Opinia "Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności".
Dz.U.UE.C.2012.225.143
Akt nienormatywny(2012/C 225/10)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Zauważa, że europejska wartość dodana inwestycji w infrastrukturę zrealizowanych na przestrzeni lat dzięki Funduszowi Spójności okazuje się bardzo wysoka. Dzięki tym inwestycjom UE poprawia jakość życia obywateli i oferuje przedsiębiorstwom możliwości rozwoju. |
- Z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji Europejskiej, by zachować w okresie 2014-2020 znaczną dotację dla Funduszu Spójności, tak aby można było wspierać polityczne cele UE w dziedzinie transportu, ochrony środowiska i energetyki z budżetu UE. |
- Uważa, że polityka spójności jest i powinna zostać wyrazem solidarności w UE i skutecznym instrumentem na rzecz realizacji jednolitego rynku europejskiego. |
- Nalega na konieczność zastosowania podejścia zdecydowanie skoncentrowanego na wynikach i lepszego określania priorytetów inwestycyjnych na poziomie lokalnym i krajowym. |
- Uważa, że Fundusz Spójności mógłby finansować zintegrowane projekty dotyczące charakterystyki energetycznej budynków i mieszkalnictwa. |
- Zgadza się, że należy inteligentnie inwestować w rozwój infrastruktury na poziomie europejskim. |
- Podkreśla, że władze lokalne i regionalne są także odpowiedzialne za realizację inwestycji w dziedzinie infrastruktury transportowej oraz tworzenia drugorzędnych i trzeciorzędnych połączeń w ramach sieci transeuropejskich. Należy je ściśle włączyć w podejmowanie decyzji w sprawie wyboru priorytetowych projektów leżących we wspólnym interesie, tak aby zapewnić spójność inwestycji publicznych i prywatnych na wszystkich poziomach. |
- Sprzeciwi się wszelkim inicjatywom, które mogłyby ograniczyć budżet przeznaczony na politykę spójności, zwłaszcza jeśli chodzi o 10 mld euro z budżetu instrumentu "Łącząc Europę" pochodzących z Funduszu Spójności. |
Sprawozdawca | Romeo STAVARACHE (RO/ALDE), burmistrz Bacău, okręg Bacău |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 COM(2011) 612 final |
KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
Lepsze planowanie strategiczne i większa skuteczność w wykorzystaniu funduszy
Inwestycje w infrastrukturę podstawową
Sieci transportowe
Infrastruktura związana ze środowiskiem naturalnym i sieciami energetycznymi
Instrument "Łącząc Europę"
Poprawka 1 | |
Artykuł 2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 2 Zakres wsparcia z Funduszu Spójności 1. Z zachowaniem odpowiedniej równowagi oraz zgodnie z istniejącymi w każdym państwie członkowskim potrzebami w zakresie inwestycji i infrastruktury Fundusz Spójności wspiera: a) inwestycje na rzecz środowiska, włączając w to dziedziny związane ze zrównoważonym rozwojem oraz energią niosące ze sobą korzyści dla środowiska; b) sieci transeuropejskie w zakresie infrastruktury transportu zgodnie z wytycznymi przyjętymi decyzją nr 661/2010/UE; c) pomoc techniczną. 2. Fundusz Spójności nie wspiera: d) likwidacji elektrowni jądrowych; e) redukcji emisji gazów cieplarnianych w urządzeniach objętych dyrektywą 2003/87/WE; f) budynków mieszkalnych. | Artykuł 2 Zakres wsparcia z Funduszu Spójności 1. Z zachowaniem odpowiedniej równowagi oraz zgodnie z istniejącymi w każdym państwie członkowskim potrzebami w zakresie inwestycji i infrastruktury Fundusz Spójności wspiera: a) inwestycje na rzecz środowiska, włączając w to dziedziny związane ze zrównoważonym rozwojem oraz energią niosące ze sobą korzyści dla środowiska; b) sieci transeuropejskie w zakresie infrastruktury transportu zgodnie z wytycznymi przyjętymi decyzją nr 661/2010/UE; c) pomoc techniczną. 2. Fundusz Spójności nie wspiera: d) likwidacji elektrowni jądrowych; e) redukcji emisji gazów cieplarnianych w urządzeniach objętych dyrektywą 2003/87/WE; f) budynków mieszkalnych. |
Uzasadnienie | |
Poprawka odzwierciedla zalecenia sformułowane w punkcie 25 opinii. | |
Poprawka 2 | |
Artykuł 3 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 3 Priorytety inwestycyjne Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr [...]/2012 [RWP] Fundusz Spójności wspiera następujące priorytety inwestycyjne w zakresie celów tematycznych określonych w art. 9 rozporządzenia (UE) nr [...]