Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1165/98 w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.158.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 czerwca 2004 r.

OPINA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 24 maja 2004 r.
wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1165/98 w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych

(COM(2003) 823 ostateczne)

(CON/2004/19)

(2004/C 158/03)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2004 r.)

1. W dniu 30 kwietnia 2004 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1165/98 w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

2. Właściwość EBC do wydania opinii wynika z pierwszego akapitu artykułu 105, ustępu 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie ze pierwszym zdaniem artykułu 17, ustępu 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Zarządzająca wydała niniejszą opinię.

3. Celem projektowanego rozporządzenia jest usprawnienie zbierania w ramach Unii Europejskiej (UE). krótkoterminowych danych statystycznych odnoszących się do przedsiębiorstw. W szczególności projektowane rozporządzenie przewiduje utworzenie wskaźnika cen importowych dla produktów przemysłowych oraz wskaźnika cen produkcji dla usług. Projektowane rozporządzenie przewiduje także zwiększenie częstotliwości zbierania danych w zakresie niektórych istotnych wskaźników ekonomicznych oraz przekazywanie ich w krótszych niż dotychczas terminach.

A. Uwagi ogólne

4. EBC dokonał określenia krótkoterminowych danych statystycznych, wymaganych dla celów prowadzenia polityki pieniężnej(1). Projektowane rozporządzenie jest rezultatem Planu działania w sprawie wymogów statystycznych Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW) (zwanego dalej "Planem Działania UGW"), stworzonego na wniosek Rady Ecofin przez Komisję Europejską (Eurostat), w ścisłej współpracy z EBC. Plan Działania UGW wzywał do usprawnienia zbierania danych statystycznych objętych rozporządzeniem (WE) nr 1165/98. Projektowane rozporządzenie jest także istotne ze względu na Podstawowe Europejskie Wskaźniki Gospodarcze (Principal European Economic Indicators, PEEI), określone przez Radę Ecofin w dniu 18 lutego 2003 r. i obejmujące osiem wskaźników zawartych w projektowanym rozporządzeniu. EBC pozytywnie przyjmuje nieformalne porozumienie zawarte pomiędzy krajowymi organami statystycznymi a Eurostatem, zgodnie z którym poszczególne PEEI zawarte w projektowanym rozporządzeniu zostaną opublikowane zgodnie z przewidzianymi dla nich terminami, niezależnie od daty przyjęcia projektowanego rozporządzenia.

5. EBC udziela poparcia dla projektowanego rozporządzenia, obejmującego wskaźniki najbardziej istotne z punktu widzenia oceny cyklu gospodarczego oraz prowadzenia polityki pieniężnej. Ponadto rozporządzenie jest znaczącym krokiem w kierunku utworzenia istotnych miesięcznych i kwartalnych wskaźników statystycznych w zakresie obrotu i cen produkcji w sektorze usług. Projektowane rozporządzenie odzwierciedla wspólne propozycje Komitetu Programu Statystycznego oraz Komitetu ds. Statystyki Monetarnej, Finansowej oraz Bilansów Płatniczych z lutego 2003 r.

6. EBC szczególnie pozytywnie przyjmuje zwiększenie częstotliwości oraz skrócenie terminów przekazywania wielu wskaźników. Należy zauważyć, że dla dokonania oceny sytuacji gospodarczej przez EBC większe znaczenie mają przekazywane terminowo agregaty cenowe niż dane szczegółowe.

7. EBC popiera także wprowadzenie w projektowanym rozporządzeniu szczegółowego opisu nowych zamówień i cen w oparciu o ich pochodzenie z obszaru euro oraz spoza tego obszaru. Dane takie są przydatne EBC, gdyż pozwalają na dokonanie rozróżnienia pomiędzy rozwojem gospodarczym obszaru euro oraz obszaru, który nie przyjął euro. EBC zgadza się, iż taki szczegółowy opis powinien być sporządzany jedynie przez te Państwa Członkowskie, które przyjęły euro. Istotnym jednak jest, by te Państwa Członkowskie, które przyjmą euro w przyszłości miały także możliwość przedstawienia wtedy danych za wystarczająco długi okres wcześniejszy.

8. EBC pozytywnie przyjmuje propozycję zawartą w projektowanym rozporządzeniu, by opracować pewne wskaźniki obszaru euro przy użyciu tzw. "Europejskich wzorcowych prób statystycznych". W świetle ograniczonych środków oraz potrzeby określenia priorytetów, pomoże to poprawić dane statystyczne obszaru euro, a jednocześnie może zmniejszyć środki wymagane na szczeblu krajowym. Z tej samej przyczyny EBC pozytywnie przyjmuje fakt, iż projektowane rozporządzenie istotnie zmniejsza wymagania w zakresie sprawozdawczości przez małe kraje UE, pozwalając im na skoncentrowanie się na opracowaniu głównych agregatów cenowych.

