Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/22/WE dotyczącą zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i ß-agonistycznym.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.10.57

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 stycznia 2008 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/22/WE dotyczącą zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i ß-agonistycznym

COM(2007) 292 wersja ostateczna - 2007/0102 (COD)

(2008/C 10/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2008 r.)

Dnia 2 lipca 2007 r. Rada, działając na podstawie art. 152 ust. 4 lit. b) Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 6 września 2007 r. Sprawozdawcą był Ludvík JÍROVEC.

Na 438. sesji plenarnej w dniach 26-27 września 2007 r. (posiedzenie z 26 września 2007 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 152 do 1 - 3 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski

1.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjmuje do wiadomości środki proponowane przez Komisję Europejską.

1.2 EKES popiera starania o uproszczenie i jaśniejsze sformułowanie przepisów prawnych zarówno z myślą o obywatelach, jak i przedsiębiorstwach, które oferują środki farmakologiczne dla zwierząt.

1.3 Wniosek dotyczący dyrektywy jest zgodny z zasadą proporcjonalności, ponieważ wprowadza tylko ograniczone zmiany na podstawie najnowszych danych naukowych i opinii specjalistów.

1.4 Proponowana dyrektywa dotyczy także importu z krajów trzecich zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności.

1.5 Proponowana dyrektywa nie narusza zobowiązań w ramach WTO.

1.6 Przyszła niedostępność estradiolu 17ß i jego pochodnych estrowych praktycznie nie będzie miała znaczenia dla rolników i nie wpłynie na dobrostan zwierząt.

1.7 Nie ma potrzeby ustalania maksymalnych limitów pozostałości.

1.8 Wpływ na małe i średnie przedsiębiorstwa także będzie znikomy.

2. Cel wniosku

2.1 Celem wniosku jest zmiana dyrektywy 96/22/WE z 29 kwietnia 1996 r., zmienionej dyrektywą 2003/74/WE. Proponowana dyrektywa zakazuje wprowadzania na rynek substancji w celu podawania ich zwierzętom, z których pozyskuje się mięso i produkty przeznaczone do spożycia przez ludzi, w wypadkach innych niż przewidziane w art. 4 ust. 2.

Lista substancji zakazanych:

Lista A:

- związki o działaniu tyreostatycznym,

- stylbeny pochodne stylbenów, ich sole i estry,

- estradiol 17(3 i jego pochodne estrowe. Lista B:

- agoniści receptorów beta.

2.2 Proponowane są następujące zmiany:

a) wyłączenie zwierząt domowych z zakresu stosowania tego prawodawstwa,

b) absolutny zakaz stosowania estradiolu 17ß u zwierząt, z których pozyskuje się żywność.

2.3 Komisja proponuje wprowadzenie jedynie bardzo niewielkich zmian w celu uniknięcia dalszych cierpień zwierząt domowych z powodu niedostępności właściwego leczenia oraz uwzględnia opinie naukowców i ekspertów dotyczące estradiolu 17ß(1).

3. Kontekst ogólny

3.1 Artykuł 2 lit. a) dyrektywy Rady 96/22/WE zabrania w szczególności wprowadzania na rynek substancji i wymienionych w załączniku II przeznaczonych do podawania "wszelkim gatunkom" zwierząt

3.2 Porównanie cen preparatów o działaniu tyreostatycznym pokazuje, że ich stosowanie u zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności nie jest korzystne ekonomicznie.

3.3 Nielegalne stosowanie wiąże się z nielegalną produkcją lub nielegalnym przywozem. W ciągu ostatnich pięciu lat nie stwierdzono żadnych przypadków nielegalnego stosowania stylbenów, pochodnych stylbenów, ich soli i estrów.

3.4 Wspomniana dyrektywa uniemożliwia udzielanie zezwoleń na wprowadzanie do obrotu produktów zawierających substancje leczące nadczynność tarczycy u zwierząt domowych.

3.5 W 1981 r., dyrektywą 81/602/EWG, Unia Europejska wprowadziła zakaz stosowania substancji o działaniu hormonalnym, w tym także estradiolu 17ß, w celu poprawy wzrostu zwierząt hodowlanych.

3.6 Dyrektywa 96/22/WE miała zakazać stosowania estradiolu 17ß oraz jego pochodnych estrowych do wszystkich celów, ograniczyła jednak tylko okoliczności ich podawania w celach innych niż poprawa wzrostu. Substancja ta jest środkiem rakotwórczym, ma działanie zarówno inicjujące tworzenie się nowotworów jak i sprzyjające ich rozwojowi.

3.7 Sprawozdanie przedstawione Radzie i Parlamentowi 11 października 2005 r. stwierdza, że powszechne stosowanie alternatywnych produktów, takich jak prostaglandyny, umożliwia wyeliminowanie wyżej wspominanych substancji ze stosowania u zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności.

3.8 Zwierzęta domowe często cierpią z powodu nadczynności tarczycy ze względu na ciągłą niedostępność właściwego leczenia.

4. Uwagi

4.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjmuje do wiadomości rozwiązania proponowane przez Komisję Europejską.

4.2 Zmiany proponowane w odniesieniu do estradiolu 17ß wynikają bezpośrednio ze środków wymaganych na podstawie art. 11a dyrektywy 2003/74/WE.

4.3 Wprowadzone zmiany są niewielkie i niezbędne w celu uniknięcia dalszych cierpień zwierząt domowych spowodowanych niedostępnością właściwego leczenia.

4.4 Wniosek wpływa na sytuację właścicieli zwierząt, praktykujących lekarzy weterynarii, przemysłu farmaceutycznego produkującego leki weterynaryjne i organów państw członkowskich udzielających zezwoleń.

4.5 Wniosek przyczyni się do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego.

4.6 W każdej nowej procedurze udzielania zezwoleń należy uwzględnić potencjalne nadużycia w stosowaniu. Można zatem odrzucić te postaci produktu, które stwarzają prawdopodobieństwo nadużyć.

Bruksela, 26 września 2007 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

______

(1) Prevention and Control ofAnimal Diseases

(http://ec.europa.eu/food/animal/resources/publications_en.htm).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.