Opinia wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.100.144

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 kwietnia 2009 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy

COM(2008) 111 wersja ostateczna - 2006/0214 (COD)

(2009/C 100/26)

(Dz.U.UE C z dnia 30 kwietnia 2009 r.)

Dnia 4 czerwca 2008 r. Rada Unii Europejskiej, działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy.

Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię dnia 11 września 2008 r. Samodzielnym sprawozdawcą był Xavier VERBOVEN.

Na 448. sesji plenarnej w dniach 22-23 października 2008 r. (posiedzenie z dnia 22 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 102 głosami - 4 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Komitet zasadniczo popiera omawiany wniosek, wzywa Komisję do uwzględnienia przedstawionych zastrzeżeń i do odpowiedniego zmodyfikowania treści motywów oraz pragnie, by wniosek został wkrótce zatwierdzony przez Parlament i Radę(1).

2. Uzasadnienie

2.1. Streszczenie dokumentu Komisji

2.1.1. Celem niniejszego wniosku jest kodyfikacja dyrektywy Rady 89/655/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy. Nowa dyrektywa zastąpi włączone do niej akty(2). Według Komisji, w omawianym wniosku całkowicie zachowano treść kodyfikowanych aktów, zebrano je jedynie razem i dokonano tylko takich formalnych zmian, jakie wynikają z samego zadania kodyfikacji.

2.2. Uwagi

2.2.1. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego jest istotnym elementem środków zapobiegawczych. Od 1989 r. zasady te są przedmiotem harmonizacji określającej minimalne wymagania. Dyrektywa

z 30 listopada 1989 r. była wielokrotnie zmieniana, tak aby objąć jej zakresem zastosowania większość warunków pracy (głównie prace na wysokości), a także uwzględnić szersze podejście do kwestii zdrowia w pracy poprzez odniesienie do zasad ergonomii. Ponadto przyjęcie dyrektywy 2007/30/WE zmieniło sposób, w jaki państwa członkowskie sporządzają krajowe sprawozdania dotyczące stosowania prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa. Wspomniane zmiany mogą powodować trudności dla odbiorców tego aktu prawnego.

2.2.2. Do kodyfikowanych aktów nie powinno się wprowadzać żadnych zmian natury merytorycznej, ani w artykułach dyrektyw, ani w załącznikach do nich, ani w motywach. Te poszczególne części dyrektywy są współzależne i stanowią spójną całość. Pomimo że motywy nie są same w sobie wiążącymi przepisami, to ułatwiają one ich interpretację i wspierają w ten sposób państwa członkowskie w określaniu kryteriów służących spójnemu stosowaniu prawodawstwa. Po przeanalizowaniu wniosku Komitet uważa, że omawiany tekst przestrzega tej podstawowej zasady w odniesieniu do kodyfikacji artykułów i załączników, ale odbiega od niej w przypadku motywów:

- Komitet stwierdza, że motywy (7), (8), (9), (10) i (11) dyrektywy 2001/45/EWG oraz motyw (9) dyrektywy 89/655/EWG nie zostały uwzględnione w kodyfikacji.

- W szczególności, w motywach (10) i (11) dyrektywy 2001/45/EWG zwracano uwagę na konieczność specjalnych szkoleń dla pracowników, od których wymaga się używania sprzętu do prac na wysokości. Komitet pragnie, by wniosek w sprawie kodyfikacji nie pomijał tego zalecenia w swych motywach.

- Komitet jest zdania, że omawiany wniosek powinien być przedmiotem konsultacji z komitetem doradczym ds. bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, zgodnie z decyzją Rady 2003/C 218/01 z 22 lipca 2003 r. Wzmianka o ich przeprowadzeniu powinna się znaleźć w uzasadnieniu dyrektywy zgodnie ze stosowaną dotąd praktyką. Czas, jaki upłynął od rozpoczęcia kodyfikacji wskazuje wyraźnie, że konsultacje z komitetem doradczym mogły zostać przeprowadzone bez szczególnych trudności.

2.2.3. Z zastrzeżeniem powyższych uwag, zdaniem Komitetu we wniosku Komisji w sposób racjonalny zestawiono obowiązujące przepisy, dzięki czemu stają się one bardziej zrozumiałe; zabieg ten nie stwarza problemów merytorycznych.

2.2.4. Komitet zasadniczo popiera omawiany wniosek, wzywa Komisję do uwzględnienia przedstawionych zastrzeżeń i do odpowiedniego zmodyfikowania treści motywów oraz pragnie, by wniosek został wkrótce zatwierdzony przez Parlament i Radę.

Brukseli, 22 października 2008 r.

Mario SEPI
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

______

(1) Zob. także opinię EKES-u z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. l dyrektywy 89/391/EWG) (wersja skodyfikowana); sprawozdawca: Xavier VERBOVEN (Dz. U. C 97 z 28.4.2007).

(2) Dyrektywa Rady 89/655/EWG; dyektywa Rady 95/63/WE, dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/45/WE oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/30/WE.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.