Opinia - Wytyczne dotyczące polityk zatrudnienia państw członkowskich.
Dz.U.UE.C.2015.260.22
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wytyczne dotyczące polityk zatrudnienia państw członkowskich
(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2015 r.)
Sprawozdawca | Mauro D'ATTIS (IT/EPL), członek rady miejskiej Brindisi |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich |
COM(2015) 98 final |
I.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 5
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Zgodnie z przepisami Traktatu Unia opracowała i wdrożyła instrumenty koordynacji polityki w dziedzinie polityki budżetowej oraz polityki makrostrukturalnej. W ramach europejskiego semestru połączono ze sobą różne instrumenty, tworząc nadrzędne ramy dla zintegrowanego wielostronnego nadzoru gospodarczego i budżetowego. Uproszczenie i wzmocnienie europejskiego semestru przewidziane w przedstawionej przez Komisję rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2015 r. przyczyni się do dalszej poprawy jego funkcjonowania. | Zgodnie z przepisami Traktatu Unia opracowała i wdrożyła instrumenty koordynacji polityki w dziedzinie polityki budżetowej oraz polityki makrostrukturalnej. W ramach europejskiego semestru połączono ze sobą różne instrumenty, tworząc nadrzędne ramy dla zintegrowanego wielostronnego nadzoru polityki gospodarczej, budżetowej, społecznej i w zakresie zatrudnienia. Uproszczenie i wzmocnienie europejskiego semestru przewidziane w przedstawionej przez Komisję rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2015 r. przyczyni się do dalszej poprawy jego funkcjonowania. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 2
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 5 - dodanie nowego punktu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Strategię "Europa 2020" należy realizować w porozumieniu z instytucjami lokalnymi i regionalnymi, które z uwagi na swe kompetencje i umiejętności w dziedzinach, których dotyczą wytyczne, oraz zgodnie z zasadą pomocniczości, są niezbędne do opracowywania i wdrażania krajowych programów reform, ze szczególnym uwzględnieniem usług socjalnych oraz strategii w zakresie integracji na rynku pracy. Ponadto w całości działań związanych z komunikacją strategii należy uwzględniać rolę władz lokalnych i regionalnych, ponieważ szczebel lokalny i regionalny to szczeble najbliższe obywatelom. |
Uzasadnienie
Potwierdzenie roli politycznej, jaką w wielu państwach członkowskich odgrywają władze lokalne i regionalne we wdrażaniu polityk w ramach strategii "Europa 2020" 1 .
Poprawka 3
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Kryzys finansowy i gospodarczy ujawnił i uwypuklił istotne słabości gospodarki Unii i jej państw członkowskich. Uwidocznił on również istnienie ścisłej współzależności między gospodarkami i rynkami pracy państw członkowskich. Wprowadzenie Unii w okres silnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy to główne wyzwanie, z jakim trzeba się dzisiaj zmierzyć. Wymaga to skoordynowanych, ambitnych działań politycznych zarówno na szczeblu unijnym, jak i na szczeblu krajowym, zgodnie z postanowieniami Traktatu oraz zasadami zarządzania gospodarczego Unii. Poprzez połączenie środków odnoszących się do podaży i popytu, działania te powinny obejmować stymulowanie inwestycji, a także odnowione zobowiązanie na rzecz reform strukturalnych i wywiązywania się z odpowiedzialności budżetowej. | Kryzys finansowy i gospodarczy ujawnił i uwypuklił istotne słabości gospodarki Unii i jej państw członkowskich. Uwidocznił on również istnienie ścisłej współzależności między gospodarkami i rynkami pracy państw członkowskich. Wprowadzenie Unii w okres silnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy to główne wyzwanie, z jakim trzeba się dzisiaj zmierzyć. Wymaga to skoordynowanych, ambitnych działań politycznych zarówno na szczeblu unijnym, jak i na szczeblu krajowym, zgodnie z postanowieniami Traktatu oraz zasadami zarządzania gospodarczego Unii. Poprzez połączenie środków odnoszących się do podaży i popytu, działania te powinny obejmować stymulowanie inwestycji publicznych i prywatnych, a także odnowione zobowiązanie na rzecz reform strukturalnych i wywiązywania się z odpowiedzialności budżetowej. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 4
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 7
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie i Unia powinny także zająć się społecznymi skutkami kryzysu oraz dążyć do budowy spójnego społeczeństwa poprzez wzmocnienie pozycji obywateli, tak aby mogli oni przewidywać zmiany i radzić sobie z nimi, a tym samym aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Należy zagwarantować wszystkim dostęp i szanse, a także ograniczyć ubóstwo i wykluczenie społeczne, w szczególności przez zapewnienie skutecznego funkcjonowania rynków pracy i systemów opieki społecznej oraz usunięcie przeszkód utrudniających uczestnictwo w rynku pracy. Państwa członkowskie powinny również zapewnić, aby korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego odczuli wszyscy obywatele i wszystkie regiony. | Państwa członkowskie i Unia powinny także zająć się społecznymi skutkami kryzysu oraz dążyć do budowy spójnego społeczeństwa poprzez wzmocnienie pozycji obywateli, tak aby mogli oni przewidywać zmiany i radzić sobie z nimi, a tym samym aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Należy zagwarantować wszystkim dostęp i szanse, a także ograniczyć ubóstwo i wykluczenie społeczne, w szczególności przez zapewnienie skutecznego funkcjonowania rynków pracy i systemów opieki społecznej oraz usunięcie przeszkód utrudniających uczestnictwo w rynku pracy i mobilność pracowników. Państwa członkowskie powinny również zapewnić, aby korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego odczuli wszyscy obywatele i wszystkie regiony. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 5
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 8
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Działania zgodne z wytycznymi stanową istotny wkład w realizację celów strategii "Europa 2020". Wytyczne stanowią zintegrowany zestaw europejskich i krajowych polityk, które państwa członkowskie i Unia powinny realizować w celu zwiększenia wzajemnego pozytywnego oddziaływania skoordynowanych reform strukturalnych, zapewnienia odpowiedniej kombinacji ogólnych polityk gospodarczych i bardziej spójnego wkładu polityk europejskich w realizację celów strategii "Europa 2020". | Działania zgodne z wytycznymi stanową istotny wkład w realizację celów strategii "Europa 2020". Wytyczne stanowią zintegrowany zestaw europejskich i krajowych polityk, które państwa członkowskie i Unia powinny realizować w celu zwiększenia wzajemnego pozytywnego oddziaływania skoordynowanych reform strukturalnych uwzględniających szczególne warunki społeczno-gospodarcze poszczególnych regionów, zapewnienia odpowiedniej kombinacji ogólnych polityk gospodarczych i bardziej spójnego wkładu polityk europejskich w realizację celów strategii "Europa 2020", którą należy realizować w porozumieniu z instytucjami lokalnymi i regionalnymi. |
Uzasadnienie
Władze lokalne i regionalne z uwagi na ich kompetencje i umiejętności oraz zgodnie z zasadą pomocniczości są niezbędne do opracowywania i wdrażania krajowych programów reform, jak również dla całości działań związanych z komunikacją strategii "Europa 2020" 2 .
Poprawka 6
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 8 - dodanie nowego punktu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie i UE powinny przewidzieć odpowiednie ramy na rzecz skuteczniejszego i bardziej wydajnego wykorzystania obecnych instrumentów unijnych, które mogłyby wesprzeć władze lokalne i regionalne w wypełnianiu ich obowiązków związanych z wdrażaniem polityk w zakresie włączenia społecznego i integracji gospodarczej w celu zagwarantowania odpowiednich form ochrony socjalnej przeciwdziałających ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz zaradzenia poważnemu problemowi bezrobocia, zwłaszcza długoterminowego i dotykającego młodzieży, za pośrednictwem służb socjalnych i służb zatrudnienia. |
Uzasadnienie
To władze lokalne i regionalne w sposób konkretny wdrażają polityki w zakresie włączenia społecznego i integracji gospodarczej za pośrednictwem służb socjalnych i służb zatrudnienia. Wytyczne dotyczące polityk zatrudnienia powinny uwzględnić odpowiednie ramy oraz jeszcze skuteczniejsze instrumenty finansowania, aby pomóc im wywiązywać się z ich obowiązków niezależnie od tego, co już zostało zrobione, na przykład dzięki rezerwie 20 % z EFS na działania związane z włączeniem społecznym 3 .