/2012 [RWP]: a) wspieranie przejścia do gospodarki niskoemisyjnej we wszystkich sektorach poprzez: i) wspieranie wytwarzania i dystrybucji odnawialnych źródeł energii; ii) promowanie efektywności energetycznej i korzystania z energii odnawialnej w małych i średnich przedsiębiorstwach; iii) wspieranie efektywności energetycznej i korzystania z energii odnawialnej w infrastrukturze publicznej; iv) rozwijania inteligentnych systemów dystrybucji niskiego napięcia; v) promowanie strategii niskoemisyjnych dla obszarów miejskich; b) wspieranie dostosowania do zmiany klimatu oraz zapobiegania ich ryzyku i zarządzania nim poprzez: i) wspieranie wyspecjalizowanych inwestycji służących dostosowaniu do zmiany klimatu; ii) promowanie inwestycji ukierunkowanych na konkretne rodzaje ryzyka, zapewniających odporność na klęski żywiołowe oraz stworzenie systemów zarządzania klęskami żywiołowymi; c) ochrona środowiska i promowanie efektywnego gospodarowania zasobami poprzez: i) zajęcie się znacznymi potrzebami w zakresie inwestycji w sektorze odpadów celem wypełnienia zobowiązań określonych w dorobku prawnym Unii w zakresie środowiska; ii) zajęcie się znacznymi potrzebami w zakresie inwestycji w sektorze gospodarki wodnej celem wypełnienia zobowiązań zawartych w dorobku prawnym Unii w zakresie środowiska; iii) ochronę i odtwarzanie różnorodności biologicznej, także poprzez zieloną infrastrukturę; iv) poprawę jakości środowiska miejskiego włącznie z regeneracją terenów poprzemysłowych i obniżenie zanieczyszczenia powietrza; d) wspieranie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości występujących w głównych infrastrukturach sieciowych poprzez: i) wspieranie multimodalnego jednolitego europejskiego obszaru transportu poprzez inwestycje w transeuropejską sieć transportową; ii) rozwój przyjaznych środowisku i niskoemisyjnych systemów transportu włącznie z promowaniem zrównoważonej mobilności miejskiej; iii) rozwój kompleksowych i interoperatywnych systemów transportu kolejowego wysokiej jakości; e) zwiększanie zdolności instytucjonalnej i udoskonalanie efektywnej administracji publicznej poprzez wzmacnianie zdolności instytucjonalnej i efektywności administracji publicznej i służb publicznych związanych z wdrażaniem Funduszu Spójności. | Artykuł 3 Priorytety inwestycyjne Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr [...]/2012 [RWP] Fundusz Spójności wspiera następujące priorytety inwestycyjne w zakresie celów tematycznych określonych w art. 9 rozporządzenia (UE) nr [...]/2012 [RWP]: a) wspieranie przejścia do gospodarki niskoemisyjnej we wszystkich sektorach poprzez: i) wspieranie wytwarzania i dystrybucji odnawialnych źródeł energii; ii) promowanie efektywności energetycznej i korzystania z energii odnawialnej w małych i średnich przedsiębiorstwach; iii) wspieranie efektywności energetycznej i korzystania z energii odnawialnej w infrastrukturze publicznej oraz w sektorze charakterystyki energetycznej budynków; iv) rozwijania inteligentnych systemów dystrybucji niskiego napięcia; v) promowanie strategii niskoemisyjnych dla obszarów miejskich; b) wspieranie dostosowania do zmiany klimatu oraz zapobiegania ich ryzyku i zarządzania nim poprzez: i) wspieranie wyspecjalizowanych inwestycji służących dostosowaniu do zmiany klimatu; ii) promowanie inwestycji ukierunkowanych na konkretne rodzaje ryzyka, zapewniających odporność na klęski żywiołowe oraz stworzenie systemów zarządzania klęskami żywiołowymi; c) ochrona środowiska i promowanie efektywnego gospodarowania zasobami poprzez: i) zajęcie się znacznymi potrzebami w zakresie inwestycji w sektorze odpadów celem wypełnienia zobowiązań określonych w dorobku prawnym Unii w zakresie środowiska; ii) zajęcie się znacznymi potrzebami w zakresie inwestycji w sektorze gospodarki wodnej celem wypełnienia zobowiązań zawartych w dorobku prawnym Unii w zakresie środowiska; iii) ochronę i odtwarzanie różnorodności biologicznej, także poprzez zieloną infrastrukturę; iv) poprawę jakości środowiska miejskiego włącznie z regeneracją terenów poprzemysłowych i obniżenie zanieczyszczenia powietrza; d) wspieranie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości występujących w głównych infrastrukturach sieciowych poprzez: i) wspieranie multimodalnego jednolitego europejskiego obszaru transportu poprzez inwestycje w transeuropejską sieć transportową; ii) rozwój przyjaznych środowisku i niskoemisyjnych systemów transportu włącznie z promowaniem zrównoważonej mobilności miejskiej; iii) rozwój kompleksowych i interoperatywnych systemów transportu kolejowego wysokiej jakości; e) zwiększanie zdolności instytucjonalnej i udoskonalanie efektywnej administracji publicznej poprzez wzmacnianie zdolności instytucjonalnej i efektywności administracji publicznej i służb publicznych związanych z wdrażaniem Funduszu Spójności. |
Uzasadnienie | |
Poprawka odzwierciedla zalecenia sformułowane w punkcie 25 opinii. |
Bruksela, 3 maja 2012 r.
Przewodnicząca | |
Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
(1) Opinia KR-u w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych po roku 2013, sprawozdawczyni: Flo CLUCAS (UK/ALDE), radna miasta Liverpool.
(2) Zob. http://www.eu-territoria-lagenda.eu/.
(3) COM(2010) 677 final.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.