Opinia - Wniosek dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przemieszczania odpadów.
Dz.U.UE.C.2014.126.42
Akt nienormatywny(2014/C 126/11)
(Dz.U.UE C z dnia 26 kwietnia 2014 r.)
Plany inspekcji przemieszczania odpadów
Udostępnianie planów inspekcji
Przeniesienie ciężaru dowodu
Elektroniczna wymiana danych
Pozostałe kwestie
Pomocniczość, proporcjonalność i lepsze uregulowania prawne
Poprawka 1
COM(2013) 516 final, art. 1 ust. 2 - rozporządzenie (WE) nr 1013/2006, art. 26, nowy ust. 5
Uzasadnienie
Należy przeprowadzić odpowiednie konsultacje na poziomie ekspertów na szczeblu lokalnym i regionalnym. Funkcjonuje już celny pojedynczy punkt kontaktowy na potrzeby deklaracji oraz morski pojedynczy punkt kontaktowy. Dane muszą być dostępne dla wszystkich niezbędnych służb, tj. dla policji, urzędów celnych, inspekcji i organów portowych.
(2009) - opinia grupy nt. zmniejszenia obciążeń administracyjnych w obszarze priorytetowym "Ochrona środowiska".
Poprawka 2 | ||
COM(2013) 516 final, art. 1 ust. 3 lit. b) - rozporządzenie (WE) nr 1013/2006, art. 50, nowy ust. 2 lit. a) | ||
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe organy ustanowiły plany inspekcji mających na celu kontrolę zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Plany muszą obejmować cały obszar geograficzny przedmiotowego państwa członkowskiego i mieć zastosowanie do wszystkich inspekcji przemieszczania odpadów przeprowadzonych zgodnie z ust. 2, w tym inspekcji w instalacjach i przedsiębiorstwach, inspekcji transportu drogowego i kolejowego oraz inspekcji przesyłek w portach. W planach uwzględnia się następujące elementy: | Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe organy ustanowiły plany inspekcji mających na celu kontrolę zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Plany muszą obejmować cały obszar geograficzny przedmiotowego państwa członkowskiego na odpowiednich poziomach i należy zapewniać koordynację w wypadku ustanowienia kilku planów inspekcji; plany powinny i mieć zastosowanie do wszystkich inspekcji przemieszczania odpadów przeprowadzonych zgodnie z ust. 2, w tym inspekcji w instalacjach i przedsiębiorstwach, inspekcji transportu drogowego i kolejowego oraz inspekcji przesyłek w portach. W planach uwzględnia się następujące elementy: | |
a) strategię i cele dotyczące inspekcji przemieszczania odpadów, z uwzględnieniem koniecznych zasobów ludzkich, finansowych i innych; | a) strategię i wymierne cele dotyczące inspekcji przemieszczania odpadów, z uwzględnieniem koniecznych zasobów ludzkich, finansowych i innych; | |
b) ocenę ryzyka obejmującą poszczególne strumienie odpadów i źródła nielegalnego przemieszczania oraz uwzględniającą dane wywiadowcze, takie jak dochodzenia policji i analizy działalności przestępczej; | b) ocenę ryzyka obejmującą poszczególne strumienie odpadów i źródła nielegalnego przemieszczania oraz uwzględniającą dane wywiadowcze, takie jak dochodzenia policji i analizy działalności przestępczej; | |
c) priorytety oraz opis ich wyboru na podstawie strategii, celów i oceny ryzyka; | c) priorytety oraz opis ich wyboru na podstawie strategii, celów i oceny ryzyka; | |
d) informacje dotyczące liczby i rodzaju planowanych inspekcji w składowiskach, inspekcji transportu drogowego i kolejowego i inspekcji przesyłek w portach; | d) informacje dotyczące liczby i rodzaju planowanych inspekcji w składowiskach, inspekcji transportu drogowego, lotniczego, wodnego i kolejowego i inspekcji przesyłek w portach, na podstawie oceny ryzyka i zgodnie z priorytetami; | |
e) podział zadań między organy zajmujące się inspekcjami przemieszczania odpadów; | e) podział zadań między organy zajmujące się inspekcjami przemieszczania odpadów; | |
f) sposoby współpracy między różnymi organami zajmującymi się inspekcjami; oraz | f) skuteczne i efektywne sposoby współpracy między różnymi organami zajmującymi się inspekcjami; oraz | |
g) ocenę konieczności szkolenia inspektorów w kwestiach technicznych lub prawnych związanych z gospodarowaniem odpadami i przemieszczaniem odpadów oraz przepisy dotyczące regularnych programów szkoleniowych. | g) ocenę konieczności szkolenia inspektorów w kwestiach technicznych lub prawnych związanych z gospodarowaniem odpadami i przemieszczaniem odpadów oraz przepisy dotyczące regularnych programów szkoleniowych. | |