Poprawka 7
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 9
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Niniejsze wytyczne skierowane są do państw członkowskich i Unii, a ich realizacja powinna przebiegać w porozumieniu ze wszystkimi władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, przy ścisłym włączeniu do tego procesu parlamentów, a także partnerów społecznych oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego. | Niniejsze wytyczne skierowane są do państw członkowskich i Unii, a ich realizacja powinna przebiegać w porozumieniu ze wszystkimi władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, przy ścisłym włączeniu do tego procesu parlamentów, a także partnerów społecznych oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego. Władze lokalne i regionalne, z uwagi na swoje kompetencje i umiejętności w dziedzinach, których dotyczą wytyczne, oraz zgodnie z zasadą pomocniczości, odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu tych wytycznych, zwłaszcza w przypadku usług socjalnych oraz strategii w zakresie integracji na rynku pracy. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 8
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 5, ustęp 1 - dodanie nowego ustępu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie powinny ułatwiać tworzenie miejsc pracy, zmniejszać przeszkody w zatrudnianiu dla przedsiębiorstw, promować przedsiębiorczość oraz w szczególności wspierać tworzenie i rozwój małych przedsiębiorstw w celu zwiększenia wskaźnika zatrudnienia wśród kobiet i mężczyzn. Państwa członkowskie powinny również aktywnie promować gospodarkę społeczną i sprzyjać innowacjom społecznym. | Państwa członkowskie powinny ułatwiać tworzenie miejsc pracy, zmniejszać przeszkody w zatrudnianiu dla przedsiębiorstw, promować przedsiębiorczość oraz w szczególności wspierać tworzenie i rozwój małych przedsiębiorstw w celu zwiększenia wskaźnika zatrudnienia wśród kobiet i mężczyzn. Państwa członkowskie powinny również aktywnie promować gospodarkę społeczną i sprzyjać innowacjom społecznym. Uwzględniając wszystkie aktywne instrumenty rynku pracy, państwa członkowskie powinny podjąć działania mające na celu wspieranie pracy samodzielnej - a w szczególności samodzielnej przedsiębiorczości, z uwagi na jej kluczowy wpływ na rozwój gospodarczy na szczeblu lokalnym - promując nowe przedsiębiorstwa młodych ludzi, mikroprzedsiębiorstwa oraz ambitne i innowacyjne projekty średniego i wysokiego ryzyka bez nakładania obciążeń biurokratycznych utrudniających ich tworzenie. |
Uzasadnienie
Nie można nie doceniać faktu, że samodzielna przedsiębiorczość ma ogromny wpływ na rozwój gospodarczy na szczeblu lokalnym, dlatego też nie można wykluczać jej z zakresu polityk zatrudnienia.
