Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.327.90

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 listopada 2013 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych

COM(2013) 106 final - 2013/0063 (COD)

(2013/C 327/15)

(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2013 r.)

Sprawozdawca: Mindaugas MACIULEVIČIUS

Parlament Europejski, w dniu 12 marca 2013 r., oraz Komisja Europejska, w dniu 15 marca 2013 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2, art. 207 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych

COM(2013) 106 final - 2013/0063 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 12 czerwca 2013 r.

Na 491. sesji plenarnej w dniach 10-11 lipca 2013 r. (posiedzenie z 10 lipca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 149 głosami - 3 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

1.
Wnioski i zalecenia
1.1
Komitet z zadowoleniem przyjmuje propozycję dostosowania przepisów do traktatu lizbońskiego, podobnie jak konsekwentnie czynił to w opinii 357/2011 1 i kolejnych opiniach.
1.2
Aby promować wartości UE na całym świecie, EKES wzywa do unowocześnienia wszystkich zasad handlu i zwiększenia ich przejrzystości, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron i przy zapewnieniu spójności z celami WPR.
1.3
Komitet wzywa do zapewnienia skutecznych instrumentów ochrony w celu zapobiegania ewentualnym nadużyciom w przypadkach, gdy umowy o wolnym handlu służą jako droga dostępu do rynku UE dla produktów spożywczych niższej jakości, które są tańsze i łatwiejsze do wyprodukowania.
1.4
Komitet wyraźnie zaleca, aby każdy przyszły system handlu zapobiegał zakłóceniom konkurencji na rynku UE spowodowanym niższymi normami społecznymi i normami z zakresu ochrony środowiska, bezpieczeństwa żywności i dobrostanu zwierząt stosowanymi przez kraje trzecie. Można by to zapewnić poprzez dodatkowe, wyrównawcze elementy ceł przywozowych.
1.5
EKES wzywa do dokonania przeglądu systemu udzielania pozwoleń na przywóz, świadectw refundacji i świadectw uszlachetniania czynnego, a szczególnie ustalania kontyngentów, aby pozostawić wystarczające pole manewru dla małych i średnich producentów.
1.6
Komitet apeluje o wprowadzenie zintegrowanych z systemem celnym narzędzi e-zamówień na potrzeby zarządzania pozwoleniami, kontyngentami i świadectwami. System taki powinien umożliwiać monitorowanie w czasie rzeczywistym dokładnej sytuacji na rynku oraz natychmiastowe reagowanie w przypadku osiągnięcia wielkości lub cen progowych.
1.7
Komitet opowiada się za utrzymaniem w odwodzie systemu refundacji wywozowych, mając na uwadze niemożność przewidzenia obecnie, kiedy znów potrzebna będzie ta siatka bezpieczeństwa.
1.8
Komitet wzywa Komisję do wzmocnienia roli grupy doradczej ds. międzynarodowych aspektów rolnictwa, co pozwoli otrzymywać bezpośrednie informacje od rolników, przetwórców, konsumentów, sektora handlu itp. 2 .
2.
Kontekst
2.1
Proponowane rozporządzenie ma na celu dostosowanie aktualnych zasad handlu mających zastosowanie do przetworzonych produktów rolnych / towarów nieobjętych załącznikiem I, obecnie zawartych w rozporządzeniu nr 1216/2009, oraz wspólnego systemu handlu albuminą jaja i albuminą mleka, ustanowionego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 614/2009, do traktatu lizbońskiego oraz powiązanie ich z myślą o racjonalizacji, harmonizacji i uproszczeniu, aby:
określić delegowane i wykonawcze uprawnienia Komisji oraz ustanowić odpowiednią procedurę przyjęcia stosownych aktów;
dostosować je do nowego rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynków [COM(2011) 626 final] w kontekście dopasowania wspólnej organizacji rynków do traktatu lizbońskiego i WPR po 2013 r.; obecnie jest to przedmiotem długich i wyczerpujących dyskusji na szczeblu Rady i Parlamentu;
uaktualnić te przepisy i określić bardziej przejrzystą i solidną podstawę prawną przepisów wykonawczych;
stworzyć solidne ramy prawne służące zarządzaniu obniżonymi należnościami celnymi przywozowymi i kontyngentami przywozowymi przewidzianymi w umowach o wolnym handlu oraz systemem refundacji wywozowych, a także dostosować tekst do stosowanych obecnie w umowach o wolnym handlu praktyk i refundacji wywozowych.
3.
Uwagi ogólne
3.1
EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji mający na celu uproszczenie, racjonalizację i harmonizację przepisów dotyczących handlu przetworzonymi produktami rolnymi, a w szczególności fakt, że oba rozporządzenia (w sprawie zasad handlu przetworzonymi produktami rolnymi i wspólnej organizacji rynków rolnych) zostaną dostosowane do traktatu lizbońskiego równolegle, ponieważ oba zawierają podobne postanowienia dotyczące zasad przywozu i wywozu produktów rolnych i przetworzonych produktów rolnych (takich jak np. obniżone należności celne przywozowe, dodatkowe należności przywozowe, kontyngenty przywozowe, refundacje wywozowe, pozwolenia na wywóz i świadectwa refundacji).
3.2
Jednocześnie Komitet uważa, że uproszczenie, racjonalizacja i harmonizacja przepisów byłyby doskonałą okazją do unowocześnienia zasad handlu i ogólnie zwiększenia ich przejrzystości, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron celem promowania wartości UE na całym świecie.
3.3
EKES cieszy się, że proponowane rozporządzenie dostosowuje aktualne przepisy do traktatu lizbońskiego bez znaczących zmian, lecz równocześnie wzywa do dogłębnego przeglądu polityki handlowej, aby była ona bardziej spójna z celami wspólnej polityki rolnej, zgodnie z art. 39 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
3.4
EKES wielokrotnie wyrażał swoje poparcie dla umów o wolnym handlu i preferencyjnych zasad handlu, a także wskazywał na znaczenie negocjacji w ramach WTO. Komitet podkreśla jednak, że UE, będąc wiodącym importerem produktów spożywczych na świecie, ma do odegrania zasadniczą rolę, jeżeli chodzi o promowanie własnych wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości żywności, dobrostanu zwierząt, ochrony środowiska i wartości społecznych.
3.5
EKES odnotowuje, że należności celne przywozowe, a szczególnie ich element rolny, powinny zostać uzupełnione dodatkowymi elementami dotyczącymi środowiska, bezpieczeństwa żywności, dobrostanu zwierząt i wymiaru społecznego, które można by wykorzystać jako narzędzie rozpowszechniania wśród krajów trzecich wartości UE w zakresie produkcji żywności. Elementy te można by ograniczyć jedynie wtedy, gdy producent towarów eksportowanych do UE przestrzega tych wartości. W ten sposób dzielenie się naszymi wartościami społecznymi przyczyni się w długiej perspektywie do poprawy odporności i trwałości globalnego systemu produkcji żywności.
3.6
EKES wzywa do zapewnienia skutecznych instrumentów ochrony w celu zapobiegania ewentualnym nadużyciom w przypadkach, gdy umowy o wolnym handlu służą jako droga dostępu do rynku UE dla produktów spożywczych niższej jakości, które są tańsze i łatwiejsze do wyprodukowania.
3.7
Komitet wzywa Komisję do dokonania przeglądu systemu udzielania pozwoleń na przywóz, świadectw refundacji i świadectw uszlachetniania czynnego, a szczególnie ustalania kontyngentów, aby pozostawić wystarczające pole manewru dla małych i średnich producentów oraz zapobiec dominacji kilku podmiotów na rynku.
3.8
Komitet zwraca się do Komisji o wprowadzenie zintegrowanych z systemem celnym narzędzi związanych z e-zamówieniami na potrzeby zarządzania pozwoleniami, kontyngentami i świadectwami, co znacznie obniżyłoby koszty transakcyjne i ograniczyło ryzyko związanie z fizycznym przetwarzaniem dokumentów przez poszczególne podmioty.
3.9
System taki powinien umożliwiać monitorowanie w czasie rzeczywistym dokładnej sytuacji na rynku oraz natychmiastowe reagowanie w przypadku osiągnięcia wielkości lub cen progowych.
3.10
Komitet uważa, że refundacje wywozowe, choć nie są obecnie stosowane, spełniają bardzo istotną funkcję jako siatka bezpieczeństwa w przypadku zaburzeń równowagi rynkowej. Jednocześnie ważne jest utrzymanie systemu w odwodzie zważywszy, że obecnie nie można przewidzieć, kiedy taka siatka bezpieczeństwa będzie znowu potrzebna.
3.11
Komisja musi wzmocnić rolę grupy doradczej ds. międzynarodowych aspektów rolnictwa, aby otrzymywać bezpośrednie informacje od rolników, przetwórców, konsumentów, sektora handlu itp. i tym samym stworzyć cenne forum konsultacji i informacji 3 .

Bruksela, 10 lipca 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE
1 Dz.U. C 107 z 6.4.2011 s. 33-36.
2 Dz.U. C 304 z 10.11.1993, s. 8-10.
3 Dz.U. C 304 z 10.11.1993, s. 8-10.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.