Opinia - Wytyczne dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.356.116

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2013 r.

Opinia Komitetu Regionów - Wytyczne dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych

(2013/C 356/17)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2013 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Przyjmuje do wiadomości zmieniony wniosek Komisji Europejskiej (Komisji) dotyczący rozporządzenia w sprawie wytycznych dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych i podkreśla, iż priorytety określone w tym dokumencie - sieci o wysokiej przepustowości, transgraniczne usługi publiczne, dostęp do informacji sektora publicznego, które mogą zostać ponownie wykorzystane, i usług wielojęzycznych oraz infrastruktura służąca do obsługi programu "Bezpieczniejszy internet" - to dziedziny, w których miasta i regiony pełnią jednocześnie rolę podmiotów, dostawców i beneficjentów.
- Podkreśla kluczową rolę transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych zarówno dla celów komercyjnych, jak i niekomercyjnych, oraz znaczenie dokonywania inwestycji w badania naukowe z myślą o wspieraniu konkretnych działań i rozwoju przyszłych zastosowań w celu zwiększenia wartości sektora telekomunikacji.
- Proponuje, by w pełni wykorzystać potencjał Europy w zakresie rozwoju usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych w sektorze publicznym i prywatnym, a zatem by technologie te były stosowane jako narzędzia umożliwiające poprawę usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne w takich dziedzinach jak opieka zdrowotna, edukacja, zamówienia publiczne, bezpieczeństwo i usługi społeczne, a także były wykorzystywane w innych działaniach wspierających te organy w podejmowaniu decyzji.
- Podkreśla znaczenie pobudzania inwestycji publicznych i prywatnych w ramach korzystnego dla wszystkich stron partnerstwa na obszarach wiejskich i charakteryzujących się niską gęstością zaludnienia, a także na obszarach miejskich borykających się z problemami społecznymi i gospodarczymi oraz zwraca uwagę na koordynację dostępu szerokopasmowego przez administrację publiczną, organy bezpieczeństwa publicznego, lokalne placówki oświatowe i struktury służby zdrowia.
SprawozdawcaAlin-Adrian NICA (RO/ALDE), burmistrz Dudeș tii Noi
Dokument źródłowyZmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wytycznych dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych, uchylający decyzję nr 1336/97/WE
COM(2013) 329 final

I.

 STANOWISKO KOMITETU REGIONÓW

KOMITET REGIONÓW
1.
Przyjmuje do wiadomości zmieniony wniosek Komisji Europejskiej (Komisji) dotyczący rozporządzenia w sprawie wytycznych dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych i podkreśla, iż priorytety określone w tym dokumencie - sieci o wysokiej przepustowości, transgraniczne usługi publiczne, dostęp do informacji sektora publicznego, które mogą zostać ponownie wykorzystane, i usług wielojęzycznych oraz infrastruktura służąca do obsługi programu "Bezpieczniejszy internet" - to dziedziny, w których miasta i regiony pełnią jednocześnie rolę podmiotów, dostawców i beneficjentów.
2.
Uznaje znaczenie wnikliwego przeglądu istniejących przepisów UE zgodnie z wnioskiem Parlamentu Europejskiego i dostosowania ich do obecnych potrzeb.
3.
Odnotowuje z zaniepokojeniem znaczne zmniejszenie środków - z 9,2 mld EUR do 1 mld EUR - w części telekomunikacyjnej instrumentu "Łącząc Europę" i wskazuje na fakt, że zaniedbanie sieci telekomunikacyjnych może spowodować poważne problemy z punktu widzenia wdrażania i rozwoju przyszłych usług cyfrowych, a także gospodarki cyfrowej. W szczególności ubolewa w tym kontekście nad usunięciem ze względów budżetowych usług "transeuropejskie sieci szkieletowe o wysokiej przepustowości łączące organy administracji publicznej" oraz "rozwiązania z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych na potrzeby inteligentnych sieci energetycznych oraz inteligentnych usług energetycznych", które nie są już zaliczane do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
4.
Podkreśla kluczową rolę transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych zarówno dla celów komercyjnych, jak i niekomercyjnych, oraz znaczenie dokonywania inwestycji w badania naukowe z myślą o wspieraniu konkretnych działań i rozwoju przyszłych zastosowań w celu zwiększenia wartości sektora telekomunikacji.
5.
Uważa, że technologie te mają potencjał, by stać się wartościowym atutem dla obywateli, przedsiębiorstw i organów administracji, a także mogą przyczynić się do poprawy produktów oraz jakości usług publicznych.
6.
Ponownie potwierdza znaczenie inwestycji w badania naukowe w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w celu zapewnienia wzrostu gospodarczego i