Poprawka 9
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 6, ustęp 1 - dodanie nowego ustępu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie powinny promować wydajność i szanse na rynku pracy poprzez odpowiednią podaż właściwej wiedzy i umiejętności. Państwa członkowskie powinny dokonać niezbędnych inwestycji w systemy kształcenia i szkolenia zawodowego, przy jednoczesnym zwiększaniu skuteczności i wydajności w celu podwyższania poziomu umiejętności siły roboczej; pozwoli to lepiej przewidywać i dostosować się do szybko zmieniających się potrzeb dynamicznych rynków pracy w gospodarce, która jest w coraz większym stopniu objęta cyfryzacją. Państwa członkowskie powinny zwiększyć wysiłki zmierzające do poprawy dostępu do wysokiej jakości kształcenia dorosłych dla wszystkich i realizacji strategii aktywnego starzenia się, aby umożliwić wydłużenie życia zawodowego. | Państwa członkowskie powinny promować wydajność i szanse na rynku pracy poprzez odpowiednią podaż właściwej wiedzy i umiejętności. Państwa członkowskie, wraz z odnośnymi władzami lokalnymi i regionalnymi oraz w ramach dialogu z sektorem prywatnym i publicznym, mogłyby w większym stopniu dostosowywać dostępne umiejętności siły roboczej do potrzeb rynku pracy za pomocą kształcenia i szkoleń. Państwa członkowskie powinny dokonać niezbędnych inwestycji w systemy kształcenia, szkolenia zawodowego i uczenia się przez całe życie, przy jednoczesnym zwiększaniu skuteczności i wydajności w celu podwyższania poziomu umiejętności siły roboczej; pozwoli to lepiej przewidywać i dostosować się do szybko zmieniających się potrzeb dynamicznych rynków pracy w gospodarce, która jest w coraz większym stopniu objęta cyfryzacją. Państwa członkowskie powinny zwiększyć wysiłki zmierzające do poprawy dostępu do wysokiej jakości kształcenia dorosłych dla wszystkich i realizacji strategii aktywnego starzenia się, aby umożliwić wydłużenie życia zawodowego. W tej perspektywie należy dołożyć starań w dążeniu do przejścia na zieloną i niebieską gospodarkę, zapewniając równowagę pomiędzy popytem na pracę a umiejętnościami, przewidując zmiany w zakresie zapotrzebowania na kapitał ludzki oraz zarządzając nimi, a także przesuwając obciążenia podatkowe na inne formy danin publicznych. Powyższe może pomóc w redukcji bezrobocia wśród osób młodych, które obecnie kształtuje się na średnim poziomie powyżej 22 % w Unii Europejskiej. Jednocześnie należy wspierać rozwój gospodarki społecznej z uwagi na potencjał tego sektora w zakresie tworzenia wartościowych miejsc pracy, szczególnie w odniesieniu do potrzeb, jakie są wyrażane na szczeblu europejskich regionów i władz lokalnych. |
Uzasadnienie
W oparciu o wcześniejsze stanowisko zajęte przez KR w opinii w sprawie unijnych ram jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji (COR-2014-01319), podkreślono ważną rolę władz lokalnych i regionalnych oraz sektora prywatnego w zakresie dopasowywania umiejętności do potrzeb rynku pracy. W poprawce podkreśla się znaczenie uczenia się przez całe życie i konieczność postawienia na zieloną gospodarkę 4 ( 5 , oraz na gospodarkę społeczną, które wykazują znaczny potencjał wzrostu zatrudnienia, oraz są powiązane z terytorialnym wymiarem gospodarki 6 .
Poprawka 10
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 6, ustęp 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Bariery utrudniające uczestnictwo w rynku pracy powinny zostać zmniejszone, szczególnie w odniesieniu do kobiet, osób starszych, ludzi młodych, osób niepełnosprawnych oraz legalnych migrantów. Na rynku pracy konieczne jest zapewnienie równouprawnienia płci, w tym równych płac, a także dostępu do wysokiej jakości i przystępnej cenowo wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem. | Bariery utrudniające uczestnictwo w rynku pracy powinny zostać zmniejszone, szczególnie w odniesieniu do kobiet, osób starszych, ludzi młodych, osób niepełnosprawnych oraz legalnych migrantów. Na rynku pracy konieczne jest zapewnienie równouprawnienia płci, w tym równych płac, a także dostępu do wysokiej jakości i przystępnej cenowo wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem oraz opieki długoterminowej. Należy również wspierać, za pomocą konkretnych ram regulacyjnych, rozwój nietypowych form zatrudnienia. |
Uzasadnienie
Kobiety są często opiekunami nie tylko dzieci, ale również osób starszych lub niepełnosprawnych. Jeżeli chodzi o politykę zatrudnienia, nie można zaniedbywać niezbędnego wsparcia dla nietypowych form zatrudnienia.
