Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do praw jazdy z funkcją karty kierowcy.
Dz.U.UE.C.2012.139.1
Akt nienormatywny(2012/C 139/01)
(Dz.U.UE C z dnia 15 maja 2012 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), w szczególności jego art. 28 ust. 2,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
I. WPROWADZENIE
I.1. Konsultacje z EIOD
I.2. Informacje ogólne
I.3. Kwestie dotyczące ochrony danych związane z wnioskiem
II. ANALIZA WNIOSKU
II.1. Konieczność połączenia kart kierowców z prawami jazdy?
II.2. Proporcjonalność przetwarzania danych zawodowych kierowców
III. WNIOSEK
(1) Dz.U L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) COM(2011) 710 wersja ostateczna.
(4) COM(2011) 454 wersja ostateczna.
(5) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, COM(2011) 451 wersja ostateczna.
(6) Dostępna na stronach internetowych EIOD pod następującym adresem: http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/Consultation/Opinions/2011/11-10-05_Tachographs_PL.pdf
(7) Zgodnie z art. 1 lit. t) załącznika IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85, karta kierowcy oznacza "kartę do tachografów wydaną konkretnemu kierowcy przez organy państwa członkowskiego. Karta kierowcy identyfikuje kierowcę i umożliwia gromadzenie danych dotyczących czynności kierowcy".
(8) Nie przeprowadzono jednak oceny wpływu na prywatność.
(9) Zob. uzasadnienie, COM(2011) 710 wersja ostateczna, s. 3.
(10) Porównaj: przypis 6.
(11) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
(12) Zob. uzasadnienie, COM(2011) 710 wersja ostateczna, s. 3.
(13) Obejmują przede wszystkim tożsamość kierowcy, datę urodzenia, miejsce wydania i organ wydający, typ pojazdu, którego dotyczy prawo jazdy oraz ewentualnie zastosowanie pewnych ograniczeń.
(14) Porównaj: przypis 6, s. 1.