Opinia z XLV posiedzenia COSAC - Budapeszt, 29-31 maja 2011 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.221.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 lipca 2011 r.

Opinia z XLV posiedzenia COSAC

Budapeszt, 29-31 maja 2011 r.

(2011/C 221/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2011 r.)

1. Droga ku ożywieniu gospodarczemu: zarządzanie gospodarką, strategia "Europa 2020" i europejski semestr

1.1. COSAC popiera wysiłki instytucji Unii Europejskiej zmierzające do usprawnienia koordynacji gospodarczej w obrębie UE, a ponadto - z myślą o szybszym ożywieniu i zrównoważonym wzroście - podkreśla potrzebę włączenia tych wysiłków do strategii "Europa 2020".

1.2. COSAC potwierdza, że pakiet sześciu wniosków ustawodawczych dotyczących zarządzania gospodarką ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia dyscypliny budżetowej oraz uniknięcia nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej, jak stwierdzono w konkluzjach ze spotkania Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2011 r. W związku z tym COSAC zwraca się do wszystkich właściwych instytucji UE o podjęcie przez każdą z nich środków niezbędnych do przyjęcia ww. wniosków do czerwca 2011 r. W tym kontekście COSAC wyraża duże uznanie dla wysiłków urzędującej prezydencji mających na celu osiągnięcie kompromisu pomiędzy instytucjami UE.

1.3. COSAC zwraca się do rządów państw członkowskich UE o ułatwienie udziału parlamentów w Semestrze Europejskim - w celu uwzględnienia ich uprawnień budżetowych. COSAC potwierdza, że parlamenty zamierzają aktywnie uczestniczyć w tej nowej inicjatywie, wykorzystując tradycyjne środki zaangażowania parlamentarnego, w tym kontrolę nad krajowymi programami reform.

1.4. COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę dotyczącą ewentualnej dorocznej konferencji międzyparlamentarnej poświęconej budżetowi i wzywa instytucje UE do aktywnego udziału w szeroko zakrojonej dyskusji planowanej w ramach tej konferencji.

1.5. COSAC uznaje wysiłki szeregu państw członkowskich zmierzające do zacieśnienia współpracy w dziedzinie polityki gospodarczej, podatkowej i monetarnej, a ponadto wzywa pilnie wszystkie państwa członkowskie do wykorzystania możliwości bliższej współpracy, jakie oferują traktaty, szczególnie w kwestiach dotyczących rynku wewnętrznego.

2. Kontrola parlamentarna nad wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz wspólną polityką bezpieczeństwa i obrony (WPBiO)

2.1. COSAC odnotowuje toczącą się w ramach Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej dyskusję na temat przyszłości kontroli parlamentarnej nad WPZiB oraz WPBiO, a także postęp osiągnięty podczas konferencji przewodniczących w Brukseli. COSAC uważa, że wnioski przyjęte na tym spotkaniu stanowią dobry punkt wyjścia dla przyszłych debat i ostatecznych decyzji dotyczących kontroli parlamentarnej nad WPZiB oraz WPBiO. Oczekujemy na jak najszybsze zwołanie kolejnego posiedzenia, aby kontynuować prowadzone w tym zakresie prace.

2.2. COSAC odnotowuje, że w związku z zakończeniem działalności przez Zgromadzenie Unii Zachodnioeuropejskiej należy stworzyć ramy kontroli parlamentarnej nad WPZiB oraz WPBiO zgodnie z postanowieniami Traktatu z Lizbony.

2.3. Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego obszaru polityki, COSAC podkreśla istotną rolę parlamentów narodowych w procesie kontroli parlamentarnej nad wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa oraz wspólną polityką bezpieczeństwa i obrony.

2.4. COSAC zwraca się zatem do wszystkich właściwych instytucji, a szczególnie do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, o ścisłą współpracę z parlamentami oraz o ich należyte informowanie o postępach w dziedzinie WPZiB oraz WPBiO w celu wykonania postanowień Traktatu z Lizbony.

3. Stan Unii

3.1. Zgodnie z preambułą Traktatu o Unii Europejskiej COSAC podkreśla, że Traktat z Lizbony wyznacza nowy etap w procesie integracji europejskiej. COSAC potwierdza też potrzebę wdrożenia postanowień Traktatu dotyczących skutecznej współpracy pomiędzy parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim.

3.2. COSAC przyjmuje z zadowoleniem pierwszą zorganizowaną w ramach jego działalności debatę na temat stanu Unii. Zwraca się do Komisji Europejskiej o uwzględnienie opinii parlamentów przy opracowywaniu własnej oceny stanu Unii oraz przy przygotowywaniu programu prac.

3.3. W odniesieniu do dalszego rozwoju sytuacji w Unii Europejskiej COSAC podkreśla znaczenie poprawy komunikacji z obywatelami UE, m.in. poprzez przekazywanie informacji o Unii Europejskiej za pośrednictwem parlamentów narodowych.

4. Współpraca z instytucjami Unii Europejskiej

4.1. COSAC przyjmuje z zadowoleniem nową jakość współpracy nawiązanej w ramach Traktatu z Lizbony pomiędzy parlamentami narodowymi a Komisją Europejską oraz Parlamentem Europejskim.

4.2. COSAC przyjmuje z zadowoleniem aktywne działania parlamentów narodowych w dziedzinie kontroli stosowania zasady pomocniczości zgodnie z Protokołem nr 2 załączonym do Traktatu z Lizbony. Parlamenty narodowe przyjęły różne procedury dotyczące prowadzenia tych kontroli w praktyce. COSAC uważa, że parlamenty i instytucje UE powinny się dzielić dotychczasowymi praktykami oraz doświadczeniami związanymi ze stosowaniem Protokołu nr 2 i że konieczne jest doprecyzowanie zakresu jego stosowania w drodze ciągłego dialogu z udziałem wszystkich zainteresowanych podmiotów.

4.3. Aby parlamenty narodowe mogły prowadzić kontrolę stosowania zasady pomocniczości zgodnie z celem Traktatu z Lizbony, wnioski Komisji powinny być gruntownie uzasadniane. COSAC wyraża uznanie dla obecnych wysiłków Komisji Europejskiej na rzecz spełnienia tego postulatu, podkreśla jednak, jak ważne jest, by Komisja kontynuowała i rozszerzała te działania.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.