Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w odniesieniu do uproszczenia niektórych przepisów oraz w odniesieniu do niektórych przepisów w zakresie zarządzania finansowego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.128.95

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 maja 2010 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w odniesieniu do uproszczenia niektórych przepisów oraz w odniesieniu do niektórych przepisów w zakresie zarządzania finansowego

COM(2009) 384 wersja ostateczna - 2009/0107 (AVC)

(2010/C 128/17)

(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2010 r.)

Sprawozdawca generalny: Carmelo CEDRONE

Dnia 11 września 2009 r. Rada, działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w odniesieniu do uproszczenia niektórych przepisów oraz w odniesieniu do niektórych przepisów w zakresie zarządzania finansowego

COM (2009) 384 wersja ostateczna - 2009/0107 (AVC).

Dnia 29 września 2009 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 457. sesji plenarnej w dniach 4-5 listopada 2009 r. (posiedzenie z 5 listopada) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Carmela CEDRONE na sprawozdawcę generalnego oraz 82 głosami - 1 osoba wstrzymała się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES przyjmuje do wiadomości wspomniany wniosek Komisji.

1.2. Ogólnie rzecz ujmując, EKES wyraża poparcie dla wniosku Komisji, przedstawiając jednocześnie poniższe uwagi.

2. Uzasadnienie

2.1. Uproszczenie niektórych przepisów

2.1.1. Podobnie jak Parlament Europejski i Komitet Regionów, EKES od wielu lat wnosi o uproszczenie aktów wspólnotowych i dostosowanie ich do lokalnych realiów(1). Komitet w pełni popiera zmiany mające na celu uproszczenie przepisów, takie jak te zaproponowane przez Komisję w odniesieniu do art. 39, art. 41 ust. 1 i 2, art. 44, art. 48 ust. 3, art. 55 ust. 3 i 4, art. 65 ust. 3, art. 57 ust. 1 i 5 i art. 67 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

2.1.2. EKES podkreśla niemniej, że nie należy dopuścić do tego, by zmiany te doprowadziły do niepewności administracyjnej dla zainteresowanych stron, które mają zbyt często do czynienia ze zmianami obowiązujących przepisów w czasie tego samego okresu programowania.

2.1.3. EKES uważa, że propozycje te stanowią niezbędne minimum do tego, by przyczynić się do przezwyciężenia kryzysu gospodarczego i kryzysu na rynku pracy, który dotyka całej Europy w następstwie kryzysu finansowego.

2.1.4. EKES zwraca się więc do Komisji o odważniejszą kontynuację rozpoczętego już procesu uproszczenia. Do następnego etapu należy przejść za pośrednictwem radykalnie zmienionego rozporządzenia, tak by uprościć procedury, a także nadać im większą przejrzystość i skuteczność.

2.2. Przepisy dotyczące zarządzania finansowego

2.2.1. EKES popiera zmiany zaproponowane przez Komisję w odniesieniu do art. 77, art. 78, art. 88 ust. 3, a także art. 94 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

2.2.2. EKES apeluje, by państwa członkowskie nie sprzeciwiały się wnioskowi Komisji w sprawie współfinansowania.

2.2.3. EKES uważa niemniej, że zmiany zaproponowane w odniesieniu do art. 77 nie powinny mieć uniwersalnego zastosowania, lecz powinny dotyczyć wyłącznie specjalnych projektów (innowacje, rozwój zrównoważony itp.), a także projektów mających szczególne znaczenie dla przezwyciężenia kryzysu.

Bruksela, 5 listopada 2009 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Mario SEPI

______

(1) Zob. opinia EKES-u w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie wyników negocjacji dotyczących strategii i programów w ramach polityki spójności w okresie programowania 2007-2013, Dz.U. C 228/141 z 22.9.2009 oraz opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w odniesieniu do niektórych przepisów w zakresie zarządzania finansowego, Dz.U. C 218/107 z 11.9.2009.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.