Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Luksemburga na lata 2004-2007.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.79.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 kwietnia 2005 r.

OPINIA RADY
z 18 stycznia 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Luksemburga na lata 2004-2007

(2005/C 79/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

W dniu 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Luksemburga obejmujący lata 2004-2007. Aktualizacja ta jest zasadniczo zgodna z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez zmieniony "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, brakuje pewnych wymaganych danych dotyczących założeń makroekonomicznych.

W aktualizacji szacuje się wzrost realnego PKB w 2004 r. na 4,4 %, z poziomu 2,9 % w 2003 r. Przewiduje się, że w 2005 i 2006 r. wzrost ulegnie spowolnieniu, odpowiednio, do 3,8 % i 3,3 %, a następnie ponownie przyspieszy do poziomu 4,3 % w 2007 r. Na podstawie dostępnych obecnie informacji wydaje się, że scenariusz ten odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu.

Strategia budżetowa będąca podstawą aktualizacji dąży do nieznacznego zmniejszenia deficytu do 1,0 % PKB w 2005 r. z poziomu 1,4 % PKB szacowanego w 2004 r. W 2006 i 2007 r. deficyt miałby utrzymać się na poziomie z 2005 r., przy czym zarówno przewidywane dochody, jak i wydatki w stosunku do PKB pozostałyby stałe. Stanowi to pozytywną zmianę w stosunku do aktualizacji z 2003 r., która opierała się na znacznie mniej optymistycznych perspektywach wzrostu niż aktualizacja z 2004 r. i zakładała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) zwiększy się z 0,6 % PKB w 2003 r. do około 2 % w pozostałej części okresu objętego programem. Z uwzględnieniem cyklicznych dostosowań, obliczenia służb Komisji przeprowadzone według wspólnie uzgodnionej metodologii przewidują, że w 2005 r. pojawi się nadwyżka w wysokości 0,3 % PKB, która stopniowo wzrośnie do 2,0 % PKB w 2007 r., świadcząc o szacowanym poszerzaniu się luki produktowej. Jednak oszacowania luk produktowych, a stąd sald strukturalnych stwarzają w przypadku Luksemburga niezwykle duże marginesy niepewności z powodu bardzo specyficznych cech gospodarki tego kraju, co wymaga bardzo ostrożnego posługiwania się takimi wskaźnikami. W perspektywie czasu objętej programem wskaźnik inwestycji publicznych do PKB miałby pozostać zasadniczo stały, na poziomie około 5 % PKB, co znacznie przewyższa średnią unijną.

Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych zawartych w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dochodów w Luksemburgu są tradycyjnie ostrożne i wynik budżetowy za 2004 r. może być znacznie lepszy od obecnie szacowanego, co mogłoby ewentualnie pociągnąć za sobą korzystny efekt bazowy dla pozostałych lat programu. Z drugiej strony, program przewiduje spowolnienie wzrostu wydatków publicznych, który był szczególnie szybki w ostatnich latach, bez wyszczególnienia środków, które miałyby przyczynić się do osiągnięcia tego celu. Pozycja budżetowa przedstawiona w programie wydaje się zapewniać dostateczny margines bezpieczeństwa, chroniący przed naruszeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach cyklicznych. Wydaje się ona również wystarczać do osiągnięcia zawartego w Pakcie Stabilności i Wzrostu średniookresowego celu, jakim jest pozycja budżetowa zbliżona do równowagi w okresie objętym programem (od 2005 r.), z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych.

Wskaźnik zadłużenia jest niezwykle niski i przewidywany jest jego dalszy nieznaczny spadek w perspektywie czasu objętej aktualizacją, z 5,0 % PKB w 2004 r. do 4,5 % PKB w 2007 r. Pozycja aktywa netto ogółem jest jeszcze korzystniejsza dzięki znacznym aktywom finansowym, szacowanym na około 50% PKB, pochodzącym z nadwyżek finansowych zgromadzonych w ubiegłych latach.

Sytuacja Luksemburga pod względem długoterminowej stabilności finansów publicznych wydaje się być korzystna. Oczekuje się, że duża nadwyżka aktywów netto może przynajmniej częściowo skompensować przyszłe koszty związane ze starzeniem się społeczeństwa. Jednakże wskaźnik liczby osób wnoszących składki w stosunku do liczby osób korzystających z systemu emerytalnego ulegnie pogorszeniu nawet przy korzystnym scenariuszu, zakładającym utrzymanie wyjątkowego tempa wzrostu zatrudnienia notowanego w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Dlatego wymagana jest pewna powściągliwość, zapewniająca dopasowanie wydatków państwowych do dochodów i utrzymanie polityki gromadzenia rezerw, a także zastosowanie środków w celu podniesienia niskiego obecnie wskaźnika zatrudnienia mieszkańców Luksemburga, zwłaszcza wśród osób starszych wiekiem.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004200520062007
Realny PKB (zmiana w %)PS listopad 2004

KOM jesień 2004

4,4

4,0

3,8

3,5

3,3

3,6

4,3

n.d.

PS listopad 20032,03,03,8n.d.
Inflacja HICP (%)PS listopad 2004

KOM jesień 2004

2,6

3,0

3,2

2,3

1,5

1,6

1,7

n.d.

PS listopad 20031,51,31,2n.d.
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB)PS listopad 2004

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003

- 1,4

- 0,8

- 1,8

- 1,0

- 1,6

- 2,3

- 0,9

- 2,0

- 1,5

- 1,0

n.d.

n.d.

Saldo pierwotne

(% PKB)

PS listopad 2004

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003

- 1,2

- 0,6

- 1,6

- 0,9

- 1,4

- 2,1

- 0,8

- 1,8

- 1,5

- 0,9

n.d.

n.d.

Saldo strukturalne (% PKB)PS listopad 2004(1)

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003(1)

- 0,7

0,4

0,9

0,3

0,3

1,0

1,4

0,7

2,2

2,0

n.d.

n.d.

Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych bruttoPS listopad 2004

KOM jesień 2004(2)

PS listopad 2003

5,0

4,9

5,2

5,0

4,8

5,0

4,6

4,7

4,4

4,5

n.d.

n.d.

(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie
(2) Sfinalizowane przed przedstawieniem budżetu na 2005 r.
Źródła:
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji (KOM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.