Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie selekcji i zezwoleń dotyczących systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej (MSS).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.44.50

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 lutego 2008 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie selekcji i zezwoleń dotyczących systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej (MSS)

COM(2007) 480 wersja ostateczna - 2007/0174 (COD)

(2008/C 44/13)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lutego 2008 r.)

Dnia 7 września 2007 r., Rada, działając na podstawie art. 95 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Dnia 25 września 2007 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego powierzyło przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie Sekcji Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 439. sesji plenarnej w dniach 24-25 października 2007 r. (posiedzenie z dnia 25 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Mariusa Eugena OPRANA na sprawozdawcę generalnego oraz 119 głosami za - 3 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski

1.1 Komitet popiera wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie selekcji i zezwoleń dotyczących systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej (MSS) i zaleca jego bezzwłoczne przyjęcie i wprowadzenie w życie.

1.2 Komitet zdecydowanie popiera priorytetowy cel wymieniony w omawianym wniosku zgodnie z tym, co zostało określone w tytule I art. 1 akapit pierwszy, a mianowicie utworzenie pojedynczej i skoordynowanej na szczeblu Wspólnoty procedury w zakresie wyboru przez państwa członkowskie operatorów systemów satelitarnej komunikacji ruchomej i udzielania im zezwoleń.

1.3 EKES uważa, że istnieje potrzeba bezzwłocznego przyjęcia powyższej decyzji, zwłaszcza ze względu na:

a) naturalną zdolność systemów łączności satelitarnej do objęcia zasięgiem dużych obszarów Europy i tym samym państw członkowskich UE jednocześnie,

b) relatywnie ograniczoną liczbę częstotliwości radiowych udostępnionych takiej łączności,

c) różniące się rozwiązania w zakresie selekcji i udzielania zezwoleń przyjęte w poszczególnych państwach członkowskich,

d) ograniczoną w obecnej chwili skuteczność wykorzystania dostępnego widma częstotliwości radiowych.

1.4 Komitet podkreśla, że wdrażanie i wykorzystywanie systemów łączności satelitarnej stanowi, choćby z racji samej skali objętego nimi obszaru, bardzo ważną inicjatywę zapewniającą ekspansję europejskiego przemysłu produkcji kosmicznej oraz rozwój konkretnych zastosowań z dziedziny komunikacji; inicjatywa ta jest bezpośrednią kontynuacją strategii lizbońskiej w zakresie wspierania rozwoju zrównoważonego, w szczególności dzięki swemu bezpośredniemu wkładowi w tworzenie nowych miejsc pracy w kontekście zwiększonej konkurencyjności.

1.5 Komitet z satysfakcją odnotowuje, że Europa posiada w tym zakresie znaczącą infrastrukturę techniczną, co przemawia za przyjęciem omawianego wniosku. W istocie, trzech największych światowych operatorów systemów satelitarnych ma siedziby w Europie, a łączność satelitarna jest źródłem 40 % bieżących przychodów w europejskim sektorze kosmicznym.

1.6 Komitet wyraża zadowolenie z porozumienia osiągniętego przez Komisję w ramach propagowania omawianego wniosku, który - mimo że znajduje się nadal w fazie propozycji - cieszy się już poparciem wszystkich podmiotów, których opinii zasięgnięto w tej sprawie: przemysłu satelitarnego, operatorów sieci telekomunikacyjnych, Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz organów regulacyjnych państw członkowskich.

1.7 Jednocześnie Komitet jest zdania, że ostateczna wersja omawianego wniosku godzi w sposób wyważony różne punkty widzenia przedstawione w trakcie konsultacji. Dotyczyły one w szczególności metod i kryteriów selekcji, konieczności większej elastyczności na szczeblu krajowym dotyczącej z jednej strony czasu koniecznego do uzyskania upoważnienia, a z drugiej strony okresu jego ważności, jak również ściślejszej koordynacji krajowych procedur udzielenia zezwoleń.

