Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.231.35

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 września 2005 r.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności

(2005/C 231/03)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2005 r.)

Komitet Regionów,

uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Fundusz Spójności (COM(2004) 494 końcowy- 2004/0166 (AVC);

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z 15 lipca 2004 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu Regionów w tej sprawie, zgodnie z art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

uwzględniając decyzję swojego Przewodniczącego z 26 maja 2004 r. o powierzeniu Komisji ds. Spójności Terytorialnej, prac nad niniejszą opinią;

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/94, ustanawiające Fundusz Spójności, uzupełnione następnie rozporządzeniami Rady (WE) nr 1264/99 i (WE) 1265/99;

uwzględniając inne wnioski w sprawie rozporządzeń Komisji Europejskiej dotyczących ogólnych zasad stosujących się do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, COM(2004) 492 końcowy, 2004/0163 (AVC) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), COM(2004) 495 końcowy - 2004/0167 (COD);

uwzględniając swoją opinię w sprawie Trzeciego Raportu na temat Spójności Gospodarczej i Społecznej (CdR 120/2004 fin)(1)

uwzględniając raport prognostyczny w sprawie zarządzania i uproszczenia funduszy strukturalnych po 2006 roku (CdR 389/2002 fin)(2);

uwzględniając własny projekt opinii przyjęty w dniu 4 lutego 2005 r. przez Komisję ds. Polityki Spójności Terytorialnej (sprawozdawca: Antonio PAIVA, Przewodniczący Rady Miasta Tomar (PT/EPP)) (CdR 234/2004 rev.2);

na 59. sesji plenarnej w dniach 13-14 kwietnia 2005 r. (posiedzenie z dn. 13 kwietnia) przyjął następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 z zadowoleniem przyjmuje ramową propozycję Komisji Europejskiej w sprawie uregulowań dotyczących funduszy strukturalnych w okresie 2007-2013;

1.2 jest przekonany, że, biorąc pod uwagę rozszerzenie Unii do 25, a następnie do 27 państw, propozycja Komisji przydzielenia 0,41 PNB (z możliwością zwiększenia do 0,46 przy włączeniu pomocy dla rozwoju obszarów wiejskich i rybołówstwa) i zarezerwowania 336,3 miliardów euro na finansowanie trzech celów (78 % na konwergencję, 18 % na konkurencyjność regionalną i zatrudnienie, 4 % na współpracę terytorialną) jest minimalnym kompromisem dla przyszłej polityki spójności;

1.3 jest zadowolony, że zakres pomocy z Funduszu Spójności objął wsparcie projektów, które przedstawiają korzyści ekologiczne, mianowicie efektywności energetycznej i energii odnawialnej oraz, w sektorze transportu poza sieciami transeuropejskimi, transportu kolejowego, rzecznego i morskiego, intermodalnych systemów transportowych i ich interoperacyjności, zarządzania ruchem drogowym i powietrznym, czystą komunikacją miejską i transportem publicznym;

1.4 z zadowoleniem odnotowuje fakt, że Fundusz Spójności będzie dotyczył państw członkowskich o PNB poniżej 90 % średniej wspólnotowej. Należy szukać rozwiązania politycznego dla Państw Członkowskich, które w następstwie rozszerzenia Unii przestaną kwalifikować się do finansowania z jego środków;

1.5 jest zdania, że państwa członkowskie będące beneficjentami Funduszu Spójności nie powinny być karane wstrzymaniem pomocy finansowej z Funduszu Spójności, kiedy, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, w danym państwie członkowskim istnieje nadmierny deficyt publiczny;

1.6 ufa, że Komisja Europejska wyjaśni, czy wstrzymanie pomocy, jeśli do niego dojdzie, dotyczy tylko nowych projektów, które zostaną zatwierdzone po 1 stycznia w roku następującym po podjęciu decyzji;

1.7 jest przekonany, że Komisja Europejska musi przeanalizować dobre i złe strony uwzględniania tych samych ogólnych przepisów w przypadku zarówno EFRR i EFS, jak i Funduszu Spójności. Przedstawione uzasadnienie nie wyjaśnia tego punktu propozycji Komisji. Komitet Regionów uważa, że należy przeprowadzić analizę kosztów i korzyści związanych z tą zmianą w uregulowaniach dotyczących Funduszu Spójności;

1.8 ufa, że Komisja Europejska ma powód, by przejść od analizy poszczególnych projektów (art. 1 ust. 3 rozporządzenia WE nr 1164/94 dotyczącego obecnego Funduszu Spójności) do analizy programów (ostatni ustęp punktu 5.2 uzasadnienia dokumentu COM(2004) 492 końcowy - rozporządzenie dotyczące funduszy strukturalnych) propozycji państw członkowskich otrzymujących wsparcie z Funduszu Spójności. Metoda ta będzie zupełnie inna od stosowanej obecnie. Komisja Europejska powinna usprawiedliwić tę zmianę stosownie do wyników oceny aktualnego Funduszu Spójności, którą należy przeprowadzić.

______

(1) Dz.U. C 318 z 22.12.2004, str. 1

(2) Dz. U. 2003/C 256/01.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.