Opinia "Wspólne ramy strategiczne".
Dz.U.UE.C.2013.17.56
Akt nienormatywny(2013/C 17/11)
(Dz.U.UE C z dnia 19 stycznia 2013 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Ponownie wyraża przekonanie, że potrzebne są wspólne ramy strategiczne (WRS) na lata 2014-2020, aby wprowadzić koordynację i uzyskać synergię między interwencjami pięciu funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz wskazać wyraźny kierunek strategiczny dla umów partnerskich i programów operacyjnych. |
- Wyraża wątpliwość co do zasadności zaproponowanego podziału WRS pomiędzy załącznik do rozporządzenia ogólnego i akt delegowany z orientacyjnymi działaniami o wysokiej europejskiej wartości dodanej i priorytetami współpracy. Popiera przyjęcie WRS wyłącznie jako załącznika do rozporządzenia ogólnego. |
- Jest zdania, że orientacyjne działania o wysokiej wartości dodanej powinny zostać przyjęte przez Komisję Europejską w formie komunikatu Komisji o charakterze niewiążącym, podobnie jak miało to miejsce w przypadku strategicznych wytycznych Wspólnoty na lata 2007-2013. |
- Podkreśla, że celem WRS powinno być stworzenie warunków dla płynnego przejścia pomiędzy pakietem legislacyjnym a umową partnerską i programami operacyjnymi, oraz wskazuje na konieczność uściślenia mechanizmów wdrażania. |
- Wyraża ubolewanie, że 11 celów tematycznych wymienionych we wniosku dotyczącym rozporządzenia ogólnego różni się od sześciu priorytetów Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz sześciu odrębnych priorytetów w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego i Morskiego, co powoduje, że koordynacja staje się niezwykle trudna. |
- Jest przekonany o konieczności decentralizacji na szczeblu lokalnym i regionalnym zarządzania operacyjnego, aby zwiększyć koordynację i komplementarność między funduszami, co zapewni skuteczne zintegrowane podejście, tj. wielotematyczne, oddolne, oparte na specyfice każdego terytorium. |
- Usilnie zaleca stosowanie programów operacyjnych opartych na wielu funduszach. |
- Apeluje o ustanowienie stabilnych ram programowania, aby zapewnić zgodność z wieloletnią perspektywą polityki spójności. |
- Kwestionuje możliwość wprowadzania zmian do WSR poprzez akt delegowany. |
Sprawozdawca generalny | Marek WOŹNIAK (PL/PPE), marszałek województwa wielkopolskiego |
Dokument źródłowy | Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 COM(2012) 496 final, załącznik I |
KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
Wprowadzenie do załącznika dotyczącego WRS
Spójność i zgodność z zarządzaniem gospodarczym Unii
Mechanizmy koordynacji między funduszami objętymi zakresem wspólnych ram strategicznych
Koordynacja między funduszami objętymi zakresem wspólnych ram strategicznych a innymi obszarami polityki i instrumentami Unii
Koordynacja z działaniami w zakresie współpracy
Zasady horyzontalne i przekrojowe cele polityczne
Rozwiązania mające na celu sprostanie wyzwaniom terytorialnym
Poprawka 1 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 3.2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie oraz instytucje zarządzające odpowiedzialne za realizację funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych ściśle ze sobą współpracują przy przygotowywaniu, realizacji, monitorowaniu i ocenie umów o partnerstwie i programów. | Państwa członkowskie, ich władze lokalne i regionalne, partnerzy oraz instytucje zarządzające odpowiedzialne za realizację funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych ściśle ze sobą współpracują przy przygotowywaniu, realizacji, monitorowaniu i ocenie umów o partnerstwie i programów. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 2 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 3.3 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
[...] | [...] |
2. Państwa członkowskie wspierają rozwój rozwiązań lokalnych i subregionalnych, szczególnie w zakresie lokalnego rozwoju realizowanego przez lokalne społeczności, poprzez przekazywanie uprawnień w zakresie podejmowania decyzji i ich realizacji lokalnym partnerstwom podmiotów publicznych, prywatnych i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego. Rozwój kierowany przez lokalną społeczność powinien być realizowany w kontekście strategicznego podejścia, aby zagwarantować, że przy "oddolnym" określaniu lokalnych potrzeb uwzględniono priorytety określone na wyższym poziomie. Państwa członkowskie określają zatem podejście do rozwoju kierowanego przez lokalną społeczność w ramach funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych i zawierają w umowach o partnerstwie informacje na temat głównych wyzwań, jakim będzie można w