(CON/2015/4)(2015/C 192/01)
(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2015 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 8 sierpnia 2014 r. Komisja Europejska przyjęła sprawozdanie w sprawie celów i organizacji Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) 1 (zwane dalej "sprawozdaniem Komisji").
Właściwość Europejskiego Banku Centralnego (EBC) do wydania opinii w sprawie sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady wynika z art. 20 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 oraz art. 8 rozporządzenia Rady (UE) nr 1096/2010 3 . Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
Sprawozdanie Komisji dokonuje przeglądu celów i organizacji ERRS zgodnie z art. 20 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 oraz art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1096/2010. Generalnie EBC zgadza się z wnioskami sprawozdania Komisji.
Obecnie EBC uważa, że ramy prawne ERRS nie wymagają daleko idących zmian. Okres przeglądu był stosunkowo krótki; EBC uważa, że co do zasady ERRS funkcjonuje dobrze. Niemniej jednak określone zmiany techniczne ram operacyjnych ERRS zwiększyłyby jej skuteczność i wkład w zapobieganie i przeciwdziałania ryzykom systemowym dla stabilności finansowej wynikającym ze zmian sytuacji w systemie finansowym. Parlament Europejski, Rada i Komisja powinny rozważyć propozycje takich zmian, oceniając potrzebę konkretnych wniosków ustawodawczych 4 . W tym zakresie, po przedstawieniu konkretnych wniosków ustawodawczych przez Komisję, EBC wyda opinię zgodnie ze swoimi kompetencjami traktatowymi.
Uwagi szczegółowe
1 COM(2014) 508 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1096/2010 z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie powierzenia Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególnych zadań w zakresie funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 162).
4 Art. 20 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
5 Zob. sprawozdanie Komisji, pkt 3.2.1.
6 Zob. sprawozdanie Komisji, pkt 3.2.1.
7 Zob. art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
8 Zob. sprawozdanie Komisji, pkt 4.
9 Zob. mandat Doradczego Komitetu Technicznego dostępny na stronie internetowej ERRS.
10 Zob. dokument roboczy służb Komisji uzupełniający sprawozdanie w sprawie celów i organizacji Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), s. 16.
11 Zob. sprawozdanie Komisji, pkt 3.2.1.
12 W szczególności poprzez wsparcie zwiększania widzialności ERRS oraz usprawnianie bieżącego procesu decyzyjnego w ramach ERRS.
13 Zgodnie z rekomendacją zawartą w pkt 1.2 niniejszej opinii.
14 Zob. sprawozdanie Komisji, pkt 3.2.3.
15 Zob. rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2014 r. zawierającą zalecenia dla Komisji dotyczące oceny Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego (ESNF) (2013/2166(INL)).
16 Zob. art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
17 Decyzja ERRS/2011/6 z dnia 21 września 2011 r. w sprawie przekazywania i zbierania informacji dotyczących nadzoru makroostro-żnościowego nad systemem finansowym w Unii (Dz.U. C 302 z 13.10.2011, s. 3).
18 Dalsze szczegóły dotyczące prac przeprowadzonych w odniesieniu do przygotowania, stworzenia, wdrożenia i administrowania początkowego zestawu informacji statystycznych i nadzorczych niezbędnych do wspierania ERRS zostały zaprezentowane w publikacji: J-M. Israel, P. Sandars, A. Schubert, B. Fischer, "Statistics and Indicators for Financial Stability Analysis and Policy" (2013), opublikowanej w: Occasional Paper Series, nr 145, EBC, Frankfurt am Main, kwiecień 2013 r.
19 Zob. dokument konsultacyjny Rady Stabilności Finansowej pt. "Understanding Financial Linkages: A Common Data Template for Global Systemically Important Banks", 6 października 2011 r.
20 W szczególności dane zbierane na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8) podlegają środkom ochrony określonym w art. 8 tego rozporządzenia, co zapewnia fizyczną i logiczną ochronę poufnych informacji statystycznych.
21 Zob. także pkt 2.1 niniejszej opinii.
22 Zob. także pkt 2.2 niniejszej opinii.
23 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
24 Zob. art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
25 Zob. "Flagship Report on Macro-prudential Policy in the Banking Sector" (Raport przewodni dotyczący polityki makroostrożnościowej w sektorze bankowym) dostępny na stronie internetowej ERRS pod adresem www.esrb.europa.eu
26 Zob. zalecenie ERRS/2011/3, zalecenie B4.
27 Zob. zalecenie ERRS/2013/1, zalecenie C3.
28 W szczególności rozporządzenie (UE) nr 1024/2013 już daje punkt odniesienia dla określenia sposobu interakcji pomiędzy krajami należącymi do SSM a ERRS w odniesieniu do kwestii makroostrożnościowych, jako że stanowi, iż - z zastrzeżeniem mandatu ERRS - właściwe organy krajowe lub wyznaczone organy krajowe oraz EBC uwzględniają wszelkie procedury koordynacji przewidziane w innych aktach prawa Unii po zastosowaniu procedur przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1024/2013. Zob. motyw 24.
29 Zob. art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
30 Zob. art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
31 Jak już wskazano w pkt 2.1.1a) zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących ustalania wskaźników bufora antycyklicznego (Dz.U. C 293 z 2.9.2014, s. 1).
32 Zob. "High-Level Group on the ESRB Review, Contribution to the Review of the ESRB" (Wkład grupy wysokiego szczebla do przeglądu ERRS), marzec 2013 r.
33 Zob. pkt 5.2 niniejszej opinii.