1.8 Komitet zaleca przyjęcie decyzji w proponowanej formie z uwzględnieniem faktu, że jeśli chodzi o stosowanie przepisów dotyczących selekcji i zezwoleń, celowe byłoby określenie przepisów chroniących indywidualne interesy obywateli oraz gwarantujących poszanowanie życia prywatnego użytkowników końcowych urządzeń systemów satelitarnej komunikacji ruchomej.

2. Wprowadzenie

2.1 Opracowanie i wdrożenie ogólnoeuropejskiego systemu łączności satelitarnej stanowi nowatorską, alternatywną platformę techniczną dla różnorodnych ogólnoeuropejskich usług telekomunikacyjnych, nadawczych i multiemisji, niezależnych od lokalizacji użytkowników końcowych, oraz dla usług takich jak

szybki dostęp do internetu/intranetu, przenośne usługi multimedialne, ochrona ludności, zarządzanie kryzysami niemającymi charakteru militarnego (klęski żywiołowe oraz kryzysy spowodowane działalnością człowieka), zapewnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego, zarządzanie flotą, usługi medyczne na odległość itp.

2.2 System jest skonstruowany tak, by przyczynić się do rozwoju rynku wewnętrznego, poprawy konkurencyjności poprzez zwiększenie dostępności usług ogólnoeuropejskich oraz do wspierania efektywnego inwestowania, w szczególności poprzez wprowadzanie nowatorskich usług mających na celu zapewnienie łączności komunikacyjnej w oddalonych strefach naziemnych oraz w środowisku morskim.

2.3 Szczególnie w przypadku systemów ogólnoeuropejskich konieczne jest ustanowienie wspólnotowej procedury selekcji operatorów systemów satelitarnej komunikacji ruchomej oraz wprowadzenie przepisów dotyczących skoordynowanego udzielania zezwoleń na szczeblu krajowym wybranym operatorom. Harmonizacja kryteriów selekcji systemów satelitarnej komunikacji ruchomej umożliwia stosowanie w tym zakresie wspólnotowej polityki na szczeblu europejskim. Wybór przez państwa członkowskie różnych operatorów systemów komunikacji ruchomej wykorzystujących różnego rodzaju satelity mogłoby doprowadzić do skomplikowanych szkodliwych zakłóceń powodowanych interferencją, a nawet zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu całego systemu, gdyby danemu operatorowi przydzielono różne częstotliwości radiowe w zależności od państwa członkowskiego, na terenie którego prowadzi on działalność. Aby zapewnić, w świetle owych potencjalnych zagrożeń, spójne podejście państw członkowskich do kwestii udzielania zezwoleń, konieczne jest ustanowienie na szczeblu wspólnotowym przepisów w zakresie zsynchronizowanego przydziału częstotliwości i jednolitych warunków udzielania zezwoleń, bez uszczerbku dla szczegółowych warunków krajowych, zgodnych z prawem wspólnotowym.

2.4 Jako kluczowy element rynku wewnętrznego, łączność satelitarna wykracza poza granice państw i dlatego podlega raczej regulacjom międzynarodowym, szczególnie zważywszy na jej znaczący wkład w realizację określonych celów stawianych przez Unię Europejską w zakresie rozszerzenia strefy geograficznej objętej szerokopasmową siecią częstotliwości radiowej.

3. Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady

3.1 Przedstawiony na mocy art. 95 Traktatu wniosek stanowiłby ramy prawne w zakresie selekcji i udzielania zezwoleń dotyczących satelitarnych usług komunikacji ruchomej. Tego rodzaju selekcja musiałaby być prowadzona zgodnie z ogólnymi zasadami i według konkurencyjnej procedury selekcji opisanej we wniosku. Uczestniczyłaby w niej Komisja, z pomocą Komitetu ds. Łączności. Zezwolenia (prawa do użytkowania widma radiowego) dla wybranych operatorów przyznawane byłyby na poziomie krajowym, z zastrzeżeniem minimalnej liczby zharmonizowanych warunków określonych we wniosku.