ten sposób sprostać, najważniejszych celów i priorytetów rozwoju kierowanego przez lokalną społeczność, zasięgu terytorialnego, szczególnej roli lokalnych grup działania w realizacji strategii oraz roli poszczególnych funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych w realizacji lokalnych strategii rozwoju na różnego rodzaju obszarach, np. wiejskich, miejskich i przybrzeżnych oraz odpowiednich mechanizmów koordynacji. | 2. Rozwój kierowany przez lokalną społeczność powinien być realizowany w kontekście strategicznego podejścia, aby zagwarantować, że przy "oddolnym" określaniu lokalnych potrzeb uwzględniono priorytety określone na wyższym poziomie. Państwa członkowskie wspierają rozwój rozwiązań lokalnych i subregionalnych, szczególnie w zakresie lokalnego rozwoju realizowanego przez lokalne społeczności, poprzez przekazywanie uprawnień w zakresie podejmowania decyzji i ich realizacji lokalnym partnerstwom podmiotów publicznych, prywatnych i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego. Rozwój kierowany przez lokalną społeczność powinien być realizowany w kontekście strategicznego podejścia, aby zagwarantować, że przy "oddolnym" określaniu lokalnych potrzeb uwzględniono priorytety określone na wyższym poziomie. Państwa członkowskie określają zatem podejście do rozwoju kierowanego przez lokalną społeczność w ramach funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych i zawierają w umowach o partnerstwie informacje na temat głównych wyzwań, jakim będzie można w ten sposób sprostać, najważniejszych celów i priorytetów rozwoju kierowanego przez lokalną społeczność, zasięgu terytorialnego, szczególnej roli lokalnych grup działania w realizacji strategii oraz roli poszczególnych funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych w realizacji lokalnych strategii rozwoju na różnego rodzaju obszarach, np. wiejskich, miejskich i przybrzeżnych oraz odpowiednich mechanizmów koordynacji. |
3. Zintegrowane inwestycje terytorialne są instrumentem, w którym przewidziano zasady dotyczące zintegrowanej realizacji dla inwestycji w ramach więcej niż jednej osi priorytetowej jednego lub kilku programów operacyjnych. Finansowanie z kilku osi priorytetowych i programów może zostać połączone w ramach zintegrowanej strategii inwestycyjnej dla określonego terytorium lub obszaru funkcjonalnego. Może to przybrać formę zintegrowanej strategii na rzecz rozwoju obszarów miejskich lub na rzecz współpracy między gminami na danym terytorium wiejskim. Pozwala to instytucjom zarządzającym powierzyć realizację elementów różnych osi priorytetowych władzom lokalnym w celu zagwarantowania, że inwestycje prowadzone będą w sposób komplementarny. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych niektóre elementy mogą zostać wdrożone za pośrednictwem rozwoju kierowanego przez lokalną społeczność, przy połączeniu tych dwóch podejść. | |
4. Operacja zintegrowana to projekt, umowa, działanie lub grupa projektów, które otrzymują wsparcie z jednego lub kilku funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz z innych instrumentów unijnych. Podlega ona warunkowi, że dana pozycja wydatków nie może być finansowana dwukrotnie w ramach funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych lub w ramach innych instrumentów unijnych. | |
5. Wspólny plan działania jest operacją realizowaną dzięki podejściu opartemu na wynikach w celu osiągnięcia konkretnych celów uzgodnionych wspólnie przez państwo członkowskie i Komisję. Może być częścią jednego lub kilku programów operacyjnych, a tym samym stanowić użyteczny instrument wspierania ściślejszej integracji różnych funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych pod kątem osiągnięcia wspólnego celu. | |
6. Wspólny program operacyjny jest programem operacyjnym łączącym wsparcie z kilku funduszy objętych wspólnymi ramami strategicznymi. | |
7. Państwa członkowskie promują rozwój kierowany przez lokalną społeczność, zintegrowane inwestycje terytorialne, operacje zintegrowane, wspólne plany działania i wspólne programy operacyjne, zawierając w umowach o partnerstwie informacje na temat głównych wyzwań, jakim będzie można w ten sposób sprostać, najważniejszych celów i priorytetów tych instrumentów, zasięgu terytorialnego, szczególnej roli lokalnych grup działania w realizacji lokalnych strategii rozwoju oraz roli poszczególnych funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych we wdrażaniu zintegrowanych strategii na różnego rodzaju obszarach, np. wiejskich, miejskich i przybrzeżnych, oraz odpowiednich mechanizmów koordynacji. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 21 opinii.
