Opinia - Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie lekkich plastikowych toreb na zakupy.
Dz.U.UE.C.2014.174.43
Akt nienormatywny(2014/C 174/08)
(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2014 r.)
Sprawozdawca | Linda GILLHAM, radna, Rada Hrabstwa Runnymede (UK/EA) |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w celu ograniczenia korzystania z lekkich plastikowych toreb na zakupy |
COM(2013) 761 final - 2013/0371 (COD) |
KOMITET REGIONÓW
Kontekst ogólny
Poziom ambicji wyrażony w proponowanej dyrektywie
Definicja/zakres
Krajowe lub unijne cele w zakresie ograniczenia i zakazy
Instrumenty ekonomiczne
Poprawka 1
COM(2013) 761 final - motyw 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Korzystanie z plastikowych toreb na zakupy powoduje powstawanie dużych ilości odpadów oraz nieefektywne korzystanie z zasobów i oczekuje się, że będzie wzrastać, jeśli nie zostaną podjęte żadne działania. Wyrzucanie plastikowych toreb na zakupy przyczynia się do powstawania odpadów morskich, które zagrażają ekosystemom morskim na całym świecie. | Korzystanie z plastikowych toreb na zakupy powoduje powstawanie dużych ilości odpadów oraz nieefektywne korzystanie z zasobów i oczekuje się, że będzie wzrastać, jeśli nie zostaną podjęte żadne działania. Wyrzucanie plastikowych toreb na zakupy przyczynia się do powstawania odpadów morskich, które zagrażają ekosystemom morskim i rzecznym oraz ekosystemom dużych zbiorników wodnych na całym świecie. |
Uzasadnienie
Wyrzucanie plastikowych toreb nie tylko przyczynia się do powstawania odpadów morskich, ale także wywiera negatywny wpływ na środowisko w ujęciu ogólnym.
Poprawka 2
COM(2013) 761 final - motyw 5
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W celu propagowania podobnych ograniczeń średniego poziomu zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy państwa członkowskie powinny podjąć środki służące zmniejszaniu zużycia plastikowych toreb na zakupy o grubości poniżej 50 mikronów zgodne z ogólnymi celami Unii w zakresie polityki dotyczącej odpadów oraz unijnej hierarchii postępowania z odpadami, jak przewidziano w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy. Takie środki ograniczające powinny uwzględniać obecne poziomy zużycia plastikowych toreb na zakupy w poszczególnych państwach członkowskich, przy czym wyższe poziomy będą wymagać podjęcia bardziej ambitnych działań. W celu monitorowania postępów w ograniczaniu korzystania z lekkich plastikowych toreb na zakupy organy krajowe będą przekazywać dane dotyczące korzystania z nich zgodnie z art. 17 dyrektywy 94/62/WE. | W celu propagowania podobnych ograniczeń średniego poziomu zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy państwa członkowskie powinny podjąć środki służące znacznemu zmniejszeniu zmniejszaniu zużycia plastikowych toreb na zakupy o grubości poniżej 50 mikronów zgodne z ogólnymi celami Unii w zakresie polityki dotyczącej odpadów oraz unijnej hierarchii postępowania z odpadami, jak przewidziano w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy. Takie środki ograniczające powinny uwzględniać obecne poziomy zużycia plastikowych toreb na zakupy w poszczególnych państwach członkowskich, przy czym wyższe poziomy będą wymagać podjęcia bardziej ambitnych działań. W celu monitorowania postępów w ograniczaniu korzystania z lekkich plastikowych toreb na zakupy organy krajowe będą przekazywać dane dotyczące korzystania z nich zgodnie z art. 17 dyrektywy 94/62/WE. |
Uzasadnienie
Wzmocnienie sformułowania zgodnie z proponowanym w art. 4 dyrektywy 94/62/WE konkretnym celem dotyczącym ograniczenia zużycia o co najmniej 80 %.
Poprawka 3
COM(2013) 761 final - motyw 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Działania, jakie powinny zostać podjęte przez państwa członkowskie, mogą obejmować wykorzystanie instrumentów ekonomicznych takich jak podatki i opłaty, które okazały się szczególnie skuteczne przy ograniczaniu korzystania z plastikowych toreb na zakupy, jak również ograniczenia w zakresie wprowadzania do obrotu na zasadzie odstępstwa od art. 18 dyrektywy 94/62/WE, z zastrzeżeniem wymogów określonych w art. 34-36 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. | Działania, jakie powinny zostać podjęte przez państwa członkowskie, mogą powinny obejmować wykorzystanie instrumentów ekonomicznych takich jak podatki i opłaty, które okazały się szczególnie skuteczne przy ograniczaniu korzystania z plastikowych toreb na zakupy, jak również ograniczenia w zakresie wprowadzania do obrotu na zasadzie odstępstwa od art. 18 dyrektywy 94/62/WE, z zastrzeżeniem wymogów określonych w art. 34-36 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Uzasadnienie
Najskuteczniejszym sposobem ograniczenia korzystania z toreb na zakupy jest zaprzestanie udostępniania ich bezpłatnie. Taki obowiązek należy wprowadzić we wszystkich państwach członkowskich.