powstawania nowych przedsiębiorstw oraz zauważa, że wykorzystanie ICT w innowacjach może pozwolić sprostać wyzwaniom społeczno-gospodarczym.

7.
Przypomina, że technologie informacyjno-komunikacyjne, stanowiące podstawę społeczeństwa informacyjnego otwartego dla każdego, powinny uwzględniać potrzeby wszystkich obywateli, w tym osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
8.
Podkreśla, że w kontekście wniosku Komisji władze lokalne i regionalne nie powinny być traktowane wyłącznie jako użytkownicy ogólnoeuropejskich usług elektronicznych, lecz również jako główni ich dostarczyciele.
9.
Wzywa do zwiększania inwestycji prywatnych, jak również inwestycji ze źródeł publicznych innych niż instrument "Łącząc Europę", w tym także do szerszego zaangażowania podmiotów instytucjonalnych i gospodarczych, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).
10.
Potwierdza wagę synergii między programem "Horyzont 2020", funduszami strukturalnymi i krajowymi strategiami dla realizacji szerszych celów UE w zakresie konkurencyjności i spójności.
11.
Odnotowuje kluczową rolę władz lokalnych i regionalnych w propagowaniu rzeczowego dialogu z ogółem społeczeństwa, w podejmowaniu na szczeblu najbliższym obywateli problemów wywołujących zaniepokojenie opinii publicznej i w ułatwianiu współpracy między użytkownikami a twórcami innowacji z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych w najróżniejszych obszarach sprawowania rządów i administracji.
12.
Zauważa, że wymiana sprawdzonych wzorców między regionami i władzami lokalnymi i regionalnymi nie tylko byłaby pożyteczna, lecz powinna w istocie stanowić zasadniczy element wniosku.

II.

 ZALECENIA KOMITETU REGIONÓW

13.
Nawołuje władze lokalne i regionalne do angażowania się w szeroko zakrojoną współpracę na rzecz poprawy interoperacyjności w administracji publicznej i efektywnego świadczenia usług publicznych.
14.
Podkreśla rolę władz lokalnych i regionalnych w ułatwianiu rozwoju usług transgranicznych, zarówno fizycznych, jak i cyfrowych. Z tego względu nalega na pełne włączenie tych władz w zarządzanie programem.
15.
Uznaje, że należy nie tylko zwracać stałą uwagę na konkurencyjność poszczególnych sektorów, lecz również uwzględnić fakt, że przyszły dobrobyt Europy będzie coraz bardziej zależny od działalności międzysektorowej 1 .