9. Potrzebne są pewne dalsze wysiłki by poprawić porównywalność istniejących danych statystycznych objętych rozporządzeniem (WE) nr 1165/98. Pomimo iż od roku 1998 osiągnięto duży postęp, można odnotować różne czynniki (takie jak zróżnicowane praktyki krajowe dotyczące dnia roboczego i dostosowań sezonowych oraz w zakresie rewizji), które nadal pogarszają jakość agregatów cenowych obszaru euro oraz porównywalność danych krajowych.

B. Uwagi szczegółowe

10. EBC popiera uwzględnienie od roku 2005 nowej zmiennej dotyczącej cen importowych (Załącznik, część A), oraz planowany termin jej przekazywania. Wskazana zmienna dostarczy ważnych dodatkowych informacji dla analizy cen obszaru euro. EBC dostrzega przydatność tej zmiennej w zakresie określenia cen produktów przemysłowych importowanych przez obszar euro jako całość z krajów poza obszarem euro.

11. W odniesieniu do danych dotyczących zatrudnienia, przepracowanych godzin oraz wynagrodzenia brutto projektowane rozporządzenie przewiduje przekazywanie danych kwartalnych w terminie trzech miesięcy (dwóch miesięcy w odniesieniu do danych dotyczących zatrudnienia). Taka kwartalna częstotliwość połączona z długim terminem przekazywania danych jest niezadowalająca z punktu widzenia celów EBC. W odniesieniu do głównych agregatów cenowych dla obszaru euro, dane te powinny być dostępne z częstotliwością miesięczną oraz przekazywane w terminie maksymalnie jednego miesiąca.

12. EBC przyjmuje z zadowoleniem skrócenie terminów przekazywania danych oraz zmianę częstotliwości kwartalnej na miesięczną w przypadku danych statystycznych dotyczących produkcji w sektorze budowlanym (Załącznik, część B).

13. EBC pozytywnie przyjmuje planowane przeprowadzenie badań w zakresie możliwości wprowadzenia zmiennej cen produkcji w sektorze budowlanym. Taka zmienna uzupełni obecną zmienną kosztów w sektorze budowlanym - która ma charakter wskaźnika cen nakładów - podczas gdy wskaźnik cen produkcji jest bardziej przydatny w prowadzeniu analizy cenowej.

14. EBC pozytywnie przyjmuje główne usprawnienia planowane w stosunku do danych statystycznych dotyczących usług, w szczególności wprowadzenie wskaźnika cen produkcji. Wskaźnik ten wniesie istotny wkład do analizy cen obszaru euro oraz przyczyni się do poprawy jakości prognoz wzrostu dokonywanych w ramach sprawozdań krajowych. Biorąc pod uwagę, że termin publikacji PEEI w zakresie wskaźnika cen produkcji nie przekracza dwóch miesięcy od zakończeniu kwartału sprawozdawczego, EBC sugeruje dostosowanie wymaganych przez projektowane rozporządzenie terminów przekazywania danych (trzy miesiące) do bardziej przydatnych terminów publikacji PEEI. Ponadto projektowane rozporządzenie określa termin, z upływem którego lista usług objętych wskaźnikiem może być zmieniana (Załącznik, część D). Jako że opracowywane są całkowicie nowe modele danych statystycznych, takie obostrzenie może przynieść skutki odwrotne od planowanych. Zakres uwzględnienia danych statystycznych w odniesieniu do cen produkcji w sektorze usług powinien w razie potrzeby podlegać zmianom zgodnie ze zmieniającymi się wymogami informacyjnymi. W związku z tym EBC sugeruje usunięcie tego terminu.

15. W odniesieniu do zmiennej obrotu w sektorze usług, projektowane rozporządzenie skraca termin przekazywania danych z trzech do dwóch miesięcy, co przyjmuje się pozytywnie. EBC popiera także planowane przeprowadzenie studiów dotyczących zbierania zmiennych w zakresie obrotu w sektorze usług z częstotliwością miesięczną.

Frankfurt nad Menem, dnia 24 maja 2004 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

_____

(1) Statistical requirements of the European Central Bank in the field of general economic statistics ("Wymagania statystyczne Europejskiego Banku Centralnego w zakresie ogólnej statystyki gospodarczej"), Europejski Bank Centralny, sierpień 2000 r. Patrz także opinia Europejskiego Instytutu Walutowego w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych (CON/97/19).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.