4. Uwagi ogólne

4.1 Komisja proponuje, by we wdrażaniu decyzji uwzględnić następujące kwestie:

- wybór operatorów systemów satelitarnej komunikacji ruchomej powinien być przeprowadzany na podstawie procedury wspólnotowej;

- wybrani operatorzy systemów satelitarnej komunikacji ruchomej powinni otrzymywać zezwolenia od państw członkowskich;

- wybrani operatorzy uzupełniających elementów naziemnych systemów satelitarnej komunikacji ruchomej powinni otrzymywać zezwolenia od państw członkowskich.

4.2 Komitet jest zdania, że procedura selekcji i udzielania zezwoleń dwóm lub trzem pierwszym operatorom systemów satelitarnej komunikacji ruchomej, którzy będą dostawcami ogólnoeuropejskich usług w paśmie częstotliwości 2 GHz, zakończy się na przełomie 2008 i 2009 r.

4.3 Komitet uważa, że termin wprowadzenia ogólnoeuropejskich satelitarnych usług komunikacji ruchomej dla osób prywatnych i przedsiębiorstw, w szczególności w zakresie szybkiego dostępu do internetu, przenośnych usług multimedialnych, ochrony ludności, bezpieczeństwa wewnętrznego i kwestii związanych z obronnością nie powinien przekraczać pierwszego kwartału 2011 r.

4.4 Komitet jest zdania, że zakończenie przygotowań do wprowadzenia i stosowania europejskich globalnych satelitarnych systemów nawigacyjnych powinno być absolutnym priorytetem Komisji.

4.4.1 Niemniej Komitet stwierdza z ubolewaniem, że w tej kluczowej dziedzinie europejskie programy nawigacji satelitarnej Galileo i Egnos są opóźnione o pięć lat w stosunku do pierwotnego harmonogramu i napotykają szereg trudności, które wymagają interwencji ze strony Komisji w celu znalezienia rozwiązań umożliwiających wyjście z obecnego impasu.

4.4.2 Coraz więcej nowoczesnych form prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystuje dane nawigacyjne związane z bardzo precyzyjną bazą czasową.

4.4.3 Komitet przypomina, że ukończenie tworzenia systemu nawigacji satelitarnej Galileo będzie miało decydujące znaczenie dla wdrożenia polityki wspólnotowej w tak różnorodnych dziedzinach jak zarządzanie transportem, przewóz niebezpiecznych substancji, służby ratunkowe, żegluga morska i śródlądowa, transport lotniczy, ochrona ludności i misje humanitarne, rolnictwo, rybołówstwo, monitorowanie środowiska, kwestie związane z obronnością oraz bezpieczeństwem wewnętrznym i dla zapewnienia bezpieczeństwa transakcji w zakresie usług finansowych i bankowych.

5. Uwagi szczegółowe

5.1 Omawiany wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie selekcji i zezwoleń dotyczących systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej przedstawia w tytule I "Cel, zakres i definicje", w tytule II "Procedura selekcji" oraz w tytule III "Udzielanie zezwoleń" propozycje procedur i konkretnych działań pozwalających osiągnąć cel tego projektu.

5.2 Komitet zaleca przyjęcie decyzji w proponowanej formie z uwzględnieniem faktu, że równocześnie należałoby określić procedury pierwotnego przydziału widma wykorzystywanego do świadczenia satelitarnych usług komunikacji ruchomej w regionach geograficznych, gdzie współistnieją różne systemy komunikacji, co powoduje szkodliwe zakłócenia.

5.3 Komitet jest zdania, że decyzja Komisji (2007/98/WE) z 14 lutego 2007 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w pasmach częstotliwości 2 GHz w celu wdrożenia systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej znacząco przyczynia się do realizacji celów wymienionych w omawianym wniosku, tak jak zostało to określone w art. 1 ust. 1. W tym względzie wskazane jest, by przepisy wyżej wymienionej decyzji, stanowiące, że państwa członkowskie udostępnią te pasma częstotliwości dla systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej we Wspólnocie od dnia 1 lipca 2007 r., zostały uzupełnione procedurami określającymi zasady monitorowania i oceny wdrażania tych środków.

Bruksela, 25 października 2007 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.