II.1 Łącza szerokopasmowe

16.
Potwierdza, że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w przyczynianiu się do zapewnienia równego dostępu do łączy szerokopasmowych po przystępnej cenie w regionach, w których mechanizmy rynku zawodzą, w prowadzeniu projektów w zakresie niwelowania różnic pod względem dostępności elektronicznej oraz w opracowywaniu nowych sposobów podejścia w dziedzinie internetowych usług publicznych skoncentrowanych na potrzebach ludności 2 .
17.
Proponuje, by w pełni wykorzystać potencjał Europy w zakresie rozwoju usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych w sektorze publicznym i prywatnym, a zatem by technologie te były stosowane jako narzędzia umożliwiające poprawę usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne w takich dziedzinach jak opieka zdrowotna, edukacja, zamówienia publiczne, bezpieczeństwo i usługi społeczne, a także były wykorzystywane w innych działaniach wspierających te organy w podejmowaniu decyzji.
18.
Przypomina, iż za podstawę gromadzenia umiejętności i wiedzy na szczeblu lokalnym w całej Unii mogą służyć wspierane przez UE partnerstwa publiczno-prywatne w dziedzinie usług publicznych wykorzystujących ICT zawierane między władzami lokalnymi i regionalnymi a MŚP zajmującymi się rozwojem ICT 3 .
19.
Stwierdza, że chociaż inwestycje w sieci szerokopasmowe o bardzo dużej przepustowości można by uważać za ryzykowne z punktu widzenia inwestorów, są one właściwym rozwiązaniem, gdyż wykorzystanie szybkiego internetu umożliwia lepszy dostęp do usług cyfrowych. Proponuje, aby działaniom tym towarzyszyły plany wspierające i ułatwiające obywatelom zawieranie umów na takie usługi zgodnie z celami zawartymi w europejskiej agendzie cyfrowej.
20.
Przypomina, że finansowanie i inne środki wsparcia powinny sprzyjać wdrażaniu szerokopasmowych sieci otwartego dostępu opartych na poziomej architekturze sieci, i podkreśla potrzebę istnienia modelu biznesowego oddzielającego fizyczny dostęp do sieci od świadczenia usług, uwzględniającego otwarcie nowoczesnych sieci światłowodowych na konkurencję. W praktyce oznacza to czynne wspieranie modeli biznesowych otwartego dostępu dla tzw. ciemnych światłowodów, które stanowią swego rodzaju pasywną infrastrukturę.
21.
Podkreśla znaczenie pobudzania inwestycji publicznych i prywatnych w ramach korzystnego dla wszystkich stron partnerstwa na obszarach wiejskich i charakteryzujących się niską gęstością zaludnienia, a także na obszarach miejskich borykających się z problemami społecznymi i gospodarczymi oraz zwraca uwagę na koordynację dostępu szerokopasmowego przez administrację publiczną, organy bezpieczeństwa publicznego, lokalne placówki oświatowe i struktury służby zdrowia 4 .

II.2 Administracja rządowa i interoperacyjność

22.
Apeluje o położenie większego nacisku na podnoszenie na szczeblu lokalnym i regionalnym świadomości co do znaczenia interoperacyjności usług cyfrowych dla skutecznej realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w wymiarze krajowym i transgranicznym. Podkreśla ponadto z naciskiem konieczność pobudzania modernizacji infrastruktury w celu zapewnienia rozwoju i wdrażania transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
23.
Uznaje potrzebę opracowania ram na szczeblu europejskim w celu zadbania o skuteczniejsze działanie infrastruktury badawczej i o usunięcie przeszkód w badaniach międzynarodowych.
24.
Uważa, że wydajną infrastrukturę społeczeństwa informacyjnego trzeba zagwarantować wszystkim jego członkom bez względu na to, gdzie mieszkają, oraz uznaje, że szybkie i funkcjonalnie niezawodne łącza komunikacyjne, uzupełniane wydajnymi bezprzewodowymi usługami mobilnymi, odgrywają kluczową rolę w promowaniu regionalnej konkurencyjności, dostępności i równości obywateli 5 .
25.
Zachęca do rozwijania transgranicznych usług administracji publicznej z uwzględnieniem aspektów związanych z interoperacyjnością i identyfikacją elektroniczną obywateli, podpisem elektronicznym, elektronicznym doręczaniem dokumentów i innymi elementami eadministracji.

