Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich dotkniętych lub zagrożonych poważnymi trudnościami związanymi z ich stabilnością finansową oraz zasad umorzenia zobowiązań dla niektórych państw członkowskich.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.341.27

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 listopada 2013 r.

492. SESJA PLENARNA W DNIACH 18 I 19 WRZEŚNIA 2013 R.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich dotkniętych lub zagrożonych poważnymi trudnościami związanymi z ich stabilnością finansową oraz zasad umorzenia zobowiązań dla niektórych państw członkowskich

COM(2013) 301 final - 2013/0156 (COD)

(2013/C 341/06)

(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2013 r.)

Sprawozdawca generalny: Viliam PÁLENÍK

Rada, w dniu 6 czerwca 2013 r., oraz Parlament Europejski, w dniu 10 czerwca 2013 r., działając na podstawie art. 177 i 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), postanowiły zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich dotkniętych lub zagrożonych poważnymi trudnościami związanymi z ich stabilnością finansową oraz zasad umorzenia zobowiązań dla niektórych państw członkowskich

COM(2013) 301 final - 2013/0156 (COD).

W dniu 9 lipca 2013 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 492. sesji plenarnej w dniach 18-19 września 2013 r. (posiedzenie z 19 września) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Viliama PÁLENÍKA na sprawozdawcę generalnego oraz 135 głosami - 2 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:

1.
Wnioski i zalecenia
1.1
Komitet przyjmuje do wiadomości wniosek Komisji Europejskiej w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006. Wniosek ten ma na celu zwiększenie płatności dla krajów dotkniętych kryzysem i otrzymujących pomoc w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej (EFSM) lub mechanizmu wsparcia bilansu płatniczego (BoP) poprzez zastosowanie dziesięciu punktów procentowych dodanych do stawki współfinansowania stosowanej do osi priorytetowej w okresie, kiedy kraje te są objęte tymi mechanizmami. Choć ogólny przydział środków w ramach unijnej polityki spójności na okres programowania 2007-2013 nie zostanie zwiększony, to ich skuteczność zostanie utrzymana dzięki współfinansowaniu.
1.2
EKES przyjmuje do wiadomości wniosek Komisji w sprawie takiej zmiany rozporządzenia (WE) 1083/2006, która umożliwi Rumunii i Słowacji składanie wniosków o zwrot do końca 2014 r. zamiast do końca 2013 r. (w odniesieniu do zobowiązań zaciągniętych w 2011 r.) oraz do zakończenia programu zamiast do końca 2014 r. (w odniesieniu do zobowiązań zaciągniętych w 2012 r.). Zarazem środki przeznaczone na politykę spójności UE na okres programowania 2007-2013 ogółem nie zostaną zwiększone. W ten sposób można zmniejszyć ryzyko automatycznego umarzania zobowiązań budżetowych w latach 2011 i 2012.
1.3
EKES uważa wniosek za zgodny z wcześniejszymi opiniami Komitetu pod warunkiem dalszego utrzymania spójności i efektywności wykorzystania środków budżetowych.
2.
Uzasadnienie
2.1
W myśl wniosku Komisji obecnie od siedmiu krajów objętych europejskim mechanizmem stabilizacji finansowej (EFSM) lub mechanizmem wsparcia bilansu płatniczego (BoP) wymagać się będzie mniejszych płatności na programy współfinansowane w ramach polityki spójności UE. Tak więc państwa te nie musiałyby troszczyć się o zapewnienie wymaganych środków jedynie ze swych własnych zasobów. W okresie, gdy ich budżety są bardzo obciążone, znacznie ułatwi to powrót ich dotkniętej kryzysem gospodarki na drogę wzrostu gospodarczego. Dzięki współfinansowaniu zwiększy się skuteczność przyznanej pomocy. Zmniejszone współfinansowanie stwarza ryzyko, że pomoc będzie mniej skuteczna. Zagrożenie to należy utrzymać na możliwie niskim poziomie za pomocą wszystkich dostępnych środków. EKES popiera wniosek Komisji, który jest zgodny z jego wcześniejszymi opiniami 1 .
2.2
Przedłużając do końca 2014 r. termin składania wniosków o finansowanie dla Rumunii i Słowacji, zapewniono im większy margines działań, dzięki czemu państwa te mogą lepiej realizować projekty współfinansowane w ramach polityki spójności UE. Przedłużenie terminu automatycznego umarzania zobowiązań budżetowych jest też odpowiednim działaniem, gdyż dotyczy jedynie tych państw, których środki przyznane na okres 2014-2020 zostałyby ograniczone do określonej wysokości na mocy porozumienia osiągniętego przez Radę Europejską. Przedłużenie okresu dotyczącego umarzania zobowiązań budżetowych jest wynikiem propozycji zawartej w konkluzjach Rady Europejskiej z dnia 8 lutego 2013 r. Rada wezwała w nich Komisję, aby przeanalizowała praktyczne rozwiązania dla zmniejszenia w odniesieniu do Rumunii i Słowacji ryzyka automatycznego umarzania środków z krajowej puli środków finansowych na lata 2007-2013, także z uwzględnieniem zmiany rozporządzenia (WE) 1083/2006.
2.3
EKES jest także zdania, że decydujące znaczenie ma wspieranie dobrobytu i konkurencyjności w państwach członkowskich najmocniej dotkniętych kryzysem, dlatego też popiera omawiany wniosek.
2.4
EKES zgadza się, by w danym okresie nie zmieniać w ramach funduszy wysokości środków przeznaczonych dla wspomnianych krajów i programów.

Bruksela, 19 września 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE
1 Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 81; Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 83; Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 84.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.