Poprawka 3 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, dodać nowy punkt po punkcie 3.3.2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W wypadkach gdy zintegrowane inwestycje terytorialne w rozumieniu art. 99 wniosku dotyczącego rozporządzenia ogólnego w sprawie funduszy strukturalnych dotyczą strategii zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w rozumieniu art. 7 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie EFRR, zarządzanie takimi zintegrowanymi inwestycjami i ich wdrażanie powinno być realizowane bezpośrednio przez odpowiednie władze miejskie. |
Uzasadnienie
Tekst ten ma na celu uwzględnienie w przepisach kwestii, o której mowa w punkcie 22 opinii, tak aby podkreślić innowacyjny charakter przekazania zarządzania i wdrażania ITI miastom, o czym mówi art. 7 rozporządzenia w sprawie EFRR i art. 99 rozporządzenia ogólnego.
Poprawka 4 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 4.4 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie gwarantują, w stosownych przypadkach, że fundusze objęte zakresem wspólnych ram strategicznych są koordynowane przy wsparciu z programu NER 300 [...]. | Państwa członkowskie i Komisja gwarantują, w stosownych przypadkach, że fundusze objęte zakresem wspólnych ram strategicznych są koordynowane przy wsparciu z programu NER 300 [...]. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 26 opinii.
Poprawka 5 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 4.5 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Państwa członkowskie, jeżeli to możliwe, wykorzystują synergię instrumentów polityk unijnych (zarówno instrumenty finansowania jak i inne) służących łagodzeniu zmiany klimatu oraz przystosowaniu się do zmiany klimatu, ochronie środowiska i efektywnemu gospodarowaniu zasobami. | 1. Państwa członkowskie i Komisja, jeżeli to możliwe, wykorzystują synergię instrumentów polityk unijnych (zarówno instrumenty finansowania jak i inne) służących łagodzeniu zmiany klimatu oraz przystosowaniu się do zmiany klimatu, ochronie środowiska i efektywnemu gospodarowaniu zasobami. |
2. Państwa członkowskie zapewniają, w stosownych przypadkach, komplementarność i koordynację z programem LIFE, w szczególności ze zintegrowanymi projektami w zakresie przyrody, wody, odpadów, powietrza, łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do zmiany klimatu. | 2. Państwa członkowskie i Komisja zapewniają, w stosownych przypadkach, komplementarność i koordynację z programem LIFE, w szczególności ze zintegrowanymi projektami w zakresie przyrody, wody, odpadów, powietrza, łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do zmiany klimatu. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 26 opinii.
Poprawka 6 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 4.6 podpunkt 1 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie wykorzystują fundusze objęte zakresem wspólnych ram strategicznych w celu upowszechnienia narzędzi i metod opracowanych i sprawdzonych w ramach programu "Erasmus dla wszystkich". | Państwa członkowskie i Komisja wykorzystują fundusze objęte zakresem wspólnych ram strategicznych w celu upowszechnienia narzędzi i metod opracowanych i sprawdzonych w ramach programu "Erasmus dla wszystkich". |
Uzasadnienie
Zob. punkt 26 opinii.
