Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.136.21

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 czerwca 2005 r.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007

(2005/C 136/08)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Malty, obejmujący okres od roku 2004 do 2007. Program ten, z wyjątkiem podziału przewidywanych wydatków publicznych, zasadniczo spełnia wymagania Kodeksu postępowania. Dane cenowe nie są spójne z ujednoliconymi definicjami z Maastricht. W związku z tym Malta proszona jest o osiągnięcie zgodności z wymaganiami w zakresie przekazywania danych.

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 0,6 % w 2004 r. do średnio 1,8 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Także prognozy dotyczące inflacji zawarte w programie wydają się być realistyczne.

(3) W dniu 5 lipca 2004 r. Rada uznała, że Malta znajduje się w sytuacji nadmiernego deficytu i zaleciła jego skorygowanie do 2006 r.

(4) Program dąży do zredukowania deficytu w 2006 r. do poziomu poniżej wartości odniesienia, czyli 3 % PKB. Konsolidacja fiskalna jest oparta zarówno na środkach prowadzących do wzrostu dochodów, jak i na cięciach wydatków. Przewidywany jest spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) z 5,2 % PKB w 2004 r. do 2,3 % PKB w 2006 r., a następnie jego dalsze zmniejszenie w 2007 r. do 1,4 % PKB. W porównaniu z poprzednim programem obecna aktualizacja w znacznym stopniu potwierdza zgodność planowanego dostosowania wobec zasadniczo niezmienionego scenariusza makroekonomicznego.

(5) Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się być zasadniczo zrównoważone. W szczególności, z jednej strony, cel fiskalny w postaci deficytu sektora general government na poziomie 5,2 % w 2004 r. jest możliwy do osiągnięcia. Z drugiej strony, odnośnie do 2005 r. i lat następnych, rozważny bazowy scenariusz makroekonomiczny i charakter zapowiadanych środków mających na celu redukcję deficytu, jak również określone w programie prognozy budżetowe decydują o tym,

(6) że ścieżka konsolidacji jest zasadniczo wiarygodna w prognozowanym aktualnie otoczeniu zewnętrznym. W świetle powyższej oceny ryzyka zakładane w programie kierunki działań budżetowych wydają się być wystarczające do zredukowania deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2006 r. i wydają się zapewniać wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście przekroczenia tego progu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie objętym programem. Niemniej jednak może ona nie wystarczać do osiągnięcia średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest dojście do sytuacji budżetowej bliskiej równowagi w okresie objętym programem.

(7) Zgodnie z programem wskaźnik zadłużenia ma wzrosnąć z 70,4 % PKB w 2003 r. do 73,2 % PKB w 2004 r. Następnie przewidywany jest jego spadek do 70,4 % PKB na koniec okresu realizacji programu. Władze Malty przewidują, że wzrost gospodarczy, stopniowa poprawa salda pierwotnego i sprzedaż aktywów przyczynią się do redukcji współczynnika zadłużenia w relacji do PKB począwszy od 2005 r. Jednakże szereg czynników, które częściowo niwelują efekty znacznych przychodów uzyskanych z prywatyzacji (ponad 2 % PKB w 2005 i 2006 r.), sugeruje konieczność uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat transakcji wyrównawczych ("pod kreską") oraz ściślejszego ich monitorowania.

(8) Stabilność finansów publicznych w długim okresie podlega zagrożeniom wynikającym z przewidywanych kosztów związanych ze starzeniem się populacji. Nakreślona w programie strategia zapewnienia stabilności jest uzależniona od osiągnięcia celów budżetowych. Obejmuje ona także reformy systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia, które nie zostały jeszcze opracowane ani wdrożone. Nieosiągnięcie celów budżetowych stanowiłoby oczywiste zagrożenie dla stabilności, jednak wprowadzanie reform ma także istotne znaczenie dla zahamowania w perspektywie długoterminowej wzrostu wydatków publicznych związanych ze starzeniem się społeczeństwa.

(9) Mówiąc ogólnie, polityki gospodarcze nakreślone w zaktualizowanym programie są zasadniczo zbieżne ze specyficznymi dla danego państwa ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. W szczególności program jest zgodny z zaleceniami Rady odnośnie do redukcji deficytu sektora general government.

W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Malta powinna:

i) podjąć niezbędne działania w celu skorygowania nadmiernego deficytu w 2006 r.;

ii) dołożyć starań, aby wskaźnik zadłużenia obniżał się w zadowalającym tempie do określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB;

iii) czynić dalsze postępy w projektowaniu i wdrażaniu reform systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004200520062007
Realny PKB PK grudzień 20040,61,51,82,2
(zmiana w %)KOM październik 20041,01,51,8n.d.
PK maj 20041,11,72,12,1
Inflacja HICP PK grudzień 20042,92,41,91,9
(%)KOM październik 20043,73,12,6n.d.
PK maj 20043,42,12,12,0
Saldo sektora instytucji PK grudzień 2004-5,2-3,7-2,3-1,4
rządowych i samorządowychKOM październik 2004-5,1-4,0-3,3n.d.
(general government)

(% PKB)

PK maj 2004-5,2-3,7-2,3-1,4
Saldo pierwotne PK grudzień 2004-1,40,31,62,4
(% PKB)KOM październik 2004-1,3-0,20,4n.d.
PK maj 2004-1,40,11,42,2
Zadłużenie publiczne brutto PK grudzień 200473,272,070,570,4
(% PKB)KOM październik 200472,473,774,2n.d.
PK maj 200472,172,470,570,4
Źródła:
Program konwergencji (PK); prognozy gospodarcze służb Komisji z 2004 r. (KOM).

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.