Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.234.26

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 września 2005 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych

COM(2004) 775 końcowy- 2004/0270 (COD)

(2005/C 234/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2005 r.)

Dnia 16 grudnia 2004 r. Rada postanowiła, zgodnie z art.152 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej

Sekcja ds. Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, odpowiedzialna za przygotowanie prac na ten temat, wydała swoją opinię w dniu 17 lutego 2005 r. Sprawozdawcą był Franco CHIRIACO.

Na 415 sesji plenarnej w dniu 9 marca 2005 r. Komitet stosunkiem głosów 130 do 0, przy 3 głosach wstrzymujących się, przyjął następującą opinię:

1. Streszczenie wniosku Komisji

1.1 Do rozporządzenia w sprawie zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) wniesiono następujące zasadnicze poprawki:

przedłużenie o kolejne dwa lata okresu obowiązywania środków przejściowych, który poprzednio został przedłużony w 2003 r.(1);

– wzmocnienie niektórych środków zaradczych (poprzez objęcie nimi jeleniowatych, popieranie selekcji owiec odpornych na TSE w ramach zharmonizowanego programu hodowlanego, dostosowanie wspomnianych środków do rozporządzenia 1774/2002 w sprawie przepisów sanitarnych dotyczących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz zakazanie wprowadzania gazu do jamy czaszkowej jako metody uboju);

– rozszerzenie na owce i kozy przepisów ograniczających przemieszczenia zwierząt;

– ograniczenie wprowadzania na rynek surowca do produkcji fosforanu diwapniowego przy jednoczesnym objęciu mleka nie przeznaczonego do spożycia przez ludzi odstępstwami analogicznymi jak w przypadku mleka przeznaczonego do spożycia przez ludzi;

– konsolidacja podstaw prawnych kontroli przeprowadzanych w państwach trzecich.

2. Uwagi ogólne

2.1 Pomimo wyrażanych wcześniej zastrzeżeń odnośnie ponownego przedłużenia okresu obowiązywania środków przejściowych(2), EKES odnotowuje potrzebę harmonizacji przepisów na poziomie międzynarodowym w ramach Światowej Organizacji ds. Zdrowia Zwierząt (OIE), zgodnie z kryteriami oceny ryzyka określonymi przez samą Komisję.

2.2 Praktyka europejska wyraźnie wykazała, że obecny podział na pięć kategorii, dokonany raczej na podstawie zarejestrowanych przypadków niż ryzyka zachorowań, nagradza kraje przeprowadzające najmniej kontroli, zaś karze kraje, które za pomocą skutecznych kontroli wykrywają przypadki chorób. W następstwie przypadków odnotowanych ostatnio w Japonii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych nastąpiło przyspieszenie prac nad zawarciem porozumienia w sprawie przyjęcia skuteczniejszej metodologii w ramach OIE; co prawdopodobnie nastąpi w maju 2005 r.

2.3 Komitet musi jednakże ponowić swoje wcześniejsze zalecenie: o ile porozumienie w sprawie wspólnych zasad kontroli ryzyka okaże się niemożliwe, UE będzie musiała wyciągnąć konsekwencje i samodzielnie wprowadzić niezbędne zasady bez względu na wynikające stąd komplikacje dla handlu z państwami trzecimi w ramach WTO. Brak międzynarodowej akceptacji i czasochłonne negocjacje nie mogą opóźniać wprowadzenia tych przepisów uznanych za niezbędne dla unijnej współpracy.

2.4 Komitet przyjmuje z zadowoleniem fakt wykorzystania przez Komisję okazji, jaką stworzyło wydłużenie okresu obowiązywania środków przejściowych na wprowadzenie poprawek mających na celu zaostrzenie środków zapobiegawczych, popieranie programów selekcji i rozszerzenie przepisów dotyczących zarówno ograniczenia przemieszczeń zwierząt jak i kontroli, zwłaszcza w odniesieniu do państw trzecich.

3. Uwagi szczegółowe

3.1 Objęcie "jeleniowatych" środkami zaradczymi jest w pełni uzasadnione.

3.2 Konsolidacja podstaw prawnych zharmonizowanego programu hodowlanego, który już przynosi obiecujące wyniki, pozwoli rozszerzyć selekcję owiec odpornych na TSE.

3.3 Zgodność z rozporządzeniem 1774/2002 ma zasadnicze znaczenie dla spójności prawnej.

3.4 Wprowadzanie gazu do jamy czaszkowej, które już jest zakazane w odniesieniu do zwierząt z przywozu, jest wyraźnie zabronione jako metoda uboju praktykowana w UE, co daje oczywiste korzyści w postaci ochrony przed skażeniem.

3.5 Całkowicie słuszne jest rozszerzenie na zwierzęta dotknięte trzęsawką przepisów ograniczających przemieszczenia bydła.

3.6 Komitet przyjmuje z zadowoleniem rozszerzenie na inne gatunki zwierząt zakresu obecnych przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu i wywozu bydła, owiec i kóz, ich nasienia, zarodków i komórek jajowych, przy jednoczesnym stosowaniu ograniczeń odnośnie surowca do produkcji fosforanu diwapniowego, zgodnie z zaleceniami Naukowego Komitetu Sterującego (SSC).

3.7 Komitet wyraża opinię, że zasadnicze znaczenie ma skonsolidowanie podstaw prawnych ewentualnych kontroli w państwach trzecich, co pozwoliłoby w pełni wykorzystać doświadczenia zebrane w tej dziedzinie na poziomie europejskim, a jednocześnie zaleca przeznaczenie na ten cel niezbędnych zasobów finansowych i ludzkich.

Bruksela, 9 marca 2005 r.

Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Anne-Marie SIGMUND

______

(1) Sprawozdawca: Leif NIELSEN, Dz. U. C 208 z 3.9.2003 r.

(2) ibidem.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.