Poprawka 7 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 4.9 podpunkt 2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2. W celu wsparcia większej integracji terytorialnej, państwa członkowskie wykorzystują synergię działań z zakresu współpracy terytorialnej w ramach polityki spójności oraz Europejskich Instrumentów Sąsiedztwa i Partnerstwa, szczególnie w odniesieniu do działań w ramach współpracy transgranicznej. W stosownych przypadkach państwa członkowskie gwarantują, że istniejące działania są powiązane z nowo powstałym europejskim ugrupowaniem współpracy terytorialnej, zwracając szczególną uwagę na koordynację i wymianę najlepszych praktyk. | 2. W celu wsparcia większej integracji terytorialnej, państwa członkowskie wykorzystują synergię działań z zakresu współpracy terytorialnej w ramach polityki spójności oraz Europejskich Instrumentów Sąsiedztwa i Partnerstwa, Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej i Europejskiego Funduszu Rozwoju, szczególnie w odniesieniu do działań w ramach współpracy transgranicznej. W stosownych przypadkach państwa członkowskie gwarantują, że istniejące działania są powiązane z nowo powstałym europejskim ugrupowaniem współpracy terytorialnej, zwracając szczególną uwagę na koordynację i wymianę najlepszych praktyk. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 32 opinii.
Poprawka 8 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 6.3 podpunkt 2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie gwarantują uczestnictwo właściwych organów odpowiedzialnych za promowanie równouprawnienia płci, niedyskryminacji oraz dostępności w ramach partnerstw i zapewniają właściwe struktury zgodnie z praktykami krajowymi, aby doradzać w kwestii równouprawnienia płci, niedyskryminacji i dostępności i zapewnić niezbędną wiedzę specjalistyczna podczas przygotowywania, monitorowania i oceny funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych. Skład komitetów monitorujących jest zrównoważony pod względem udziału kobiet i mężczyzn i obejmuje stanowisko związane z wiedzą specjalistyczną na temat kwestii płci lub wiążące się z odpowiedzialnością za tę kwestię. | Państwa członkowskie gwarantują, w ramach istniejących struktur krajowych, uczestnictwo właściwych organów odpowiedzialnych za promowanie równouprawnienia płci, niedyskryminacji oraz dostępności w ramach partnerstw i zapewniają właściwe struktury zgodnie z praktykami krajowymi, aby doradzać w kwestii równouprawnienia płci, niedyskryminacji i dostępności i zapewnić niezbędną wiedzę specjalistyczna podczas przygotowywania, monitorowania i oceny funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych. Skład komitetów monitorujących jest zrównoważony pod względem udziału kobiet i mężczyzn i obejmuje stanowisko związane z wiedzą specjalistyczną na temat kwestii płci lub wiążące się z odpowiedzialnością za tę kwestię. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 39 opinii.
Poprawka 9 | |
COM(2012) 496 final | |
Załącznik I, punkt 7 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
7.1. Państwa członkowskie i regiony podejmują następujące kroki przy przygotowywaniu umów o partnerstwie i programów: | 7.1. Państwa członkowskie i regiony podejmują następujące kroki przy przygotowywaniu umów o partnerstwie i programów: |
a) analiza potencjału rozwoju danego państwa członkowskiego lub regionu, szczególnie w odniesieniu do głównych wyzwań określonych w strategii "Europa 2020", krajowych programach reform i zaleceniach dla poszczególnych krajów; odpowiedzialne władze przeprowadzają szczegółowe analizy cech krajowych, regionalnych i lokalnych; | a) analiza potencjału rozwoju danego państwa członkowskiego lub regionu, szczególnie w odniesieniu do głównych wyzwań określonych w sprawozdaniach Komisji na temat polityki spójności, w strategii "Europa 2020", krajowych programach reform i zaleceniach dla poszczególnych krajów; odpowiedzialne władze przeprowadzają szczegółowe analizy cech krajowych, regionalnych i lokalnych; |
