Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 302/2009 dotyczące wieloletniego planu odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.24.116

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 stycznia 2012 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 302/2009 dotyczące wieloletniego planu odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym

COM(2011) 330 wersja ostateczna - 2011/0144 (COD)

(2012/C 24/25)

(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2012 r.)

Sprawozdawca: Gabriel SARRÓ IPARRAGUIRRE

Rada Unii Europejskiej, w dniu 24 czerwca 2011 r., oraz Parlament Europejski, w dniu 18 lipca 2011 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 302/2009 dotyczące wieloletniego planu odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym

COM(2011) 330 wersja ostateczna - 2011/0144 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 6 października 2011 r.

Na 475. sesji plenarnej w dniach 26-27 października 2011 r. (posiedzenie z 26 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 129 do 1 - 8 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski

1.1 Komitet popiera propozycje Komisji i odnotowuje wysiłki ze strony państw członkowskich i rybaków zmierzające do realizacji wymagającego planu Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) dotyczącego odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego. Plan ten zaczął już przynosić rezultaty, lecz jego stosowanie ma istotne następstwa społeczno-gospodarcze, które należałoby uwzględnić.

1.2 Aby odbudowa zasobów była zauważalna i w celu przyjęcia najlepszych możliwych środków zarządzania nimi w przyszłości, Komitet wzywa państwa członkowskie i Komisję do dalszego promowania stosowanych badań naukowych.

2. Wprowadzenie

2.1 Przedłożony przez Komisję wniosek zmienia rozporządzenie (WE) nr 302/2009 dotyczące wieloletniego planu odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym.

2.2 Przyjęte 6 kwietnia 2009 r. rozporządzenie (WE) nr 302/2009 bazuje na zaleceniu ICCAT 08-05 przedstawionym na szesnastym posiedzeniu nadzwyczajnym, które odbyło się w listopadzie 2008 r., i uchyla rozporządzenie Rady (WE) nr 1559/2007 z 17 grudnia 2007 r., w którym po raz pierwszy przedstawiono wieloletni plan odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym.

2.3 Na dorocznym posiedzeniu w 2010 r. ICCAT przyjęła zalecenie zmieniające wieloletni plan w celu odbudowania zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym.

2.4 Zalecenie z 2010 r. przewiduje dalsze obniżenie całkowitego dopuszczalnego połowu (TAC) oraz zaostrzenie środków ograniczania zdolności połowowej i środków kontroli, w szczególności odnośnie do operacji transferu i umieszczania w sadzach.

2.5 Celem tych działań jest zagwarantowanie skuteczności planu i osiągnięcie do 2022 r. biomasy odpowiadającej maksymalnemu zrównoważonemu odłowowi (Bmsy) z co najmniej 60 % prawdopodobieństwem.

2.6 Zalecenia ICCAT są wiążące dla umawiających się stron (CPC), jeśli nie wniosły wobec nich sprzeciwu. Jako umawiająca się strona tej organizacji od 1997 r. Unia Europejska ma obowiązek stosować przyjęte zalecenie, w stosunku do którego nie zgłosiła zastrzeżeń.

2.7 Stąd też celem wniosku jest transpozycja zalecenia ICCAT do porządku prawnego Unii.

3. Zmiany

3.1 Po pierwsze, zmieniono cel planu odbudowy - obecnie jest nim osiągnięcie Bmsy z prawdopodobieństwem przekraczającym 60 % (zamiast 50 %).

3.2 Wprowadzono pewne zmiany w definicjach: w szczególności poszerzono definicję "statku pomocniczego rybołówstwa" oraz "działań związanych z transferem", doprecyzowano pojęcie "hodowli" i wprowadzono pojęcie "odpowiedzialnego państwa członkowskiego".

3.3 W rozdziale II "Uprawnienia do połowów" zobowiązano państwa członkowskie do przesyłania Komisji, nie później niż dnia 15 września każdego roku, wstępnego rocznego planu połowowego na następny rok.