II.3 Dostęp do zasobów cyfrowych

26.
Potwierdza rolę odgrywaną przez jednolity rynek cyfrowy jako fundament Europejskiej agendy cyfrowej, który umożliwi stworzenie rozwijającego się, odnoszącego sukcesy i dynamicznego ogólnoeuropejskiego rynku zapewniającego dostęp do usług elektronicznych 6 .
27.
Podkreśla potrzebę skoordynowanych wysiłków w dziedzinie cyfryzacji i zauważa, że dostępność materiałów kulturowych w internecie umożliwi obywatelom całej Europy dotarcie do nich i korzystanie z nich w celach rozrywkowych, naukowych i zawodowych.
28.
Zachęca do kreowania i rozpowszechniania legalnych treści cyfrowych oraz usług internetowych, a także do zapewnienia konsumentom łatwego, bezpiecznego i elastycznego dostępu do treści cyfrowych oraz rynków usług.
29.
Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że zasoby cyfrowe stanowiące część europejskiego dziedzictwa kulturowego zostały z góry uznane za kwalifikowalne do finansowania w ramach programu. Zauważa w związku z tym wpływ dostępności materiałów kulturowych w internecie na obywateli całej Europy i podkreśla, że proces ten przyczynia się do stworzenia w internecie wyraźnego profilu różnorodnego i wielojęzycznego dziedzictwa kulturowego Europy. Dlatego też przyjmuje z zadowoleniem dalsze wspieranie Europeany - internetowej biblioteki, muzeum i archiwum Europy.
30.
Uważa, że materiały cyfrowe mogą być ponownie wykorzystywane - do celów zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych - i mogą np. znaleźć zastosowanie w materiałach dydaktycznych i edukacyjnych, filmach dokumentalnych, turystyce, grach, animacjach i narzędziach projektowych, z zastrzeżeniem pełnego poszanowania praw autorskich i praw pokrewnych.
31.
Przypomina, że dla instytucji publicznych na szczeblu regionalnym i lokalnym zasadnicze znaczenie mają odpowiednie zdolności wewnętrzne oraz zrównoważone zasoby finansowe na cyfryzację, tak aby można było skorzystać ze znacznych obniżek kosztów.

II.4 Dostęp do informacji sektora publicznego, które mogą zostać ponownie wykorzystane

32.
Uważa za konieczne, aby przy całkowitej zgodności z zasadami ochrony danych dokonano rozróżnienia pomiędzy dostępem do informacji publicznych - którego regulowanie leży w gestii państw członkowskich - a ich ponownym wykorzystaniem, aby zwiększyć korzyści twórcy informacji, który może nie pokrywać wszystkich własnych kosztów wytworzenia tych informacji, oraz by wyeliminować niebezpieczeństwo niezadowolenia konsumenta w przypadku udzielania ograniczonego dostępu do informacji publicznych 7 .
33.
Przypomina znaczenie i potrzebę posiadania wspólnych zasad i praktyk w zakresie ponownego- wykorzystywania i użytkowania informacji sektora publicznego, aby wszystkie podmioty na europejskim rynku informacyjnym działały w takich samych podstawowych warunkach, co ma zapewnić większą przejrzystość warunków ponownego wykorzystywania takich informacji oraz usunąć zakłócenia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego, zgodnie z zapisami dyrektywy 2013/37/UE 8 .
34.
Zauważa, że łatwy dostęp do danych sektora publicznego, które mogą zostać ponownie wykorzystane, stymuluje wzrost gospodarczy i stwarza nowe możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, w tym dla małych przedsiębiorstw, niezależnie od ich lokalizacji, i dodaje, że należy w sposób szczególny wspierać udział MŚP w ponownym wykorzystywaniu informacji oraz zapewnić niezbędne refinansowanie tworzenia, przechowywania i aktualizacji dokumentów sektora publicznego 9 .
35.
Podkreśla, że pełny potencjał ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego można osiągnąć pod warunkiem ściślejszego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych, co może w znacznym stopniu przyczynić się do rozpropagowania ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w celu zwiększenia konkurencyjności i tworzenia miejsc pracy 10 .