Poprawka 11
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 6, ustęp 5
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie powinny w pełni wykorzystywać Europejski Fundusz Społeczny i inne fundusze UE w celu poprawy zatrudnienia, szerszego włączenia społecznego, podniesienia poziomu edukacji i administracji publicznej. | Państwa członkowskie powinny w pełni wykorzystywać Europejski Fundusz Społeczny i inne fundusze UE w celu poprawy zatrudnienia, szerszego włączenia społecznego, podniesienia poziomu edukacji i administracji publicznej, z pełnym poszanowaniem zmienionych przepisów dotyczących tych funduszy. W szczególności Europejski Fundusz Społeczny powinien być bardziej zorientowany na wynik, który byłby łatwiej mierzalny (zatrudnienie, włączenie społeczne, spójność), mniej obciążony szczególnymi formalnościami administracyjnymi, a jednocześnie poddany większym kontrolom skutków i rezultatów. Ponadto konieczne jest, by Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych i jego platformy inwestycyjne zostały wykorzystane jako impuls do rozwoju ambitnych projektów mających duży wpływ na szczeblu regionalnym, gwarantując realizację projektów lokalnej przedsiębiorczości, a także promując małe i średnie przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorstwa, innowacyjne podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą i projekty wysokiego ryzyka, przy jednoczesnym zapewnieniu, że powstają miejsca pracy wysokiej jakości, a pracownicy nabywają umiejętności niezbędne dla przejścia Unii na zrównoważony model wzrostu. |
Uzasadnienie
Oczywiste jest, iż Europejski Fundusz Społeczny powinien być w pełni wykorzystywany przez państwa członkowskie, z pełnym poszanowaniem przepisów dotyczących funduszy UE, jednak ważne jest, aby był on bardziej zorientowany na wynik, który powinien być jeszcze łatwiej mierzalny, oraz mniej obciążony szczególnymi formalnościami administracyjnymi. Jednocześnie należałoby być może zwiększyć kontrole.
Poprawka 12
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 6, ustęp 5 - dodanie nowego ustępu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Pobudzanie inwestycji ma priorytetowe znaczenie dla zapewniania długofalowego wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i spójności społecznej. Do osiągnięcia tych celów powinny przyczynić się publiczne i prywatne zasoby finansowe. Uznać należy znaczenie sektora publicznego ze względu na jego wkład w stymulowanie wzrostu gospodarczego. |
Uzasadnienie
Należy zachęcać do inwestycji i utrzymywać ich poziom. Dlatego przegląd wydatków i reorganizacja wydatków publicznych powinny mieć na celu zapewnienie osiągnięcia tego celu. W przepisach Unii Europejskiej tego rodzaju inwestycje powinny być postrzegane raczej w perspektywie przyszłościowej, a nie tylko jako dług w finansach publicznych.
Poprawka 13
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 7, ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie powinny intensywnie zaangażować parlamenty krajowe i partnerów społecznych w opracowywanie i wdrażanie odpowiednich reform i polityk, zgodnie z praktyką krajową, przy jednoczesnym wspieraniu lepszego funkcjonowania i skuteczności dialogu społecznego na szczeblu krajowym. | Państwa członkowskie powinny intensywnie zaangażować parlamenty krajowe, a także - ze względu na ich kompetencje - władze lokalne i regionalne i partnerów społecznych w opracowywanie i wdrażanie odpowiednich reform i polityk, zgodnie z praktyką krajową, przy jednoczesnym wspieraniu lepszego funkcjonowania i skuteczności dialogu społecznego na szczeblu krajowym. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 14
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 7, ustęp 4 - dodanie nowego ustępu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Należy zadbać o mobilność pracowników w celu wykorzystania całego potencjału europejskiego rynku pracy, w tym przez zwiększanie możliwości przenoszenia uprawnień emerytalnych i uznawania kwalifikacji. Państwa członkowskie powinny jednocześnie przeciwdziałać nadużywaniu obowiązujących przepisów. | Należy zadbać o mobilność pracowników, będącą ich prawem podstawowym, a jednocześnie kwestią swobodnego wyboru, w celu wykorzystania całego potencjału europejskiego rynku pracy, w tym przez zwiększanie możliwości przenoszenia uprawnień emerytalnych i praw w zakresie zabezpieczenia społecznego, a także uznawania kwalifikacji. Państwa członkowskie powinny jednocześnie przeciwdziałać nadużywaniu obowiązujących przepisów. Niemniej państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę, że globalne i długoterminowe inwestycje społeczne władz regionalnych i lokalnych, których pozycja idealnie umożliwia im zrozumienie specyfiki ich terytorium i ich społeczności, mogą w najbardziej zrównoważony sposób wspomóc walkę z kryzysem, łagodząc efekt migracji z danego terytorium osób o wyższych kwalifikacjach, które są w stanie stymulować rozwój. Stworzenie na szczeblu lokalnym i regionalnym zestawu instrumentów zmniejszających nadmierny odpływ wykwalifikowanej siły roboczej również może przyczynić się do wzrostu gospodarczego i zwiększenia zatrudnienia na poziomie lokalnym. |
Uzasadnienie
Prawo do swobodnego przemieszczania się stanowi jedno z najważniejszych osiągnięć Unii Europejskiej i kwestią o kluczowym znaczeniu jest zagwarantowanie tego prawa oraz umożliwienie korzystania z niego poprzez wspieranie mobilności pracowników 7 . Niemniej jednak należy zauważyć, że globalne i długoterminowe inwestycje społeczne władz regionalnych i lokalnych, których pozycja idealnie umożliwia im zrozumienie specyfiki ich terytorium i ich społeczności, mogą w najbardziej zrównoważony sposób wspomóc walkę z kryzysem, łagodząc efekt migracji z danego terytorium osób o wyższych kwalifikacjach, które są w stanie stymulować rozwój 8 .