b) ocena głównych wyzwań, którym należy sprostać w danym regionie lub państwie członkowskim, identyfikacja barier i brakujących powiązań, niedoborów innowacji, w tym braku zdolności planowania i realizacji, które hamują długoterminowy potencjał zwiększania wzrostu gospodarczego i zatrudnienia; tworzy ona podstawy do ustalenia możliwych obszarów i działań priorytetowych z punktu widzenia polityki, interwencji i koncentracji działań; | b) ocena głównych wyzwań, którym należy sprostać w danym regionie lub państwie członkowskim, identyfikacja barier i brakujących powiązań, niedoborów innowacji, w tym braku zdolności planowania i realizacji, które hamują długoterminowy potencjał zwiększania wzrostu gospodarczego i zatrudnienia; tworzy ona podstawy do ustalenia możliwych obszarów i działań priorytetowych z punktu widzenia polityki, interwencji i koncentracji działań; |
c) ocena wyzwań dotyczących koordynacji między poszczególnymi sektorami, jurysdykcjami i państwami, w szczególności w kontekście strategii makroregionalnych i strategii dotyczących basenów morskich; | c) ocena specyfiki danego obszaru, którą należy uwzględnić: - rola miast, obszarów wiejskich, obszarów połowowych i przybrzeżnych, obszarów zmagających się z konkretnymi problemami geograficznymi i demograficznymi; |
- szczególne wyzwania stojące przed obszarami podlegającymi przemianom przemysłowym, regionami najbardziej oddalonymi, regionami wysuniętymi najbardziej na północ o bardzo niskim zaludnieniu oraz regionami wyspiarskimi, transgranicznymi i górskimi; | |
- powiązania między obszarami miejskimi i wiejskimi pod względem dostępu do przystępnych cenowo, wysokiej jakości usług i infrastruktury, a także problemy regionów o wysokiej koncentracji grup marginalizowanych społecznie; | |
d) identyfikacja działań pozwalających na lepszą koordynację między różnymi poziomami terytorialnymi i źródłami finansowania, w celu osiągnięcia bardziej zintegrowanego podejścia łączącego strategię "Europa 2020" z podmiotami lokalnymi i regionalnymi. | dc) ocena wyzwań dotyczących koordynacji między poszczególnymi sektorami, jurysdykcjami i państwami, w szczególności w kontekście strategii makroregionalnych i strategii dotyczących basenów morskich; |
ed) identyfikacja działań pozwalających na lepszą koordynację między różnymi poziomami terytorialnymi i źródłami finansowania, w celu osiągnięcia bardziej zintegrowanego podejścia łączącego strategię "Europa 2020" z podmiotami lokalnymi i regionalnymi. | |
7.2. W celu osiągnięcia spójności terytorialnej państwa członkowskie i regiony gwarantują, że całościowe podejście do promowania inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu: | 7.2. W celu osiągnięcia spójności terytorialnej państwa członkowskie i regiony gwarantują, że całościowe podejście do promowania inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu: |
a) odzwierciedla rolę miast, obszarów wiejskich, obszarów połowowych i przybrzeżnych, obszarów zmagających się z konkretnymi problemami geograficznymi i demograficznymi; | a) odzwierciedla rolę miast, obszarów wiejskich, obszarów połowowych i przybrzeżnych, obszarów zmagających się z konkretnymi problemami geograficznymi i demograficznymi; |
b) uwzględnia szczególne wyzwania regionów najbardziej oddalonych, regionów wysuniętych najbardziej na północ o bardzo niskim zaludnieniu oraz regionów wyspiarskich, transgranicznych i górskich; | b) uwzględnia szczególne wyzwania regionów najbardziej oddalonych, regionów wysuniętych najbardziej na północ o bardzo niskim zaludnieniu oraz regionów wyspiarskich, transgranicznych i górskich; |
c) sprzyja tworzeniu powiązań między obszarami miejskimi i wiejskimi pod względem dostępu do przystępnych cenowo, wysokiej jakości usług i infrastruktury, a także rozwiązywaniu problemów regionów o wysokiej koncentracji grup marginalizowanych społecznie. | c) sprzyja tworzeniu powiązań między obszarami miejskimi i wiejskimi pod względem dostępu do przystępnych cenowo, wysokiej jakości usług i infrastruktury, a także rozwiązywaniu problemów regionów o wysokiej koncentracji grup marginalizowanych społecznie. |
Uzasadnienie
Komitet z zadowoleniem przyjmuje zawarte w punkcie 7.2 nawiązanie do obowiązków traktatowych dotyczących celu spójności terytorialnej, sugeruje jednak, by uwzględnić tę kwestię wśród kroków wymienionych w punkcie 7.1.
Bruksela, 29 listopada 2012 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
(1) COM(2012) 496 final.
(2) Mając na myśli zawieszenie płatności i zobowiązań dla programów operacyjnych w wypadku naruszenia zaleceń dotyczących zarządzania gospodarczego UE.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.