Opinia w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako (CON/2011/8).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.60.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 lutego 2011 r.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 11 lutego 2011 r.

w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako

(CON/2011/8)

(2011/C 60/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2011 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 9 lutego 2011 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako(1) (zwanej dalej "projektem decyzji").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 219 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

EBC przyjmuje z zadowoleniem projekt decyzji, która - po 10 latach od wprowadzenia euro - zmierza do zmiany układu monetarnego z Księstwem Monako, zapewniając bardziej konsekwentne podejście do stosunków pomiędzy Unią a państwami trzecimi.

W szczególności EBC z zadowoleniem przyjmuje zmianę metody wyliczania pułapów emisji monet euro dla Monako oraz ustalenie minimalnej proporcji monakijskich monet euro wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 %.

EBC odnotowuje jednak, że terminologia użyta w projekcie decyzji, a w konsekwencji również w układnie monetarnym, powinna zostać dostosowana do zmian przepisów w tym zakresie.

Propozycje zmian w projekcie decyzji wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 11 lutego 2011 r.

Vítor CONSTÂNCIO
Wiceprezes EBC

______

(1) COM(2011) 23 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIK 

Propozycje zmian

Tekst proponowany przez Komisję Zmiany proponowane przez EBC(1)
Zmiana nr 1

Artykuł 2 lit. a projektu decyzji

"a) Układ powinien być zawarty między Unią, reprezentowaną przez Republikę Francuską i Komisję Europejską, a Księstwem Monako;""a) Układ powinien być zawarty między Unią, reprezentowaną przez Republikę Francuską i Komisję Europejską w ścisłym powiązaniu z EBC, a Księstwem Monako."
Uzasadnienie

Jako że jednym z celów renegocjacji układu z Monako jest zapewnienie podejścia bardziej spójnego z innymi układami monetarnymi, EBC zaleca użycie w odniesieniu do pełnionej przez siebie roli sformułowania zawartego w układzie monetarnym pomiędzy Unią Europejską a Państwem Watykańskim (podpisanym 17 grudnia 2009 r.(2)). Co więcej, proponowane sformułowanie jest zgodne z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiającego środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem(3), zgodnie z którym Komisja współpracuje z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi w ścisłym powiązaniu z Europejskim Bankiem Centralnym.

Zmiana nr 2

Artykuł 2 lit. b projektu decyzji

"b) Metoda określania pułapu emisji monet euro dla Monako powinna zostać zmieniona. Nowy pułap powinien być wyliczany za pomocą metody łączącej część stałą, służącą zapobieganiu nadmiernej spekulacji monetami Monako na rynku numizmatycznym poprzez zaspokojenie popytu na rynku kolekcjonerów monet i część zmienną, wyliczaną na podstawie średniej emisji monet euro we Francji w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku n-1, pomnożonej przez liczbę mieszkańców Monako. Bez uszczerbku dla praw emisji monet kolekcjonerskich, układ powinien ustalić minimalną proporcję monet euro Monako wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 %.""b) Metoda określania pułapu emisji monakijskich monet euro dla Monako powinna zostać zmieniona. Nowy pułap powinien być wyliczany za pomocą metody łączącej część stałą, służącą zapobieganiu nadmiernej spekulacji monakijskimi monetami Monako na rynku numizmatycznym poprzez zaspokojenie popytu na rynku kolekcjonerów monet i część zmienną, wyliczaną na podstawie średniej emisji monet euro we Francji w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku n-1, pomnożonej przez liczbę mieszkańców Monako. Bez uszczerbku dla praw emisji monet kolekcjonerskich, układ powinien ustalić minimalną proporcję monakijskich monet euro Monako wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 % monet euro emitowanych w każdym roku."
Uzasadnienie

EBC uważa za istotne użycie precyzyjnej terminologii prawa monetarnego w upoważnieniu do zawarcia układu monetarnego, a następnie w samym układzie. W szczególności należy należycie uwzględnić ustalenia zaprezentowane w raporcie przygotowanym przez grupę roboczą składającą się z przedstawicieli ministerstw finansów oraz krajowych banków centralnych strefy euro (grupa robocza do spraw euro jako prawnego środka płatniczego), zgodnie z którymi konieczne jest wprowadzenie rozróżnienia pomiędzy "wprowadzeniem do obiegu"(4) a "emisją"(5) monet euro.

(1) Pogrubienie w tekście wskazuje, w którym miejscu EBC proponuje umieszczenie nowego tekstu. Przekreślenie w tekście oznacza, że EBC proponuje wykreślenie fragmentu tekstu.

(2) Dz.U. C 28 z 4.2.2010, s. 13.

(3) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6.

(4) Wprowadzenie do obiegu jest czynnością faktyczną o charakterze operacyjnym, która może zostać zlecona agentowi.

(5) Proces emisji, na który składa się zarówno wprowadzenie do obiegu jak i ujęcie w bilansie podmiotu dokonującego emisji, jest działaniem podmiotu publicznego, które nie może zostać zlecone.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.