Poprawka 15
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 8, ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie powinny zmodernizować systemy zabezpieczenia społecznego w celu zapewnienia wydajnej, skutecznej i odpowiedniej ochrony na wszystkich etapach życia jednostki, zagwarantowania sprawiedliwości i podjęcia działań niwelujących nierówności. Konieczne jest uproszczenie i lepsze ukierunkowanie polityki społecznej, uzupełnione o zapewnienie przystępnej cenowo, wysokiej jakości opieki nad dziećmi i edukacji, szkoleń i pomocy w znalezieniu pracy, wsparcia na potrzeby mieszkaniowe i dostępnej opieki zdrowotnej, dostępu do podstawowych usług, takich jak konta w banku i dostęp do internetu, a także podjęcie działań w celu zapobiegania wczesnemu kończeniu nauki oraz na potrzeby walki z wykluczeniem społecznym. | Państwa członkowskie powinny zmodernizować systemy zabezpieczenia społecznego w celu zapewnienia wydajnej, skutecznej i odpowiedniej ochrony na wszystkich etapach życia jednostki, zagwarantowania sprawiedliwości i podjęcia działań niwelujących nierówności. Konieczne jest uproszczenie i lepsze ukierunkowanie polityki społecznej, uzupełnione o zapewnienie przystępnej cenowo, wysokiej jakości opieki nad dziećmi i edukacji, szkoleń i pomocy w znalezieniu pracy, wsparcia na potrzeby mieszkaniowe i dostępnej opieki zdrowotnej, w tym opieki długoterminowej, dostępu do podstawowych usług, takich jak konta w banku i dostęp do internetu, a także podjęcie działań w celu zapobiegania wczesnemu kończeniu nauki oraz na potrzeby walki z wykluczeniem społecznym. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 16
Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji
Wytyczna 8, ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Do tego celu należy użyć różnych uzupełniających się instrumentów ukierunkowanych na indywidualne potrzeby, w tym usług wspomagających aktywizację zawodową i wsparcia dochodu. Systemy zabezpieczenia społecznego powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić uwzględnienie wszystkich uprawnionych osób, wspierać inwestycje w kapitał ludzki oraz przyczyniać się do zapobiegania ubóstwu, jego ograniczania i ochrony przed nim. | Do tego celu należy użyć różnych uzupełniających się instrumentów opartych na strategiach w zakresie aktywnego włączenia łączących odpowiedni dochód minimalny, rynek pracy sprzyjający włączeniu społecznemu i wysokiej jakości usługi ukierunkowane na indywidualne potrzeby. Systemy zabezpieczenia społecznego powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić uwzględnienie wszystkich uprawnionych osób, wspierać inwestycje w kapitał ludzki oraz przyczyniać się do zapobiegania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu, ich ograniczania i ochrony przed nimi. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
II.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
Uwagi wstępne
Uwagi ogólne
Bruksela, dnia 3 czerwca 2015 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu | |
Markku MARKKULA |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.