Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007.
Dz.U.UE.C.2005.136.21
Akt nienormatywnyOPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007
(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Malty, obejmujący okres od roku 2004 do 2007. Program ten, z wyjątkiem podziału przewidywanych wydatków publicznych, zasadniczo spełnia wymagania Kodeksu postępowania. Dane cenowe nie są spójne z ujednoliconymi definicjami z Maastricht. W związku z tym Malta proszona jest o osiągnięcie zgodności z wymaganiami w zakresie przekazywania danych.
(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 0,6 % w 2004 r. do średnio 1,8 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Także prognozy dotyczące inflacji zawarte w programie wydają się być realistyczne.
(3) W dniu 5 lipca 2004 r. Rada uznała, że Malta znajduje się w sytuacji nadmiernego deficytu i zaleciła jego skorygowanie do 2006 r.
(4) Program dąży do zredukowania deficytu w 2006 r. do poziomu poniżej wartości odniesienia, czyli 3 % PKB. Konsolidacja fiskalna jest oparta zarówno na środkach prowadzących do wzrostu dochodów, jak i na cięciach wydatków. Przewidywany jest spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) z 5,2 % PKB w 2004 r. do 2,3 % PKB w 2006 r., a następnie jego dalsze zmniejszenie w 2007 r. do 1,4 % PKB. W porównaniu z poprzednim programem obecna aktualizacja w znacznym stopniu potwierdza zgodność planowanego dostosowania wobec zasadniczo niezmienionego scenariusza makroekonomicznego.
(5) Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się być zasadniczo zrównoważone. W szczególności, z jednej strony, cel fiskalny w postaci deficytu sektora general government na poziomie 5,2 % w 2004 r. jest możliwy do osiągnięcia. Z drugiej strony, odnośnie do 2005 r. i lat następnych, rozważny bazowy scenariusz makroekonomiczny i charakter zapowiadanych środków mających na celu redukcję deficytu, jak również określone w programie prognozy budżetowe decydują o tym,
(6) że ścieżka konsolidacji jest zasadniczo wiarygodna w prognozowanym aktualnie otoczeniu zewnętrznym. W świetle powyższej oceny ryzyka zakładane w programie kierunki działań budżetowych wydają się być wystarczające do zredukowania deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2006 r. i wydają się zapewniać wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście przekroczenia tego progu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie objętym programem. Niemniej jednak może ona nie wystarczać do osiągnięcia średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest dojście do sytuacji budżetowej bliskiej równowagi w okresie objętym programem.
(7) Zgodnie z programem wskaźnik zadłużenia ma wzrosnąć z 70,4 % PKB w 2003 r. do 73,2 % PKB w 2004 r. Następnie przewidywany jest jego spadek do 70,4 % PKB na koniec okresu realizacji programu. Władze Malty przewidują, że wzrost gospodarczy, stopniowa poprawa salda pierwotnego i sprzedaż aktywów przyczynią się do redukcji współczynnika zadłużenia w relacji do PKB począwszy od 2005 r. Jednakże szereg czynników, które częściowo niwelują efekty znacznych przychodów uzyskanych z prywatyzacji (ponad 2 % PKB w 2005 i 2006 r.), sugeruje konieczność uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat transakcji wyrównawczych ("pod kreską") oraz ściślejszego ich monitorowania.
(8) Stabilność finansów publicznych w długim okresie podlega zagrożeniom wynikającym z przewidywanych kosztów związanych ze starzeniem się populacji. Nakreślona w programie strategia zapewnienia stabilności jest uzależniona od osiągnięcia celów budżetowych. Obejmuje ona także reformy systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia, które nie zostały jeszcze opracowane ani wdrożone. Nieosiągnięcie celów budżetowych stanowiłoby oczywiste zagrożenie dla stabilności, jednak wprowadzanie reform ma także istotne znaczenie dla zahamowania w perspektywie długoterminowej wzrostu wydatków publicznych związanych ze starzeniem się społeczeństwa.
(9) Mówiąc ogólnie, polityki gospodarcze nakreślone w zaktualizowanym programie są zasadniczo zbieżne ze specyficznymi dla danego państwa ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. W szczególności program jest zgodny z zaleceniami Rady odnośnie do redukcji deficytu sektora general government.
W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Malta powinna:
i) podjąć niezbędne działania w celu skorygowania nadmiernego deficytu w 2006 r.;
ii) dołożyć starań, aby wskaźnik zadłużenia obniżał się w zadowalającym tempie do określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB;
iii) czynić dalsze postępy w projektowaniu i wdrażaniu reform systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | ||
Realny PKB | PK grudzień 2004 | 0,6 | 1,5 | 1,8 | 2,2 |
(zmiana w %) | KOM październik 2004 | 1,0 | 1,5 | 1,8 | n.d. |
PK maj 2004 | 1,1 | 1,7 | 2,1 | 2,1 | |
Inflacja HICP | PK grudzień 2004 | 2,9 | 2,4 | 1,9 | 1,9 |
(%) | KOM październik 2004 | 3,7 | 3,1 | 2,6 | n.d. |
PK maj 2004 | 3,4 | 2,1 | 2,1 | 2,0 | |
Saldo sektora instytucji | PK grudzień 2004 | -5,2 | -3,7 | -2,3 | -1,4 |
rządowych i samorządowych | KOM październik 2004 | -5,1 | -4,0 | -3,3 | n.d. |
(general government) (% PKB) | PK maj 2004 | -5,2 | -3,7 | -2,3 | -1,4 |
Saldo pierwotne | PK grudzień 2004 | -1,4 | 0,3 | 1,6 | 2,4 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | -1,3 | -0,2 | 0,4 | n.d. |
PK maj 2004 | -1,4 | 0,1 | 1,4 | 2,2 | |
Zadłużenie publiczne brutto | PK grudzień 2004 | 73,2 | 72,0 | 70,5 | 70,4 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | 72,4 | 73,7 | 74,2 | n.d. |
PK maj 2004 | 72,1 | 72,4 | 70,5 | 70,4 | |
Źródła: | |||||
Program konwergencji (PK); prognozy gospodarcze służb Komisji z 2004 r. (KOM). |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.