3.4 Jeśli chodzi o omawiane w rozdziale III środki dotyczące zdolności, we wniosku dotyczącym rozporządzenia zaproponowano kalendarz dostosowań zdolności każdego państwa członkowskiego między 2010 a 2013 r. tak, by w ostatnim roku wszystkie państwa całkowicie zniosły różnicę między zdolnością połowową a zdolnością połowową proporcjonalną do kwoty - zarówno dla statków rybackich, jak i dla tonarów.

3.5 W rozdziale IV "Środki techniczne" zwiększono o miesiąc zakaz połowów tuńczyka błękitnopłetwego okrężnicami - od 15 czerwca do 15 maja kolejnego roku.

3.6 Rozdział V zawiera zmiany dotyczące środków kontrolnych:

3.6.1 Komisja nie dopuszcza dodania z mocą wsteczną statku rybackiego ani statku łowczego do wykazów, które każde państwo członkowskie powinno przedkładać Komisji 45 dni przed rozpoczęciem okresu połowu.

3.6.2 W celu rygorystycznej kontroli połowów tuńczyka błękitnopłetwego zobowiązano kapitanów wspólnotowych statków łowczych do wprowadzania do dziennika połowowego nie tylko informacji wymaganych w ramach wspólnotowego systemu kontroli przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, lecz także informacji wymienionych w załączniku II do wniosku dotyczącego rozporządzenia.

3.6.3 Zakazuje się całkowicie wspólnych operacji połowowych z innymi CPC.

3.6.4 Zastąpiono cały artykuł rozporządzenia nr 302/2009 dotyczący "operacji transferu" i zaproponowano skuteczniejszy i jaśniejszy system kontroli tychże operacji.

3.6.5 Zastąpiono również całkowicie artykuł dotyczący "umieszczania w sadzach".

3.6.6 Artykuł dotyczący "systemu monitorowania statków" (VMS) został poszerzony o obowiązek przekazywania do ICCAT danych VMS przez statki rybackie wymienione w prowadzonym przez ICCAT rejestrze statków łowczych tuńczyka błękitnopłetwego. Proces ten powinien zacząć się najpóźniej 15 dni przed rozpoczęciem okresu połowu i trwać co najmniej 15 dni po zakończeniu okresu połowu. Nie należy przerywać przekazywania danych także wtedy, gdy statki przebywają w porcie.

3.6.7 Wprowadzono zmianę dotyczącą "rejestrowania i zgłaszania działań dotyczących tonarów": oprócz informacji o połowach w tonarach po zakończeniu każdej operacji połowowej należy odnotować także szacunkowe ilości pozostałe w danym tonarze.

3.6.8 Poszerzono również "system wspólnej międzynarodowej kontroli ICCAT": jeśli w dowolnym czasie więcej niż 15 statków rybackich danego państwa członkowskiego dokonuje połowów tuńczyka błękitnopłetwego na obszarze objętym konwencją ICCAT, wówczas państwo to powinno albo dysponować statkiem inspekcyjnym na obszarze objętym konwencją, albo współpracować z innym państwem członkowskim lub CPC w celu wspólnej eksploatacji statku inspekcyjnego.

3.6.9 Odnośnie do artykułu 30 dotyczącego "programu obserwatorów krajowych", zwiększono liczbę obserwatorów, tak aby pokryć:

- 100 % aktywnych sejnerów o długości do 24 m włącznie w 2011 r.;

- 100 % aktywnych sejnerów o długości do 20 m włącznie w 2012 r.;

- 100 % holowników.

3.6.10 W art. dotyczącym "programu obserwatorów regionalnych ICCAT" ustęp 1 otrzymał nowe brzmienie, na mocy którego każde państwo członkowskie zapewnia obecność regionalnego obserwatora ICCAT na:

- wszystkich sejnerach o długości większej niż 24 m podczas okresu połowu 2011;

- wszystkich sejnerach o długości większej niż 20 m podczas okresu połowu 2012;

- wszystkich sejnerach niezależnie od ich długości począwszy od okresu połowu 2013.

3.6.10.1 Wspomniane sejnery bez regionalnego obserwatora ICCAT nie są upoważnione do połowów lub prowadzenia działalności związanej z połowami tuńczyka błękitnopłetwego.

