Opinia w sprawie: "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady uchylającej dyrektywę 90/544/EWG w sprawie pasm częstotliwości wyznaczonych dla skoordynowanego wprowadzenia paneuropejskiego naziemnego publicznego radiowego systemu przywoławczego we Wspólnocie".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.28.88

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 lutego 2006 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady uchylającej dyrektywę 90/544/EWG w sprawie pasm częstotliwości wyznaczonych dla skoordynowanego wprowadzenia paneuropejskiego naziemnego publicznego radiowego systemu przywoławczego we Wspólnocie"

COM(2005) 361 wersja ostateczna - 2005/0147 (COD)

(2006/C 28/19)

(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2006 r.)

Dnia 15 września 2005 roku Rada, działając na podstawie art. 95 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Dnia 27 września 2005 r. Prezydium Komitetu powierzyło przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie Sekcji ds. Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego.

Z uwagi na pilny charakter prac, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny podjął na 421. sesji plenarnej w dniach 26-27 października 2005 r. (posiedzenie z dnia 27 października) decyzję o powołaniu Daniela RETUREAU na sprawozdawcę generalnego i przyjął 66 głosami za, przy 2 głosach wstrzymujących się, następującą opinię.

1. Wniosek Komisji

1.1 Wniosek(1) zmierza do uchylenia dyrektywy ERMES z 1990 r.(2), która rezerwowała pasmo częstotliwości 169.4 do 169.8 MHz dla paneuropejskiego naziemnego publicznego radiowego systemu przywoławczego. Aby uchylić wcześniejszą dyrektywę konieczna jest dyrektywa uchylająca (zasada paralelności form).

1.2 Podstawa prawna: art. 95 TWE (Rynek wewnętrzny, zastosowanie art. 14 TWE); procedura koordynacji (art. 251 TWE).

1.3 Uzasadnienie: odchodzi się od użytkowania tego pasma przez naziemny publiczny system przywoławczy, a ten zakres częstotliwości jest coraz rzadziej wykorzystywany; istnieją już inne rozwiązania (SMS w systemie GSM). W ramach decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady o "spektrum radiowym" z 2002 r.(3), Komisja pragnie wprowadzić inne usługi za pomocą zharmonizowanego planu użytkowania, przygotowanego wspólnie z CEPT(4), który będzie przedmiotem kolejnej decyzji Komisji.

1.4 Główne zastosowania wspólnotowe przewidziane dla pasma częstotliwości 169.4 do 169.8 MHz obejmują polepszenie integracji społecznej i mobilności osób z upośledzeniem słuchu oraz osób starszych we WE(5), poprawę ochrony przed kradzieżą, wzrost bezpieczeństwa poprzez lepsze możliwości monitoringu stosowane przez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej oraz udostępnienie narzędzi łączności elektronicznej; podkreśla się pozytywny wpływ działania na przedsiębiorstwa z branży usług telekomunikacyjnych.

1.5 Państwa Członkowskie będą mogły na poziomie krajowym przydzielić te częstotliwości z omawianego pasma, które nie zostaną zagospodarowane w planie wspólnotowym przez Komisję i CEPT.

2. Spostrzeżenia Komitetu

2.1 Potrzeby w zakresie spektrum radiowego dla rozwoju nowych usług stale rosną, a wniosek o uchylenie dyrektywy ERMES zmierza do otwarcia części spektrum, obecnie niewykorzystywanej w wystarczającym stopniu, na nowe zastosowania, szczególnie z korzyścią dla osób upośledzonych, starszych, dla poprawy bezpieczeństwa, dla teleusług itp.

2.2 Co za tym idzie, Komitet popiera niniejszy wniosek, mając nadzieję, że zwłaszcza usługi związane z integracją społeczną zostaną rozwinięte w pierwszym rzędzie i że doprowadzi to do powstania przedsiębiorstw i miejsc pracy w branżach niezbędnych dla obywateli europejskich. Komitet nawołuje również Państwa Członkowskie, by podczas przyznawania częstotliwości nowym teleusługom nadawały uprzywilejowaną pozycję integracji społecznej i zatrudnieniu w społeczeństwie informacyjnym.

Bruksela, 27 października 2005 r.

Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Anne-Marie SIGMUND

______

(1) COM(2005) 361 końcowy.

(2) Dyrektywa 90/544/EWG Rady z 9 października 1990 r. w sprawie pasm częstotliwości wyznaczonych dla skoordynowanego wprowadzenia paneuropejskiego naziemnego publicznego radiowego systemu przywoławczego we Wspólnocie (dyrektywa ERMES).

(3) Decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym).

(4) Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT). V. "final report from CEPT, Radio Spectrum Ctee, rewiew of the frequency band 169.4-169.8" MHz, RSCOM04-69, Brussels, 24 Nov. 2004.

(5) Dyrektywa ramowa 2002/21/WE, która wymaga zajęcia się potrzebami obywateli ze specjalnych grup społecznych takich jak użytkownicy niepełnosprawni; ustalenia z nieformalnego spotkania Rady ministrów odpowiedzialnych za telekomunikację w Vitorii wzywające do zapewnienia osobom niepełnosprawnym i starszym dostępu do wszystkich usług elektronicznych oraz plan działania eEurope 2005 przyjęty przez Radę Europejską w dniach 21-22 czerwca 2002 r. w Sewilli.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.