h) strategię komunikacji i promowania przestrzegania przepisów w celu zaangażowania podmiotów podlegających regulacjom i ogółu społeczeństwa; | ||
i) informacje o tym, w jaki sposób podmioty podlegające regulacjom i ogół społeczeństwa mogą informować odpowiednią agencję o wszelkich nieprawidłowościach. | ||
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
Plany są corocznie poddawane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach aktualizowane. Podczas przeglądu przeprowadza się ocenę stopnia realizacji celów i innych elementów planów. | Plany są corocznie poddawane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach aktualizowane. Podczas przeglądu przeprowadza się ocenę stopnia realizacji celów i innych elementów planów. | |
Plany są udostępniane publicznie przez właściwe organy zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska 8 . | Strategiczny przegląd planów jest stale udostępniany publicznie - w tym także w formie elektronicznej - przez właściwe organy zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska 9 . | |
Państwa członkowskie zapewniają społeczeństwu stałą dostępność - w tym w formie elektronicznej - informacji na temat wyników inspekcji przeprowadzonych zgodnie z planami, o których mowa w niniejszym artykule, wszelkich działań zaradczych podjętych przez właściwe organy w wyniku owych inspekcji, nazw podmiotów dokonujących nielegalnego przemieszczania odpadów, a także nałożonych kar. | ||
Uzasadnienie | ||
W niektórych państwach członkowskich regiony są odpowiedzialne za ustanawianie własnych planów inspekcji, więc należałoby je skoordynować, tak aby objąć cały obszar geograficzny. Uwzględnienie wymiernych celów byłoby zgodne z istniejącymi sprawdzonymi rozwiązaniami w państwach członkowskich. Pozwala to także na ocenę skuteczności planów inspekcji przez decydentów. Należy też uwzględnić transport drogą wodną oraz transport lotniczy, gdyż również w ten sposób dokonuje się przemieszczenia odpadów. Zarówno sektor gospodarki odpadami i ich utylizacji, jak i ogół społeczeństwa mają do odegrania swoją rolę w zapewnianiu przestrzegania przepisów dotyczących przemieszczania odpadów, dlatego powinny mieć możliwość zgłaszania odpowiedniej agencji swoich trosk o dobro publiczne bez obaw, iż będą z tego powodu narażone na szykany czy represje. Należy wyraźnie stwierdzić, że liczba i rodzaj inspekcji powinny zależeć od oceny ryzyka i priorytetów, o których mowa w lit. b) i c). Publikowanie wyników inspekcji jest niezbędne w celu dowiedzenia wdrożenia rozporządzenia i utrzymania zaufania społecznego w odniesieniu do gospodarki odpadami. Należy publikować jedynie strategiczny przegląd planów, gdyż bardziej szczegółowe informacje mogłyby zostać wykorzystane przez podmioty starające się uniknąć inspekcji. | ||
Poprawka 3 | ||
Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006, art. 50 ust. 5 | ||
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
Komisja nie zaproponowała żadnej zmiany w art. 50 ust. 5 obecnego tekstu rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 | Zalecana poprawka do art. 50 ust. 5 obecnego tekstu rozporządzenia (WE) nr 1013/2006: | |
Państwa Członkowskie współpracują, na szczeblu bilateralnym lub oraz multilateralnym, z innymi państwami w celu ułatwienia zapobiegania nielegalnym przemieszczeniom i wykrywania ich. Wymieniają informacje dotyczące przemieszczania odpadów oraz dzielą się wiedzą na temat środków egzekucji. Komisja tworzy w tym celu wspólną platformę obejmującą wszystkie państwa członkowskie. | ||
Uzasadnienie | ||
Obecnie współpraca ma charakter dobrowolny i nie uczestniczą w niej najważniejsze państwa członkowskie. Nielegalne przemieszczanie transgraniczne odpadów można zwalczać jedynie przy współpracy wszystkich państw członkowskich, dlatego należy stworzyć wspólną platformę. |
Bruksela, 30 stycznia 2014 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |