Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Finlandii na lata 2004-2008.
Dz.U.UE.C.2005.136.29
Akt nienormatywnyOPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Finlandii na lata 2004-2008
(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Finlandii, obejmujący okres od 2004 r. do 2008 r. Program jest zasadniczo zgodny wymogami zmienionego "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilizacji i konwergencji" dotyczącymi danych. Brakuje niektórych zmiennych dotyczących podstawowych założeń. W związku z tym Finlandia proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.
(2) Scenariusz makroekonomiczny, bazowy dla tego programu przewiduje, że tempo wzrostu realnego PKB spadnie z 3,2 % w 2004 r. do średnio 2,4 % rocznie przez pozostały okres realizacji programu. Opierając się na aktualnie dostępnych informacjach, scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać ostrożne założenia odnośnie do wzrostu. Przewidywania programu odnośnie do inflacji także wyglądają realistycznie i są zgodne z szacunkami służb Komisji.
(3) Przy prognozowanej rocznej nadwyżce w sektorze general government, wynoszącej średnio 2 % PKB, aktualizacja zakłada utrzymanie dogodnej pozycji budżetowej przez cały okres realizacji programu. Zasadniczo, nadwyżka będzie wytwarzana w funduszach ubezpieczeń społecznych, podczas gdy finanse rządu centralnego, obecnie pozostające w równowadze, powinny wykazać nieznaczne deficyty w latach 2005-07. Celem jest przywrócenie równowagi w finansach państwa w 2007 r. Aby cel ten zrealizować, rząd przyjął roczne limity wydatków na lata 2004-2007. W porównaniu z poprzednią aktualizacją, prognozy nadwyżki sektora general government na lata 2004-2007 praktycznie nie uległy zmianie.
(4) Chociaż Finlandia postanowiła utrzymać korzystną nadwyżkę sektora general government, wynik budżetowy może być gorszy niż przewidywano, gdyż główna tendencja budżetowa przedstawiona w aktualizacji jedynie częściowo uwzględnia cięcia podatkowe w wysokości 1,7 miliarda EUR tj. 1,2 % PKB, które uzupełniają ogólną umowę płacową zawartą pod koniec listopada 2004 r. Jako że nie zapowiedziano żadnych planów dalszego ograniczenia wydatków w 2005-2007, jeżeli nie zostaną wprowadzone środki zakładające podwyższenie dochodów, deficyt rządu w latach 2005 - 2007 będzie wyższy niż podany w programie, co spowoduje obniżenie nadwyżki w finansach sektora general government. Rząd szacuje, że umowa płacowa wraz z cięciami podatkowymi obniży nadwyżkę sektora general government o 0,3 punktu procentowego, tj. do około 1,9 % PKB w 2007 r. Niemniej jednak, rząd oczekuje, że ten pakiet wpłynie stymulująco na dynamikę rozwoju gospodarczego poprzez zwiększenie potencjału wzrostu i tworzenie nowych miejsc pracy, podnosząc w ten sposób zdolność do zwiększenia dochodów.
(5) Uwzględniając ocenę tego ryzyka, pozycja budżetowa zakładana w programie jest wystarczająca do realizacji średnioterminowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest utrzymanie budżetu w stanie zbliżonym do równowagi w latach 2004-2008. Podejście to daje także wystarczający margines bezpieczeństwa, aby nie przekroczyć, w okresie 2004-2008 r., progu deficytu, który wynosi 3 % PKB przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych.
(6) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 44,6 % PKB w 2004 r., o wiele poniżej wartości odniesienia określonej Traktatem, która wynosi 60 % PKB. Program przewiduje spadek wskaźnika zadłużenia o 3,5 punktu procentowego w okresie realizacji programu.
(7) Finlandia wydaje się znajdować w korzystnej sytuacji, jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo istotnych przewidywanych kosztów budżetowych starzenia się społeczeństwa. Strategia nakreślona w programie ma charakter całościowy i obejmuje dalsze działania w zakresie konsolidacji zadłużenia i reform strukturalnych, jak na przykład dalsze etapy reformy emerytalnej i środki zakładające podniesienie wieku emerytalnego. Reformy strukturalne, uchwalone i zaplanowane, powinny wywrzeć pozytywne efekty na finanse publiczne. Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji są zasadniczo zgodne z ogólnymi krajowymi wytycznymi gospodarczymi w dziedzinie finansów publicznych.
(8) W szczególności, wprowadzone w 2003 r. wieloletnie limity wydatków sprawdziły się w pierwszym roku realizacji programu, tj. w 2004, kiedy to ostateczna suma wydatków budżetowych była niższa od pułapu, a wydatki zaplanowane w budżecie na 2005 r. także mieszczą się w ramach pułapu. Struktura wydatków ma zostać utrzymana, gdyż ma ona charakter politycznie wiążący.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||
Realny PKB | PS grudzień 2004 | 3,2 | 2,8 | 2,4 | 2,2 | 2,0 |
(zmiana w %) | KOM październik 2004 | 3,0 | 3,1 | 2,7 | n.d. | n.d. |
PS listopad 2003 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | n.d. | |
Inflacja HICP | PS grudzień 2004 | 0,2 | 1,4 | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
(%) | KOM październik 2004 | 0,2 | 1,5 | 1,7 | n.d. | n.d. |
PS listopad 2003 | 0,7 | 1,3 | 1,8 | 1,8 | n.d. | |
Saldo sektora general | PS grudzień 2004 | 2,0 | 1,8 | 2,1 | 2,2 | 2,0 |
government | KOM październik 2004 | 2,3 | 2,1 | 2,2 | n.d. | n.d. |
(% PKB) | PS listopad 2003 | 1,7 | 2,1 | 2,1 | 2,2 | n.d. |
Saldo pierwotne | PS grudzień 2004(2) | 3,7 | 3,4 | 3,8 | 3,9 | 3,7 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | 4,1 | 3,9 | 3,8 | n.d. | n.d. |
PS listopad 2003 | 3,7 | 4,0 | 4,1 | 4,3 | n.d. | |
Saldo strukturalne | PS grudzień 2004(1) | 2,1 | 1,7 | 2,0 | 2,1 | 1,9 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | 2,8 | 2,3 | 2,3 | n.d. | n.d. |
PS listopad 2003 (1) | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 2,2 | n.d. | |
Dług sektora general | PS grudzień 2004 | 44,6 | 43,4 | 42,5 | 41,7 | 41,1 |
government brutto | KOM październik 2004 | 44,8 | 43,4 | 42,2 | n.d. | n.d. |
(% PKB) | PS listopad 2003 | 44,7 | 44,9 | 45,0 | 44,6 | n.d. |
Uwaga: | ||||||
(1) Kalkulacje służb Komisji oparte na informacjach zawartych w programie. | ||||||
(2) Władze fińskie podają saldo pierwotne na podstawie płatności odsetek netto, a nie płatności odsetek brutto. Służby Komisji przeliczyły te wartości na podstawie danych podanych w programie. | ||||||
Źródła: | ||||||
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); kalkulacje służb Komisji. |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1