitet Regionów nawołuje do dalszego obniżenia emisji i wzywa w związku z tym Komisję i państwa członkowskie do redukcji emisji ze statków do poziomu dozwolonego dla samochodów najpóźniej do 2030 r.

65. Wzywa do włączenia emisji ze statków do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji.

66. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji, by w pełni uwzględniając prace prowadzone na szczeblu międzynarodowym, opracować wnioski dotyczące rozbiórki przestarzałych statków w sposób wydajny, bezpieczny i przyjazny dla środowiska.

67. Z zadowoleniem przyjmuje podjęcie zdecydowanych działań na rzecz eliminacji odrzutów i destrukcyjnych praktyk rybackich, takich jak połowy włokami na pełnym morzu we wrażliwych siedliskach. Przy tym trzeba dokładnie przyjrzeć się współpracy poszczególnych krajów w zakresie problemu przełowienia.

68. Z zadowoleniem przyjmuje podjęcie zdecydowanych działań na rzecz eliminacji nielegalnych, niezgłoszonych i nieuregulowanych połowów w regionach, w których fakty i wyniki badań wskazują, że działania takie są konieczne.

69. Uznaje konieczność upowszechniania i promowania tradycyjnych metod połowowych, od dawna stosowanych na morzach europejskich, które są bardziej selektywne i w większym stopniu szanują środowisko naturalne.

70. Chciałby poznać zdanie Komisji, jak można skuteczniej niż dotychczas prowadzić zintegrowaną politykę w odniesieniu do zagadnień wymienionych w powyższych pkt 55 i 56.

71. Wyraża poparcie dla wspierania rozwoju przyjaznego dla środowiska sektora akwakultury w Europie.

Tworzenie bazy wiedzy i informacji dla polityki morskiej

72. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar, by przedstawić w 2008 r. kompleksową europejską strategię na rzecz badań morskich.

73. Zwraca się do Komisji o rozważenie koncepcji sieci europejskich instytutów badań oceanicznych w ramach nowej strategii badań morskich.

74. Za konieczne uznaje także inicjowanie wspólnych, przekrojowych inicjatyw w ramach 7. programu ramowego w celu wspierania zintegrowanego podejścia i lepszego zrozumienia przekrojowych zagadnień gospodarki morskiej, takich jak kwestia wpływu zmian klimatycznych i związanego z tym podnoszenia się poziomu mórz oraz zmian typów pogody na wykorzystywanie portów i ogólnie na żeglugę.

75. Z zadowoleniem przyjmuje wspieranie badań naukowych w dziedzinie prognozowania i łagodzenia wpływu zmian klimatycznych na działania dotyczące morza, środowisko morskie, strefy przybrzeżne i wyspy oraz w dziedzinie dostosowywania się do tych zmian. Zwraca się do Komisji o opracowanie europejskiej strategii przystosowania się regionów przybrzeżnych do wpływu zmian klimatycznych, która byłaby oparta o rzetelną analizę rosnących kosztów przystosowania wybrzeży do zmian klimatu. Pomogłoby to uniknąć sytuacji, w której koszty te utrudniałyby wzrost gospodarczy w tych regionach.

76. Docenia zamiar, by wspierać tworzenie europejskiego partnerstwa w dziedzinie nauk o morzu na rzecz dialogu między społecznością naukową, przemysłem i decydentami.

77. Pyta, jak i w jakim stopniu Komisja wspiera to partnerstwo, jak przejawia się to wsparcie, jak wiąże się ono z proponowaną przez Komisję strukturą konsultacyjną oraz jak się od niej różni.

78. Podkreśla znaczenie danych regionalnych i ich oceny z międzyregionalnego punktu widzenia.

79. Za konieczne uważa porównanie statystyk, aby wspierać sektorową konkurencyjność i działania w zakresie reform (o czym była mowa w opinii Komitetu CdR 258/2006, ale nie w "niebieskiej księdze").

80. Prosi o informacje o tym, w jakim stopniu regiony mogą mieć wpływ na projekty pilotażowe oraz na zaproszenia do składania ofert dotyczących projektów naukowych i rozwojowych, jak również na przykładowe projekty. Ponownie wzywa do stworzenia europejskiej platformy morskiej, obejmującej władze lokalne i regionalne i podmioty zainteresowane, jako narzędzia gromadzenia wiedzy i wymiany wzorcowych rozwiązań.

