Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.24.81

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 stycznia 2012 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych

COM(2011) 482 wersja ostateczna - 2011/0211 (COD)

(2012/C 24/17)

(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2012 r.)

Sprawozdawca generalny: Michael SMYTH

W dniach 2 września i 5 października 2011 r. odpowiednio Rada i Parlament Europejski, działając na podstawie art. 177 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), postanowiły zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych

COM(2011) 482 wersja ostateczna - 2011/0211 (COD).

Dnia 20 września 2011 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 475. sesji plenarnej w dniach 26-27 października2011 r. (posiedzenie z 27 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Michaela SMYTHA na sprawozdawcę generalnego oraz stosunkiem głosów 89 do 2 - 4 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:

1.
Wnioski i zalecenia
1.1
EKES zapoznał się z wnioskiem Komisji w sprawie zmiany rozporządzenia nr 1083/2006 zwiększającego płatności dla krajów dotkniętych kryzysem i otrzymujących pomoc w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej lub mechanizmu pomocy dla bilansów płatniczych w okresie, kiedy są one wspierane przez te mechanizmy, ale bez zwiększania całkowitego przydziału środków w ramach unijnej polityki spójności na okres programowania 2007-13.
1.2
EKES popiera przedstawiony wniosek.
1.3
Niemniej EKES wyraża ubolewanie z powodu tego, iż Komisja - działając na podstawie komunikatu "Polityka regionalna jako czynnik przyczyniający się do inteligentnego rozwoju w ramach strategii Europa 2020" COM(2010) 553 - nie poszła o jeden krok dalej i nie zaproponowała 100 procentowego instrumentu finansowania UE dla projektów związanych z innowacjami oraz badaniami i rozwojem, które przyczyniłyby się do realizacji części celów określonych w strategii "Europa 2020".
2.
Uzasadnienie
2.1
Zgodnie z wnioskiem Komisji sześć krajów korzystających obecnie ze wsparcia europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej i mechanizmu pomocy dla bilansów płatniczych byłoby uprawnionych do wnoszenia mniejszego wkładu w projekty, które współfinansują w ramach polityki spójności UE. Tak więc państwa te byłyby zwolnione z części współfinansowania krajowego w czasie, gdy ich własne możliwości budżetowe są znacznie ograniczone. Stanowiłoby to dla nich istotną pomoc w procesie poprawy ich sytuacji gospodarczej.
2.2
Komitet popiera wyżej wspomniany wniosek, ponieważ zgadza się z koniecznością odbudowy koniunktury i poprawy konkurencyjności państw członkowskich, które najbardziej ucierpiały na skutek kryzysu.
2.3
W październiku 2010 roku Komisja przyjęła komunikat zatytułowany "Polityka regionalna jako czynnik przyczyniający się do inteligentnego rozwoju w ramach strategii Europa 2020" COM(2010) 553, w którym wyraźnie podkreśla wagę wspierania innowacji, badań i rozwoju w całej UE, zwracając jednocześnie uwagę na rolę, jaką może odegrać w tej kwestii polityka regionalna. W komunikacie zwraca się ponadto uwagę na względnie niskie dotychczasowe wykorzystanie funduszy przeznaczonych na innowacje. Należy w związku z tym wyrazić ubolewanie, że omawiany wniosek nie przewiduje 100 procentowego finansowania przez UE innowacyjnych projektów, które byłoby szczególnie korzystne dla firm z sektora MŚP.

Bruksela, 27 października 2011 r.

Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Staffan NILSSON

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.