Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zakaz połowów z użyciem pławnic, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98, (WE) nr 812/2004, (WE) nr 2187/2005 i (WE) nr 1967/2006 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 894/97.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.458.52

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2014 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zakaz połowów z użyciem pławnic, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98, (WE) nr 812/2004, (WE) nr 2187/2005 i (WE) nr 1967/2006 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 894/97

COM(2014) 265 final - 2014/0138 (COD)

(2014/C 458/09)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2014 r.)

Sprawozdawca: Thomas McDONOGH

Dnia 22 maja 2014 r. Rada, działając na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zakaz połowów z użyciem pławnic, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98, (WE) nr 812/2004, (WE) nr 2187/2005 i (WE) nr 1967/2006 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 894/97

COM(2014) 265 final - 2014/0138 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 18 lipca 2014 r.

Na 501. sesji plenarnej w dniach 10 i 11 września 2014 r. (posiedzenie z 10 września) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 150 do 1 - 2 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1 Komisja powinna wprowadzić stopniowo całkowity zakaz połowów z użyciem pławnic ze względu na szkody wyrządzane w środowisku oraz niski poziom kontroli tego sektora we wszystkich państwach członkowskich.

1.2 Komitet zdaje sobie sprawę z faktu, iż taki zakaz niekorzystnie wpływa na zatrudnienie w pewnych państwach członkowskich. Jako organ społeczeństwa obywatelskiego pragniemy wyrazić nasze zaniepokojenie wszelką utratą dochodów oraz zachęcić Komisję do znalezienia odpowiednich rozwiązań, aby zaradzić temu problemowi.

1.3 Komitet proponuje, by proces zmiany metod połowowych wspierany był ze środków Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.

2. Kontekst

2.1 Komisja zamierza zmienić rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98, (WE) nr 812/2004, (WE) nr 2187/2005 i (WE) nr 1967/2006 oraz uchylić rozporządzenie Rady (WE) nr 894/97.

2.2 Na początku lat 90. XX w., zgodnie ze szczegółowymi rezolucjami Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, w których wezwano do przyjęcia moratorium na połowy gatunków pelagicznych wielkimi zestawami pławnicowymi (tj. narzędziami połowowymi o długości ponad 2,5 km) na pełnym morzu, UE opracowała przepisy dotyczące połowów z użyciem pławnic.

2.3 W obecnych ramach prawnych UE dotyczących pławnic występują jednak niedociągnięcia, ponieważ można łatwo obejść istniejące przepisy. Brak przepisów unijnych dotyczących charakterystyki narzędzi połowowych (np. maksymalnej wielkości oczek, maksymalnej grubości sznurka, współczynnika osadzenia itp.) oraz zastosowania narzędzi (np. maksymalnej odległości od wybrzeża, czasu trwania zaciągu, okresu połowu itp.) w połączeniu z możliwością posiadania na statku innych narzędzi połowowych umożliwia rybakom nielegalne stosowanie pławnic do połowu gatunków, wobec których obowiązuje zakaz poławiania za pomocą tego narzędzia połowowego, a zarazem deklarowanie, że gatunki te zostały złowione za pomocą innego narzędzia (np. takli). Współpracujący ze sobą rybacy mogliby z łatwością stosować narzędzia połowowe o wiele dłuższe niż 2,5 km, wspólnie zawieszając sieci.

2.4 Pojawiły się doniesienia o przypadkowych połowach gatunków ściśle chronionych, takich jak jesiotrowate, żółwie morskie, ptaki morskie czy walenie, bądź o wysokim ryzyku interakcji z takimi gatunkami.

2.5 Ponadto każdego roku na morzach giną zestawy pławnicowe o znacznej długości, zwłaszcza podczas gwałtownych sztormów. Ponieważ sieci produkowane są z tworzyw syntetycznych o bardzo długim czasie rozkładu, w ich urwane fragmenty zaplątują się ryby, rekiny, ssaki, ptaki, żółwie i inne stworzenia jeszcze przez wiele lat. Niewiele wiadomo na temat skali tego problemu, jest to jednak niewątpliwie istotna przyczyna śmiertelności zwierząt morskich, takich jak dziki łosoś, tuńczyk, kałamarnica, włócznik itp.

2.6 W tym kontekście jasne jest, że utrzymują się poważne obawy w zakresie ochrony środowiska i ochrony gatunków związane z wykorzystaniem tych narzędzi połowowych.

2.7 W przypadku większości rybaków połowy pławnicami zajmują zaledwie kilka miesięcy działalności połowowej w każdym roku, przy czym niektórzy z rybaków stosują pławnice przez czas krótszy niż pół miesiąca rocznie. W związku z tym nie oczekuje się, że całkowity zakaz stosowania pławnic będzie skutkować odpowiednim zmniejszeniem liczby rybaków, którzy nadal będą prowadzić działalność za pomocą innych narzędzi połowowych, na co już zezwala ich licencja połowowa.

Bruksela, 10 września 2014 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.