3.6.11 Zastąpiono artykuł 32 "Dostęp do zapisów wideo" i dodano nowy punkt zobowiązujący państwa członkowskie do przedsięwzięcia niezbędnych środków w celu uniknięcia wszelkich podmian, zmian oryginalnych nagrań wideo lub manipulowania nimi.

3.6.12 Dodano art. 33a "Przekazywanie ICCAT unijnego planu inspekcji", w którym ustalono, iż państwa członkowskie przedkładają Komisji plany inspekcji na kolejny rok do dnia 15 września każdego roku. Komisja przekazuje unijny plan inspekcji do Sekretariatu ICCAT do zatwierdzenia.

3.6.13 Ustęp 1 art. 34 ("Środki dotyczące wprowadzania do obrotu") zostaje zastąpiony nowym tekstem, w którym, oprócz zakazu handlu wewnętrznego, wyładunków, przywozu, wywozu, umieszczania w sadzach w celach hodowlanych lub w celu tuczenia, ponownego wywozu i przeładunków tuńczyka błękitnopłetwego, którym nie towarzyszy dokładna, pełna i zatwierdzona dokumentacja wymagana na podstawie omawianego rozporządzenia, wprowadza się ponadto zakaz prowadzenia powyższych działań, jeśli nie towarzyszy im także dokumentacja wymagana na podstawie rozporządzenia (WE) nr 640/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 lipca 2010 r. w sprawie programu dokumentacji połowów tuńczyka błękitnopłetwego Thunnus thynnus.

3.6.14 Na koniec, we wniosku dotyczącym rozporządzenia przewidziano, w rozdziale V "Środki kontrolne", zastąpienie i zmianę załączników, zgodnie z wszystkimi wprowadzonymi zmianami.

4. Uwagi ogólne

4.1 EKES docenia i popiera wszystkie zmienione i nowo wprowadzone środki techniczne i kontrolne. Jego zdaniem są one wynikiem nabytych doświadczeń i pomogą w odbudowie zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym. Celem jest osiągnięcie do 2022 r. biomasy odpowiadającej maksymalnemu zrównoważonemu odłowowi (Bmsy) z co najmniej 60 % prawdopodobieństwem.

4.2 Komitet wzywa zatem Komisję do rygorystycznego stosowania rozporządzenia odnośnie do wszystkich państw członkowskich i CPC, które dokonują połowów, hodowli lub tuczu tuńczyka błękitnopłetwego na obszarze objętym konwencją ICCAT.

4.3 Komitet docenia wysiłki poczynione na przestrzeni ubiegłych lat przez Komisję Europejską, państwa członkowskie i rybaków w kierunku dostosowania floty do dostępnych możliwości połowowych oraz realizacji wymagającego planu odbudowy zasobów. Należy przy tym uwzględnić jego następstwa społeczno-gospodarcze.

4.4 Komitet z zadowoleniem stwierdza, że poczynione starania przynoszą rezultaty, a naukowcy i zainteresowani rybacy dostrzegają zwiększenie zasobów tuńczyka błękitnopłetwego.

4.5 Komitet wzywa państwa członkowskie i Komisję do dalszego wspierania krajowych ośrodków badawczych, tak aby mogły przeprowadzać lepszej jakości oceny zasobów tuńczyka błękitnopłetwego i efektów planu odbudowy. W tym kontekście Komitet wyraża zadowolenie ze stworzenia obserwatorium naukowego, w prace którego zaangażowane są administracje publiczne, naukowcy i operatorzy tonarów, jak też z prywatnych inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorstwa i naukowców w celu lepszego poznania tego gatunku.

4.6 Odnośnie do okresów zakazu połowów okrężnicami, zdaniem Komitetu należy uważnie przeanalizować zaproponowane przez naukowców zmiany dotyczące obecnych okresów zamkniętych, aby zapewnić jeszcze bardziej zrównoważony charakter tej działalności, zarówno z punktu widzenia gospodarki i społeczeństwa, jak i środowiska.

Bruksela, 26 października 2011 r.

Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Staffan NILSSON

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.