81. Proponuje, by jak najszybciej stworzyć dla regionów na bieżąco aktualizowaną listę wzorcowych rozwiązań, być może w oparciu o istniejące już europejskie listy regionalnych wzorcowych rozwiązań w zakresie polityki morskiej, która obejmowałaby w szczególności przykłady: definicji ogólnych celów morskich, dobrego sprawowania rządów, polityk sektorowych i ich integracji oraz regionalnych planów działania w kwestiach morskich.

Zapewnienie najwyższej jakości życia w regionach przybrzeżnych

82. Za ważne uznaje wspieranie zrównoważonej turystyki przybrzeżnej i morskiej w ramach planowanej inicjatywy na rzecz turystyki.

83. Prosi o wyjaśnienie, w jaki sposób władze lokalne i regionalne, a także regiony przybrzeżne mogą zdaniem Komisji przyczynić się do zapewnienia najwyższej jakości życia na obszarach przybrzeżnych oraz jakie są możliwe synergie na przykład z innymi dziedzinami polityki UE.

84. Popiera pilne utworzenie przez Komisję bazy danych na temat wszystkich projektów polityki regionalnej finansowanych przez UE, wchodzących w zakres polityki morskiej, jako podstawy szerzenia najlepszych wzorców postępowania. Tego rodzaju baza danych powinna również przyczynić się do przejrzystości wspólnotowego finansowania dostępnego dla projektów morskich i regionów przybrzeżnych.

85. Popiera zamiar zaproponowania wspólnotowej strategii przeciwdziałania klęskom żywiołowym, w której kładziono by nacisk na zagrożenia, na jakie narażone są regiony przybrzeżne, oraz wskazywano by także porty schronienie, do których mogłyby zawijać znajdujące się w niebezpieczeństwie tankowce i inne statki przewożące niebezpieczne ładunki. Środki bezpieczeństwa na morzu muszą także uwzględniać specyfikę żeglugi morskiej w warunkach zimowych.

86. Za ważny uznaje zamiar Komisji, by wspierać rozwój potencjału morskiego regionów najbardziej oddalonych oraz wysp. Rozwiązań specyficznych problemów, z jakimi borykają się odległe regiony przybrzeżne i wyspy, należy szukać poprzez wspólny wysiłek obejmujący działania z zakresu polityki morskiej i innych obszarów polityki, podejmowane na szczeblu UE.

Promowanie wiodącej roli Europy w zakresie międzynarodowej gospodarki morskiej

87. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji, by promować współpracę w ramach polityki rozszerzania UE oraz europejskiej polityki sąsiedztwa i wymiaru północnego.

88. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar opracowania strategii na rzecz zewnętrznego oddziaływania unijnej polityki morskiej poprzez zorganizowany dialog z głównymi partnerami.

89. Prosi o wyjaśnienie, jak najlepiej można systematycznie wykorzystywać w stosunkach zewnętrznych zregionalizowaną do pewnego stopnia wiedzę specjalistyczną (np. Komisja Helsińska ds. Ochrony Morza Bałtyckiego - HELCOM).

Popularyzacja morskiego charakteru Europy

90. Podobnie jak Komisja, uznaje za konieczne, by zainicjować opracowanie europejskiego atlasu mórz.

91. Popiera propozycję, by od 2008 r. obchodzić co roku Europejski Dzień Morza oraz opowiada się za tym, by od początku uwzględniać przy tym władze lokalne i regionalne oraz podmioty zainteresowane i ich specjalistyczną wiedzę.

92. Wzywa, by za pośrednictwem systemu edukacyjnego, mediów, internetu i innych kanałów informacyjnych znacznie zintensyfikować działania informacyjne dotyczące zagadnień morskich oraz je wspierać.

93. Jest zdania, że morskie parki narodowe można by wykorzystać zarówno do celów podnoszenia świadomości społecznej, jak i ochrony zagrożonych obszarów morskich.

94. Proponuje, by opracować szeroki pakiet środków na rzecz większej popularyzacji morskiego charakteru Europy, ze szczególnym uwzględnieniem naszego dziedzictwa morskiego.

Bruksela, 9 kwietnia 2008 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

______

(1) COM(2005) 504 końcowy

(2) COM(2005) 505 końcowy

(3) Dyrektywa 2000/60/WE

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.