Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do niektórych przepisów przejściowych dotyczących stawek podatku od wartości dodanej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.44.120

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 lutego 2008 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do niektórych przepisów przejściowych dotyczących stawek podatku od wartości dodanej

COM(2007) 381 wersja ostateczna - {SEK(2007) 910}

(2008/C 44/26)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lutego 2008 r.)

Dnia 27 lipca 2007 r. Rada, działając na podstawie art. 95 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 8 października 2007 r. Samodzielnym sprawozdawcą był Umberto BURANI.

Na 439. sesji plenarnej w dniach 24-25 października 2007 r. (posiedzenie z dnia 24 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 154 głosami - 4 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

Wnioski i zalecenia

Uzasadnienie

1. Treść wniosku Komisji

1.1 Komisja rozpoczęła szeroką debatę na temat stosowania obniżonych stawek VAT, publikując komunikat do Rady i Parlamentu Europejskiego(1). Głównym celem tych działań jest przygotowanie gruntu pod nową dyrektywę i poszukiwanie trwałych i długoterminowych rozwiązań globalnych w sprawie obniżonych stawek. Pod pojęciem "stawki obniżone" rozumiemy stawki niższe od podstawowej (15 %).

1.2 W komunikacie opublikowanym w tym samym dniu co wniosek dotyczący dyrektywy Komisja oświadcza, że "ustalenie odpowiednich kierunków działań będzie bardzo czasochłonne". W międzyczasie pojawi się problem tymczasowych odstępstw przyznanych nowym państwom członkowskim. Odstępstwa te wygasną w różnym okresie między czerwcem 2007 r. i 1 stycznia 2010 r. (artykuły 123-130 "dyrektywy w sprawie VAT")(2): Komisja przyjęła we wniosku dotyczącym dyrektywy, omawianym w niniejszej opinii, najprostsze rozwiązanie, a mianowicie zaproponowała przedłużenie tych odstępstw do końca 2010 r., jednak przedłużenie to nie ma charakteru ogólnego, lecz ograniczone jest do niektórych towarów lub usług. Tym samym zakończenie stosowania tych odstępstw zbiegłoby się w czasie z wygaśnięciem terminu obowiązywania podstawowej stawki VAT na minimalnym poziomie 15 % oraz z zakończeniem eksperymentalnego stosowania obniżonej stawki podatku VAT na niektóre usługi pracochłonne.

1.3 Przedłużenie przyznano dla dostaw dóbr i usług pracochłonnych (sektor mieszkalnictwa i restauracyjny itd.) oraz w odniesieniu do niektórych państw dla dóbr o szczególnym znaczeniu społecznym (produkty spożywcze, książki i specjalistyczne periodyki, produkty farmaceutyczne itd.). Wybór ten jest uzasadniony faktem, że najprawdopodobniej obniżona

stawka VAT będzie obowiązywać dla wszystkich państw również po ustaleniu nowych zasad. Nie przedłuży się odstępstw, które pozostają w sprzeczności ze sprawnym funkcjonowaniem rynku wewnętrznego (produkty dla rolnictwa).

1.4 Produkty wyłączone z przedłużenia to szczególnie węgiel oraz energia grzewcza, wobec których wyjątki przyznane w poszczególnych aktach akcesyjnych niedługo wygasną (w roku 2007 lub 2008) i nie przewidywano ich przedłużenia. Z drugiej strony opodatkowanie źródeł energii stanowi osobny rozdział i jest obecnie przedmiotem rozważań; gdy znalezione zostaną rozwiązania, powinny one obowiązywać wszystkich w taki sam sposób.

2. Uwagi ogólne

2.1 Dyrektywa 2006/112/WE ustalała, dla państw, które przystąpiły do Unii przed 2001 r., całą serię odstępstw(3). Odstępstwa te obowiązują bez ograniczeń czasowych, a dokładniej do czasu wejścia w życie "ostatecznego systemu dotyczącego transakcji wewnątrzwspólnotowych". Obecnie w świetle dotychczasowych doświadczeń nie przewiduje się wprowadzenia ostatecznego systemu w perspektywie krótko- lub średnioterminowej, dlatego istnieje ryzyko, że odstępstwa przyznane "starym" państwom członkowskim będą obowiązywać praktycznie w nieskończoność, natomiast "nowe" państwa znajdą się w gorszej sytuacji ze względu na wygaśnięcie terminów wynegocjowanych przy akcesji. Ponadto niektórym państwom członkowskim wolno stosować do końca 2010 r. obniżone stawki na usługi świadczone lokalnie(4), podczas gdy inne państwa nie mają takiej możliwości. Nie ma żadnego uzasadnienia dla takiej sytuacji.

2.2 Wniosek dotyczący dyrektywy stanowi "rozwiązanie pomostowe" pozwalające nowym państwom członkowskim działać zasadniczo na takich samych warunkach jak pozostałe państwa, przynajmniej do 31 grudnia 2010 r. Komisja ma

nadzieję, że do tego czasu Rada przyjmie nową dyrektywę, która uporządkuje całą kategorię wyjątków, zgodnie z oczekiwaniami wyrażonymi w komunikacie.

3. Uwagi szczegółowe

3.1 EKES z zadowoleniem przyjmuje pracę wykonaną przez Komisję, tak w postaci wniosku dotyczącego dyrektywy, który popiera bez zastrzeżeń, jak i w postaci wydanego komunikatu, który zapowiada utworzenie zorganizowanego systemu "wyjątków" zgodnie z zasadami jednolitego rynku i strategią lizbońską. Komitet wypowie się na temat komunikatu w specjalnej opinii z zamiarem przyczynienia się w konstruktywny sposób do prowadzonej debaty.

3.2 W świetle dotychczasowych doświadczeń można się jednak obawiać, że nad ogólnym interesem polegającym na szybkim osiągnięciu zgody w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy przeważy obrona partykularnych interesów i kierunków polityki. EKES ma nadzieję, że obawy te okażą się nieuzasadnione. Z punktu widzenia poprawności technicznej wniosek jest bez zarzutu. Tylko aspekty polityczne będą odgrywać rolę przy dalszym podejmowaniu decyzji. EKES zwraca uwagę decydentów na wymagania rynku i obywateli, którzy potrzebują przejrzystych, sprawiedliwych i uchwalonych w krótkim czasie przepisów.

Bruksela, 24 października 2007 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

______

(1) COM (2007) 380 końcowy z 5.7.2007.

(2) Dyrektywa Rady 2006/112/WEz 28.11.2006.

(3) Art. 109-122dyrektywywsprawieVAT.

(4) Patrz IV załącznik do dyrektywy.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.