Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Finlandii na lata 2004-2008.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.136.29

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 czerwca 2005 r.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Finlandii na lata 2004-2008

(2005/C 136/11)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Finlandii, obejmujący okres od 2004 r. do 2008 r. Program jest zasadniczo zgodny wymogami zmienionego "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilizacji i konwergencji" dotyczącymi danych. Brakuje niektórych zmiennych dotyczących podstawowych założeń. W związku z tym Finlandia proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.

(2) Scenariusz makroekonomiczny, bazowy dla tego programu przewiduje, że tempo wzrostu realnego PKB spadnie z 3,2 % w 2004 r. do średnio 2,4 % rocznie przez pozostały okres realizacji programu. Opierając się na aktualnie dostępnych informacjach, scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać ostrożne założenia odnośnie do wzrostu. Przewidywania programu odnośnie do inflacji także wyglądają realistycznie i są zgodne z szacunkami służb Komisji.

(3) Przy prognozowanej rocznej nadwyżce w sektorze general government, wynoszącej średnio 2 % PKB, aktualizacja zakłada utrzymanie dogodnej pozycji budżetowej przez cały okres realizacji programu. Zasadniczo, nadwyżka będzie wytwarzana w funduszach ubezpieczeń społecznych, podczas gdy finanse rządu centralnego, obecnie pozostające w równowadze, powinny wykazać nieznaczne deficyty w latach 2005-07. Celem jest przywrócenie równowagi w finansach państwa w 2007 r. Aby cel ten zrealizować, rząd przyjął roczne limity wydatków na lata 2004-2007. W porównaniu z poprzednią aktualizacją, prognozy nadwyżki sektora general government na lata 2004-2007 praktycznie nie uległy zmianie.

(4) Chociaż Finlandia postanowiła utrzymać korzystną nadwyżkę sektora general government, wynik budżetowy może być gorszy niż przewidywano, gdyż główna tendencja budżetowa przedstawiona w aktualizacji jedynie częściowo uwzględnia cięcia podatkowe w wysokości 1,7 miliarda EUR tj. 1,2 % PKB, które uzupełniają ogólną umowę płacową zawartą pod koniec listopada 2004 r. Jako że nie zapowiedziano żadnych planów dalszego ograniczenia wydatków w 2005-2007, jeżeli nie zostaną wprowadzone środki zakładające podwyższenie dochodów, deficyt rządu w latach 2005 - 2007 będzie wyższy niż podany w programie, co spowoduje obniżenie nadwyżki w finansach sektora general government. Rząd szacuje, że umowa płacowa wraz z cięciami podatkowymi obniży nadwyżkę sektora general government o 0,3 punktu procentowego, tj. do około 1,9 % PKB w 2007 r. Niemniej jednak, rząd oczekuje, że ten pakiet wpłynie stymulująco na dynamikę rozwoju gospodarczego poprzez zwiększenie potencjału wzrostu i tworzenie nowych miejsc pracy, podnosząc w ten sposób zdolność do zwiększenia dochodów.

(5) Uwzględniając ocenę tego ryzyka, pozycja budżetowa zakładana w programie jest wystarczająca do realizacji średnioterminowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest utrzymanie budżetu w stanie zbliżonym do równowagi w latach 2004-2008. Podejście to daje także wystarczający margines bezpieczeństwa, aby nie przekroczyć, w okresie 2004-2008 r., progu deficytu, który wynosi 3 % PKB przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych.

(6) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 44,6 % PKB w 2004 r., o wiele poniżej wartości odniesienia określonej Traktatem, która wynosi 60 % PKB. Program przewiduje spadek wskaźnika zadłużenia o 3,5 punktu procentowego w okresie realizacji programu.

(7) Finlandia wydaje się znajdować w korzystnej sytuacji, jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo istotnych przewidywanych kosztów budżetowych starzenia się społeczeństwa. Strategia nakreślona w programie ma charakter całościowy i obejmuje dalsze działania w zakresie konsolidacji zadłużenia i reform strukturalnych, jak na przykład dalsze etapy reformy emerytalnej i środki zakładające podniesienie wieku emerytalnego. Reformy strukturalne, uchwalone i zaplanowane, powinny wywrzeć pozytywne efekty na finanse publiczne. Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji są zasadniczo zgodne z ogólnymi krajowymi wytycznymi gospodarczymi w dziedzinie finansów publicznych.

(8) W szczególności, wprowadzone w 2003 r. wieloletnie limity wydatków sprawdziły się w pierwszym roku realizacji programu, tj. w 2004, kiedy to ostateczna suma wydatków budżetowych była niższa od pułapu, a wydatki zaplanowane w budżecie na 2005 r. także mieszczą się w ramach pułapu. Struktura wydatków ma zostać utrzymana, gdyż ma ona charakter politycznie wiążący.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

20042005200620072008
Realny PKB PS grudzień 20043,22,82,42,22,0
(zmiana w %)KOM październik 20043,03,12,7n.d.n.d.
PS listopad 20032,72,52,42,4n.d.
Inflacja HICP PS grudzień 20040,21,41,81,81,8
(%)KOM październik 20040,21,51,7n.d.n.d.
PS listopad 20030,71,31,81,8n.d.
Saldo sektora general PS grudzień 20042,01,82,12,22,0
government KOM październik 20042,32,12,2n.d.n.d.
(% PKB)PS listopad 20031,72,12,12,2n.d.
Saldo pierwotne PS grudzień 2004(2)3,73,43,83,93,7
(% PKB)KOM październik 20044,13,93,8n.d.n.d.
PS listopad 20033,74,04,14,3n.d.
Saldo strukturalne PS grudzień 2004(1)2,11,72,02,11,9
(% PKB)KOM październik 20042,82,32,3n.d.n.d.
PS listopad 2003 (1)2,42,42,32,2n.d.
Dług sektora general PS grudzień 200444,643,442,541,741,1
government bruttoKOM październik 200444,843,442,2n.d.n.d.
(% PKB)PS listopad 200344,744,945,044,6n.d.
Uwaga:
(1) Kalkulacje służb Komisji oparte na informacjach zawartych w programie.
(2) Władze fińskie podają saldo pierwotne na podstawie płatności odsetek netto, a

nie płatności odsetek brutto. Służby Komisji przeliczyły te wartości na

podstawie danych podanych w programie.

Źródła:
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); kalkulacje służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.