Poprawka 4
COM(2013) 761 final, artykuł 1, punkt 1 (dodać nowy punkt 1) - dyrektywa 94/62/WE, artykuł 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Brak. | W art. 3 dodaje się nowy pkt 2a w brzmieniu: "2a. "torby na zakupy" oznaczają torby, które wydaje się konsumentom w punkcie sprzedaży w celu umożliwienia zabrania lub dostarczenia towarów lub produktów." |
Uzasadnienie
Przed podaniem definicji "lekkich" toreb należy podać ogólną definicję toreb na zakupy, zwłaszcza w odniesieniu do poprawki 6.
Poprawka 5
COM(2013) 761 final, artykuł 1, punkt 1 - dyrektywa 94/62/WE, artykuł 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W art. 3 dodaje się nowy pkt 2a w brzmieniu: | W art. 3 dodaje się nowy pkt 2a 2b w brzmieniu: |
"2a. "lekkie plastikowe torby na zakupy" oznaczają torby wykonane z materiałów z tworzyw sztucznych, zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 10/2011* o grubości ścianki poniżej 50 mikronów, i które są dostarczane konsumentom w punkcie sprzedaży towarów lub produktów." | "2a2b. "»lekkie plastikowe torby na zakupy«" oznaczają torby wykonane w całości lub w części z materiałów z tworzyw sztucznych, zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 10/2011* o grubości ścianki poniżej 50 mikronów, i które są dostarczane konsumentom w punkcie sprzedaży towarów lub produktów." |
Uzasadnienie
W celu ujęcia toreb z laminatem lub elementem z tworzywa sztucznego.
Poprawka 6
COM(2013) 761 final, artykuł 1, punkt 2 - dyrektywa 94/62/WE, artykuł 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2) W art. 4 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: | 2) W art. 4 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: |
"1a. Państwa członkowskie podejmują środki mające na celu osiągnięcie ograniczenia korzystania z lekkich plastikowych toreb na zakupy na ich terytorium w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy. | "1a. Państwa członkowskie podejmują środki mające na celu osiągnięcie minimalnego ogólnounijnego celu w zakresie ograniczenia korzystania z lekkich plastikowych toreb na zakupy na ich terytorium do 35 toreb na mieszkańca rocznie w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy. |
Środki te mogą obejmować zastosowanie krajowych celów w zakresie ograniczenia, instrumentów ekonomicznych oraz ograniczeń w zakresie wprowadzania do obrotu na zasadzie odstępstwa od art. 18 niniejszej dyrektywy. | Środki te podejmowane przez państwa członkowskie w celu ograniczenia zużycia toreb na zakupy obejmują mogą obejmować zastosowanie instrumentów ekonomicznych i mogą również obejmować zastosowanie krajowych celów w zakresie ograniczenia, instrumentów ekonomicznych oraz i ograniczeń w zakresie wprowadzania do obrotu na zasadzie odstępstwa od art. 18 niniejszej dyrektywy. |
Państwa członkowskie składają sprawozdania na temat wpływu tych środków na całkowite powstawanie odpadów opakowaniowych w sprawozdaniach składanych Komisji zgodnie z art. 17 niniejszej dyrektywy." | Państwa członkowskie składają sprawozdania na temat wpływu tych środków na całkowite powstawanie odpadów opakowaniowych w sprawozdaniach składanych Komisji zgodnie z art. 17 niniejszej dyrektywy. |
Państwa członkowskie zapewniają, by środki mające na celu ograniczenie zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy nie doprowadziły do ogólnego wzrostu produkcji opakowań." |
Uzasadnienie
Należy wyznaczyć jasny cel w zakresie ograniczenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy. Opiera się on na 80-procentowym ograniczeniu średniego zużycia w UE w 2010 r.
Wszystkie torby na zakupy, zgodnie z definicją przedstawioną w poprawce 4, powinny stać się przedmiotem instrumentów ekonomicznych.
Zapis zamieszczony w motywie 7 wniosku Komisji należy przenieść do części operacyjnej, aby uniknąć wszelkich niezamierzonych negatywnych skutków docelowej redukcji.
Bruksela, 3 kwietnia 2014 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.