II.5 Bezpieczeństwo i ochrona

36.
Nalega, by przy dalszym tworzeniu infrastruktury i usług w ramach Europejskiej agendy cyfrowej spełnić na każdym szczeblu wszystkie wymogi bezpieczeństwa, co pozwoli zagwarantować optymalny poziom ochrony prywatności i danych osobowych oraz zapobiegać nielegalnemu śledzeniu wszelkiego rodzaju informacji osobowych czy profilowaniu użytkowników, m.in. w odniesieniu do preferencji zakupowych, stanu zdrowia, dokumentacji medycznej itd. 11 .
37.
Zaleca, by organizacje, w tym władze publiczne, uznały, iż zwalczanie cyberprzestępczości wymaga nieustających wysiłków, oraz wzywa je do uszeregowania zagrożeń stwarzanych przez zakłócenia i ataki w cyberprzestrzeni według ważności poprzez wskazanie słabych punktów, a także do rozwinięcia zdolności organizacyjnych w celu zarządzania przypadkami naruszeń.
38.
Zauważa, że cyberprzestępczość, we wszystkich swoich formach, gwałtowanie wzrasta i stanowi wyrafinowane, nowe zagrożenie dla państw członkowskich, organizacji i obywateli UE w XXI wieku. Zagrożenie to jest coraz powszechniejsze, bardziej złożone i nie zna granic.
39.
Podkreśla, że władze lokalne i regionalne mogą odegrać kluczową rolę w zwalczaniu cyberprzestępczości, gromadzeniu danych na ten temat i zapewnianiu bezpieczeństwa danych zważywszy, iż naruszenie bezpieczeństwa zagraża usługom użyteczności publicznej, np. lokalnemu zaopatrywaniu w wodę i energię, i z uwagi na to, że władze lokalne i regionalne wykorzystują i posiadają wiele produktów i usług w zakresie informacji cyfrowych.
40.
Zaznacza, że należy zachęcać do nawiązywania partnerstw i rozwijać je między wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, aby koordynować działania w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego i wnosić wkład w podejmowane na szczeblu krajowym i unijnym działania w tym obszarze w celu zwalczania przestępczości w sieci i minimalizacji skutków bezpośredniej kradzieży własności finansowej lub intelektualnej, przerwania komunikacji lub zniszczenia danych o kluczowym znaczeniu dla przedsiębiorstw 12 .

II.6 Uwagi końcowe

41.
Uważa, że działania zaplanowane w zmienionym wniosku dotyczącym rozporządzenia nie wydają się wzbudzać żadnych wątpliwości, jeżeli chodzi o ich zgodność zarówno z zasadą pomocniczości, jak i proporcjonalności.
42.
Podkreśla rolę władz lokalnych i regionalnych w propagowaniu wspólnych programów badawczych, gdyż władze te są kluczowymi podmiotami uczestniczącymi w opracowywaniu regionalnych strategii badań i innowacji; do nich należy często zarządzanie instytucjami badawczymi i to one wspierają tworzenie warunków sprzyjających innowacji.
43.
Podkreśla, że należy systematycznie konsultować się z samorządami lokalnymi i regionalnymi w trakcie opracowywania i wdrażania środków dotyczących finansowania transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych i zarzadzania nimi (zwłaszcza gdy chodzi o aspekty związane z wdrażaniem łączy szerokopasmowych na słabiej zaludnionych obszarach, świadczeniem usług transgranicznych, itp.).

III.

 ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1
Preambuła
Nowy punktPoprawka KR-u
(10) Przy dalszym tworzeniu infrastruktury usług cyfrowych konieczne będzie zadbanie o to, by wszelkie wymogi bezpieczeństwa były przestrzegane na wszystkich szczeblach, co pozwoli zagwarantować adekwatny poziom ochrony prywatności i danych osobowych oraz zapobiec nieupoważnionemu śledzeniu wszelkiego rodzaju informacji osobowych i profilowaniu użytkowników.
Uzasadnienie
Obecnie ważną sprawą jest zapewnienie ochrony danych osobowych i stosowanie standardów prywatności jako wymogów bezpieczeństwa z uwagi na podatność informacji osobowych na zagrożenia w odniesieniu do preferencji zakupowych, stanu zdrowia, dokumentacji medycznej, itp.
Poprawka 2
Preambuła, motyw 1
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Sieci i usługi telekomunikacyjne są w coraz większym stopniu uzależnione od infrastruktury internetowej, a infrastruktura sieci szerokopasmowych i usługi cyfrowe są ze sobą ściśle powiązane. Internet staje się dominującą platformą dla komunikacji, usług i działalności gospodarczej. Dostęp do szybkiego internetu i usług cyfrowych w całej Europie leży zatem w interesie publicznym oraz stanowi podstawę wzrostu gospodarczego i jednolitego rynku.Sieci i usługi telekomunikacyjne są w coraz większym stopniu uzależnione od infrastruktury internetowej, a infrastruktura sieci szerokopasmowych i usługi cyfrowe są ze sobą ściśle powiązane. Internet staje się dominującą platformą dla komunikacji, usług i działalności gospodarczej. Dostęp we wszystkich regionach UE do szybkiego internetu po przystępnej cenie oraz do i usług cyfrowych w całej Europie leży zatem w interesie publicznym oraz stanowi podstawę konkurencyjności, wzrostu gospodarczego, włączenia społecznego i jednolitego rynku.
Uzasadnienie
Konkurencyjność i włączenie społeczne to dwie istotne kwestie, kóre należy wziąć pod uwagę.
Poprawka 3
Preambuła, motyw 7
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
W odniesieniu do infrastruktury publicznych usług cyfrowych elementy podstawowe mają pierwszeństwo przed innymi elementami infrastruktury usług cyfrowych, ponieważ stanowią dla nich warunek wstępny. Infrastruktura usług cyfrowych powinna między innymi służyć wytworzeniu europejskiej wartości dodanej i wychodzić naprzeciw udokumentowanym potrzebom. Powinna ona zarówno pod względem technicznym, jak i operacyjnym, osiągnąć stopień zaawansowania umożliwiający wdrożenie, potwierdzony zwłaszcza w ramach udanych programów pilotażowych. Powinny one opierać się na konkretnych planach trwałości działań w celu zapewnienia długoterminowego funkcjonowania platform usług podstawowych poza ramami instrumentu "Łącząc Europę". Pomoc finansowa na podstawie niniejszego rozporządzenia powinna zatem w miarę możliwości być stopniowo zmniejszana i należy pozyskiwać finansowanie ze źródeł innych niż instrument "Łącząc Europę".W odniesieniu do infrastruktury publicznych usług cyfrowych elementy podstawowe oraz infrastruktura usług cyfrowych posiadająca elementy możliwe do wykorzystania przez pozostałych usługodawców mają pierwszeństwo przed innymi elementami infrastruktury usług cyfrowych, ponieważ stanowią dla nich warunek wstępny podstawę dalszego rozwoju. Infrastruktura usług cyfrowych powinna między innymi służyć wytworzeniu europejskiej wartości dodanej i wychodzić naprzeciw udokumentowanym potrzebom. Powinna ona zarówno pod względem technicznym, jak i operacyjnym, osiągnąć stopień zaawansowania umożliwiający wdrożenie, potwierdzony zwłaszcza w ramach udanych programów pilotażowych. Powinny one opierać się na konkretnych planach trwałości działań w celu zapewnienia długoterminowego funkcjonowania platform usług podstawowych poza ramami instrumentu "Łącząc Europę". Pomoc finansowa na podstawie niniejszego rozporządzenia powinna zatem w miarę możliwości być stopniowo zmniejszana i należy pozyskiwać finansowanie ze źródeł innych niż instrument "Łącząc Europę".
Poprawka 4
Preambuła, motyw 22
