Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.325.83

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 grudnia 2006 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego

COM(2006) 645 wersja ostateczna - 2006/0209 (COD)

(2006/C 325/21)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2006 r.)

Dnia 15 listopada 2006 r. Rada, działając na podstawie art. 71 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Dnia 21 listopada 2006 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 431. sesji plenarnej w dniach 13-14 grudnia 2006 r. (posiedzenie z dnia 13 grudnia 2006 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Jana SIMONSA na sprawozdawcę generalnego oraz jednogłośnie przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1 EKES zgadza się z wnioskiem Komisji dotyczącym rozporządzenia, ponieważ wprowadzenie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą oznacza pełniejszy udział instytucji współuczestniczących w procesie legislacyjnym w kontrolowaniu aktów wykonawczych.

1.2 Ze względu na pilne wejście w życie rozporządzenia UEOPS (zmienione rozporządzenie 3922/91), Komitet zaleca niezwłoczne przyjęcie wniosku Komisji.

2. Wstęp

2.1 Wniosek Komisji ma na celu zmianę rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego(1) w celu zapewnienia zgodności z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(2), ostatnio zmienioną decyzją Rady 2006/512/WE z dnia 17 lipca 2006 r.(3)

2.2 Decyzją 2006/512/WE wprowadzono nowy sposób wykonywania uprawnień wykonawczych, tj. procedurę regulacyjną połączoną z kontrolą.

2.3 Należy obecnie stosować procedurę regulacyjną połączoną z kontrolą w odniesieniu do środków o ogólnym zasięgu mających na celu zmianę innych niż istotne elementów aktów podstawowych przyjętych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 traktatu, w tym również środków wykreślających niektóre z tych elementów lub dodających nowe, inne niż istotne elementy.

2.4 Tę nową procedurę regulacyjną należy w szczególności stosować w przypadku skreślenia, zmiany lub zastąpienia załączników do aktu podstawowego lub ich dostosowania do postępu naukowego i technicznego. Normalna procedura regulacyjna będzie natomiast nadal stosowana w przypadku przyznawania państwu członkowskiemu przez Komisję odstępstwa od stosowania przepisów aktu podstawowego lub jego załączników.

2.5 Artykuł 8 ust. 1, 3 i 4 oraz art. 11 rozporządzenia (WE) nr 3922/91 zezwalają Komisji, w formie procedury regulacyjnej, na skreślenie, zmianę lub dostosowanie wspólnych norm z załącznika III.

2.6 Należy zatem zmienić wspomniane rozporządzenie, aby przewidzieć dostosowanie środków wykonawczych za pomocą nowej procedury regulacyjnej połączonej z prawem kontroli.

3. Uwagi ogólne

3.1 Decyzja 2006/512/WE ustanawia warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji. Wraz z tą decyzją dotyczącą nowej procedury komitetowej, "procedura regulacyjna połączona z kontrolą" ma na celu ściślejsze zaangażowanie zarówno Rady, jak i Parlamentu Europejskiego w podejmowane przez Komisję środki i decyzje o charakterze quasi-legislacyjnym.

3.2 W rzeczywistości nowa procedura ma być stosowana, o ile spełnione będą trzy warunki:

- akt podstawowy został przyjęty zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 TWE;

- akt podstawowy przewiduje przyjęcie środków o zasięgu ogólnym;

- a środki te mają na celu zmianę innych niż istotne elementów aktów podstawowych, m.in. poprzez wykreślenie niektórych z tych elementów lub dodanie nowych, innych niż istotne elementów.

3.3 EKES uważa wniosek Komisji za słuszny, gdyż wprowadzenie "procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą" oznacza pełniejsze uczestnictwo wszystkich podmiotów prawodawczych w kontrolowaniu aktów wykonawczych.

3.4 Decyzja Rady 2006/512/WE ma zastosowanie począwszy od 23 lipca 2006 r., obejmując toczące się procedury prawodawcze. Dlatego Komisja proponuje, by uzupełnić rozporządzenie UE-OPS o ten wniosek.

3.5 Ze względu na pilne wejście w życie rozporządzenia UEOPS (zmienione rozporządzenie 3922/91), Komitet zaleca niezwłoczne przyjęcie wniosku Komisji.

4. Uwagi szczegółowe

Brak.

Bruksela, 13 grudnia 2006 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

______

(1) DzU L 373 z 31.12.1991, s. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr.../2006

(2) DzU L 184 z 17.7.1999, s. 23

(3) DzU L 200 z 22.7.2006, s. 11

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.