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Komisję powinna wspomagać grupa ekspertów będących przedstawicielami państw członkowskich, z którą będą prowadzone konsultacje i która będzie między innymi uczestniczyć w procesie monitorowania wdrażania niniejszych wytycznych, oraz w planowaniu, ocenie i rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem,Komisję powinna wspomagać grupa ekspertów będących przedstawicielami złożona z przedstawicieli państw członkowskich oraz jednego przedstawiciela władz lokalnych i regionalnych, z którą będą prowadzone konsultacje i która będzie między innymi uczestniczyć w procesie monitorowania wdrażania niniejszych wytycznych, oraz w planowaniu, ocenie i rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem
Uzasadnienie
Udział przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych może być użyteczny w procesie konsultacji ze względu na rolę samorządów we wdrażaniu usług.
Poprawka 5
Artykuł 3 ust. 2 lit. b)
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
3.2b) poprawa codziennego życia obywateli, przedsiębiorstw i organów administracji poprzez propagowanie wzajemnych połączeń i interoperacyjności krajowych, regionalnych i lokalnych sieci telekomunikacyjnych, a także dostępu do takich sieci.poprawa codziennego życia oraz działalności gospodarczej i społecznej obywateli, przedsiębiorstw i organów administracji poprzez propagowanie wzajemnych połączeń i interoperacyjności krajowych, regionalnych i lokalnych sieci telekomunikacyjnych, a także dostępu do takich sieci.
Uzasadnienie
Działalność gospodarcza i społeczna wiąże się z codziennym życiem, stanowiąc część priorytetów lokalnych i regionalnych i wraz z nimi może pobudzać rozwój i poprawiać efektywność usług użyteczności publicznej oraz przedsiębiorstw.
Poprawka 6
Artykuł 3 ust. 3 lit. b)
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
skuteczny przepływ inwestycji prywatnych i publicznych w celu pobudzania rozwoju i modernizacji sieci szerokopasmowych służący osiągnięciu celów dotyczących internetu szerokopasmowego określonych w Europejskiej agendzie cyfrowej.skuteczny przepływ inwestycji prywatnych i publicznych oraz rozwój euczenia się w celu pobudzania rozwoju i modernizacji sieci szerokopasmowych służący osiągnięciu celów dotyczących internetu szerokopasmowego określonych w Europejskiej agendzie cyfrowej.
Uzasadnienie
Alternatywą pozwalającą na finansowanie cyfryzacji treści jest rozwój rynków uczenia się za pośrednictwem nośników elektronicznych.
Poprawka 7
Artykuł 4 ust. 2
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Na projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania mogą składać się ich wszystkie etapy, w tym studia wykonalności, wdrożenie, bieżąca realizacja, koordynacja i ocena.Na projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania mogą składać się ich wszystkie etapy, w tym studia wykonalności, wdrożenie, bieżąca realizacja, koordynacja i ocena. Projekty te muszą przestrzegać zasady neutralności technologicznej, która stanowi podstawę struktury UE w dziedzinie komunikacji elektronicznej.
Uzasadnienie
Istotne jest wymienienie zasad określających strukturę komunikacji elektronicznej, zwłaszcza w kontekście definiowania projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
Poprawka 8
Artykuł 7
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Aby osiągnąć cele wyznaczone w niniejszych wytycznych, Unia może ponadto nawiązywać kontakty, prowadzić rozmowy, wymieniać się informacjami i współpracować z organizacjami międzynarodowymi i podmiotami prawnymi mającymi siedzibę w państwach trzecich. Celem tej współpracy jest m.in. wspieranie interoperacyjności między sieciami telekomunikacyjnymi w Unii a sieciami telekomunikacyjnymi państw trzecich.Aby osiągnąć cele wyznaczone w niniejszych wytycznych, Unia może ponadto nawiązywać kontakty, prowadzić rozmowy, wymieniać się informacjami i współpracować z organizacjami międzynarodowymi i podmiotami prawnymi mającymi siedzibę w państwach trzecich, jeżeli współpraca taka służy interesowi publicznemu. Celem tej współpracy jest m.in. wspieranie interoperacyjności między sieciami telekomunikacyjnymi w Unii a sieciami telekomunikacyjnymi państw trzecich. Współpraca ta jest realizowana w koordynacji ze strategiami opracowanymi w ramach polityki zewnętrznej Unii, zwłaszcza z ewentualnymi istniejącymi lub przygotowywanymi strategiami makroregionalnymi.
Uzasadnienie
W procesie decyzyjnym priorytetem powinien być interes publiczny. Przy opracowywaniu mechanizmów współpracy zewnętrznej wskazane jest także uwzględnianie istniejących strategii.
Poprawka 9
Artykuł 8 ust.1
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Na podstawie informacji otrzymanych na mocy art. 21 rozporządzenia XXX ustanawiającego instrument "Łącząc Europę" państwa członkowskie i Komisja wymieniają się informacjami na temat postępów w realizacji niniejszych wytycznych.Na podstawie informacji otrzymanych na mocy art. 21 rozporządzenia XXX ustanawiającego instrument "Łącząc Europę" państwa członkowskie i Komisja wymieniają się informacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi na temat postępów w realizacji niniejszych wytycznych. Roczne podsumowanie tych informacji przekazuje się Parlamentowi Europejskiemu. Państwa członkowskie angażują w ten proces władze lokalne i regionalne.
Uzasadnienie
Propozycja mająca na celu poprawę przejrzystości.
Poprawka 10
Artykuł 8 ust. 2
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Komisja prowadzi konsultacje z grupą ekspertów, w skład której wchodzi po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego, i jest przez nią wspomagana.Komisja prowadzi konsultacje z grupą ekspertów, w skład której wchodzi po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego, w tym jeden przedstawiciel władz regionalnych i jeden przedstawiciel władz lokalnych, i jest przez nią wspomagana.
Uzasadnienie
Udział władz lokalnych i regionalnych byłby korzystny, gdyż usługi publiczne w Europie świadczone są głównie przez władze lokalne i regionalne i właśnie te usługi są ważne dla życia codziennego i dla swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej i swobody przemieszczania się obywateli.
Poprawka 11
Załącznik, Sekcja 1 pkt 2 lit. g)
Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
infrastruktura służąca do obsługi programu "Bezpieczniejszy internet": odnosi się to do platformy służącej do pozyskiwania, eksploatacji i utrzymania wspólnych systemów obliczeniowych, baz danych i narzędzi informatycznych dla centrów bezpieczniejszego internetu w państwach członkowskich. Dotyczy to również działań zaplecza administracyjnego w zakresie nielegalnych treści związanych z wykorzystywaniem seksualnym, a także powiązań z organami policyjnymi, w tym z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Interpol, oraz, w stosownych przypadkach, usuwanie tych treści przez odpowiednie strony internetowe. Wsparciem platformy będą wspólne bazy danych;infrastruktura służąca do obsługi programu "Bezpieczniejszy internet": odnosi się to do platformy służącej do pozyskiwania, eksploatacji i utrzymania wspólnych systemów obliczeniowych, baz danych i narzędzi informatycznych, jak również do wymiany najlepszych praktyk, dla centrów bezpieczniejszego internetu w państwach członkowskich. Centra bezpieczniejszego internetu w państwach członkowskich zapewniające unijną wartość dodaną stanowią kluczowy element infrastruktury służącej do obsługi programu "Bezpieczniejszy internet", w ramach którego na szczególną uwagę zasługują krajowe telefony zaufania, telefoniczne linie interwencyjne, ośrodki zajmujące się podnoszeniem poziomu świadomości oraz inne działania mające na celu podniesienie poziomu świadomości. Dotyczy to również działań zaplecza administracyjnego w zakresie nielegalnych treści związanych z wykorzystywaniem seksualnym, a także powiązań z organami policyjnymi, w tym z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Interpol, oraz, w stosownych przypadkach, usuwanie tych treści przez odpowiednie strony internetowe. Wsparciem platformy będą wspólne bazy danych oraz wspólne systemy oprogramowania;
Uzasadnienie
Przykłady najlepszych praktyk byłyby bardzo pomocne w działaniach centrów bezpieczniejszego internetu.
Bruksela, 8 października 2013 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO
1 CdR 39/2006.
2 CdR 5/2008 fin.
3 CdR 156/2009 fin.
4 CdR 10/2009 fin.
5 CdR 104/2010 fin.
6 CdR 104/2010 fin.
7 CdR 247/2009 fin.
8 CdR 247/2009 fin.
9 CdR 626/2012 fin.
10 CdR 247/2009 fin.
11 CdR 247/2009 fin.
12 CdR1646-2013.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.